Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی : حدود ۳۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی سبزوار در معرض فرسایش بادی است؛ پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» سبزوار  یکی از بزرگترین زیستگاه‌های آهوی ایرانی است. طرح مقابله با بیابان‌زایی در پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» سبزوار به وسعت ۲۵۰ هکتار توسط اداره منابع طبیعی سبزوار در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: مساحت پناهگاه حیات وحش سبزوار ۲۳ هزار هکتار است که یک سوم آن درختچه‌های تاغ و گز است و بقیه پوشش منطقه ضعیف و متوسط است.

حمیدرضا صادقی با بیان اینکه امسال خوشبختانه بارندگی‌های خوبی در منطقه انجام شد که این امر این باعث افزایش وحوش در منطقه شد، افزود: بارش‌های مناسب امسال و پوشش گیاهی غنی و متراکم سبب افزایش زادآوری و دوقلوزایی انواع وحوش در عرصه محیط زیست این شهرستان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های دهه گذشته، تقویت پوشش گیاهی در این منطقه با اجرای طرح مقابله با بیابان‌زایی در حال اجرا است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار نیز گفت: این طرح برای اولین بار با همکاری محیط زیست در منطقه شیراحمد به مساحت ۲۵۰ هکتار و با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی درحال انجام است.

عباسعلی کیانی فرد با بیان اینکه این طرح به منظور مقابله با بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها و همچنین استفاده حیات وحش در حال انجام است، افزود: هدف از کاشت گونه بیابانی تاغ و آتریپلکس در این منطقه مقابله با بیابان‌زدایی در پناهگاه حیات وحش سبزوار، حفظ پوشش گیاهی و ممانعت از حرکت ریزگردها در کانون‌های فرسایش بادی است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد گونه تاغ استفاده شده عنوان کرد: گیاهانی که در این منطقه استفاده شده‌اند به تناسب مقاومت، گرما سرما و شرایط نامساعد محیطی است.

کیانی‌فرد با بیان اینکه ۳۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی سبزوار در معرض فرسایش بادی است، اظهار داشت: ۱۲۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در شهرستان داریم که طی سالیان گذشته با مشارکت مردمی در بیش از  ۵۰ هزار هکتار زمین‌های بیابانی و کویری آن عملیات بیابان‌زداییانجام شده است.

وی تاکید کرد: بجز این پروژه، دو پروژه مدیریت جنگل‌های دست کاشت و مدیریت روان آب‌ها در بخش روداب سبزوار در راستای طرح بیابان‌زدایی در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار با بیان اینکه مهار و پخش سیلاب در عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از چرای بی رویه دام می تواند در کنترل بیابان ها و فرسایش آن موثر باشد، تصریح کرد: احیای پوشش گیاهی علاوه بر مهار کانون ریزگرد باعث اصلاح خاک و جلوگیری از جاری شدن آب و وقوع سیلاب می‌شود.

48

کد خبر 1397192

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۱۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند

آفتاب‌‌نیوز :

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز در نشست امنیتی ریاض، تاکید کرد: ما به دنبال یک صلح مبتنی بر راه حل دو کشور هستیم و اسرائیل باید پایبندی خود به صلح عادلانه و جامع را اعلام کند.

به گزارش الجزیره، وی افزود: جامعه بین‌الملل اتفاق نظر دارد که تنها راه تضمین امنیت و صلح راه حل دو کشور است.

وزیرخارجه اردن تاکید کرد: فاجعه انسانی در غزه عمیق‌تر می‌شود و کودکان غزه در حال جان دادن از گرسنگی هستند. نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به سمت نابودی بکشاند.

وی افزود: تعداد شهرک‌های صهیونیستی اکنون به ۷۰۰۰ شهرک رسیده و شهرک‌سازی راه حل دو کشور را از بین می‌برد. نتانیاهو صلح را به تعطیلی کشانده و اوضاع را به سمت جنگ منطقه‌ای پیش می‌برد.

ایمن الصفدی تاکید کرد: نتانیاهو اکنون شکست خورده و اسرائیل به دولتی منحوس تبدیل شده است. کاملاً مشخص است که نتانیاهو به دنبال صلح نیست.

وی تاکید کرد: حماس آغازگر جنگ و نزاع نبوده و این را نمی‌توان انکار کرد. اسرائیل شرایط لازم را برای تشکیلات خودگردان جهت انجام وظایف خود فراهم نکرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ