Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری حسن ملکی، معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ظهر امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد. ملکی در این نشست درباره اهم برنامه‌های این سازمان اظهار داشت: اگر بخواهیم این سازمان را در یک جمله تعریف کنیم همان جمله رهبری را خواهم گفت، ایشان گفتند سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی قلب آموزش و پرورش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیدات این سازمان که همان برنامه‌های درسی و مواد آموزشی است در وزارت آموزش و پرورش محور همه فعالیت‌هاست. یعنی اگر معلمی را انتخاب می‌کنیم یا برنامه‌ریزی را انجام می‌دهیم پیرو این مساله است.

وی خاطر نشان کرد: ماموریت اصلی این سازمان، عملیاتی کردن اسناد تحولی است، همه برنامه‌های عملیاتی ما باید تدوین و اجرا شوند که ما را به عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین منتهی کنند. منظورم سند تحول نبادین آموزش و پرورش و یکی هم برنامه درسی ملی است، این دو سند مبنای کار ما را در تولید برنامه‌های درسی در سازمان تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در راستای کار در نظر گرفته شده است که عناوین آن عبارتند از،  معارف اسلامی، قرآن و عربی، علوم انسانی، ریاضیات، علوم تجربی، زبان خارجی، زبان و ادبیات فارسی، سلامت و تربیت بدنی، هنر کار و فناوری، و آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده، این‌ها در سایر فعالیت‌هایی که ما دنبال می‌کنیم  محوریت دارند.

ملکی توضیح داد: برنامه درسی ما باید ۵ ویژگی اساسی و کلان داشته باشند، اول مومن پروری است یعنی برنامه درسی ما باید به ایمان بپردازند، دوم آگاه سازی و عالم پروری، سوم متفکر پروری است یعنی دانش آموزم از بعد عقلایت پیشرفت کند، چهارم اخلاق و پنجم عامل محوری و عامل پروری است یعنی کسانی تربیت شوند که اهل عمل باشند. هر یک از ۱۱ حوزه تربیت و یادیگری باید این ۵ عنصر که نام برده شد را داشته باشد.

 رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: همچنین ساحت عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی ، ساحت زیبایی شناختی و هنری، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای ، ساحت ترییت علمی و فناوری شش ساحت مهمی است که باید در برنامه‌های درسی تحقق پیدا کنند. اگر مواد درسی بر پایه مواد درسی آگاهانه و آموزشی تولید نشوند آن مواد آموزشی کارایی لازم را نخواهند داشت، بنابراین ما در مرحله بعد باید وارد تولید مواد درسی آگاهانه شویم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما دنبال بسته یادگیری هستیم نه کتاب درسی صرف، منظور از بسته یادگیری مجوعه مواد آموزشی همراه با ابزارهای مختلف است. ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آماده اجرای آزمایشی این بسته‌های یادگیری هستیم و در یک سری از مدارس به صورت آموزشی مورد تدریس قرار خواهد گرفت. در موازای این کار باید دوره‌های تحصیلی را هم طراحی کنیم.

وی بیان کرد: در مهر ماه جاری بنا داریم معارف انقلاب اسلامی ایران را در کتاب‌های درسی وارد کنیم. البته این مساله از قبل بوده اما بنا داریم که این اقدام حساب شده‌تر باشد. حدود ۱۵ عنوان کتاب درسی نظری و فنی به این مساله می‌پردازند. در بخش فنی و حرفه‌ای در کتاب‌های دانش فنی پایه در رشته زراعت، در رشته باغبانی، در رشته دامپروری، صنایع غذایی، ماشین‌های کشاورزی، عملیات آزمایشگاهی در صنایع شیمیایی، دانش فنی پایه در رشته‌های الکترونیک و مخابرات دریایی، مکانیک دریایی، تولید برنامه‌های تلویزیونی و متالوژی معارف انقلاب اسلامی درج خواهد شد.

وی افزود: در بخش نظری در دروس آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی، تاریخ ۳ علوم انسانی و تاریخ معاصر نیز از جمله کتاب‌هایی است که مباحث معارف انقلاب اسلامی  و همچنین مباحثی درباره شهید قاسم سلیمانی در آن درج خواهد شد. ما نباید بگذاریم علاقه به انقلاب اسلامی در میان دانش آموزان تضعیف شود، قوی‌ترین راه برای این کار راه تربیتی و فرهنگی است.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی معارف انقلاب اسلامی آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طراحی سوالات امتحانات نهایی ارزشیابی از یادگیری مورد توجه است به طوری که دانش‌آموزان از حفظیات دور باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار داشت: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یکباره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم. این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تاثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

زارعی یادآور شد: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • وظیفه پلتفرم‌ها در عرضه دارو/ ۶ ماه اجرای آزمایشی در یک استان
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم