Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:26:21 GMT

سنگینی بار کم‌تحرکی بر دوش دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۱۹۴۸

سنگینی بار کم‌تحرکی بر دوش دانش‌آموزان

کم‌تحرکی مفرط دانش‌آموزان در سبک زندگی توام با کرونا در حالی به نگرانی کارشناسان تبدیل شده است که پایین بودن سطح آگاهی والدین و تغذیه غیراصولی نیز آن را تشدید می‌کند.
به عقیده کارشناسان استفاده از فست‌فودها و مواد غذایی فاقد ویتامین و کلسیم که نیازهای درونی دانش‌آموزان در سن رشد را برآورده نمی‌کند، سنگینی مضاعف دانش‌آموزان را در پی دارد و کسب دانش روز در زمینه سبک زندگی می‌تواند کارساز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاقی؛ ماحصل سبک زندگی غلط

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور می‌گوید اضافه وزن و چاقی طی سه دهه گذشته به دلیل سبک زندگی غلط بین دانش‌آموزان رواج یافته است و ملاحظه‌های تغذیه‌ای نیاز امروز جامعه است تا با خطرهای کمتری در این حوزه مواجه باشیم.
به گفته «جلال‌الدین میرزای رزاز» شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس نیز به اضافه وزن بیشتر دانش‌آموزان منجر شد و اکثر قریب به اتفاق آنان به دلیل حذف فعالیت فیزیکی از زندگی روزمره به چاقی مبتلا شدند. 
وی با اشاره به وضعیت تحرک دانش‌آموزان پیش از شیوع کرونا نیز اضافه کرد: تحرک و ورزش دانش‌آموزان در مدارس طی دوران قبل از شیوع کرونا نیز محدود بود و زنگ‌های ورزش کارآیی لازم را نداشت.

پیشنهاد طرح هر مدرسه یک مشاور تغذیه
رئیس انجمن تغذیه ایران می‌گوید که مکاتبه‌هایی با وزیر آموزش‌وپرورش برای اجرایی شدن طرح «هر مدرسه یک مشاوره تغذیه» انجام شده است و متولیان طرح در انتظار پاسخ وزیر هستند.
به گفته «میرزای رزاز» کشور دارای ۹ هزار فارغ‌التحصیل در رشته تغذیه است و این قشر را می‌توان در مدارس به کار گرفت تا معضل چاقی و نحوه تغذیه بهبود یابد.
وی افزود: سبک زندگی درست در کشورهای توسعه‌یافته به سمت مهدهای کودک و بهره‌مندی از نظر کارشناسان حرکت کرده است تا تغذیه صحیح از این دوران آغاز شود.
وی اظهار داشت: از یک سو دیکته کردن فرهنگ غلط در نوع تغذیه به فرزندان و ورود کالری اضافه و غیرنیاز به بدن آنان موجب بروز چاقی شده و از سوی دیگر محبت‌های مادرانه در روزهای مصادف با شیوع کرونا با افزایش چاقی بیشتر دانش‌آموزان همراه بوده است.

زیرساخت‌های نامناسب زمینه‌ساز چاقی فرزرندان
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران می‌گوید تا زمانی که تدبیری برای ایجاد زیرساخت‌های تغذیه و تحرک دانش‌آموزان فراهم نشود، معضل چاقی آنان مرتفع نمی‌شود.
«مصطفی اقلیما» با بیان اینکه چاقی معلولی از علت‌هاست، افزود: نبود فضایی بزرگ برای تحرک فرزندان در خانه و مدرسه و نداشتن برنامه اصولی برای تغذیه مشکلاتی را در زمینه اضافه وزن برای نسل امروز به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از چاقی فرزندان باید علت‌ها شناسایی و بررسی شود، اظهار داشت: رژیم غذایی به صورت مقطعی عمل می‌کند به همین دلیل باید برنامه‌ای برای طولانی مدت طراحی شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است که در گذشته به دلیل وجود فضاهای باز برای فرزندان و امکان تخلیه انرژی آنان، پدیده چاقی دانش‌آموزان مطرح نبود اما امروزه محدودیت در فضای زندگی و تغذیه نامناسب زمینه‌ساز مشکلاتی برای این قشر شده است.
وی اضافه کرد: اهمیت دادن به ورزش و تحرک خانگی و تغذیه اصولی در شرایطی که کرونا موجب تعطیلی مدارس و مراکز تفریحی می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

ضرورت تشویق و ترغیب دانش‌آموزان
مدیرکل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران معتقد است که کم‌تحرکی در دانش‌آموزان موجب بروز آسیب‌های جدی برای آینده این قشر می‌شود و آنان باید به سمت تحرک، پویایی و تغذیه سالم تشویق و ترغیب شوند.

محمد صیدلو با تاکید بر اینکه ورزش در آینده دانش‌آموزان تاثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: مدرسه محل نشاط و شادابی دانش‌آموزان است و بر همین اساس تربیت بدنی نقش بسزایی در نشاط دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت آنان دارد و از این رو باید به شکل جدی‌تری به آن پرداخته شود.

وی نقش اولیا و خانواده را در بسترسازی ذهنی بسیار موثر دانست و افزود: اگر این بسترسازی از محیط خانواده آغاز شود، بدون‌شک در مدرسه به بلوغ و تکامل لازم می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با تاکید بر اینکه فعالیت ورزشی و رفتار بدنی تبدیل به رفتارهای جدید در دانش‌آموزان می‌شود، عنوان کرد: باید سبک زندگی سالم را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و آنان را به مسیر سبز سلامت هدایت کنیم. 

چاقی با توجه به نظرات کارشناسان علوم تغذیه در دوران کودکی، زمینه ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت و عوارض جسمی را به همراه دارد؛ بر همین اساس اصلاح سبک زندگی  و برنامه‌ریزی اصولی برای تغذیه فرزندان می‌تواند راهکاری اساسی در زمینه حفظ سلامت جسمی و روانی آینده‌سازان کشور باشد.

برچسب‌ها مدارس چاقی دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس چاقی دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش مدارس چاقی دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۱۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ فرماندار شهرستان شهرضا با گرامیداشت هفته سلامت و تقدیر از زحمات کادر بهداشت و درمان بر اجرای مفاهیم سلامت بر پایه شعار سال (سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت) تاکید کرد.


سید امیر جعفری با اشاره به نقش سلامتی در ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان افزود: نقش آفرینی و همراهی مردم به خصوص دانش آموزان در داشتن جامعه سالم و اجرایی نمودن مفاهیم خودمراقبتی بسیار مهم است.


در این مراسم از سفیران سلامت نمونه و دانش آموزان برتر در حوزه‌های مختلف علمی با اهدای جایزه تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • سیل دانش‌آموزان کنکوری را زمین‌گیر کرد؛ آرزوهامون را رود با خود برد! | فیلم
  • (ویدئو) جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند
  • جمع آوری زباله های رها شده درطبعیت از سوی دانش آموزان
  • نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا
  • مشکل بزرگ استقلال با مالک جدید پرسپولیس
  • سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا
  • ماهیت برنامه‌های سلامت محور از جنس برنامه‌های فرهنگسازی است
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه