Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری که امروز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: در زمان و موقعیتی قرار داریم که به دلیل شیوع کرونا قطعیت‌پذیر نیست. به همین دلیل پیش‌بینی درباره شرایط آینده و صحبت کردن قطعی درباره آن دشوار است؛ با توجه به اینکه فعالیت جمعی معطوف به این است که از انزوای موجود خارج شویم، در برخی از فعالیت‌ها وقفه ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت به معنای تعطیلی فضا و میدان دانشگاه نیست و از همان روز‌های اول رویکرد وزارت علوم تعطیلی نبود و بخشی از فعالیت‌ها در این مدت استمرار داشت ولی با این وجود وقفه‌هایی در انجام فعالیت‌ها اتفاق افتاده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه اظهار کرد: ویروس کرونا یک مسئله همه‌گیر جهانی است. این وضعیت ما را به چرخش در نظام آموزش عالی کشور در بخش‌های مختلف از جمله آموزش و پژوهش وادار کرده است. در عرصه فرهنگی نیز این چرخش را خواه ناخواه باید تجربه کنیم و تا الآن هم باعث شده است برخی از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را به صورت مجازی برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید

احتمال لغو امتحانات حضوری در کلیه دانشگاه‌ها شرایط واگذاری خوابگاه به دانشجویان مقطع دکتری

غفاری گفت: با بهره‌گیری از فضای مجازی پویش‌های دانشجویی را به عنوان اولین اقدامات شروع کردیم. اولین پویش «همه مردم همه دانشگاهیان» در روز‌های اول شیوع ویروس کرونا که تاکید روی مسائلی از جمله در خانه ماندن مردم و حضور کمتر در جامعه و رعایت اصول بهداشتی بود با هدف اطلاع‌رسانی و شناخت درباره راه‌های مقابله با ویروس کرونا شروع شد. لذا بر مبنای این مسائل از کسانی که به این پویش پیوستند خواسته شد که هر نفر اطلاعات مربوط به کرونا را به ۱۰ نفر انتقال دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: پویش دوم دانشجویی «زندگی دست یاریگر توست» بود. در این پویش نیز از توانایی و قابلیت‌های مختلف دانشجویان استفاده می‌شود و از دانشجویان دعوت کردیم که آن‌هایی که می‌توانند فعالیت داوطلبانه داشته باشند اعلام آمادگی کنند و آنها توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را اعلام کردند. اطلاعات دانشجویان ثبت‌نام‌کننده در اختیار ستاد ملی مقابله کرونا قرار گرفت و این ستاد بر حسب توانایی این دانشجویان از آن‌ها استفاده کرده است.

میزان شرکت دانشجویان علوم پزشکی و وزارت علوم در پویش‌های دانشجویی مقابله با کرونا

غفاری گفت: حدود ۵۸ درصد از دانشجویانی که در پویش‌های دانشجویی شرکت کرده‌اند از دانشجویان وزارت بهداشت و مابقی از مجموعه وزارت علوم بودند. بر اساس آخرین آماری که در دست داریم ۸ هزار دانشجو در پویش دانشجویی «زندگی دست یاریگر توست» شرکت کرده‌اند. هدفمان از این پویش‌ها این بود که مجرایی برای مشارکت و حضور دانشجویان وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره سایر اقدامات انجام شده معاونت فرهنگی اجتماعی گفت: از دانشجویان دعوت کردیم که خاطرات خود را از این ایام بنویسند که این برنامه با هماهنگی دانشگاه علامه طباطبایی بود.

او در ادامه درباره انجام فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی با توجه به شیوع کرونا اظهار داشت: با گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا آمادگی انتقال فعالیت‌های فرهنگی از فضای واقعی به فضای مجازی وجود دارد، ولی با این وجود این انتقال، نیازمند زیرساخت‌هایی است. به میزانی که این زیرساخت‌ها تقویت شوند امکان فعالیت نیز بیشتر می‌شود. البته این فعالیت‌ها مبتنی بر قوانین، آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌هاست. این قوانین برای فعالیت در فضای واقعی است و باید در این قوانین و مقررات بازنگری‌هایی صورت گیرد.

برگزاری راهیان نور منوط به تصمیم ستاد مقابله با کروناست

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره جشنواره حرکت نیز گفت: تا پایان سال ۹۸ باید جشنواره حرکت به پایان می‌رسید، ولی با شیوع کرونا برگزاری آن به تعویق افتاد و هم‌اکنون در حال بررسی برگزاری آن به صورت مجازی هستیم. راهیان نور امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و برگزاری مجدد آن منوط به شرایط کشور و تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست و اگر این ستاد اجازه برگزاری راهیان نور را بدهد امکان برگزاری راهیان نور به صورت حضوری فراهم خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بودجه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در سال ۹۹ هیچ تغییری نسبت به سال ۹۸ نداشته است.

غفاری اضافه کرد: دغدغه حجاب و عفاف همواره به عنوان یک مؤلفه در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح بوده است. از سال گذشته در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها فعالیت‌‎های خوبی انجام شده است و حتی یک کمیته نیز برای این کار در نظر گرفته شد که به صورت مشخص فعالیت می‌کند. در این زمینه به مراتب کار‌های خوبی انجام شده و حتی در دستگاه‌های بیرون از وزارت علوم اقداماتی انجام شده است و ما با آن‌ها نشست‎هایی برای پیشرفت این طرح داشته‌ایم.

او گفت: در چارچوب هنجار‌ها و قوائدی که صورت گرفته این الزام و توجه به عفاف و حجاب مورد توجه است. در خصوص عفاف و حجاب کار‌هایی در حال انجام است که امید داریم اثرگذار و تاثیرش را در میان دانشجویان داشته باشد. امیدواریم در مهر ماه حضور داشجویان در دانشگاه‌ها را داشته باشیم، ولی اگر امکان حضور دانشجویان فراهم نشود فعالیت‌های مجازی را به صورت فراگیرتر در ترم آینده ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم راهیان نور پویش های دانشجویی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزاری راهیان نور وزارت علوم ویروس کرونا دانشگاه ها شیوع کرونا فعالیت ها انجام شده پویش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۵۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • فعالسازی ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • ستاد مرکزی راهیان نور از ظرفیت‌های دستگاه‌ها بهره‌مند می‌شود
  • ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس فعال می‌شوند
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن
  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است