Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@22:38:57 GMT

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۱۵۳۲

گل محمدی آرام بخش کشاورزی فراهان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، دستان پینه بسته و تن و بدن کار کرده کشاورز زمانی خستگی در می‌کند که محصولش رشد داشته باشد و حاصل زحماتش را به چشم ببیند که یکی از موانع این راه کمبود آب کشاورزی است.

چند سالی است که کشاورزی استان مرکزی به خصوص شهرستان فراهان با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند و کارشناسان جهاد کشاورزی راه حل را در جایگزینی محصولات با کشت‌های کم آب بر مثل گل محمدی می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن خزائی پور فرماندار شهرستان فراهان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: با توجه به اینکه شهرستان فراهان از جمله شهرستان‌هایی است که کمترین میزان بارندگی را در استان مرکزی دارد، مجبور هستیم در اراضی کشاورزی شهرستان الگوی کشت را تغییر دهیم.

خزائی پور افزود: از همکاران جهاد کشاورزی و کارشناسان ترویج درخواست کردیم که در این زمینه فعالیت کنند و در راستای تغییر الگوی کشت و ترغیب کشاورزان به محصولات که نیاز به آب کمتری دارند از جمله گل محمدی  تلاش کنند.

او اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در جهت تغییر الگوی کشت به سمت مواردی که می‌تواند بهره‌وری بهتری برای کشاورزان داشته باشد به خصوص راه‌اندازی مجتمع‌های گلخانه‌ای مثل مجمتع گل محمدی فراهان حرکت کنیم.

کشت محصول کم آب بر گل محمدی علاوه بر اینکه مرحمی بر زخم کم آبی است می‌تواند درآمدی خوب را برای کشاورزان به ارمغان آورد و راه‌اندازی مجتمع‌های پرورش گلخانه‌ای می‌تواند بهره‌وری بهتری را برای کشاورزان داشته باشد و کمبود آبی که در سطح شهرستان است را جبران کند.

 

مزرعه مکانیزه پرورش گل محمدی متعلق به آقای امیدی در شهرستان فراهان از جمله این موارد است که از سه سال گذشته احداث شده و سیستم آبیاری قطره‌ای و کشت و آبیاری مکانیزه این مزرعه را پر رونق کرده و اشتغال روستائیان را فراهم کرده است.

امیدی پرورش دهنده گل محمدی در فراهان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: امسال اولین سالی است که مزرعه به اوج برداشت رسیده و با شروع برداشت گل محمدی روزانه ۲ تن گل برداشت و برای گلاب گیری و تهیه اسانس به شهرستان همجوار اراک و کمیجان ارسال می‌کنیم.

 

از هر هکتار زمین زیر کشت محصول به طور متوسط حدود ۳ تن گل محمدی تازه تولید می‌شود و این مقدار گل یک کیلو اسانس تولید می‌کند که در حال حاضر قیمت جهانی این اسانس کیلویی ۲۰ هزار دلار است.

گل محمدی هرچند محصول کم آب بر و پرسود است، اما فراهم آوردن چرخه تولید محصول است که موجب رونق آن می‌شود.

یارمحمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراهان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: در حال حاضر ۱۸ مزرعه در زمینه کشت گل محمدی در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند و ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت پرورش گل محمدی است.

یارمحمدی افزود: گل محمدی در شهرستان فراهان رو به افزایش است و سطح زیرکشت خوبی را رقم می‌زند و با این روند نیاز به صنعت فرآوری در این شهرستان داریم تا بتوانیم محصولات جانبی را در خود شهرستان تولید کنیم و مردم فراهان از محصولات گل‌محمدی خودشان استفاده ببرند.

حال که می‌توان با کشت گل محمدی هم مسئله کم آبی کشاورزی شهرستان فراهان را جبران کرد و هم سودی قابل توجه را متوجه کشاورزان کرد نیاز به یک سیاستگذاری برای افزایش سطح زیر کشت و ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان احساس می‌شود و این همت و تلاش مضاعف مسئولان را می‌طلبد.

 

 

 

 

انتهای پیام / ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی کشاورزی شهرستان شهرستان فراهان گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رودبار جنوب از دستگیری باند سارقین تاسیسات اداره مخابرات این شهرستان با کمک نیروهای فراجا خبر داد.

به گزارش مهر، حامد محمدی، صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در پی وقوع سرقت‌های متعدد از شبکه مخابرات و از دسترس خارج شدن خدمات نسبت به ۹۰۰ مشترک و خسارتی قریب به ۴۰۰ میلیون تومان، موضوع شناسایی و دستگیری مجرمین در دستور کار ضابطین قضائی قرار گرفت.

وی افزود: با دستورات قضائی عوامل انتظامی شهرستان رودبار جنوب اقدام به گشت زنی هدفمند و بررسی دوربین‌های مداربسته منتهی به صحنه جرم کردند و در نهایت دو فرد در این رابطه دستگیر شدند و به ۲۴ فقره سرقت اعتراف کردند.

محمدی، افزود: پس از بازجویی‌ها ردپای یک مال خر در این باره مشخص شد که پس از بازرسی‌های متعدد یک انبار با مقادیر قابل توجهی از کابل‌های مسروقه کشف و ضبط گردید و در نهایت مجرمین با قرارهای صادره قضائی روانه زندان شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گرده‌افشانی ۶۲۸ هکتار نخیلات لامرد پایان یافت
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم