Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@14:46:00 GMT

کانون های فرهنگی هنری تئاتر را به مساجد ببرند

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۴۰۹۰

کانون های فرهنگی هنری تئاتر را به مساجد ببرند

کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر با اشاره به این که اجرای تئاتر در مساجد نباید محدود به موضوعات مذهبی و مناسبتی باشد، گفت: کانون های فرهنگی هنری تئاتر را به مساجد ببرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی و هنری مساجد از بدو تاسیس تاکنون گستردگی و پراکندگی جغرافیایی زیادی دارند؛ در سال های اخیر با توسعه زیر ساخت های کمی و کیفی تعداد این کانون ها در سراسر کشور 24 هزار کانون  رسیده است؛ این کانون ها پتانسیل فروانی در همه مسایل بویژه مسایل فرهنگی و هنری دارند که باید از این ظرفیت ها بهره بیشتری برد، اما آنه در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است توانمند سازی اعضا با آموزش های تخصصی فرهنگی و هنری در شاخه های مختلف هنر است، استفاده از ظرفیت بالقوه کانون های فرهنگی و هنری مساجد و توانند سازی اعضای کانون ها را با «امیرحسین شفیعی» کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 

چگونه می شود از ظرفیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد  در زمینه هنر بهره برد؟

من  از نسلی هستم که همه چیز را در مسجد تجربه کرده از ورزش و هنر گرفته تا اولین فیلمی که در مسجد محله مان دیدم حتی برای اولین بار تابلوهای نقاشی را در مسجد محل دیدم،  اولین سفر با همسن و سالانم را از یک اردوی در مسجد شروع کردم، مسجد برای نسل ما یک پایگاه اجتماعی بود که همه چیز در آن وجود داشت از عبادت که جایگاه اصلی مسجد است تاسرگرمی های هنر و پر کردن اوقات فراغت،  در پاسخ به این سوال باید بگویم که ابتدا باید به ظرفیت های مساجد توجه کنیم آیا امروز هم مسجد پایگاه اجتماعی که در دهه شصت وحتی اوایل دهه هفتاد داشته را دارد ؟ آیا آنقدر جذابیت در مساجد مان داریم که جوانان و نوجوانان جذب شوند؟ آیا برنامه ریزی برای جذب کودکان انجام می گیرد یا تنها سه بار در روز مساجد برای نماز یا انجام مراسم مذهبی باز می شوند؟ .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همانطور که اشاره کردید در دهه شصت نوجوانان و جوانان تجربه های متفاوتی را در مساجد داشتند؟

بله، من از نسلی می آیم که درب مساجد وقتی صبح باز می شد شب بعد از نماز مغرب بسته می شد اما آیا واقعا امامان جماعت و هیات امنای مساجد  می توانند و می پذیرند که کارهای هنری و اوقات فراغت  در مساجد شکل بگیرد؟ البته تلاش های بسیار مهم و گسترده ای در سال های اخیر صورت می گیرد و استثناهایی  در مساجد کشور وجود دارد که همراهی می کنند. من مسجدی را در کشور سراغ دارم که در زیر زمین آن سالن تئاتر و بلک باکس  برای  اجرای تئاتر دارد اما آیا این گستردگی در همه جای کشور و در تمام شهرها وجود دارد خیر.

آیا اجرای تئاتر در مساجد صرفا باید کارهای دینی و مناسبتی باشد؟

ببینید ما وقتی صحبت از اجرای تئاتر در مسجد می کنیم فکر می کنید باید حتما یکسری کارهای مذهبی و دفاع مقدسی در مساجد اتفاق بیفتد، اتفاقا همیشه اینطور نیست اگرچه ممکن است برای مناسبت ها و رویدادهای ملی و مذهبی برنامه ای در مساجد داشت اما به نظر من مسجد پایگاهی است که ما در آن با مردم ارتباط  داریم و از این فرصتی که در آنجا هست باید استفاده شود.

حالا  فرصت  مورد اشاره شما چیست؟

 فرصت فضایی است که در اختیار است، فرصت ارتباطی است که بین هنرمند و مخاطب بوجود می آید و عموما پایگاه های فرهنگی و هنری در مساجد و کانون های فرهنگی و هنری قرار است تربیت نسل  بکند و قرار است جهت دهی بشوند و چه اتفاق خوبی است که این جهت دهی  منجر به تولیدات آثار هنری در همه زمینه ها در همان پایگاه مسجد بشود.

در زمینه تولیدات هنری در مساجد در کدام بخش موفق تر عمل کرده ایم؟

توجه داشته باشید در این سالها در پایگاه های فرهنگی و هنری و کانون های فرهنگی و هنری در مساجد در بخش سرود موفق بوده ایم ؛ گروه های سرود خوب کشور در کانون های فرهنگی و هنری مساجد شکل گرفته اند اما در  زمینه های هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی آیا این اتفاق رقم خورده است هرگز ما نتوانستیم در این هنرها به موفقیتی که گروه های سرود رسیده اند برسیم .

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: کارگردان و تهیه کننده تئاتر امیرحسین شفیعی کانون های فرهنگی و هنری مساجد تئاتر مساجد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اجرای تئاتر کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار

«علی محمد قادری»، با اشاره به بهره‌گیری سازمان بهزیستی از ظرفیت مساجد، بیان کرد: سازمان بهزیستی در اجرای برنامه ها تلاش دارد که از سازه زنده جهان اسلام یعنی مساجد بهره مند شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مسجد مکان مقدس و خانه خدا است، تصریح کرد: خوشبختانه یک وفاق جدی اتفاق افتاده است و ما فعالیت های خودمان را معطوف به حضور در مسجد نموده‌ایم، زیرا که فعالیت در مساجد مشمول برکات بسیاری است.

وی ادامه داد: به همین دلیل سازمان بهزیستی از ظرفیت خانه های خدا برای رسیدگی به مسائل و مشکلات بانوان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت و نیز تسهیل‌گری امورات آنها استفاده می‌کند.

قادری افزود: همچنین در قالب طرحی، رسیدگی به وضعیت و مشکلات افراد دارای معلولیت را در مساجد مورد توجه قرار دادیم و بنا داریم که این جلسات را در سال جدید در ۵۰۰ مسجد برگزار نماییم.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم