Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین حیایی بازیگر سینما و تلویزیون متولد 19 خرداد 1349 امروز 50 سالگی را پشت سرگذاشت، به همین بهانه نگاهی به کارنامه هنری او در سال‌های فعالیتش داشتیم.

به‌گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، متولد 19 خرداد 1349 تهران که بازیگری را به صورت حرفه‌ای از 19 سالگی و حین گذراندن خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی - سیاسی نیروی هوایی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۳۷۰ پس از بازی در یک تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی، با حضور در فیلم «دو همسفر» اصغر هاشمی بازی در سینما را تجربه کرد.

دو سال بعد در فیلم پرفروش «دو روی سکه» محمد متوسلانی که ابوالفضل پورعرب را به عنوان نقش اول داشت، نقش یک سارق را ایفا کرد.

در همان سال باردیگر همکاری با اصغر هاشمی را این بار در قاب تلویزیون و با سریال آپارتمان تجربه کرد. بازی در این سریال پربازیگر در نقش پسرجوان و نه‌چندان سربه‌راه یکی از ساکنان آپارتمانی پرماجرا او را به شهرت رساند.

آغاز درخشش با «براده‌های خورشید»

پس از بازی در سه فیلم پرتگاه، حامی و گارد ویژه به خاطر بازی در «براده‌های خورشید» محمدحسین حقیقی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر (1375) شد.

او در سال 1374 در سریال «مهرخوبان» که از اولین مجموعه‌های تلویزیونی شبکه سه سیما محسوب می‌شد نیز بازی قابل‌قبولی از خود به نمایش گذاشت و نام خود را بیش از پیش برای بینندگان تلویزیون مطرح کرد.

سال‌های پایان دهه هفتاد برای حیایی که دیگر به یک چهره ‌شناخته‌شده در سینما و تلویزیون تبدیل شده بود با حضور در دو سریال روزگار جوانی، همسایه‌ها و بازی در دو فیلم «دست‌های آلوده» و «سیب سرخ حوا» بود که این آخری اولین تجربه او در بازی به‌عنوان نقش اول مرد بود.

 دهه هشتاد و حضور پررنگ بر پرده نقره‌ای

دهه هشتاد برای حیایی آغاز پرواز و اوج‌گیری در ساحت بازیگری سینما بود او در سال های 1381 تا 1384 از پرکارترین بازیگران سینمای ایران بود و در فیلم‌هایی همچون «مزاحم»، «مانی و ندا»، «مونس»،«اثیری»، «عروس خوشقدم»، «بوی بهشت»، «مهمان مامان»،«کما»، «تب»،«شکلات»، «سرود تولد»، «زن زیادی»، «نقاب»، «شارلاتان» و «عروس فراری» ایفای نقش کرد. در این میان بازی او در فیلم‌هایی همچون مزاحم سیروس الوند، عروس خوشقدم و نقاب کاظم راست‌گفتار، «کما» به کارگردانی آرش معیریان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

به‌ویژه حضور او در نقش مکمل عروس خوشقدم که اولین تجربه بازی او در یک نقش کمدی بود مورد توجه مخاطبان قرار گرفت؛ با این حال او همچنان از جشنواره و جوایز سینمای سهمی نداشت. حیایی در فیلم کمدی «اخراجی‌های1» توانایی‌های خود در نقش‌های طنز را نشان داد.

او در این اثر شمایل لات جنوب شهری را این بار در قالب دزدی خرده‌پا، سربه هوا و حاضرجواب به نام بیژن مرتضوی ارائه داد و یکی از جذابیت‌‍ های فیلم پرفروش مسعود ده‌نمکی شد. حیایی بعدها در چند اثر دیگر هم این تیپ را با تغییراتی در شیوه اجرا پیاده کرد که البته به خاطر تیزهوشی و مهارت او به ورطه تکرار نیفتاد.

این بازیگر پرکار سینما و تلویزیون سرانجام به خاطر بازی در فیلم «شب» رسول صدرعاملی توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند.

حیایی در نیمه دوم دهه هشتاد هم از بازیگران پرکار سینما و تلویزیون بود اما به جز فیلم‌هایی همچون دایره زنگی، قلاده‌های طلا و سریال کلاه پهلوی، سایر فیلم‌های او واجد ارزش‌های سینمایی و هنری خاصی نبوده و ماندگار نشدند.

 بلوغ بازیگری آقای سوپراستار در «شعله‌ور» و «درخونگاه» 

در سال 1396 با ایفای نفش اول فیلم «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله بار دیگر نظر منتقدان را به خود جلب کرد. او برای این فیلم برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد.

او در این فیلم که دارای مایه‌های روان‌شناختی و اجتماعی بود، نقش فرید را بازی می‌کرد. شخصیتی که در زندگی خانوادگی و کاری خود دچار شکست‌های متعددی شده و احساس می کند که در زندگی اش به هیچ چیز نرسیده اما او دیگران را بیشتر مقصر این وضعیت می‌داند و برای اثبات  خود به اطرافیان و از جمله پسر نوجوانش( که دارا حیایی پسر امین حیایی نقش آن را بازی می‌کرد) مسیر متفاوت و عجیبی را بر می‌گزیند.

حیایی یک سال بعد با حضور در فیلم درخونگاه سیاوش اسعدی باردیگر تونایی‌های خود به عنوان بازیگر نقش اول به رخ کشید.

داستان این فیلم در سال ۱۳۷۰ و در محله درخونگاه تهران می‌گذرد. امین حیایی در نقش «رضا میثاق» جوانی است که بعد از هشت سال کار سخت و طاقت‌فرسا در ژاپن به ایران بازگشته تا آرزوهای خود را برای داشتن زندگی بهتر برای خود و خانواده‌اش عملی کند اما شرایط به گونه‌ای نیست که او انتظار دارد.

شخصیت رضا، یک جوان تیپیک جنوب شهر تهران با همان علائق و رفتارهای آشنا برای مخاطبان است. او در بازگشت به خانه پا به دنیای متفاوتی گذاشته است وضعیتی که درنهایت تصویری یک جانبه و کاریکاتوری از این تغییرات ارائه می‌دهد.

حیایی برای این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.

 داور مهربان «عصر جدید»،چهره‌ای تازه از حیایی در آستانه 50 سالگی! 

حیاییهمزمان با برگزاری جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در زمستان 1397، به عنوان داور مسابقه تلویزیونی «عصرجدید» تجربه دیگری را درکارنامه هنر خود آغاز کرد. تجربه‌ای موفق که در فصل دوم عصر جدید نیز ادامه یافت. حیایی در این مسابقه استعدادیابی با تکیه بر طنز ذاتی، آمادگی جسمانی، تجربه سال‌ها بازیگری در سینما و تلویزیون و البته انرژی و شور و شوقی که در لحن و شیوه اجرای خود داشت توانست به یکی از داوران محبوب برنامه تبدیل شود. از سوی دیگر نگاه مثبت او به شرکت‌کنندگان و سخت‌گیری کمتر نسبت به سه داور دیگر به این محبوبیت نزد مخاطبان افزود.

امین حیایی امروز در حالی با عبور از 50 سالگی وارد دهه ششم زندگی خود می‌شود که از ستاره‌ای جوان و به اصلاح «تین‌ایجری» دهه هفتاد و بازیگری پرکار و سوپراستار در دهه هشتاد و نود به یک بازیگر توانمند و متبحر در ژانرهای مختلف سینمایی تبدیل شده است. با این حال گویا برای اغلب تماشاگران سینما و بینندگان تلویزیون امین حیای همچنان با همان چهره و قامت جوان و سرزنده شناخته می‌شود. شمایلی که چه در نقش‌های مثبت و یا منفی و یا چه در قالب شخصیت‌های جدی و طنز برای مخاطبان ماندگار داشته‌اند.

شاید به همین خاطر باور این که حیایی با عبور از دوران جوانی و میان‌سالی به یک بازیگر پیشکسوت تبدیل شده است سخت باشد. برای او که از بازیگران مردمی و بااخلاق سینمای ایران است آرزوی موفقیت و کامیابی داریم و امیدواریم فارغ از سن تقویمی، دلش همواره جوان و حضور بر پرده نقره‌ای سینما و قاب تلویزیون نیز همچنان پرشور و درخشان باشد.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: امین حیایی فیلم درخونگاه برنامه عصر جدید بازیگران سینما بهترین بازیگر نقش سینما و تلویزیون جشنواره فیلم فجر نقش اول مرد امین حیایی دهه هشتاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۶۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود

آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوست‌داشتنی برای دهه شصتی‌ها بود، در تمامی سال‌های بلند فعالیت هنری خود در گونه‌های رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقش‌هایی که نمود آن‌ها در فیلم‌های بسیاری پیدا بود.

«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آن‌ها نقش‌آفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلی‌پور و تهمینه میلانی در فیلم‌هایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاری‌اش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلم‌های «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نام‌های «آخرین‌بار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه می‌خواند که قادر بود نقش‌های پیچیده و روان‌شناختی را به گونه‌ای ادراک‌پذیر ایفا کند.

گرچه «کما»‌ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی به‌شمار می‌رفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» توانایی‌های بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی این بازیگر فقید می‌توان خواند.

آتیلا پسیانی که آخرین نقش‌آفرینی او بازی در مجموعه «بی‌گناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • اثر هنری رئال در آلیانز: کروس جواب بایرنی‌ها را داد
  • بازیگر قدیمی به کما رفت
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • پرسپولیس با اصالت است و باید از کاری که استقلال کرد دوری کنیم! | کار رقیب وجهه بین المللی شان را خراب می کند
  • کیلین مورفی با دنباله‌های «۲۸ روز بعد» همراه می‌شود
  • تیپ و استایل هنری بازیگر زن و مرد در یک عکس یادگاری
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند