Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@14:20:12 GMT

کووید -۱۹ و نابرابری‌های دسترسی به فضای سبز

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۶۲۴۴

کووید -۱۹ و نابرابری‌های دسترسی به فضای سبز

پس از کاهش محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا، مردم بیش از پیش به سمت فضاهای سبز و پارک‌های عمومی روی آورده‌اند اما همه مردم به راحتی نمی‌توانند به چنین فضاهایی دسترسی داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات حاکی است درست پس از اینکه به مردم اجازه داده شده است بدون اعمال محدودیت خاصی از خانه‌های خود بیرون بروند، بسیاری از فضاهای سبز و پارک‌ها در اغلب نقاط جهان مملو از افرادی شده که با فاصله معین از یکدیگر به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود در این مکان‌ها مشغول شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در محله‌های متراکم شهری دسترسی مردم به فضاهای سبز شخصی بسیار محدود است، بنابراین، مردم برای لذت از طبیعت باید به پارک‌ها و فضاهای سبز شهری بروند که البته گاهی دسترسی به این فضاها نیز بسیار محدود است. این محدودیت‌ها در کشورهای اروپایی نظیر انگلستان بیداد می‌کند و باعث ایجاد نابرابری در دسترسی مردم به فضاهای عمومی شده است.

در هفته گذشته، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که پارک‌ها و باغ‌های عمومی به روی مردم باز شده است و افراد می‌توانند آزادانه در این مکان‌ها به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند اما تجمع بیش از ۶ نفر در هر نقطه ممنوع است. از میان برداشته شدن محدودیت‌ها در ایتالیا و فرانسه نیز باعث حضور مردم در پارک‌ها و فضاهای عمومی شده است که البته رعایت فاصله اجتماعی جز قوانین ضروری این فضاها به شمار می‌رود. این در حالی است که در بعضی از کشورهای جهان هیچ ممنوعیتی در روزهای کرونایی برای حضور در پارک‌ها و فضاهای عمومی وجود نداشت و مردم همچون گذشته در این مکان‌ها تجمع می‌کردند. مقامات رسمی در کشورهایی نظیر هلند و آلمان نیز سخت‌گیری خاصی بر مردم برای حضور در پارک‌ها اعمال نمی‌کردند و تنها از آن‌ها می‌خواستند ضمن حفظ فاصله اجتماعی از تجهیزات ایمنی شخصی استفاده کنند.

تحقیقات نشان داده است که دسترسی به پارک و فضاهای سبز تأثیرات زیادی بر سلامت انسان دارد؛ این مکان‌ها علاوه بر اینکه باعث افزایش شادی در میان انسان‌های می‌شود، آن‌ها را به سمت انجام فعالیت‌های جسمی نیز سوق می‌دهد. افرادی که به یک باغ شخصی دسترسی دارند از نظر روحی سالم‌تر از سایرین هستند و خانواده‌هایی با حیاط‌های بزرگ در منازل خود گرایش بیشتری به انجام فعالیت‌های جسمی دارند. اما مسئله اینجاست که همه مردم به طور برابر به فضاهای سبز یا حیاط در خانه‌های خود دسترسی ندارند.

آمار نشان داده است که از هر هشت خانواده در بریتانیا یک خانواده به باغ دسترسی ندارد و همین امر اهمیت دسترسی به پارک‌های عمومی را افزایش داده است. این در حالی است که تراکم جمعیت در لندن امکان دسترسی تمام مردم به فضاهای سبز عمومی را به خصوص در روزهای کرونایی که وجود فاصله اجتماعی ضروری است، کاهش داده است. بدیهی است که نابرابری دسترسی به فضاهای سبز خانگی از یک طرف و کمبود فضاهای عمومی از سوی دیگر باعث افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا می‌شود چرا که تجمع مردم در یک فضای عمومی کاهش جداسازی اجتماعی از یکدیگر را به دنبال دارد.

چیزی که بیش از همه باعث نگرانی مردم بریتانیا، به خصوص افراد کم درآمدی که در خانه‌های کوچک و بدون فضای باز زندگی می‌کنند، شده است توسعه شهری است که هر روز نسبت به قبل از فضاهای سبز می‌کاهد و به ساخت و سازهای عمومی می‌افزاید. این فرآیندهای ساخت و ساز هر روز باعث افزایش نابرابری مردم در سکونت و دسترسی آن‌ها به پارک‌ها می‌شود به طوری تا پنج سال آینده بسیاری از مردم در فاصله ده دقیقه‌ای از خانه خود به هیچ فضای سبز دسترسی نخواهند داشت.

از آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که افراد کم درآمد ساکن در مناطق محروم کم‌ترین دسترسی را به فضاهای سبز و پارک‌ها دارند و تراکم جمعیت در این مکان‌ها باعث افزایش سرعت انتشار ویروس‌های همه‌گیری نظیر کرونا می‌شود که انتظار می‌رود در آینده به طور جدی مورد توجه برنامه‌ریزان شهر قرار گیرد.

کد خبر 427646

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضاي سبز شهري فضاي سبز شهرهای جهان کووید ۱۹ ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا در جهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انجام فعالیت مکان ها فضاهای سبز فضاهای عمومی باعث افزایش پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۶۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • استمرار اقداماتی در راستای ساماندهی کشف رود
  • فیلم| هفت تیر کشی وزیر امنیت اسرائیل به روی مردم عادی برای جای پارک
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود