Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@21:50:12 GMT

برخورد قاطع با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی در فارس

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۶۲۱۴

برخورد قاطع با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی در فارس

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس گفت: با توجه به دستور مراجع قضایی، تشدید برخورد با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی و ناقضان این قانون در دستور کار قرارگرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی محیط زیست فارس، حمید ظهرابی با اشاره به سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی اظهار داشت: با گذشت حدود 3 سال از تصویب ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع که ده‌ها سال از تصویب آن می‌گذرد متأسفانه عدم اجرای درست و کامل این قوانین باعث ایجاد حریق در مزارع، همچنان یکی از عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همه‌ساله با پایان کشت بهاره و هم‌زمان با روزهای گرم سال، کشاورزان پس از برداشت محصول، با هدف سرعت بخشیدن به کشت بعدی، بقایا‌ی به‌جامانده در مزارع را آتش می‌زنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس ادامه داد: این کار علاوه بر آلودگی هوا، باعث خسارت به خاک، کاهش مواد آلی، کاهش میکروارگانیسم‌ها و رطوبت در نتیجه حاصل خیزی خاک، افزایش فرسایش و بر هم خوردن تعادل ترکیبات آلی و معدنی خاک می‌شود.
ظهرابی اضافه کرد: به دلیل هم‌جوار بودن بخش‌های وسیعی از اراضی کشاورزی با مراتع و جنگل‌ها، خطر ایجاد حریق در عرصه‌های طبیعی افزایش می‌یابد و یکی از دلایل عمده ایجاد حریق در این عرصه‌ها ایجاد حریق عمدی در مزارع به شمار می‌رود.
 وی بیان داشت: این آتش‌سوزی‌ها در مناطق مسکونی و جاده‌ها نیز با آلودگی هوا و کاهش دید، خطر تصادفات جاده‌ای را به نحو قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس اظهار داشت: قانون هوای پاک در مرداد 96 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که حدود سه سال از تصویب آن می‌گذرد که از سوی بسیاری از کشاورزان نادیده گرفته‌شده و به‌ندرت با آنها برخورد شده و یا برخوردهای صورت گرفته، بازدارنده نبوده است.
ظهرابی خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به دستور مراجع قضایی و بخشنامه‌ای که از دادستانی خطاب به همکاران قضایی صادر شده، تشدید برخورد با ناقضان این قانون در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پایان با تأکید بر ماده ۲۰ قانون هوای پاک تصریح کرد: آتش زدن پس‌مانده محصولات در اراضی کشاورزی بر اساس مفاد ۲۰ قانون هوای پاک، ۶۸۸ مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان حفاظت از محیط زیست کشاورزی قانونی محیط زیست فارس قانون هوای پاک ایجاد حریق جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان

مجید صالحی امیر در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: با توجه به کاهش نرخ جمعیت در کل کشور، قانون حمایت از جوانی جمعیت یکی از قوانین خوبی بود که توسط مجلس مصوب ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح دارای ۷۳ ماده قانونی است که ماده ۳ ،۴ و قسمتی از ماده ۵ این قانون به تخصیص زمین به متقاضیانی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند اشاره کرده است افزود: از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ کسانی که دارای فرزند سوم یا بیشتر شده اند با شرایط قید شده وارد سامانه می‌شوند و مدارک خود را بارگذاری کنند و بعداز صحت سنجی مراحل واگذاری زمین طی خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان یادآور شد: طبق قانون، اولویت با کسانی است که فرزند چهارم و بیشتر دارند و این افراد اگر فرم ج آنها قرمز شده است می‌توانند یک مرحله دیگر در این طرح شرکت کنند و شرط مالکیت برای این طرح ملاک نیست.

صالحی امیر ادامه داد: در خصوص شهرهای بالایی ۵۰۰ هزار نفر جمعیت طبق قانون در شهرهای همجوار در صورت موجود بودن زمین دولت یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به آنها اختصاص خواهد داد.

کد خبر 6096930

دیگر خبرها

  • غرق شدگی ۵ نفر در شهرستان‌های فارس
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • برخورد قاطع با عرضه خارج از شبکه لاستیک خودروی یارانه‌ای
  • گردشگران ناپدید شده در ارتفاعات نوشهر تحویل خانواده‌هایشان شدند
  • برخورد قاطع با عرضه خارج از شبکه لاستیک
  • چه کسی محجور است؟/ آثار حقوقی شخص محجور
  • سرقتی عجیب هوای بندرترکمن را آلوده کرد
  • ۱۰ مصدو بر اثر برخورد ۲ سواری در جاده جنگل گلستان
  • دستگیری باند سارقان کابل‌های مترو