Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی‌ها نشان می دهد دولت آمریکا موشک‌های سامانه شکست خورده پاتریوت را 2 برابر قیمت فروخته شده به ارتش خود و موشکهای کروز را 3 برابر قیمت رسمی و اعلامی، به 2 کشور عرب منطقه خلیج فارس به فروش می رساند. به گزارش جنوب نیوز، ماجرای گاو شیرده و به قولی سر کیسه کردن کشورهای عربی توسط آمریکا به کمک ابزار رسانه ای ایران هراسی در بازار سلاح، امری است که سالهاست ادامه داشته اما در دوره ریاست جمهوری ترامپ، واضح تر و به دفعات بیشتر تکرار شده است بخصوص آنکه وی، ابائی از اعلام رسمی و علنی این حرکت نداشته و طبق معمول نیز، حکام عربی جرات اعتراض به این افشاگری یا کاهش خریدهای خود را هم ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جدیدترین اقدام از این تاکتیک تحقیرآمیز، آمریکایی ها به سراغ دو مشتری خوش حساب و قدیمی در منطقه غرب آسیا رفته و در حال فروش اجناس آفندی و پدافندی کمپانی های خود با قیمت های بسیار بالاتر از ارقام واقعی هستند.

نام و اعتبار سامانه پدافندی و ضد هوایی پاتریوت در سالهای اخیر خصوصا در ماجرای جنگ یمن و بحث انهدام پالایشگاه های آرامکو شدیدا زیر سوال رفت و سوالات و ابهامات جدی در خصوص اطمینان به آن مطرح شد بویژه آنکه رسما تایید شده که بخش راداری و اصطلاحا چشم این سامانه، فقط یک سوم محدوده 360 درجه ای را پوشش داده و به راحتی قابلیت غافلگیر شدن را دارد. اما به نظر میرسد برخی از متحدان مفلوک ایالات متحده همچنان مجبورند علاقه به خرید این سیستم تسلیحاتی را حفظ کنند. در جدیدترین اتفاق، کشور کوچک کویت به عنوان یکی از مشتریان قدیمی سلاح های آمریکایی و موشک پاتریوت، در هفته های اخیر قرارداد جدیدی را در سه بخش برای دریافت موشک های پاتریوت با آمریکا به امضا رسانده است که ارزش کلی آن در حدود 1 میلیارد و 425 میلیون دلار است.

بخش اول قرارداد به ارزش 425 میلیون دلار مربوط به ادامه پشتیبانی آمریکا از سامانه های پاتریوت کویت، بخش دوم قرارداد به ارزش 200 میلیون دلار مربوط به تعمیرات این سامانه و بخش سوم به ارزش 800 میلیون دلار مربوط به فروش 84 تیر موشک پاتریوت پک 3 است.

موشک پاتریوت پک 3

با بررسی جزییات این قرارداد که علنا اعلام شده، مشخص می شود که حکومت کویت 800 میلیون دلار برای دریافت فقط 84 تیر موشک PAC 3 صرف می کند که به عبارت دیگر حدود 9.5 میلیون دلار برای هر تیر موشک ترجمه می شود. البته توجه داشته باشید که کویت از کاربران قدیمی این موشک بوده و زیرساخت های لازم برای برای استفاده از این موشک را از قبل داشته و بهای دریافتی در این مورد صرفا برای موشک ها است.

شاید تصور کنید که این قیمت برای یک موشک با توانایی ضد هوایی و ضد بالستیک، فارغ از عملکرد ضعیف و بدون اطمینان آن در میدان نبرد، یک قیمت جهانی باشد اما با نگاهی به برخی از اخبار، به نکات جالبی در سخنان سال گذشته برخی مسئولان آمریکایی می افتیم چراکه در صحبت های تابستان سال 2019 قانون گذاران آمریکایی اعلام شده که هر شلیک پاتریوت چیزی حدود 5 میلیون دلار هزینه در بردارد و بهتر است ارتش این کشور به دنبال موشک های ارزان تری باشد که برای مشتریان خارجی که کاربر سامانه پاتریوت هم جذاب تر باشند !

این که چگونه در فاصله کمتر از یک سال، موشکی که توسط مسئولان آمریکایی با قیمت هر تیر حدود 5 میلیون دلار، گران توصیف و باعث از دست رفتن مشتریان میشد به قیمت تقریبا 2 برابر به کشوری دیگر فروخته شده را باید در راستای بحث دوشیدن گاوهای شیری تفسیر کرد.

عاشقانه های بن سلمان و ترامپ ادامه دارد

وقتی حرف از فروش سلاح و روابط خارجی در آمریکای دونالد ترامپ می شود نمی توان به عربستان سعودی و شاهزاده متوهم آن یعنی محمد بن سلمان که به نوعی مدتهاست شخص اول این کشور و در فکر توسعه نفوذ این کشور در منطقه با نابودی زیرساخت ها و کشتار مردم در کشورهایی چون یمن و سوریه، فکر نکرد. اخیرا نیز سعودی ها به دنبال یک خرید بزرگ دیگر از آمریکا رفته و مجموعه ای از موشک های ضد کشتی هارپون بلوک 2 و موشک های کروز هواپرتاب ضد اهداف زمینی سری SLAM-ER را برای ناوگان جنگنده های اف 15 خود خریداری کرده اند. طبق اخبار رسمی، سعودی ها 650 تیر از موشک های SLAM-ER را به قیمت کلی 1.970 میلیارد دلار خریداری کرده اند که بهای آن تقریبا به ازای هر تیر موشک تقریبا 3 میلیون دلار می شود. برد این موشک نیز در حدود 270 کیلومتر است.

موشک SLAM-ER

اینجاست که باز هم نگاهی به گذشته و حال، اعداد جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. قیمت هر تیر موشک "اسلم ایی آر" در سال 2013 میلادی بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا در حدود 500 هزار دلار بوده است. اگر بر اساس تورم نرخ دلار نیز حساب کنیم ، میانگین ارزش تورمی دلار در مقایسه بین سالهای 2013  تا 2020 افزایشی در حدود 1.38 درصد داشته؛ این بدین معناست که 500 هزار دلار سال 2013 میلادی در این روزها نهایتا ارزشی در حدود 550 هزار دلار دارد. حالا آمریکا موشکی که باید در بدترین و شاید با سود خالص، تیری 1 میلیون دلار ارزش داشته باشد را به بهای تیری تقریبا 3 میلیون دلار به سعودی ها به فروش می رساند.

اما این همه داستان نیست. اگر نگاهی به قیمت های اعلامی نسل جدید تسلیحات هواپرتاب آمریکا داشته باشیم و قیمت های جدید آنها را در نظر بگیریم بیشتر بتوانیم به عمق گران فروشی و سودجویی آمریکایی ها در برابر مشتریان خاص و زبون در همسایگی مان پی ببریم.در حال حاضر نیروهای مسلح آمریکا در حال تحویل گیری نسل جدیدی از موشک های کروز هوا پرتاب حمله به اهداف زمینی یعنی سری AGM-158 در مدل اولیه و مدل با برد افزوده است که به ترتیب 370 و 925 کیلومتر است. قیمت مدل اولیه در حدود 1 میلیون و 260 هزار و مدل با برد افزوده نیز در حدود 1 میلیون و 360 هزار دلار در سال مالی فعلی آمریکا اعلام شده است.

موشک AGM-158

این سری از موشک ها نسبت به خانواده SLAM-ER از سطح مقطع راداری بسیار پایین تری برخوردار بوده و در عین حال برد آن ها نیز از این موشک بیشتر است و از همه لحاظ سلاحی برتر محسوب می شود. تفاوت قیمت انچه آمریکا به عنوان سلاح پیشرفته تر برای ارتش خود خریداری می کند و آنچه سلاح حداقل یک نسل عقب تر در برخی موارد به متحد خود می فروشد نشان جالب دیگری در خصوص سیاست خارجی آمریکا و دوشیدن مشتریان پر از پول حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

با این اوصاف و بررسی فقط 2 قرارداد کشورهای عربی با آمریکا، می توان بهتر و عمیق تر، بیانات تیرماه سال 1397 رهبر انقلاب و فرمانده معظم کل قوا در مراسم سالانه دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) را درک کرد که با اشاره به تجویز برخی‌ها برای تسلیم شدن مقابل دشمن، تاکید کردند: «هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت و ایستادگی است و فایده و دستاوردهای ایستادگی صدها برابر بیشتر از هزینه‌های تسلیم شدن است. تسلیم شدن در برابر دشمن عنود و لجوج نتیجه‌ای جز لگدمال و بی‌هویت شدن نخواهد داشت.»

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: میلیون دلار موشک ها تسلیم شدن هزار دلار تیر موشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۱۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد

روز جمعه وزارت دفاع اسپانیا تایید کرد که موشک‌های پاتریوت را به کی یف ارسال کرده و همچنین از تحویل خودرو‌های زرهی و تانک‌های لئوپارد خبر داد.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع اسپانیا، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع این کشور در یک جلسه ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت را تایید و اعلام کرد قرار است آن‌ها تا چهار روز آینده وارد اوکراین شوند.

در این بیانیه آمده است که اسپانیا قصد دارد طی دو ماه آینده مسلسل‌های سبک و سنگین، خودرو‌های لجستیکی، نفربر‌های زرهی، سلاح‌های ضد تانک و توپ‌های خودکششی ارسال کند.

وزیر دفاع در ادامه گفت که مقدمات ارسال تعدادی تانک جنگی جدید لئوپارد برای انتقال به اوکراین بر اساس برنامه پیش می‌رود و اولین واحد‌ها تا پایان ژوئن آماده خواهند شد.

روبلز همچنین اعلام کرد که در چند ماه آینده مهمات ۱۵۵ و ۱۲۰ میلی متری به اوکراین تحویل خواهد شد.

پیش از این روزنامه «پیس» به نقل از منابع دولتی گزارش داده بود که اسپانیا تحت فشار ناتو و اتحادیه اروپا با تامین موشک‌های پاتریوت اوکراین موافقت کرده است.

اسپانیا دارای چهار پاتریوت است که یکی از آنها در ترکیه به عنوان بخشی از ماموریت ناتو برای محافظت از حریم هوایی ترکیه در برابر موشک‌هایی که احتمالا از تروریست‌های سوری پرتاب می‌شوند، مستقر است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کنایه شاهکار طنز پرداز مشهور به دولت آمریکا | عکس
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • سلطان گولر: رئال تسلیم جواهر ترک
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد
  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲ هزار نفر را اخراج می‌کند
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد