Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@13:42:22 GMT

آسمان آبی پایتخت با بهره‌مندی از سلول‌های خورشیدی

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۳۲۹۳

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "حسین صبوری" با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و الزام وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به تامین حداقل 20 درصد از انرژی مصرفی خود از محل انرژی های تجدید پذیر و نگاه ویژه دولت به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و همچنین افزایش سالانه مصرف انرژی در تهران، گفت: در همین راستا استفاده از سلول‌های خورشیدی به منظور تولید برق از اهمیتی دوچندان برخوردار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که در سال‌های گذشته توسط شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به منظور جلب همکاری مشترکان در راستای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و برخورداری از منافع حاصل از آن مانند فروش تضمینی برق تولیدی، انجام شد، بیش از 3.5 مگاوات ساعت برق پاک به شبکه توزیع برق پایتخت تزریق شد که این امر، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را در کاهش بار شبکه توزیع برق پایتخت، خروج ارز از کشور و تولید آلاینده‌های زیست محیطی به دنبال داشته است.

صبوری با بیان این که ایران با دارا بودن متوسط 300 روز آفتابی در سال از ظرفیت مناسبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار است، افزود: مشترکان تهرانی قادرند با راهنمایی کارشناسان این شرکت، ضمن احداث نیروگاه‌های کوچک در بام منازل خود، با عقد قرارداد خرید تضمینی طبق قوانین جاری وزارت نیرو اقدام به فروش برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها کنند.

"نقی اکبرپور"، مدیر دفتر نظارت بر مولدهای مقیاس کوچک، تولید پراکنده و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز در این خصوص گفت: نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در تهران با قدرت تقریبی 2500 کیلووات، تنها در سال 1398 منجر به جلوگیری از تولید 2254 تن گاز دی اکسید کربن و صرفه‌جویی بیش از 800 هزار لیتر نفت خام شده است که منافع حاصل از آن با کاشت بیش از 57 هزار اصله درخت 10 ساله برابری می‌کند.  

اکبرپور همچنین از اجرای طرح‌های دانش بنیان در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ خبر داد و گفت: اجرای نیروگاه خورشیدی متمرکز با آینه و دنبال کننده‌های خورشیدی و سامانه مطالعاتی بررسی میدانی انواع پنل‌های خورشیدی از جمله طرح‌های ارزشمند اجرا شده در این زمینه در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ است و در همین راستا طرح‌های متعددی همچون استفاده از پنل‌های خود تمیزشونده، ساختمان هوشمند و ماژول هوشمندساز نیروگاه خورشیدی نیز اکنون در مراحل مطالعاتی قرار دارد که در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ارز انرژی انرژی خورشیدی برق پایتخت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۳۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر برق مه‌ولات از آغاز طرح نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» در این شهرستان خبر داد.

مهدی مشفق امروز، ۸ اردیبهشت در کمیته راهبری نهضت تولید محصول سبز با برق سبز این شهرستان اظهار کرد: تولید محصول سبز با برق سبز با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین پیرو ابلاغیه مقام عالی وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی در مه‌ولات آغاز شده است.

وی افزود: لزوم مدیریت بار در روزهای اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات بیان کرد: مه‌ولات یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۵۲ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلووات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.

وی گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه‌ای فوری در محل فرمانداری با حضور فرماندار محترم شهرستان و جهاد کشاورزی تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد.

 مشفق افزود: لازم است متقاضیان و کشاورزان، به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه مورخه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مراجعه تا راهنمایی لازم برخوردار و مقدمات انجام فرآیند آغاز شود.

وی اظهار کرد: به این منظور مقرر شده با هدف انسجام‌بخشی و هم‌افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری در شهرستان و با حضور مدیر و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی، مدیر و کارشناسان مدیریت برق شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روزهای پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار و این طرح اجرایی شود.

مدیر برق شهرستان مه‌ولات در اولویت قرار گرفتن بازدید از ساختگاه‌های درخواستی کشاورزان متقاضی و تهیه فهرست مربوطه و تکمیل فرم بازدید اولیه، برآورد ظرفیت احداث نیروگاه خورشیدی هر کشاورز و راهنمایی لازم به این قشر و نیز انجام تبلیغات محیطی درباره این نهضت و در تمامی ساختمان‌های اداری به‌ویژه مدیریت برق و جهاد کشاورزی شهرستان را ضروری دانست.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی مؤثر در راستای کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۱۱ مشترک از کل مشترکین شهرستان مه‌ولات را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۷۱ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • ۵۰۰۰ سامانه خورشیدی در فارس بهره‌برداری می‌شود
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است