Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:40:26 GMT

چهره‌های سیاسی و انتخابات ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۷۶۵۰

چهره‌های سیاسی و انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری مانند دیگر انتخابات‌هایی که در کشور انجام گرفت و از جمله انتخابات مجلس یازدهم از اهمیت خاصی برخوردار است. به این معنی که سرنوشت هر جامعه‌ای از جمله جامعه ما از درون صندوق‌های رای بیرون خواهد آمد و اگر یک مجموعه سیاسی به صندوق‌های رای بی‌توجهی کند، نخستین فردی که متضرر خواهد شد، خود آن مجموعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کما اینکه چندبار این اتفاق افتاده است. بنابراین در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری دیدگاه های مختلفی وجود دارد. در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

اصلاح‌طلبان و انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس می نویسد: همه دلسوزان توصیه می‌کنند که نباید با صندوق انتخابات قهر کرد. البته عوامل دیگری هم موجب یأس و ناامیدی می‌شود؛ از جمله رد صلاحیت گسترده‌ای که اتفاق افتاد و یک جریان سیاسی با همه افراد شایسته و شناخته شده‌اش از حضور در انتخابات محروم و زمینه برای کاهش حضور مردم فراهم شد و ۴۲ درصد واجدین شرایط در آن شرکت کردند. کاهش حضور مردم، اتفاقاتی را در کشور رقم خواهد زد.

برای انتخابات ۱۴۰۰ هم شرایط به همین صورت خواهد بود. اگر هیات نظارت، افراد صلاحیت‌دار را تایید صلاحیت نکند و زمینه برای حضور اصلاح‌طلبان فراهم نشود، طبیعتا همین اتفاق می‌افتد. البته عده‌ای از اصولگرایان نه‌تنها بدشان نمی‌آید بلکه خیلی هم خوشحالند که انتخابات حداقلی برگزار شود تا بتوانند با همان تعداد اندک رای، پیروز انتخابات شوند چون می‌دانند با حداکثر حضور مردم، امید یا شانس موفقیت کمی دارند. رای بالا علامت ظرفیت جمهوری اسلامی در خارج و داخل کشور است و شرایط توطئه را به حداقل می‌رساند.

احمدی نژاد و انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی آورد: افزایش نفوذ احمدی‌نژاد باعث شده که تحلیلگران مختلف به این عقیده برسند که تحرکات تازه‌ای از سوی او و نزدیکانش در راه است. این دسته از تحلیلگران این احتمال را مطرح می‌کنند که احمدی‌نژاد و یا یکی از نزدیکانش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد خواهد شد. به طور مثال صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه دارد. این دیدگاه در میان فعالان سیاسی اصول‌گرا هم وجود دارد. حسین کنعانی مقدم احتمال نامزدی احمدی نژاد را دور نمی‌داند. بزرگترین چالشی پیش‌روی محمود احمدی نژاد، احتمال ردصلاحیت اوست.

رئیس جمهور پیشین سال ۹۶ به راحتی از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد تا احمدی‌نژاد متحمل یک ناکامی سنگین سیاسی شود. حالا هم بعید نیست که دوباره این اتفاق رخ دهد.حسین کنعانی مقدم در این باره گفته است نامزد شدن دلیل بر تایید صلاحیت و انتخاب شدن نیست؛ حتی رهگذرها هم می‌توانند در انتخابات ثبت نام کرده و بگویند می‌خواهیم رئیس جمهور شویم. اسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته روابط عمومی حزب جمهوریت نیز نظر مشابهی دارد و می‌گوید که نزدیکان احمدی نژاد در حال فرآهم‌آوردن شرایط تائید صلاحیت او هستند.

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با حجت الاسلام بهمن شریف‌زاده از چهره های نزدیک به محمود احمدی نژاد در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آورد: ظاهرا برخی آقایان با این ادعاهایی که مطرح می‌کنند، بیشتر از خود آقای احمدی‌نژاد از مقاصد ایشان باخبر هستند؛ چراکه هنوز آقای احمدی‌نژاد چنین قصد و تصمیمی ندارد اما دیگران از حضور قطعی ایشان صحبت می‌کنند. آقای احمدی‌نژاد چنین تصمیمی ندارد، اما دیگران از حضور قطعی ایشان صحبت می‌کنند و حتی افزون بر اینکه حضور ایشان را قطعی دانسته‌اند، حتی نتیجه را هم اعلام کرده‌اند، ظاهرا برخی آقایان فکر می‌کنند صاحب تحلیل سیاسی عمیقی هستند که اینگونه مطالب را عنوان و تحلیل می‌کنند. من نمی‌گویم آقای احمدی‌نژاد تصمیم بر نیامدن دارد، بلکه می‌گویم ایشان تا این لحظه هیچ تصمیمی برای این عرصه ندارد.

آقای احمدی نژاد فارغ از اینکه او را قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم، پتانسیلی است که گمان می‌رود با مطرح کردن حضور او در انتخابات می‌توان شور ایجاد کرد و درصدی از مردم را وارد حوزه انتخابات کرد. نگاه بنده این است که سیاست مطرح کردن آمدن آقای احمدی‌نژاد با عبارت‌هایی مانند اینکه «قطعا می آید» برای این است که بحران بزرگی به نام احتمال کاهش حضور مردم در انتخابات را مدیریت کنند، به این دلیل این کار را در خصوص انتخابات مجلس هم انجام دادند اما فکر می‌کنم مشارکت مردم در انتخاب‌های بعدی نسبت به قبل رو به کاهش خواهد بود و مشارکت در هیچ انتخاباتی از این به بعد افزون‌تر از قبلی نخواهد بود. البته این کار را در ادوار قبلی با افرادی مانند آقای خاتمی هم کردند و شاید باز هم انجام شود و حضور ایشان را مطرح کنند.

قالیباف و انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه اعتماد در گفت و گو با فریدون عباسی نماینده مجلس یازدهم نوشت: مخالف اخذ التزام از آقای قالیباف برای عدم حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستم. چرا نباید شرکت کند!؟ اگر او قابلیتی دارد و کشور به توانایی‌های او نیاز دارد باید از آن استفاده کند. ممکن است آقای قالیباف ۹ ماه نماینده مجلس باشد و روی این صندلی بنشیند ولی ببیند که جای دیگر بهتر می‌تواند کار کند! ما نباید او را از این حق و آزادی محروم کنیم. من اخذ این التزام را برای خودم هم نمی‌پذیرم و گفتم که اگر حضور در انتخابات ۱۴۰۰ برای نمایندگان مساله است به من برای ریاست مجلس رای ندهند.

معتقدم که ما باید فضا را برای خدمت افراد در نهادهایی که نظام به آن نیاز دارد، باز بگذاریم؛ بنابراین درباره آقای قالیباف هم مخالف اخذ التزام هستم ولی شنیده‌ام که آقای قالیباف در جلسه فراکسیون رسما اعلام کرده که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا نخواهد شد. ولی اگر این کار را هم انجام دهد، شخصا آن را نقد نمی‌کنم. اگر آقای قالیباف احساس می‌کند در مقام ریاست‌جمهوری می‌تواند بهتر فعالیت کند و صندلی‌اش را عوض کند.

وی در پاسخ به پرسش که شما گفتید که خودتان هم کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوید، گفت: من برای ریاست مجلس تبلیغی نکردم و اکثر رسانه‌ها نیز پوشش خبری لازم را برای من ایجاد نکردند. تصمیمی برای ریاست آقای قالیباف گرفته شده بود که همه خود را با آن تصمیم تطبیق دادند. اعلام حضور من در انتخابات ریاست‌جمهوری در حقیقت خواست تعدادی از مردم کازرون بود. همانند حضورم در انتخابات ریاست مجلس. باور این نکته سخت است که ظرفیت‌های بسیاری در جامعه داریم که می‌توانند کشور را بهتر اداره کنند. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز اگر خواست عمومی برای حضورم در انتخابات ایجاد شود به آن «نه» نخواهم گفت؛ فقط امیدوارم این ‌بار هم این اقدام به وسیله دشمن انجام نشود.

رسانه‌های اصولگرا

اصلاح‌طلبان و انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه صبح نو در گفت و گو با علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات می نویسد: اصلاح طلبان هنوز برای تعیین مصادیق انتخابات‌۱۴۰۰ ورود نکرده‌اند؛ چون بعد از انتخابات مجلس، شورای‌عالی به‌دلیل شیوع کرونا تشکیل جلسه‌ای نداده است. فقط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هفته پیش جلسه حضوری داشت که در آن جلسه اصلاً بحثی درباره ریاست جمهوری نشد. در قانون اساسی، یک متر و معیاری برای نامزدهای ریاست‌جمهوری وجود دارد و آن «رجل سیاسی» بودن است.

این باعث می‌شود که مانند انتخابات مجلس، هر فردی نتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. هر کسی می‌تواند نامزد خودش را معرفی کند اما شورای نگهبان هم می‌تواند بگوید که آن فرد، رجل سیاسی نیست و بنابراین ردصلاحیتش کند. از سویی، دست اصول‌گرایان هم در زمینه داشتن نامزدی که مصداق رجل سیاسی باشد، چندان باز نیست. البته ممکن است برای‌۱۴۰۰، ردصلاحیت‌ها سیاسی شود اما به‌طور کلی یک متر و معیاری وجود دارد و آن «رجل‌سیاسی» بودن است.

برچسب‌ها دانشگاه تهران شورای نگهبان اصولگرایان جمهوری اسلامی تبلیغات انتخاباتی علی صوفی محمود احمدی نژاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران شورای نگهبان اصولگرایان جمهوری اسلامی تبلیغات انتخاباتی علی صوفی محمود احمدی نژاد دانشگاه تهران شورای نگهبان اصولگرایان جمهوری اسلامی تبلیغات انتخاباتی علی صوفی محمود احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ روزنامه آقای احمدی نژاد انتخابات مجلس آقای قالیباف اصلاح طلبان رجل سیاسی حضور مردم رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۷۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرتاب حدادی به صندلی ریاست/ من تنها، شما همه!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ فدراسیون دوومیدانی یکی از فدراسیون های بلاتکلیف ورزش ایران است که باید بزودی منتظر برگزاری انتخابات آن باشیم. بعد از پایان اجباری و نافرجام ریاست صیامی رئیس سابق این فدراسیون در نیمه های دوران ریاست 4 ساله اش بنا بر حاشیه عجیبی که شیراز رخ داد، این فدراسیون درگیر دوران باطل لوپ سرپرستی شد. ابتدا افشین داوری عنان کار را در دست گرفت و پس از آن نوبت به مهدی مبینی رسید و عجیب اینکه هر دو دستاوردهای جالبی داشتند که رئیس قبلی و قبل تر یعنی کیهانی و صیامی به آن نرسیده بودند.

دوومیدانی در دوران سرپرستی افشین داوری بازیهای آسیایی هانگژو به یک طلای غیرمنتظره در پرتاب دیسک توسط محسن رسولی دست یافت و در سرپرستی مهدی مبینی میزبانی رقابتهای داخل سالن آسیا را به شکل آبرومندی برگزار کرد که منجر به دریافت دیپلم افتخار و لوح تقدیر میزبانی شد.

در آخرین روزهای سال گذشته ثبت نام ثبت‌نام از کاندیداهای پست ریاست فدراسیون دوومیدانی و اعضاء هیات رییسه آن طی روزهای ۱۴ تا ۲۸ اسفند ماه برگزار شد و با توجه به نامنویسی مبینی سرپرست فدراسیون در انتخابات او از سمت خود کناره گیری کرد تا مطیعی سومین سرپرست فدراسیون در یک سال اخیر لقب بگیرد.

در نهایت در پایان ثبت نام از کاندیداهای ریاست دوومیدانی، احسان حدادی، مهدی مبینی، افشین داوری، ایرج عرب، مهران تیشه گران، هاشم خزایی، عنایت حسن پور، هاشم صیامی، سیدعلی کریمی، روح الله عسگری، مصطفی زرین افضل، عباسعلی مدیح و مهدی شریعتی فیض آبادی برای حضور در انتخابات ثبت نام کردند تا شاهد یک انتخابات نزدیک و عجیب باشیم. انتخاباتی که در آن مدعیان ریز و درشتی وجود دارد.

در طول ماه های اخیر و هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر می شویم، تحرکات کاندیداها برای حضور در انتخابات بیشتر شده و رقابت نزدیکتر می شود.

در میان کاندیداهای ثبت نام کرده، تعداد قابل توجهی از اعضای دوومیدانی حضور دارند که همین تنور انتخابات را داغتر کرده و رقابت را نزدیکتر کرده است. احسان حدادی، مهدی مبینی، افشین داوری، ایرج عرب، مهران تیشه گران، هاشم صیامی از جمله کاندیداهایی هستند که در دوومیدانی حضور داشته اند و هر کدام با کارنامه ای متفاوت به دنبال پیروزی در انتخابات هستند.

افشین داوری که یک دوره ریاست و دو دوره سرپرستی این فدراسیون را تجربه کرده، برای حضور مجدد در این فدراسیون برنامه دارد اما تفکرات سنتی و البته رابطه نه چندان مناسب او با برخی از اهالی دوومیدانی شانس او را کاهش داده.

ایرج عرب که بیشتر نام او را با سرپرستی در باشگاه پرسپولیس و فراری دادن برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس به یاد می آوریم، با پشتوانه مجید کیهانی رئیس اسبق فدراسیون وارد گردونه این انتخابات شده اما مشکل اینجاست که همان اندازه که عرب در نزد هواداران پرسپولیس منفور است، کیهانی نیز در نزد اهالی دوومیدانی دشمن دارد!

هاشم صیامی دبیر دوران کیهانی به واسطه ریاست دوران کیهانی مرد چندان محبوبی در دوومیدانی نیست و اتفاقات حاشیه ای که در دوران ریاستش در یک مسابقه دوومیدانی در شیراز رخ داد و منجر به برکناری اجباری وی شد، تایید وی برای حضور در انتخابات را در پرده ای از ابهام قرار داده. هر چند که بخشی از بدنه مجمع دوومیدانی منصوب وی هستند و صیامی به پشتوانه آنها می کوشد دوباره به صندلی ریاست بازگردد.

مهران تیشه گران رئیس سابق فدراسیون ناشنوایان نیز سابقه طولانی در دوومیدانی دارد و اساسا با دوومیدانی وارد عرصه ورزش شد. او سمت های مختلفی در فدراسیون دوومیدانی از رانندگی تا روابط عمومی را تجربه کرده اما اتفاق جنجالی که در جریان مسابقات بین المللی ناشنوایان رخ داد و منجر به برکناری وی شد، تایید او برای حضور در انتخابات را اگر نگوییم غیرممکن، دشوار نشان می دهد.

مهدی مبینی سرپرست سابق فدراسیون با سابقه طولانی در دوومیدانی سودای ریاست دارد. مبینی که خود ورزشکار ملی این رشته بوده به خوبی دوومیدانی را می شناسد و در این فدراسیون سالیان طولانی کار کرده. همچنین برگزاری موفق و درخشان رقابتهای داخل سالن قهرمانی آسیا و بازسازی شبانه روزی ورزشگاه مخروبه آفتاب انقلاب کارنامه او را در حوزه اجرایی نیز مقبول کرده اما مشکل اینجاست که وزارت ورزش و شخص وزیر توصیه اکید برای ممانعت از حضور سرپرستان در انتخابات فدراسیون ها داشته و مبینی با نادیده گرفتن این دستور برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده. پیش از این در فدراسیون شطرنج شاهد بودیم که وزیر در نهایت با کاندیداتوری شادی پریدر سرپرست این فدراسیون و استاد بزرگ سابق این رشته با وجود حمایت گسترده اهالی شطرنج از وی مخالفت کرد و به نظر می رسد برای پرهیز از وجود شائبه و حرف و حدیث در نهایت این سرنوشت در انتظار مبینی نیز باشد.

در نهایت در میان کاندیداهای نام آشنا تنها احسان حدادی نایب قهرمان المپیک و قهرمان و رکورددار سابق آسیا باقی می ماند. ستاره ای دیرپا که بی تردید مهمترین و بزرگترین ورزشکار تاریخ دوومیدانی ایران است. از مدتها قبل مشخص بود که حدادی برای حضور در صندلی ریاست فدراسیون برنامه دارد اما در روزهای پیش از ثبت نام با سیاست درباره حضورش در انتخابات اعلام می کرد که به جمع بندی نرسیده و از پاسخ قطعی طفره می رفت. در نهایت همان اتفاقی که پیش بینی می شد به وقوع پیوست و حدادی با ثبت نام در انتخابات رسما برای حضور در صندلی ریاست فدراسیون اعلام آمادگی کرد. با توجه به شرایط فوق بعید به نظر می رسد ستاره ای در تراز حدادی بدون هیچ پشتوانه ای پا به عرصه انتخابات بگذارد. او به اندازه ای باهوش هست که بداند گردونه انتخابات پیست پرتاب دیسک نیست که با آمادگی بدنی و ذهنی بتوان در آن موفق شد و به صندلی ریاست رسید. انتخابات بازیهای و مناسبات خاص خودش را دارد و کاملا از دنیای ورزش و قهرمانی جداست. در حقیقت به پشتوانه دوران پرفروغ و درخشان قهرمانی و مدالهای باارزش المپیک و جهانی و آسیایی نمی توان به صندلی ریاست رسید. بنابراین قطع به یقین حدادی با آنهمه تجربه در عرصه ورزش و البته سیاست و کیاستی که از او سراغ داریم، برای موفقیت در انتخابات برنامه ویژه ای دارد. از سوی دیگر او مهمترین ورزشکار تاریخ دوومیدانی ایران محسوب می شود که در بالاترین سطح موفق بوده و قطع به یقین ریز و بم این رشته و مشکلات و چالش های آن را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده و از همه مدعیان بیشتر و بهتر می داند. از همین رو او از منظر آشنایی و اهلیت در دوومیدانی فاصله چند صد کیلومتری با سایر رقبا دارد و همین می تواند برگ برنده او در انتخابات باشد.

حضور ستاره های بزرگ ورزش در عرصه مدیریت یکی از فرمول هایی است که در ورزش ایران و جهان مورد تایید بوده و جواب داده. در ایران علیرضا دبیر در کشتی، سجاد انوشیروانی در وزنه برداری دو نمونه عالی آن هستند که از منظر افتخارات و جایگاه در تراز حدادی محسوب می شوند. در رده پایین تر محسن رضوانی در شنا، شیرجه و واترپلو، زهرا اینچه درگاهی در ژیمناستیک به عنوان قهرمانان ملی این رشته در فدراسیون های متبوع خود موفق و تاثیرگذار بوده و رشته خود را متحول کرده اند. از همین رو احسان حدادی نیز می تواند همانند این ستاره های ریز و درشت ورزش در رشته متبوع خود اثرگذار باشد و رشته مادر را متحول کند. بنابراین به نظر می رسد او بخت اصلی ریاست در فدراسیون دوومیدانی است البته اگر بازیهای پیش بینی نشده و برخی از تنگ نظری ها و تمامیت خواهی ها مانع نشود.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903391

دیگر خبرها

  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • پرتاب حدادی به صندلی ریاست/ من تنها، شما همه!
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان