Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@11:21:10 GMT

مبارزه با کووید -۱۹ بدون دسترسی به آب پاک!

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۲۳۸۵

مبارزه با کووید -۱۹ بدون دسترسی به آب پاک!

پس از گسترش ویروس کرونا، اهمیت دسترسی به آب پاک دوچندان شده است؛ بدیهی است که هر چه مردم به آب پاک کمتری دسترسی داشته باشند، در مقابل بیماری کووید -۱۹ آسیب‌پذیرتر هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درست پس از ظهور ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی به تمام مردم جهان توصیه کرد به طور مرتب دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه شستشو کنند تا از گسترش این ویروس در سراسر جهان جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که حدود سه میلیارد نفر، یعنی ۴۰ درصد از جمعیت جهان، به امکانات ساده برای شستن دست‌ها در خانه‌های خود دسترسی ندارند. این تنها یک بخش از ماجرا است؛ حدود یک میلیارد از مردم در سراسر دنیا که در خانه‌های خود از لوله کشی برخوردار هستند نیز با قطعی مرتب آب مواجه می‌شوند و در نتیجه امکان شستشوی دست‌ها و رعایت اصول بهداشتی برای آن‌ها وجود ندارد. اینجاست که دولت‌ها باید وارد عمل شوند و نه تنها مشکل کم‌آبی در دوران کرونا را برطرف کنند، بلکه با بررسی مشکلات ریشه‌ای کمبود دسترسی به آب، جوامعی پایدار ایجاد کنند.

راه‌حل‌های فوری برای افزایش دسترسی به آب سالم

جهان هم اینک نیازمند راه‌حل‌هایی نظیر افزایش دسترسی به آب پاک و سیستم‌های شستشوی دست است تا به بهترین شکل ممکن به جنگ با ویروس کرونا برود. سازمان‌هایی نظیر بهداشت جهانی، یونیسف، صلیب سرخ و هلال احمر در تلاشند مسئله کم‌آبی در دوران کرونا را برطرف کنند و ایده‌هایی برای ایجاد جوامعی پایدار ارائه دهند. پیش از این نیز گسترش بیماری‌های دیگری نظیر ابولا در کشورهای آفریقایی اهمیت دسترسی به آب سالم را افزایش داده بود و استراتژی‌هایی فوری را در بر گرفته بود. مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای قاره آفریقا برای حل مسئله کم‌آبی در بسیاری از نقاط ایستگاه‌هایی با دو سطل آب ساخته‌اند. به یکی از این سطل‌ها که محتوی آب و کلر است، یک شیر آب وصل شده است که مردم می‌توانند از طریق آن دست‌های خود را ضدعفونی کنند و سطلی که در زیر سطل بالایی قرار دارد، آب استفاده شده را در خود جمع می‌کند.

اخیراً در بحران کرونا نیز اقداماتی این‌چنین آغاز شده است؛ به عنوان مثال، دولت رواندا در شرق اروپا، که در آن تنها پنج درصد از مردم از امکانات لازم برای شستشوی دست برخوردار هستند، دستور داده است در هر گوشه از شهرهای کشور ایستگاه‌هایی قابل حمل، مجهز به آب سالم و صابون، برای ضدعفونی دست‌ها نصب کنند. در کشور آفریقایی اتیوپی نیز تجار، صاحبان رستوران‌ها و مردم در خارج از خانه‌ها و محل کار خود سینک‌هایی با آب و صابون نصب کرده‌اند تا مردم قبل از ورود به چنین مکان‌هایی ابتدا دست خود را به خوبی بشویند.

سرمایه‌گذاری در مدیریت آب می‌تواند سلامت عمومی را بهبود ببخشد

سرمایه‌گذاری‌های درازمدت در مدیریت آب و دسترسی به آب سالم برای بهداشت و سلامت عمومی امری ضروری است؛ دولت‌ها باید استراتژی‌های مختلفی را برای رسیدن به این هدف در پیش گیرند. به عنوان مثال، مقامات ارشد هر کشوری باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی را به دسترسی به آب سالم اختصاص دهند تا در نتیجه به ترویج بهداشت عمومی در کشور خود کمک کنند. کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاری لازم برای رسیدن به اهداف جهانی برای افزایش دسترسی به آب سالم در کشورهای کم‌درآمد حداقل سه برابر کشورهای دیگر و چیزی حدود ۱۱۴ میلیارد دلار در سال است. صرف چنین هزینه‌هایی دست کم در بحران‌هایی نظیر کووید -۱۹ ضروری است چرا که نبود دسترسی کافی به آب سالم تهدید جان بشر را به دنبال دارد.

از سوی دیگر، دولت‌ها باید بر منابع آب موجود نظارت لازم را داشته باشند تا در نتیجه از هدر رفتن و مصرف بی‌رویه آن خودداری کنند. گزارشات ارائه شده از سوی مؤسسه منابع جهانی حاکی است که با مصرف آب به شکل امروزی در سال ۲۰۳۰ جهان با کمبود ۵۶ درصدی آب مواجه خواهد بود. اینکه چگونه کشورها بر منابع آب خود نظارت کنند به طور چشمگیری می‌تواند این کمبود آب را افزایش یا کاهش دهد. مسئله آلودگی آب نیز در اینجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ در چند دهه اخیر آب در بسیاری از نقاط جهان، حتی در کشورهایی با درآمد بسیار بالا، به طور چشمگیری آلوده شده است که همین امر باعث کاهش دسترسی به آب پاک و در نتیجه سرعت یافتن گسترش بسیاری از بیماری‌ها در میان مردم شده است. دولت‌ها باید اقدامات لازم را نه تنها برای افزایش دسترسی به آب سالم در پیش گیرند بلکه باید در کاهش آلودگی آب نیز استراتژی‌هایی سنجیده به کار گیرند.

کد خبر 427584

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بي آبي کشور بحران آب بحران کم آبی کم آبی خدمات بهداشتی نکات بهداشتی مسائل بهداشتی آفریقا ویروس کرونا کرونا ویروس کووید ۱۹ آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق افزایش دسترسی به آب دسترسی به آب سالم سرمایه گذاری دولت ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست

به گزارش قدس خراسان، حسن عبدالله‌زاده با بیان اینکه در راستای افزایش دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی، اتمام طرح‌های بهداشتی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: این طرح‌های بهره‌برداری شده شامل هفت خانه بهداشت، یک پایگاه سلامت، سه مرکز خدمات جامع سلامت و یک ستاد شبکه در شهرستان خواف است.

مدیر توسعه و ارتقا شبکه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ۷۳ طرح بهداشتی دیگر نیز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار، ۴۳ پروژه دیگر در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: پروژه‌های بهداشتی با همکاری این دانشگاه و فرمانداری ساخته خواهد شد تا عموم مردم دسترسی خوبی به خدمات حوزه بهداشت و درمان داشته باشند.

دیگر خبرها

  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • وضعیت غمناک دانش‌ آموزانی که به‌ دلیل سیل و تخریب جاده ها به کنکور نرسیدند
  • ۳ خدمت اصلی اپراتور هوش مصنوعی/ دسترسی به چند صد GPU در سال ۱۴۰۳
  • راهنمای استفاده از اکشن باتن در آیفون ۱۵ پرو
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • ادامه هتل«صخره‌ای»معطل راه دسترسی/استاندار:سرمایه‌گذار حمایت شود