Web Analytics Made Easy - Statcounter

خادمی از اجرای طرح استحکام بخشی قلعه تاریخی فلک الافلاک در خرم آباد خبرداد و گفت: تکمیل این طرح نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، « سید موسی خادمی» امروز(19 خرداد) در بازدید از روند مرمت قلعه تاریخی خرم آباد، اظهار داشت: با پی گیری های به عمل آمده طرح استحکام بخشی قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار لرستان افزود: جهت استحکام بخشی اساسی این بنای خاص، تاریخی و ارزشمند اعتبارات استانی محدود بوده و قطعا نیازمند تخصیص اعتبارات ملی هستیم.

 

وی با اشاره به استقرار این بنای تاریخی- فرهنگی بر روی صخره، ادامه داد:: استحکام بخشی این بنا امری تخصصی و دشوار بوده که هم اکنون به همت اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان کار مطالعاتی آن در حال انجام است.

 

خادمی افزود: با شروع پروژه ای کارشناسی شده کار اتصال و استحکام  بنای قلعه فلک الافلاک بر روی صخره مذکور محقق می شود.

 

استاندار لرستان با اشاره به قدمت قلعه فلک افلاک و اینکه از گذشته دارای ترکهای جزیی بوده، خاطر نشان کرد: متاسفانه بر اثر زلزله ۵/۱ ریشتری اردیبشهت ماه سالجاری برخی از آثار تاریخی استان لرستان از جمله دو مورد از کنگره های قلعه فلک الافلاک دچار آسیب شد که با پیگیری های به عمل آمده کار مرمت اضطراری این سازه ارزشمند در دستور کار قرار گرفت.

 

خادمی افزود: از سوی استانداری لرستان جهت مرمت اضطراری این قلعه مبلغ اعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تخصیص داده شد و با ارائه گزارش و پیگیری کارشناسان میراث فرهنگی، یک‌ شرکت تخصصی مرمت بناهای تاریخی، عهده دار مرمت اضطراری ترکهای ناشی از زلزله شد.

 

استاندار لرستان اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده کار مرمت اضطراری قلعه فلک الافلاک اتمام یافته و در گام بعدی ان شالله پیگیر استحکام بخشی اساسی قلعه خواهیم بود.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک مرمت قلعه فلک الافلاک مرمت اضطراری استحکام بخشی خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۶۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) جنجال تبدیل کلیسای تاریخی به مسجد به دستور اردوغان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه یک کلیسای دوران بیزانس در استانبول را به‌عنوان یک مسجد افتتاح کرد.

به گزارش فرارو، این اقدام دولت ترکیه که انتقاد یونان را به دنبال داشت، پس از ۴ سال از بازگشایی مسجد ایاصوفیه که پیش از آن ابتدا کلیسا و سپس موزه شده بود، انجام شده است.

ترکیه در سال ۲۰۲۰ طرح تبدیل کلیسای تاریخی «خورا» به مسجد را آغاز کرد. این کلیسا که به «کاریه» نیز معروف است در دوران عثمانی به مسجد و در سال ۱۹۴۵ توسط شورای وزیران ترکیه به موزه تبدیل شد.

اگرچه طرح بازگشایی مسجد کاریه در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اما این اتفاق برای تکمیل کار مرمت این بنا تا به امروز به تعویق افتاده بود.

تغییر کاربری دو بنای تاریخی ایاصوفیه و خورا به مسجد اگرچه با استقبال مسلمانان ترکیه همراه شد، اما یونان و برخی از کشور‌ها با انتقاد از این اقدام دولت ترکیه، از این کشور خواستند از بنا‌های تاریخی مهم دوران بیزانس محافظت کند. دو بنای تاریخی ایاصوفیه و چورا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

اردوغان از طریق ویدئوکنفرانس در مراسم بازگشایی این مسجد شرکت کرده بود.

بنای تاریخی خورا که در نزدیکی دیوار‌های باستانی استانبول قرار دارد، به‌خاطر کاشی‌کاری و نقاشی‌های دیواری خود که قدمت آن‌ها به قرن چهارم پس از میلاد می‌رسد، مشهور است.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که دولت اردغان با تغییر کاربری دو بنای تاریخی ایاصوفیه و خورا به مسجد در تلاش بوده است تا پایگاه هواداران محافظه‌کار و مذهبی حزب حاکم ترکیه را در بحبوحه رکود اقتصادی در این کشور تقویت کند.

گفته می‌شود که به‌هنگام بازگشایی مسجد ایاصوفیه در استانبول، حدود ۳۵۰ هزار نمازگزار برای شرکت در نماز جمعه در این بنا و اطراف آن حاضر شده بودند.

دیگر خبرها

  • مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • واگذاری کاروانسرای شاه عباسی و قلعه صمصامبه بخش خصوصی
  • (ویدئو) جنجال تبدیل کلیسای تاریخی به مسجد به دستور اردوغان
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • مرمت پل تاریخی زمان‌خان سامان مدیریت شود
  • ترامپ: زندان را ترجیح می‌دهم
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • نورپردازی برج آزادی با نام خرم آباد
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله