Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی ابراهیمی‌نژاد دکتری مدیریت استراتژیک روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به همه‌گیری کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد افزود: سهم حمل و نقل در گسترش کرونا ۶۰ درصد است که برای جلوگیری از شیوع ویروس ، فعالیت حمل و نقل عمومی کاهش یافته و بسیاری از فعالان این بخش بیکار و یا دچار خسارت و زیان شده‌اند (حدود یک میلیون نفر ).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه عمده فروشی‌ها و خرده‌فروشان در اوج شیوع کرونا دچار افت فعالیت شده و تعدادی نیز بیکار شده‌اند که آمار آن در سطح کشور  به ۳.۵ میلیون نفر رسید ،تصریح کرد: نرخ بیکاری در سطح ملی در زمستان به ۱۰.۶ درصد رسید که همچنان در حال افزایش است.

رکود شدید صنعت گردشگری خارجی در دوران کرونا 

استادیار گروه‌ مدیریت‌ دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان با بیان اینکه رستوران‌ها، هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز تفریحی و ورزشی و  حمل و نقل عمومی در دوران کرونا کاهش یافته است بیان داشت: گردشگری داخلی به علت شیوع کرونا  کاهش یافت و به ویژه ماه‌های قبل و بعد از عید نوروز علی رغم انتظار صاحبان کسب و کار،  آسیب جدی به کسب و کارها وارد شد. 

ابراهیمی نژاد با بیان اینکه صنعت گردشگری خارجی به شدت دچار رکود شد به طوری که ۱۳ هزار تور راهنما بیکار شدند و استان کرمان به عنوان یک قطب گردشگری از این جهت دچار آسیب شد، گفت: صادرات کالا به علت بسته شدن مرزها به شدت کاهش یافت و صدور محصولات کشاورزی استان به خارج نیز متوقف شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه در دوران کرونا مشاغل غیردولتی خود اشتغالی و مشاغل فصلی بیش از مشاغل رسمی در معرض آسیب قرار گرفت بیان داشت: در دوران کرونا بخش صنعت و کشاورزی بیشترین  آسیب‌ را دیدند و قرنطینه در دوران کرونا باعث کاهش فعالیت در این بخش‌ها شده است. 

 جبران خسارت‌ها و رفع آسیب‌های کرونا نیازمند مدیریت قوی است

وی تصریح کرد: اگر مدیریت مناسب و شایسته بر بخش‌های مختلف اقتصادی حاکم شود، کمتر موردی وجود دارد که پس از رفع ویروس کرونا پایدار بماند یا استمرار داشته باشد و  البته جبران خسارت‌ها و رفع آسیب‌ها نیاز به مدیریت قوی و کارآمد بحران دارد.

ابراهیمی نژاد کرونا را بزرگ‌ترین بحران جامعه دهه‌های اخیر عنوان کرد و گفت: باید از مدیریت بحران برای رفع یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن کمک گرفت.

 کرونا سبب کاهش درآمدهای مالیاتی ناشی از افت درآمدهای کسب و کارها شد

استادیار گروه‌ مدیریت‌ دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان با اشاره به زیست در صورت طولانی‌تر شدن کرونا گفت: باید به سرعت به آسیب‌های قبل و بعد از کرونا با دلسوزی و مدیریت آگاهانه و شایسته اقدام کرد و در ایران رشد اقتصادی به علت آسیب‌های ناشی از تحریم و کرونا و عدم مدیریت، منفی ۷.۶ درصد در سال ۹۸ بوده است که با محاسبه درآمد نفت به صفر رسید.

وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه به ۲۵ درصد و نرخ کلی تورم به بیش از ۴۰ درصد رسید که فاجعه بار است و البته نقش کرونا در این عرصه سبب کاهش درآمدهای مالیاتی ناشی از  پایین آمدن درآمدهای کسب و کارها شد. 

دولت باید به کاهش عرضه و تقاضا همت کند تا شوک عرضه و تقاضا منجر به تعدیل نیروی کار نشود

ابراهیمی‌نژاد با بیان اینکه کاهش ۳۰ درصدی صادرات غیرنفتی و بیکاری نیز از موارد مربوط به کرونا بود که  باید به جبران آن پرداخت تصریح کرد: دولت باید از خرید و واردات اقلام غیر ضروری خودداری کند، سیاست حمایت از خانوارها و کسب و کارها را در پیش گیرد، به تولید و صادرات محصولات بهداشتی که در این دوران گسترش یافته، همت شایانی داشته باشد. 

استادیار گروه‌ مدیریت‌ دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان گفت: همچنین دولت باید به جبران کاهش عرضه و تقاضا همت گمارد تا شوک عرضه و تقاضا منجر به تعدیل نیروی کار و آسیب‌های ناشی از آن نشود. 

وی افزود: سیاست افزایش عرضه با کاهش اختلال در تامین زنجیره ارزش کالا و سیاست افزایش تقاضای کل از طریق جلوگیری از کاهش اشتغال و درآمد خانوار باید در اولویت قرار گیرد. 

ابراهیمی نژاد عنوان کرد: کاهش حداکثری تعاملات اجتماعی غیر ضروری، استفاده حداکثری از سیستم‌های رایانه‌ای و مجازی و فعال‌سازی سیستم پستی و پیک‌ها برای کاهش رفت و آمدهای اداری و کار را از دیگر اقداماتی است که دولت باید انجام دهد. 

در دوران پسا کرونا بسیاری از آسیب‌ها پابرجاست 

استادیار گروه‌ مدیریت‌ دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان با اشاره به ایران پس از کرونا به لحاظ اقتصادی گفت: قبل از شیوع کرونا هم اقتصاد کشور از تحریم و عدم مدیریت اقتصادی رنج می‌برد لذا پس از کرونا هم بسیاری از این آسیب‌ها پابرجاست همانگونه که آمار و ارقام رشد اقتصادی و تورم افسار گسیخته نشان‌گر این واقعیت است.

وی با اشاره به جهان پس از کرونا از نظر اقتصادی افزود: عدم مدیریت، ضعف و ناشایستگی بسیاری از کشورهای به اصطلاح پیشرفته در دوران کرونا بروز پیدا کرد و همچنین افزایش بیکاری، فقر، کاهش واردات و صدور بیکاری در دوران پس از کرونا هم ادامه خواهد یافت.

ابراهیمی‌نژاد ادامه داد: خسارات آمریکا از بحران کرونا حدود ۳۵۰ میلیارد دلار در ۶ ماه بوده  و قطعا" پس از کرونا بازسازی را در پیش خواهند گرفت ولی نرخ بیکاری در آمریکا امروز به ۳۳درصد رسیده که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد و بیش از ۲۵ درصد دهه ۱۹۳۰ است که بحران اقتصادی معروف جهانی بود. 

استفاده از نفت برای تولید محصولات پتروشیمی باید راس تصمیمات قرار گیرد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر  کرمان گفت: وابستگی به نفت را باید به صفر رساند زیرا تجربه کرونا نشان داد که کاهش تقاصا برای نفت به علت وضعیت کرونا چگونه بر قیمت نفت تاثیر منفی شدیدی داشته است و این وابستگی چگونه اقتصاد را به سمت بحران نابود کننده سوق می‌دهد . 

وی ادامه داد: استفاده از نفت برای تولید محصولات پتروشیمی و سایر کالاها و عدم صادرات نفت خام باید در راس تصمیمات جدی دولت و نمایندگان ملت باشد.

ابراهیمی نژاد با بیان اینکه تولید و صادرات دارو و محصولات بهداشتی زمینه بسیار خوبی را برای رشد و کسب درآمد ارزی دارد که باید وجهه همت دولت پس از کرونا قرار گیرد تصریح کرد: بهره‌گیری از موسسات و شرکت‌های دانش بنیان در این دوره نشان داد که چگونه می‌توان در کمترین زمان بیشترین بازدهی و خلاقیت را از تولیدات حاصل از فعالیت جوانان پرشور، شایسته و دلسوز به دست آورد.

باید از سوء استفاده فرصت‌طلبان در دوران بحران کرونا جلوگیری کرد 

استادیار گروه‌ مدیریت‌ دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان با تاکید بر اینکه باید از سوء استفاده فرصت‌طلبان در دوران بحران در گران‌فروشی ، احتکار و سایر رفتارهای فرصت‌طلبانه منفی به شدت جلوگیری کرد گفت: با استفاده از فرهنگ نوع دوستی، معنویت و مشارکت در امور خیر که در جامعه ایرانی وجود دارد می‌توان بسیاری از بحران‌ها را پشت سر گذاشت.

ابراهیمی نژاد خاطرنشان کرد: پزشکان، پرستاران، دانشجویان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها ، اصناف پاکدست و خیرین و دیگر اقشار آزمون خوبی را در این دوران به نمایش گذاشتند.

این استاد دانشگاه گفت: کاهش آلودگی شهرها و پاکسازی طبیعت به علت کاهش مصرف بنزین و سوخت‌های فسیلی را می‌توان با برنامه‌ریزی‌های مناسب ادامه داد تا هم درآمد ارزی ناشی از  صادرات آن نصیب جامعه شود و هم کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات را که در دوران کرونا مشهود بود، محقق سازد.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی دانشگاه‌ها ، مدارس و بخشی از ادارات در دوران کرونا نیز نشان داد که از بسیاری از پدیده‌های فناورانه، جدید و دانش بنیان می‌توان در دوران پسا کرونا نیز بهره گرفت.

شیوع ویروس کرونا همچنین سبب شده تا میان محققان و پژوهشگران در سراسر جهان تلاشی چشمگیر برای ساخت واکسن ضد ویروس کرونا شکل بگیرد؛ این در حالی است که تا کنون هیچ واکسن و درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه در امان بودن از این ویروس منحوس رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین شیوع پیدا کرد که  کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.  

برچسب‌ها ویروس کرونا کرمان افزایش تولید پروندهٔ خبری تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان از نگاه اساتید دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرمان افزایش تولید ویروس کرونا کرمان افزایش تولید شهید باهنر کرمان دوران کرونا استادیار گروه ابراهیمی نژاد عرضه و تقاضا ویروس کرونا کسب و کارها پس از کرونا کسب و کار کرونا هم آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟

به گزارش خبرآنلاین، این مطالعه نشان می‌دهد که از میان تکانه‌های تحریمی و تکانه‌های پولی، تحریم‌ها اثر بیشتر و طولانی‌مدت‌تری بر افزایش تورم در اقتصاد ایران دارند.

دنیای اقتصاد نوشت:احمدرضا جلالی نائینی، اقتصاددان، در ارائه آخرین مطالعه خود بر این نکته تاکید کرد که با وجود غالب بودن اثر تحریم و نرخ ارز، در بلندمدت عامل پولی تعیین‌کننده اصلی نرخ تورم است و نباید از آن غافل شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که تورم در اقتصاد ایران، پس از نوسانات نرخ ارز، به ترتیب تحت تاثیر انتظارات تورمی و رشد پول قرار دارد.

به عقیده این استاد دانشگاه، با توجه به اثرگذاری تکانه خارجی بر کاهش ارزش ریال و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، سیاست‌گذار پولی با بده‌-بستان میان رکود و تورم مواجه می‌شود و با پاسخ به این نیاز، متغیرهای پولی نظیر پایه پولی را افزایش می‌دهد.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901212

دیگر خبرها

  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • از وابستگی مطلق دفاعی به توان دفاعی و بازدارندگی رسیدیم