Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از کارشناسان بین المللی معتقدند که اعتراضات مردم امریکا در پی قتل یک سیاهپوست به دست پلیس خشن و زورگو، ماهیت اصلی این اعتراضات نیست و اصل و اساس اعتراضات مردم متوجه نظام نابرابر سرمایه داری در این کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ بسیاری از کارشناسان بین المللی معتقدند که اعتراضات مردم امریکا در پی قتل یک سیاهپوست به دست پلیس خشن و زورگو ماهیت اصلی این اعتراضات نیست و  سیستم سرمایه داری و نئولیبرالی اصل و اساس اعتراضات مردم این کشور است چرا که اکثریت شهروندان امریکایی خود را بازیچه سرمایه داران می دانند و سیستم را به نفع نظام سرمایه داری می پندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام سرمایه داری در امریکا اجازه شنیده شدن صدای کارگران و اکثر شهروندان امریکایی را نمی دهد و این سیستم برای حفظ بقای خود باید به زود و قوه قهریه متوسل شود چرا که اگر راه اعتراض باز شود یک جنبش ۹۹ درصدی دیگری همچون جنبش وال استریت به پا خواهد خواست و این به پا خواستن یعنی افول زود هنگام آمریکا.

اعتراض مردم امریکا به نظام سرمایه داری و نئولیبرالی است

اعتراض مردم آمریکا به نظام سرمایه داری و نئولیبرالی است چرا که اکثریتی چشمگیری در امریکا معتقدند صدای کارگران و شهروندان در جامعه شنیده نمی‌شود.

کشتن یک سیاه پوست آمریکایی آن هم به طرز فجیعی زیر چکمه ها و دستان چدنی پلیس خشن و زور گو قطعا اولین و آخرین قتل در امریکا و سیستم تبعیض نژادی در این کشور نخواهد بود، اما چیزی که باعق خلق این اعتراضات در ایالت های  مختلف شده ماهیتی عمیق تر، وسیع تر دارد و آن اعتراض به نظام سرمایه داری است.

کارشناسان اعتقاد دارند هر چند کشتن یک سیاهپوست در رژیم آمریکا نظامند و سیستماتیک است اما این قتل نظامند نشان دهنده خوی وحشیگری نظام سرمایه داری است بنابراین مردم امریکا به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی و اجتماعی نظیر بیمه و هزینه های درمان) و … قتل این فرد سیاهپوست را محملی برای نشان دادن اعتراضات خود به سرمایه داران و نظام سرمایه داری می دانند.

بر اساس اعتقاد کارشناسان، جامعه امریکا برعکس چهره رنگین و تبلیغات پر زرق و برق رو به افول است و این رو به اوفل بودن امریکا نه تنها در نظریه دانشمندان غیر امریکایی دیده می شود بلکه در نظرات خود اندیشمندان امریکایی نیز به کرات عنوان شده است.

۸۰ درصد مردم آمریکا نظام اقتصادی خود را «ذاتاً ناعادلانه» می‌دانند

بطور مثال نوام چامسکی از جمله منتقدان نظام سرمایه‌داری است که اعتقاد دارد آنچه امروز  به عنوان «سرمایه‌داری» خوانده می‌شود، اساساً نظام سوداگری شرکت‌ها همراه با خودکامگی‌هایی فراگیر و بسیار غیرپاسخگو است که کنترل عظیمی بر اقتصاد، نظام‌های سیاسی و حیات فرهنگی و اجتماعی اعمال می‌کنند و در همکاری نزدیک با حکومت‌های قدرتمندی هستند که در اقتصاد داخلی و جامعه بین‌المللی وسیعاً دخالت دارند.

چامسکی می گوید «در ایالات متحده بیش از ۸۰ درصد مردم نظام اقتصادی خود را «ذاتاً ناعادلانه» و نظام سیاسی را فریبکار و در خدمت «منافعی خاص» و نه منافع مردم می‌دانند.

در ادامه گفت و گویی با کارشناسان بین الملل پیرامون اتفاقات آمریکا و علت اصلی اعتراضات داشتیم که در ادامه می خوانید.

علت اصلی اعتراضات در آمریکا نابرابری اجتماعی است

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه ۱۳ روز از واقعه ای که موجب اعتراض مردم آمریکا شد می گذرد گفت: کشته شدن یک فرد سیاه پوست به طرزی غیر انسانی موجب اعتراضات و مطالبات زیرپوستی در آمریکا که تحت عنوان تبعیض نابرابری و بی عدالتی از آن یاد می شود شده است.

ظهره وند با اشاره به اینکه قطعا بخشی از اعتراضات جنبه نابرابری نژادی دارد، افزود: علت اصلی این اعتراضات نابرابری اجتماعی است چرا که سفید ها هم در تظاهرات ها هستند چون مشکلات کل جامعه را فرا گرفته اما  بیشترین فشار بر سیاه پوستان است.

وی با تاکید براینکه ایالات متحده ادعا دارد که مرکز سرمایه داری جهان است اما اتفاقات اخیر نیمه پنهان ماجرا را آشکار کرده و هزینه ساز شده است، خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته بحثی تحت عنوان افول ظرفیت نرم ایالات متحده مطرح می شود و نباید فراموش کرد که ظرفیت سخت هرجامعه و گروه قائم به ظرفیت نرم است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان ادامه داد: هرچقدر مدرنیسم و تحولات اجتماعی و جهانی رخ می دهد ظرفیت نرم نقش محوری بیشتری پیدا می کند و حتی ظرفیت نظامی هم متکی به ظرفیت نرم است.

ایالات متحده مجبور است جامعه نخبگانی را با خود همراه سازد

وی با اشاره به اینکه زمانی که در نقطه ای سرکوب انجام می دهند باید از ظرفیت نرم تحت عنوان دفاع از حقوق بشر استفاده کنند، افزود: ایالات متحده مجبور است جامعه نخبگانی را با خود همراه سازد و در غیر این صورت امکان جابجایی و استفاده از ظرفیت سخت و نیرو نظامی وجود ندارد.

ظهره وند با بیان اینکه امروز ایالات متحده به دلیل شکست های متعددی که در نقاط مختلف جهان به ویژه غرب آسیا متحمل شده و مهمترین عنصر در این رابطه مقاومت بوده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت نرم آمریکا از دست رفته و با الهام بخشی انقلاب اسلامی و مقاومت ملت های منطقه با امید به دریافت کمک از جمهوری اسلامی ظرفیت سخت آمریکا بدون نتیجه مانده است.

وی با اشاره به اینکه ترامپ عنوان کرده که در بیست سال گذشته هفت تریلیون دلار خسارت کردند، گفت: این صحبت ترامپ یعنی بدهی عمومی ایالات متحده طی بیست سال از رقم یازده هزار میلیارد دلاری به ۲۵ تریلیون دلار رسیده و سفره مردم کوچک شده است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان اتفاق دیگری که در محیط داخلی امریکا شکل گرفته را افشای ذات و پشت پرده خاندان سالاری در آمریکا عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها نظام طبقاتی دارند و حالا نتوانستند منابع مورد نظر را از بیرون به داخل بیاورند و دچار خسارت شدند، این خسارت را پای مردم گذاشه و اگر سودی بوده به چند خانواده سرمایه دار رسیده است.

ظهره وند با تاکید بر اینکه اولین کسانی که مشکلات اقتصادی متوجه آنان می شود سیاه پوستان هستند، افزود: بعد از آن ها اسپانی تبارها و سپس سرخپوستان دچار مشکل می شوند و این روند ادامه دارد تا نوبت به طبقات متوسط می رسد.

 اتفاقات امروز آمریکا به جنبش وال استریت شباهت زیادی دارد

وی با بیان اینکه نباید اتفاقات پنج ساله گذشته و جنبش وال استریت را فراموش کنیم، اظهار کرد: اتفاقات امروز به جنبش وال استریت شباهت زیادی دارد و باید توجه کنیم دولت ها دیگر نمی توانند به سیاق لیبرالیسم مورد اعتماد باشند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان ادامه داد: از یک سال قبل نیز مشابه همان جنبش اعتراضی و نابرابری اجتماعی را در فرانسه تحت عنوان  جلیقه زرد ها شاهد هستیم و همه این اتفاقات نشان دهنده آن است که غرب مدعی، بهترین سبک زندگی در جهان حمایت مردم خود را ندارد.

رویای لندن، پاریس و نیویورک غرب زده های داخلی تبدیل به کابوس شده است

ظهره وند با اشاره به اینکه غرب می گوید راه توسعه را به خوبی طی کرده و هر کس می خواهد مثل آنها شود باید مسیرشان را طی کند، گفت: به همین خاطر لیبرال های داخلی و غرب زده داخلی همیشه خواب لندن، پاریس و نیویورک را می بینند اما امروز این خواب ها به کابوس تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه با روند جهانی شدن، جهانی سازی خراب شده است، تصریح کرد: جهانی سازی یعنی همان نظام هژمونیک و سلطه ای که کانال های قدرت در جهان دارند و امروز به دلیل ظهور قدرت های دیگر به ویژه ملث ایران، راه هایی که آنان می توانستند با فریبکاری بروند و منابع کشور ها را بدزدند سد شده است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان ادامه داد: امروزه منابعی که سلطه گران به مردم می دادند را نمی توانند بدهند و به همین علت است که قشر متوسط حس می کنند آینده روشنی ندارند و زندگی آن ها در غرب در حال سخت تر شدن است.

مردم در غرب فهمیدند کسانی که از دموکراسی حرف می زنند دروغ بزرگ قرن را می گویند

ظهره وند با بیان اینکه مردم در غرب به این جمع بندی رسیدند که نابرابری اجتماعی زیاد شده است، گفت: کرونا لحاف را کنار و جلوه های زشت قضیه را بیرون زده است چرا که قبل از این بیمه بیکاری به مردم می دادند اما الان کارگران را به راحتی اخراج می کنند.

وی با اشاره به اینکه  امروز مردم فهمیدند دنیا به ویژه کشور های غربی که از دموکراسی حرف می زنند تنها دروغ بزرگ قرن را می گویند، گفت: مردم می گویند قرار بود دموکراسی حاکمیت مردم بر مردم باشد اما امروز جریانی به نام محافظه کاری که سرمایه داری در آن تعریف می شود سر ما را کلاه گذاشته و جز فساد، فقر و فحشا چیزی به دنبال نداشته است.

احساس نابرابری اجتماعی بر پایه نابرابری نژادی مشتعل شده است

سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان اظهار کرد: امروز همین احساس نابرابری اجتماعی بر پایه نابرابری نژادی مشتعل شده اما اصل همان نابرابری اجتماعی است چراکه وقتی ظلم در عرصه های توزیع منابع اتفاق می افتد نشانگر آن است که جامعه را بر پایه کفر اداره می کنند.

ظهره وند با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اتفاقاتی را که طبقات برگزیده حکومتی در شوروی سابق ایجاد کردند و سبب نابرابری در جامعه شدند در غرب  جدی تر است، گفت: به همین علت است که ترامپ و حتی قدرت های دیگر باید بتوانند بحران را مثل وال استریت کنترل کنند اما در مجموع روند به سمتی پیش می رود که در نهایت ایالات متحده فرو می پاشد.

اعتراضات اخیر نشان دهنده عمق تبعیض ساختاری در جامعه آمریکا است

طیب سعیدی، تحلیل گر حوزه مسائل بین الملل نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه اعتراضاتی که در آمریکا در حال روی دادن است نمی تواند یک اعتراض موردی و مسئله ای کوچک باشد، گفت: پیش از این نیز در طی سال های گذشته شاهد این اعتراضات بوده ایم اما همانطور که خود رسانه های آمریکایی نیز بیان کرده اند این اعتراضات سهمگین‌ترین مورد در طی نیم قرن اخیر است.

وی اظهار کرد: این اعتراضات نمادی از آغاز اعتراضات ساختاری به نظام سرمایه داری و پایان دوران شکوه آمریکا است.

این تحلیلگر حوزه مسائل بین الملل اعتراضات فعلی آمریکا را شبیه جنبش وال استریت برشمرد و افزود: به نظر می رسد با خشمی بنیادین و اساسی تر نسبت به جنبش وال استریت مواجه هستیم، زیرا هرگز شاهد سقوط نمادها و پدران جامعه آمریکا توسط معترضین نبوده ایم.

وی اعتراض به نظام سرمایه داری و خشونت بی حد پلیس را از نقاط اشتراک اعتراضات اخیر و جنبش وال استریت برشمرد و گفت: حجم بی سابقه ای از خشونت و تجاوز از پلیس آمریکا در این رویدادها شاهد بوده ایم.

سعیدی خشونت پلیس در جامعه آمریکا را امری مبنایی و بر اساس سیاست مشت آهنین نظام سرمایه داری برای برقراری امنیت سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: حتی اگر این اعتراضات خاموش شود قطعا شاهد ادامه آن در سال های آینده با تاثیرات عمیق‌تر در لایه های زیرین جامعه خواهیم بود.

عاقب  نظام سرمایه داری همچون شوروی کمونیستی خواهد بود

علی ایحال اعتراضات در امریکا را نباید به یک موضوع بسیار سطحی و گذار همچون قتل یک ساهپوست تقلیل داد، چیزی که عیان است این است که نظام سرمایه داری در آمریکا که همه ثروت و قدرت را برای سرمایه داران و صاحب منصبان در نظر گرفته است همچون نظام کمونیستی شوروی در حق شهروندان امریکایی جفا می کند و ستم های وارده بر شهروندان امروز خود را در قالب اعتراض به یک قتل نشان می دهد اما مسئله این است که همه خواهان سرنگونی نظام سرمایه داری نابرابر هستند و این اعتراضات خاموش شدنی نیست و عاقب این نظام سرمایه داری همچون شوروی کمونیستی خواهد بود و دو مینوی شکست نظام لیبرال سرمایه داری به مرحله شتاب رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نظام سرمایه داری نابرابری اجتماعی جنبش وال استریت سرمایه داری اعتراضات مردم ایالات متحده مردم امریکا ظهره وند تحت عنوان ظرفیت نرم یک سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۸۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مردم استان اردبیل از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا و اروپا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل تظاهرات محکومیت رژیم صهیونیستی و توقف نسل کشی در غزه به بیش از ۵۸ دانشگاه، موسسه و دانشکده آمریکایی کشیده شده است.
یورش پلیس آمریکا و حمله به دانشجویان اعتصاب کننده هم همچنان ادامه دارد.
محوطه برخی از این دانشگاه ها مملو از چادرهایی است که دانشجویان و اعضای هیئت علمی نصب کرده اند و به دانشجویان بیرون دانشگاه اجازه ورود به محوطه دانشگاه داده نمی شود.
دانشجویان دانشگاه کلمبیا در آمریکا که آغازگر اعتراضات حمایت از فلسطین در سراسر آمریکا هستند، اعلام کردند که با مسئولان دانشگاه به توافق نرسیده‌اند و مایلند به اعتراضات خود تا زمان رسیدن به خواسته‌هایشان ادامه دهند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • حمایت مردم استان اردبیل از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا و اروپا
  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس/ رسیدگی به مسائل نابرابری اجتماعی
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد