Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@14:12:52 GMT

شرح حدیث اخلاقی توسط رهبر انقلاب/ بر ظالم سخت‌گیری کنید

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۰۲۷۳

شرح حدیث اخلاقی توسط رهبر انقلاب/ بر ظالم سخت‌گیری کنید

به گزارش تسنیم، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در ابتدای یکی از جلسات درس خارج فقه خود با اشاره به نامه امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به جناب محمدبن ابی‌بکر فرمودند: «اِشْتَدَّ عَلَى اَلظَّالِمِ وَ خُذْ عَلَيْهِ» این یکی از دستورات اساسی و اولیه این است، در هر جامعه‌ای کسانی هستند که از حدّ خود تجاوز می‌کنند و این ظلم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان افزودند: دایره ظلم گاهی محدود و گاهی وسیع است؛ به‌قدر یک کشور یا شهر. حضرت فرمود: درباره اینها سخت بگیر، با ظالم با ملایمت، نرمش و گذشت رفتار نکن، با ظالم سخت‌گیری کن.

رهبر معظّم انقلاب خاطرنشان کردند: سخت‌گیری کردن به این نیست که ما ظلم کنیم، بلکه به این است که جزای ظلمش را به او بچشانیم، «وَ خُذْ عَلَيْهِ» یعنی مؤاخذه کن، از او صرف‌نظر نکن، این یک دستور بسیار مهم است و واقعاً هم جزو کارهایی است که حلّال مشکلات در جامعه و نظام است، من این را به‌عنوان فردی که تجربه کرده عرض می‌کنم، این فرمان امیرالمؤمنین علیه السلام خیلی مهم و دقیق است، با ظالم باید سخت‌گیری کرد و رودربایستی را کنار گذاشت. هرجا نسبت به ظالم در سخت‌گیری کوتاهی کردیم، بلافاصله ضربه‌اش را خوردیم.

«این‌که بنده مکرر عرض می‌کنم هرجا انقلابی و طبق موازین انقلاب عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا عمل نکردیم ضربه خوردیم، یکی از مصادیقش همین است. هرجا کسی به مردم و جمعی از مردم ظلم می‌کند؛ به‌نحوی از انحاء ظلم، و ما اطلاع پیدا کردیم و برخورد نکردیم صدمه خوردیم، این باید جزو درس‌های همیشگی ما باشد.»

ایشان با بیان مطلب فوق اظهار کردند: در نقطه مقابل، کسانی هستند که اهل خیرند، «وَ لِنْ لِأَهْلِ اَلْخَيْرِ وَ قَرِّبْهُمْ» با اینها با نرمش و مدارا رفتار کن، این معنایش این نیست که وقتی او کار خیر می‌کند با او رفتار خوب کن؛ فقط این نیست، بلکه معنایش این است که حتی اگر وقتی خطایی از او سر زد، باید با او با اغماض برخورد کرد، آنها را به خود نزدیک کن، اهل خیر را نزدیکان خود قرار بده.

منبع: الف

کلیدواژه: سخت گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار جمعی از کارگزاران حج با رهبر انقلاب آغاز شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، صبح امروز (دوشنبه) جمعی از کارگزاران حج در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب دیدار کردند.

این خبر به محض انتشار، بروزرسانی می‌شود...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارزانی با رهبر انقلاب دیدار و گفت‌وگو کرد
  • نامه ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی به رهبر انقلاب
  • فیلم/ وظیفه حجاج در بیان رهبر انقلاب
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: حج امسال، حج برائت است
  • تصاویر دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • فیلم| دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • دیدار جمعی از کارگزاران حج با رهبر انقلاب آغاز شد
  • فیلم/ جزئیات دیدار کرگزاران حج با رهبر انقلاب
  • ببینید | تصاویری از نخبه مازندرانی در دیدار با رهبر انقلاب