Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شهید رسول حیدری اول فروردین ۱۳۳۹ در شهرستان ملایر در استان همدان چشم به‌جهان گشود، رسول دوره ابتدایی را در شهرستان ملایر با نمرات عالی گذراند.

روح بلند رسول از همان کودکی از وی شخصیتی مردانه ساخت و هوش و ذکاوت و رفتار مردانه‌اش او را از سایر همکلاسی‌هایش متمایز می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مهاجرت خانواده  به شهر اهواز، رسول سال دوم و سوم دبیرستان را در اهواز گذراند، بیشتر اوقاتش را به سیر‌و‌سلوک معنوی سپری می‌کرد. پس از بازگشت خانواده شهید حیدری به ملایر رسول به  هنرستان فنی ملایر رفت  به ادامه تحصیل پرداخت.

شهید رسول حیدری آن دورانی که در هنرستان فنی ملایر به تحصیل مشغول بود با الفبای سیاست آشنا شد و علی‌رغم کوچک بودن شهر ملایر یک فرد آگاه و یک مبارز سیاسی شد.

رسول مشغول تحصیل در سال‌های آخر هنرستان بود که جرقه‌های انقلاب او را درگیر انقلاب و شخصیت والای حضرت امام (ره) کرد.  رسول از جمله جوانانی بود که در برپایی تظاهرات و پخش اعلامیه‌های امام، نقش فعالی پیدا کرد. او بیشتر اوقات خود را در محافل مذهبی و مجالس سخنرانی سپری می‌کرد و در هنرستان، انشا‌های سیاسی می‌نوشت و برای هم کلاسی‌هایش می‌خواند.

شهید رسول حیدری پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، همچنان پرچمدار جوانان انقلابی ملایر به شمار می‌رفت.

او پیش از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۵۸ برای خدمت به مردم مسلمان و انقلابی به همدان رفت و در آن شهر به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد، چرا‌که آن زمان در ملایر هنوز سپاه  پاسداران تشکیل نشده بود.

شهید حیدری، مدتی در جبهه گیلان‌غرب و سرپل ذهاب با نیرو‌های متجاوز عراقی جنگید، در‌این محور چندین طرح عملیاتی را برای ضربه زدن به دشمن ترسیم کرد و خود نیز در این عملیات‌های تهاجمی فعالانه شرکت داشت

او در طول هشت سال دفاع مقدس، حدود ۶۵ ماه درجبهه‌های جنوب، به ویژه غرب به خدمت خالصانه می‌پردازد که عمدتاً در کردستان عراق به فعالیت شناسایی اقدام میکند، او در شمال عراق تا عمق خاک عراق نفوذ می‌کند و گاهی در شناسایی‌ها تا مرز سوریه به پیش می‌رود.

جنگ تحمیلی که تمام شد، رسول برای تکمیل تحصیلاتش وارد دانشگاه امام حسین (ع) شده و در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت. حمله صرب‌های نژادپرست به مسلمانان  بوسنی و هرزگوین آغاز می‌شود. در این میان، رسول به عنوان دیپلمات جمهور اسلامی به بوسنی مأموریت می‌یابدو در شهر «وسیوکو» از بوسینای مرکزی، مشغول خدمت می‌شود.

رسول با انبوهی از تجربیات انقلابی و رزمی خود در بوسنی منشأ خدمات ارزشمند برای مردم بی پناه، به ویژه قشر جوان و مشتاق این کشور می‌شود. او با منش، کردار و اخلاق خود، فرهنگ دینی را میان مردم بوسنی منتشر می‌سازد.

شهید رسول، پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش در راه حق، در روز عید غدیر سال ۱۳۷۲ در کشور بوسنی  هرزگوین و در بوسنای مرکزی واقع در شهر ویسوکو به کمین نیرو‌های کروات که در آن زمان با نیرو‌های مسلمان در حال جنگ بودند، افتاد و پس از مقاومت شجاعانه در روز ۱۹ خرداد ۱۳۷۲ در بوسنیای مرکزی به فیض عظیم شهادت نایل آمدند و به بزرگ‌ترین آرزوی خود رسید.

شهید رسول حیدری نخستین شهید ایرانی در بوسنی هرزگوبین بود که مزار مطهرش در شهرستان ملایر است. 

تا سال ۹۴ کتابی  کتاب " ر "  بقلم خانم برادران روانه  از زندگی آن شهید به بازار آمد و  این روز‌ها چاپ سوم آن هم بفروش  می رسد.

حالا که اولین شهید جهان اسلام کشورمان یعنی شهید حیدری همشهری ماست و با گذشت سالیان متمادی همچنان دربین مردم مسلمان بوسنی محبوب است.

انتهای پیام/ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سالگرد شهید انقلاب اسلامی شهید رسول حیدری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۱۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از شجاعت سردارحمیدرضا هاشمی تا راه‌اندازی نخستین گرمخانه توسط گروه جهادی شهید

ایسنا/کرمان مدیر گلزار شهدای بین‌المللی کرمان گفت: شهید هاشمی فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان بود که سرعت عمل در کار و انجام وظیفه داشت و یک فرمانده باهوش، با شجاعت و تواضع بسیار بالا بود.

سردارمحمدرضا حسنی سعدی غروب ۱۰ اردیبهشت ماه در مراسم جشن تولد سردار شهید سیدحمیدرضا هاشمی (فرمانده اطلاعات سپاه سلمان) اظهار کرد: حضور عاشقان در گلزار و آرامش گرفتن در کنار شهدا نشان می‌دهد که آرمان و راه شهدا زنده است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید هاشمی بیان کرد: شهید هاشمی بعد از جذب در قرارگاه قدس سپاه، به واحد اطلاعات و عملیات معرفی شد و مدت زیادی با شهید مدافع حرم سردار جمالی و مدتی با سردار موسوی مسئول اطلاعات قرارگاه قدس کار کرد.

وی اظهار کرد: هر ماموریتی به سردار هاشمی واگذار می‌شد، اول خودش بررسی و شناسایی می‌کرد و وارد میدان می‌شد.

حسنی سعدی بیان کرد: شهید هاشمی فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان بود و تیزهوشی بسیار بالایی داشت؛ در مدت کمی به تمام سران عشایر و طوایف سیستان و بلوچستان اشراف پیدا کرد و به منطقه مشرف بود.

مدیر گلزار شهدای کرمان گفت: شهید هاشمی سرعت عمل در کار و انجام وظیفه داشت و یک فرمانده باهوش، با شجاعت وتواضع بسیار بالا بود.

وی بیان کرد: شهادت حق سیدحمید بود زیرا فردی خدایی، مخلص، انقلابی بود و شب و روز نمی‌شناخت. شهید هاشمی برای دفاع از ناموس مردم و برای برقراری امنیت در سیستان و بلوچستان به میدان رفت و هشتم مهرماه سال ۱۴۰۱ در زاهدان به شهادت رسید.

حسنی سعدی در پایان گفت: از شهید هاشمی سوال کرده بودند چه زمانی برمی‌گردی کرمان؟ در پاسخ گفته بود یا بازنشسته می‌شوم و می‌آیم یا شهید می‌شوم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، مسئول گروه جهادی شهید سیدحمیدرضا هاشمی نیز بیان کرد: اولین گرمخانه را در کرمان از شش ماه قبل در بلوار ۲۲ بهمن راه‌اندازی کردیم و تاکنون ۲۹ نفر از میهمانان «مددسرای بهشت» را به کمپ ترک اعتیاد فرستاده و پنج خانم را به مرکز تی سی معرفی کردیم.

حسینی اظهار کرد: در گروه جهادی برای کودکان کار نیز برنامه داریم و از ماه آینده یک طرح در این زمینه آغاز خواهیم کرد و مطالبه گری در محلات را نیز دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مراسم جشن تولد ۴۶ سالگی سردارشهید سیدحمیدرضا هاشمی با حضور پدر، همسر، برادر شهید و جمعی از مردم و خانواده شهدا همراه با برنامه‌های فرهنگی، مدیحه سرایی و ... در گلزار شهدای کرمان برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از شجاعت سردارحمیدرضا هاشمی تا راه‌اندازی نخستین گرمخانه توسط گروه جهادی شهید
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری