Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوی گلستان سبزوار محله‌ای در مرکز شهر است که به دلیل وجود خانه‌های فرسوده به محله‌ای محروم تبدیل شده و بافت قدیمی این محله برای اهالی خطرآفرین است. ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، کوی گلستان سبزوار محله‌ای در مرکز شهر با سکونت حدود 3 هزار نفر است که به دلیل وجود خانه‌های فرسوده و نبود برخی از امکانات شهری به محله‌ای محروم تبدیل شده؛ بافت فرسوده و قدیمی این محله برای اهالی و ساکنان خطرآفرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا مردم خواستار مرمت و نوسازی خانه‌ها و مغازه‌های خود هستند. با توجه به اینکه این محله جزو محلات تاریخی در سبزوار است ورود مستقیم به محله نیازمند طرح مصوب است که این امر تاکنون محقق نشده و در حال حاضر میراث فرهنگی در انتظار تامین اعتبار برای تهیه طرح مصوب است.

مشکلات اهالی کوی گلستان

نماینده اهالی کوی گلستان با بیان اینکه گلایه‌های اهالی کوی گلستان در خصوص مشکلات بسیار زیاد است، گفت: از سال 1386 پیگیر حل مشکلات بوده ایم به تمامی نهاد ها از جمله شورای اسلامی شهر، فرمانداری، نمایندگان مجلس شهرداری و تمامی ارگان ها نامه برای حل مشکلات نامه داده‌ایم و اعلام همکاری با مسئولان مربوطه را داشته‌ایم.

خراسان رضوی| روان‌آب‌های سبزوار همچنان تهدید هستند نه فرصتسود فرصت‌طلبان از مصیبت مردم؛ قیمت آجر پس از سیلاب سبزوار «نجومی» شدگلایه سبزواری‌ها از مسئولان؛ تعریض محور سبزوار – روداب نیمه‌کاره رها شد

حسن سیمایی با بیان اینکه مشکلات این محله در زمینه عدم اجرای شبکه فاضلاب زیاد است و چند ماه پیش به دلیل بارندگی و فرسودگی منازل چند ساختمان تخریب شده، افزود: نمی دانیم کلید حل مشکلات کوی گلستان کجاست. حق شهروندی اهالی کوی گلستان کجاست؟ مردم کوی گلستان همواره پشتیبان انقلاب و نظام بوده‌ اما از خدمات محروم مانده‌اند.

وی با بیان اینکه 150 کارگاه خراطی و آهنگری به دلیل عدم رونق کسب و کار در این محله تعطیل شده و تنها 40 کارگاه فعال هستند و درآمدی از شهرسبزوار نداریم، عنوان کرد:  اتصال بازار کوی گلستان به بازار سرپوش خواسته اهالی این محله است و محله گلستان مانند شهر ارواح شده و روی ما خط قرمز کشیده‌اند.

ورود کالبدی به کوی گلستان در انتظار طرح مصوب

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری سبزوار با بیان اینکه کوی گلستان جزو بافت تاریخی است، گفت: در بحث بازآفرینی بافت تاریخی، سکونت گاه های غیر رسمی و روستاهای الحاقی جزو محلات هدف هستند.

حسین فیض آبادی با بیان اینکه طرح بازآفرینی که سال 94 در سبزوار شروع شد با تاخیر به محله گلستان رسید، اظهار داشت: طرح بازآفرینی در کوی گلستان در سال 95 آغاز شد.

وی با بیان اینکه اقدامات در ستاد 2 مدل کالبدی و غیر کالبدی است، افزود: اقدامات کالبدی شامل تغییر شبکه، ساختمان و فیزیکی است و اقدامات غیر کالبدی شامل فعالیت‌های پیشگیری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در محله گلستان اقدامات غیرکالبدی بیشتر انجام شده گفت: چون کوی گلستان بافت تاریخی است، ستاد بازآفرینی خیلی نتوانسته ورود پیدا کند و تنها اقداماتی نظیر نوسازی آب شرب و آسفالت کوچه‌ها انجام شده است.

فیض‌آبادی با تاکید به اینکه با توجه به بافت تاریخی کوی گلستان باید بر مبنای طرح مصوب ورود کرد، افزود: برای طرح کالبدی چند سال گذشته طرحی توسط مشاور هفت شهر آریا تهیه شد که رویکرد نوسازی داشت و این طرح در سال 92 مصوب نشد.

وی ادامه داد: پس از آن اقداماتی انجام شده که طرحی تهیه شود جلساتی برگزار شده اما به نتیجه نرسید، در نهایت آخرین جلسه در اوایل سال 98 برگزار و مقرر  شد که یک طرح سه جانبه مشارکتی توسط شهرداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی با کمک دانشگاه حکیم تهیه شود.

معاون فرماندار سبزوار با بیان اینکه دانشگاه حکیم برای  شرح خدمات و آغاز مطالعات اعلام آمادگی کرد، اظهار کرد:  شرح خدمات توسط دانشگاه حکیم آماده شده است. اما برای تامین اعتبار میراث فرهنگی تاکنون به جوابی نرسیده است و بدون طرح مصوب نیز به لحاظ قانونی ورود کالبدی امکان پذیر نیست.

وظایف دستگاه‌های اجرایی در کوی  گلستان مشخص شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار گفت: اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار دغدغه‌مند پیگیر مشکلات کوی گلستان هستند و جلسات متعددی در ستاد بازآفرینی شهری و فرمانداری سبزوار داشته‌ایم و همه ما به خوبی مشکلات این محله را می‌دانیم.

علی‌اکبر فروغی با بیان اینکه در جلسات شورا نباید حرف‌های تکراری مطرح و تصمیمات اجرایی برای ساماندهی کوی‌گلستان باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: متاسفانه در سبزوار مدیریت واحد شهری نداریم چراکه نهادهای خدمات رسان باید موظف به انجام اقدامات مورد نیاز در این محله شوند.

وی ادامه داد: از فرماندار سبزوار درخواست دارم که هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشستی فوری با مدیریت ایشان صورت گیرد و وظایف تمامی دستگاه‌های اجرایی برای انجام اقدامات عملی در کوی گلستان مشخص شود.

فروغی عنوان کرد: در این مدت مطالب مختلفی در زمینه مشکلات کوی گلستان در فضای مجازی و روزنامه ها منتشر شده اما کاری برای کوی گلستان انجام نشده است و از مشکلات اهالی به هیچ عنوان نباید سواستفاده تبلیغاتی شود.

اولویت بندی مشکلات کوی گلستان

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز گفت: از سال‌ها پیش مطلع مشکلات کوی گلستان سبزوار هستیم و اگر مردم این محله بخواهند، مشکلات آنها برطرف می‌شود.

کاظم کرامت افزود: همه ادارات مربوطه باید اقدامات لازم در کوی‌گلستان را انجام دهند و اولویت ها به شورا و شهرداری سبزوار اعلام شود چراکه اجرای شبکه فاضلاب به عنوان اقدام زیربنایی مهم تر از اجرای آسفالت در کوی گلستان است.

وی با  تاکید به اینکه تشکیل کمیته یا کارگروهی برای پیگیری مشکلات کوی گلستان سبزوار ضروری است، ادامه داد: وظایف شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار برای حل مشکلات کوی گلستان باید تعیین شود و همچنین همه ادارات و نهاد ها موظف به ارائه خدمات به اهالی کوی گلستان هستند.

انتهای پیام/281/ ت

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کوی گلستان سبزوار شورای اسلامی شهر کوی گلستان کوی گلستان کوی گلستان بافت تاریخی حل مشکلات طرح مصوب محله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۵۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رسول عطائی ۱۲ اردیبهشت در جلسه بررسی روند اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، با بیان اینکه ابسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری، محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری به صورت ۱۰۰ درصد در سطح استان اجرایی شده است، ظهار کرد: بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۲۲ شهر هدف استان در حال اجراست.

وی ادامه داد: طرح بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۱۰۰ درصد محدوده های بازآفرینی مصوب در ۲۲ شهر هدف  سطح استان اجرایی می شود.

عطائی اضافه کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی در سامانه ستاد ملی ثبت شده است و پروانه ساختمانی برای نوسازی مسکن دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: با این آمار آذربایجان غربی در نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری بیش از ۷۵ درصد از برنامه ۲ ساله را اجرایی کرده است.

وی با اشاره به طرح کلید به کلید اظهار کرد: آذربایجان‌غربی جزو استان‌های پیشرو بوده و در آینده این طرح همراه با اطلاع رسانی عمومی عملیاتی می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران