Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:47:50 GMT

افزایش خطر اعتیاد و کرونا با استعمال سیگار الکترونیک

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۲۶۷۳

افزایش خطر اعتیاد و کرونا با استعمال سیگار الکترونیک

پس از گذشت سال ها از کشف تنباکو و تولید مواد دخانی سنتی دودزا که به طور عمده سیگار، قلیان، چپق و پیپ را شامل می شد، صنایع تولیدکننده دخانیات برای فرار از قوانین کنترلی و سختگیرانه دولت ها همچنان در تلاش هستند تا اهداف و منافع خود را را از طریق محصولات بدودن دود تامین کنند.

این تنباکوها، بدون سوختن یا تجزیه بر اثر حرارت، استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 محصولات بدون دود شامل انواعی از توتون خام یا فرآوری شده است که به روش های جویدنی، مکیدنی و استنشاقی مصرف می شوند.

مهدی صابری کارشناس مبارزه با دخانیات در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: استفاده از هر نوع محصول دخانی بدون دود یک خطر عمده برای سلامت است. هیچ نوع تنباکوی بدون دود، جایگزین ایمنی برای سیگار نیست، با این وجود، شرکت های دخانیات اغلب این محصولات را به عنوان جایگزین برای استعمال در مکان هایی که مجاز به استعمال دخانیات نیستند به بازار عرضه می کنند. این در حالی است که با توجه به شواهد به دست آمده در مورد آسیب رسانی این محصولات، بسیاری از کشورها محدودیت های شدیدی برای ممنوعیت استعمال سیگار الکترونیک و سایر محصولات نوپدید در اماکن عمومی اعمال کرده اند.

وی اظهار می دارد: استفاده از محصولات بدون دود می تواند موجب مشکلات جدی برای سلامت افراد شود. تاثیر سیگارهای الکترونیک در شیوع کووید ۱۹ از جمله آن است.

صابری می افزاید: استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است ژن های پاسخ ایمنی و التهابی در سلولهای اپیتلیال بینی را به روشی مشابه دود سیگار سرکوب کند و ممکن است کاربران، سیگار الکترونیکی را مستعد ابتلا به کرونا کند. وجود مواد حامل مانند گلیسرین، در محلول سیگار الکترونیک با آسیب به کیسه های هوایی ریه سبب افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا می شود و  تماس دست با دهان توسط مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی نیز می تواند خطر ابتلا به این ویروس را تشدید کند.

 وی تصریح می کند: چنانچه سیگار الکترونیکی و ابزارآلات نوپدید مصرف تنباکو به صورت مشترک استفاده شود، خطر انتقال ویروس نیز افزایش می یابد و با توجه به اینکه سیاست تعطیلی اماکن عرضه کننده این محصولات در دستور کار مقابله با ویروس کرونا قرار گرفت. این موضوع دسترسی به سیگارهای الکترونیکی را محدود کرد احتمال به اشتراک گذاشتن این محصولات در این شرایط، خصوصا در بین جوانان، ممکن است رایج تر شود که به انتقال ویروس کرونا کمک می کند.

صابری توضیح می دهد: مصرف این نوع تنباکوها که عمدتا به صورت جویدنی است (به عنوان نمونه ناس)  موجب وارد شدن آسیب به مخاط دهانی به واسطه آهک و مواد خورنده و ساینده موجود در آن و سبب تسهیل در ورود ویروس از طریق مخاط که یکی از شایعترین راههای ابتلاست می شود.

از طرف دیگر تنباکوی جویدنی با تضعیف سیستم ایمنی و نیز تاثیر بر افزایش دیابت و بیماریهای قلبی و سرطان سبب می شود تا افراد مصرف کننده مبتلا، بیشتر از افراد عادی در معرض افزایش تحمل عوارض و مرگ و میر باشند و به دلیل تاثیر مصرف این نوع تنباکو بر تشدید تولید بزاق دهان و دفع بزاق در محیط های عمومی موجب می شود که در صورت مبتلا بودن فرد به ویروس کرونا، این بیماری به شدت انتقال یابد.

وی تصریح می کند: بسیاری از محصولات بدون دود حاوی مواد شیمیایی سرطان زا هستند. مضرترین مواد ایجاد کننده سرطان در محصولات بدون دود، نیتروزآمین های مخصوص توتون و تنباکو هستند. سطح نیتروزآمین ها بسته به نوع محصول متفاوت است. هر چه سطح این مواد شیمیایی بالاتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر است.

این کارشناس اضافه می کند: محصولات بدون دود ممکن است خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد و می تواند به مسمومیت با نیکوتین یا حتی مرگ در کودکانی منجر شود که آن را با آب نبات اشتباه می گیرند. محصولات بدون دود حاوی نیکوتین هستند که بسیار اعتیاد آور است و می تواند به مصرف سیگار و استفاده از اشکال دیگر دخانیات منجر شود. در حقیقت استفاده از هر دو مورد سیگار و تنباکوهای بدون دود به خصوص در میان جوانان رواج دارد و می تواند خطرات بیشتری در آینده نسبت به استفاده از هر یک از این محصولات را به تنهایی همراه داشته باشد.

برچسب‌ها بیماری سیگار بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری سیگار بهداشت و سلامت بیماری سیگار بهداشت و سلامت سیگار الکترونیکی محصولات بدون دود سیگار الکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۲۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار

فرارو- شاهین دنده‌ای امروز شنبه هشتم اردیبهشت با رشد قیمت پنج میلیونی روانه بازار شده و همین تغییر در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های کوییک دیده می‌شود.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد امروز به ۷۷۰ میلیون تومان رسید و خرید کوییک دنده‌ای تیپ GX به‌طور متوسط ۴۵۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

شاهین اتوماتیک به‌عنوان گرانقیمت‌ترین سواری داخلی سایپا ۸۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و آنطرف معدود تیبا صندوقدار صفرکیلمتر موجود در بازار به طور متوسط ۳۹۷ میلیون تومان آگهی می‌شوند. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل ششم اردیبهشت هشتم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

445 میلیون تومان

450 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

455 میلیون تومان

455 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

595 میلیون تومان

595 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

765 میلیون تومان

770 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

865 میلیون تومان

865 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم