Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@19:49:08 GMT

چرا کودکم دندان قروچه می کند؟ / عوارض دندان قروچه

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۶۰۸۳

چرا کودکم دندان قروچه می کند؟ / عوارض دندان قروچه

دندان قروچه می‌تواند در اثر استرس یا اضطراب باشد، ولی اغلب اوقات در طی خواب اتفاق می‌افتد و به علت کج بودن دندان، نبودن دندان و دندان اضافی به وجود می‌آید.

دندان قروچه یا "بروکسیسم" عبارت است از عادت ساییدن دندان‌ها. عنوان قروچه معمولاً در خواب رخ می‌دهد (بروکسیسم شبانه)، ولی ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها در طول روز نیز شایع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه‌ها و استخوان‌های حمایت کننده از آن‌ها در دهان شود. یکی از علائمی که ممکن است در آلودگی با کرم تنیا ساژیناتا دیده شود نیز بروکسیسم یا دندان قروچه در کودکان است.

علت دندان قروچه در کودکان، چه در خواب و چه در بیداری نشانه‌ای از اضطراب و استرس‌های شدید کودک است. برخی والدین زمانی که متوجه دندان قروچه در کودک خود می‌شوند، با برخوردی نامناسب ریشه‌های اضطراب را در کودک گسترش داده و او را بیشتر در معرض ابتلا به دیگر اختلالات قرار می‌دهند.

علت دندان قروچه کودکان:

- مصرف نامناسب دارو (به خصوص آمفتامین)

- در آوردن دندان (در بین نوزادان و کودکان)

- وجود آلرژی

- داشتن انگل:

یکی از علت‌های دندان قروچه در کودکان، وجود انگل در بدن آن‌ها است.

- وجود درد:

درد کودک بخاطر بیماری‌هایی مثل عفونت گوش می‌تواند منجر به دندان قروچه کودکان شود. البته هنگام دندان در آوردن یا درد‌های دندانی و لثه ای، کودک برای کاهش درد خود به لثه‌های خود فشار می‌آورد. اما در اثر فشار ممکن است دندان‌ها خورد شوند.

- علل روان شناختی:

علل روانشناختی دندان قروچه کردن در کودکان، استرس و اضطراب می‌باشند. در کودکان ممکن است این استرس – معمولاً فشار عصبی و یا خشم – در اثر داشتن امتحان در مدرسه و یا یک تغییر در روند زندگی (خواهر و برادر جدید و یا عوض شدن معلم مدرسه) ایجاد شود. حتی جروبحث با والدین و خواهر و برادر می‌تواند به حدی استرس زا باشد که باعث ایجاد دندان قروچه یا قفل شدن فک کودک گردد.

- نامنظمی دندان‌ها:

در زمان‌هایی که دندان‌ها کامل روی هم قفل نشوند، به صورت ناخودآگاه در خواب یا بیداری دندان قروچه در کودکان دیده می‌شود.

عوارض دندان قروچه:

در برخی از موارد، دندان قروچه‌ی شبانه و یا قفل شدن فک می‌توانند باعث موارد زیر شوند:


برخی موارد، دندان قروچه باعث ساییده شدن مینای دندان، شکستگی، شل شدن و افتادن دندان می‌شود. دندان قروچه باعث پوسیدگی دندان تا ریشه می‌شود. در چنین شرایطی، اعمال دندانپزشکی مثل بریج (پل گذاشتن)، روکش دندان، عصب کشی، ایمپلنت و دندان مصنوعی مورد نیاز است.


دندان قروچه باعث حساسیت زیاد نسبت به دما و سبب آسیب به لثه‌ها می‌شود.

دندان قروچه نه تنها باعث خرابی و از دست دادن دندان‌ها می‌شود، بلکه باعث کاهش شنوایی، مشکلات فک صورت و مفاصل و عضلات آن و حتی تغییر شکل ظاهری صورت شما می‌گردد.

صدای دندان قروچه به هنگام شب

سردرد‌های صبحگاهی

درد عضلات فک و صورت

مشکلات مربوط به فک مانند بیماری‌های مفصل فکی گیجگاهی (TMJ). البته بیشتر کودکانی که دندان قروچه می‌کنند. مشکلات مربوط به TMJ را نخواهند داشت، تا زمانی که دندان قروچه‌ی آن‌ها بسیار شدید شود.

تغییر شکل دادن زبان

تورم (در برخی از موارد) در کنار فک پایین که به دلیل قفل شدن دندان‌ها ایجاد می‌شود.

دندان قروچه در کودکان، علت دندان قروچه کودکان در خواب

عوارض دندان قروچه در کودکان

توصیه‌های خاص برای توقف دندان قروچه کودک

- استرس کودک را کم کنید، خصوصاً قبل از خواب.

- ماساژ بدن و ورزش‌های کششی را برای آرامش عضلات کودک انجام دهید.

- دقت کنید که کودکتان به مقدار کافی آب بنوشد، زیرا کم آبی بدن ممکن است باعث دندان‌قروچه شود.

- اگر کودک شما دندان هایش را به هم می‌ساید، او را نزد دندانپزشک ببرید تا از سلامت دندان هایش مطمئن شوید.

معمولاً دندان‌قروچه در کودکان پیش دبستانی نیاز به اقدامی ندارد، ولی کودکان بزرگ‌تر نیاز به روکش موقتی دندان یا محافظ دهان در شب (هنگام خواب) دارند تا از دندان‌قروچه آن‌ها جلوگیری شود.

منبع: بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دندان قروچه اضطراب خواب کودک انگل پارسی خبر سبک زندگی دندان قروچه در کودکان دندان قروچه در کودک دندان قروچه کودک دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۶۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی

در جریان جدیدترین جنایت صهیونیست ها در یورش به نوار غزه، بمباران پارک کودکان در اردوگاه پناهجویان المغازی واقع در منطقه دیرالبلح، به شهادت ۱۴ کودک و مجروح شدن چندین نفر دیگر منجر شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، اشغالگران صهیونیست حتی به کودکان غزه نیز اجازه نمی‌دهند چند دقیقه در روز برای فرار از واقعیت دردناک جنگ، مشغول بازی شوند. ارتش صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود محوطه بازی کودکان در اردوگاه المغازی، واقع در منطقه دیرالبلح را هدف قرار داد و دست کم 14 کودک فلسطینی را به شهادت رساند.

 

.

 

حمله موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به خیابانی مملواز جمعیت و کودکان مشغول بازی باعث شد این هیاهوی کودکانه به یکباره خاموش شود. همه کودکان بجز چند نفر که در این حادثه مجروح شدند، به شهادت رسیدند.

رجاء رضوان،کودک ساکن اردوگاه المغازی در تشریح جزئیات این جنایت به خبرنگار تسنیم در نوار غزه گفت: می خواستم وسائلی بخرم، همین که آماده شدم و میخواستم به بیرون از اردوگاه بروم، ناگهان بمباران شروع شد و دقیقاً یک موشک جلوی من به زمین اصابت کرد. محمد، پسر عمویم هم آسیب دید و روی زمین افتاد.

«فهد صیدم»، یکی دیگر از کودکان ساکن اردوگاه المغازی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: داشتم درخیابان راه می رفتم، شاهد بودم که بچه ها با خوشحالی در حال رفت و آمد و بازی بودند که ناگهان بمباران اتفاق افتاد. دست و پای بچه ها قطع شد و همه روی زمین افتاده بودند تا اینکه نیروهای امدادی آمدند و همه بچه ها را بردند.

این جنایت که در روز روشن در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز نوار غزه رخ داد و جان 14 کودک را گرفت، نشانگر پافشاری اشغالگران بر ارتکاب جنایات شان علیه کودکان غزه است. کودکان مهم‌ترین و آسیب‌پذیرترین قشری هستند که در این جنگ هدف قرار گرفته و تا کنون بیش از 14 هزار کودک بی گناه توسط اشغالگران به شهادت رسیده اند.

باسم العثامنه، که دخترش ملاک در جریان این تجاوز زخمی شد به خبرنگار تسنیم گفت: خدا رحم کرد که جراحت‌های دخترم ملاک، در مقایسه با دیگر کودکان سطحی بود. خدا به همسایه ها و خانواده هایی که پسران و دخترانشان را از دست دادند صبر دهد. خدا را شکر ملاک جراحت هایش سطحی است، همین طور محمد، فرزند برادرم نیز جراحت هایش سطحی است. خدا رحم کرد.

 

 

جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شدبرنامه عمران ملل متحد: بازسازی غزه 80 سال طول می‌کشد

 

 مردم و کودکان غزه حتی در این شرایط دشوار نیز در برابر تجاوز و اشغال تسلیم نمی شوند. جنگ نه تنها آنها را می کشد، بلکه آنها را از داشتن مادرانشان نیزمحروم می کند. گزارش سازمان ملل از شهادت دست کم 10 هزار زن از جمله 6 هزار مادر در خلال جنگ غزه حکایت دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد