Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد تربیت بدنی و مربی پرورش اندام گفت: ماساژ اثرات منفی در ورزش بدنسازی را کاهش خواهد داد حتی ممکن است تا حدودی برای به دست آوردن توده عضلانی کمک کننده باشد؛ بنابراین ماساژ قادر است دامنه حرکتی بدن را بهبود بخشد.

محمد میرشکار، کارشناس ارشد تربیت بدنی و مربی پرورش اندام در گفت‌وگو با دانشجو درخصوص مزایای ماساژ در بدنسازی اظهار کرد: افزایش ریکاوری یکی از این فواید در ورزش بدنسازی‌ست که با افزایش عملکرد بدنی و کمک در دستیابی به پتانسیل فیزیکی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اثرات آموزش‌های سخت و آسیب‌های حین تمرین می‌تواند به رشد بدنسازی ضربه وارد کند.

وی در این باره توضیح داد: ماساژ اثرات منفی در ورزش بدنسازی را کاهش خواهد داد حتی ممکن است تا حدودی برای به دست آوردن توده‌ عضلانی کمک کننده باشد. بنابراین ماساژ قادر است دامنه حرکتی بدن را بهبود بخشد.

میرشکار با تاکید بر اینکه ناتوانی عضلات، دامنه حرکتی بدن را محدود خواهد کرد، گفت: ماساژ یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای کنترل ناتوانی عضلات به حساب می‌آید و از بروز آسیب‌دیدگی در حین تمرینات بدنسازی پیشگیری یا جلوگیری می‌کند به شرطی که ماساژور تخصص لازم در این زمینه را داشته باشد.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی عوامل تأثیرگذار و با اهمیت در حجم عضلانی ورزشکاران را برشمرد و افزود: بخش بزرگی از حجم عضلات بدنسازان و ورزشکاران در آشپزخانه رقم می‌خورد که همان رعایت «رژیم غذایی» مناسب است. دومین فاکتور مهم در این رابطه مربوط به زمان «استراحت» می‌شود؛ متأسفانه اکثر ورزشکاران به استراحت و میزان خوابشان اهمیت نمی‌دهند.

وی در این باره ادامه داد: فاکتورهای مهم بعدی در حجم عضلات نیز «سن» و «تنوع در تمرین» هستند. هرچقدر سن ورزشکار افزایش یابد شکل‌گیری بدن آنان با سختی بیشتری همراه است و زمانی که بدن بر یک اصول یا فرمول خاص عادت کند و تنوعی نداشته باشد دیگر واکنشی از خود نشان نخواهد داد.

این مربی بدنسازی در بخش دیگری از سخنان خود به روند زمان عضله‌سازی اشاره کرد و گفت: عوامل مختلف و فراوانی بر سرعت عضله‌سازی موثر هستند برخی افراد نسبت به سایرین از استعداد بدنی بهتری برخوردارند که سریعتر از اشخاص دیگر به نتیجه می‌رسند.

او در این باره تصریح کرد: در حقیقت «ژنتیک» در نوع و ظرفیت بدن برای عضله‌سازی تعیین‌کننده است، اما افرادی که از این مزیت کمتر ‌بهره می‌برند با رعایت فاکتورهای مهم در ورزش بدنسازی می‌توانند برای رسیدن به اندامی عضلانی سرعت ببخشند.

میرشکار درخصوص اثرات دود دخانیات و قلیان بر تناسب اندام پاسخ داد: مصرف دخانیات آثار مخربی بر سلامت جسمی و روحی دارد و مشکلاتی مانند فشار خون، مشکلات تنفسی و تپش قلب را برای افراد بخصوص ورزشکاران به وجود می‌آورد. طبق آخرین تحقیقات و پژوهش‌های علمی و پزشکی، توتون و تنباکو حاوی بیش از 4 هزار ماده شیمیایی است که با اشکال مختلف بر بدن‌ افراد واکنش نشان می‌دهد.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی در این باره اضافه کرد: استعمال دخانیات عملکرد ورزشی افراد را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث تخریب ویتامینC بدن خواهد شد و خستگی زودراس عضلانی را به وجود می‌آورد. بنابراین ورزشکارانی که اقدام به مصرف دخانیات می‌کنند در زمان استراحت ضربان قلب بالایی دارند و توان هوازی آنان کاهش پیدا خواهد کرد.
میرشکار تاکید کرد: سیگار به سلول‌هایی که مسئول تولید تستوسترون در بدن هستند آسیب جدی وارد می‌کند و با افزایش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) تولید تستوسترون کاهش می‌یابد. بنابراین مصرف سیگار موجب افزایش میوستاتین و توقف رشد عضله‌سازی در ورزشکاران خواهد شد و قدرت آن را نیز کم می‌کند. همانطور که گفته شد استراحت یکی از فاکتورهای اساسی در ورزش بدنسازی به شمار می‌آید و افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند از کیفیت خواب خوبی برخوردار نخواهند بود.

وی درباره اینکه عضله‌سازی بدون دوپینگ امکان‌ خواهد داشت یا خیر؟ گفت: بدون دوپینگ هم عضله‌سازی به وجود می‌آید، اما لازمه این مساله نیازمند مقدماتی نظیر تغذیه، استراحت و تمرین مناسب و با کیفیت است تا ورزشکاران با این سه فاکتور از تناسب اندام خوبی برخوردار شوند. از طرفی نباید فراموش کرد که فقط ورزشکار حرفه‌ای به دوپینگ نیاز دارد. بنابراین افراد آماتور بدون مصرف مواد نیروزا هم می‌توانند به نتایج برجسته‌ای در عضله‌سازی برسند. در فیتنس طبیعی روش تغذیه و سیستم تمرینی بسیار مهم هستند از طرفی مکمل‌های مجاز در دایره ضددوپینگ قرار نمی‌گیرند به شرطی که آن مکمل‌ها تقلبی نباشند.

این مربی بدنسازی، بهترین تمرین ورزشی را دویدن و پیاده‌روی توصیف کرد و افزود: ممکن است برخی افراد به دلایل مختلف نتوانند در باشگاه‌های بدنسازی برای تمرین مداوم و مستمر حضور داشته باشند. توصیه من به چنین اشخاصی این است که حداقل یک ساعت در روز پیاده‌روی کنند تا از فشار خون و پوکی استخوان در امان باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دوپینگ عضله بدنسازی کارشناس ارشد تربیت بدنی ورزش بدنسازی عضله سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۶۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ضعف‌هایش را انکار نکند، گفت: مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند برویم.

مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با عملکرد دولت در مهار تورم، اظهار داشت: ما نمی گوییم عملکرد دولت صد در صد رضایت بخش بود اما ارزیابی بنده از عملکرد اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲، این است که پای کار آمد و عزم جدی داشت اما در همین حد که می بینیم، موفق بود.

وی با اشاره به موانع تحقق اهداف دولت، گفت: دولت باید عزم جدی برای تحقق اهدافش داشته باشد لذا باید به سراغ تقویت کابینه اش برود اما این به معنای تغییر نیست؛ ما لزوما به دنبال مچ گیری و تغییر وزرا نیستیم بلکه دولت باید بُعد مسوولین اجرایی را به هر طریقی تقویت کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت خودش باید ضعف هایش را بازگو کند و آنها را انکار نکند؛ مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند رفت. نماینده ها با مداخلات در انتسابات، اثرهای منفی گذاشتند اما خود دولت هم جدی نبود و به نظر من آقای رییسی جدیت لازم در یافتن و آوردن افراد قوی به عرصه اجرایی کشور را، نداشت.

آقای باقری بیان کرد: در حوزه اقتصادی کشور، انتظار داشتیم که دولت پهلوان ها را روی کار بیاورد اما این اتفاق رخ نداد این انتقاد هم لزوما در سطح وزرا نیست؛ بلکه از رأس قوه مجریه تا سطوح پایین‌تر در شهرستان ها هم، اولویت این نبوده که تیم های اقتصادی تقویت شود و حضور افراد قوی را شاهد نیستیم.

وی اظهار داشت: پیش بینی من از آینده این است که قطعا روزهای بهتر اما چالش های بیشتری هم خواهیم داشت؛ کشور ما به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … در بَعد بین المللی و حتی داخلی، با مشکلاتی مواجه است؛ درواقع رقابت سیاسی و اجتماعی خوب است اما بعضا رویکرد منفی پیدا کرده و به ضرر مردم تمام می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • آسیب‌دیدگی و کشیدگی عضله محمد محبی
  • حالت تهوع بعد از ورزش چه دلایلی دارد ؟
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد