Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-02@02:25:48 GMT

رایزنی رؤسای جمهور روسیه و مصر درباره بحران لیبی

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۲۲۷۴

رایزنی رؤسای جمهور روسیه و مصر درباره بحران لیبی

به گزارش افکارنیوز،

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری او، امروز (دوشنبه)، درباره آخرین تحولات بحران لیبی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اخبار بین الملل- به گزارش وبگاه خبری شبکه «روسیا الیوم»، کرملین در بیانیه‌ای گفت که ولادیمیر پوتین و عبدالفتاح السیسی به طور مفصل اوضاع لیبی را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه‌ یادشده آمده است: «السیسی، پوتین را در جریان محتوای گفت‌و‌گویی که روز ششم ماه ژوئن در قاهره میان این کشور با «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان [شرق] لیبی و «خلیفه حفتر» فرمانده "ارتش ملی"  این کشور جریان داشتف قرار داد؛ گفت‌و‌گویی که در نتیجه آن اقداماتی در راستای حل سیاسی بحران لیبی پیشنهاد شد».

طبق این بیانیه،‌ مسکو، اقدامات مصر در این زمینه را مثبت ارزیابی کرده است. 

پوتین و السیسی در این گفت‌و‌گو بر «عزم مشترک خود مبنی بر ادامه هماهنگی‌ها در راستای تضمین آتش‌بس در لیبی و آغاز مذاکرات در این کشور تحت اشراف سازمان ملل متحد آن هم در اسرع وقت» تأکید کردند.

طبق این بیانیه دو طرف همچنین «مسائل ضروری مربوط به توسعه آتی شراکت راهبردی میان روسیه و مصر، از جمله اقدام مشترک در زمینه‌های صنعت، انرژی هسته‌ای و همچنین همکاری در راستای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا» را مورد بررسی قرار دادند.

خلیفه حفتر رهبر شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به همراه «عقیله صالح»، رئیس پارلمان طُبرُق (واقع در شرق لیبی و مخالف دولت وفاق) روز شنبه،در قاهره با رئیس جمهور مصر و مقامات نظامی و اطلاعاتی این کشور دیدار کردند؛ نتیجه این دیدار ایجاد ابتکار آتش‌بس در لیبی بود.

مصر بر اساس این طرح، خواستار توقف درگیری‌ها بین دو طرف‌های متخاصم در لیبی شد. به رغم استقبال کشورهای عربی به ویژه محور عربستان سعودی، امارات و بحرین از این طرح، دولت «وفاق ملی» آن را رد و بر آزادسازی همه مناطق لیبی از دست «کودتاچی‌ها» تأکید کرد.

کشور لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق این کشور در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ولادیمیر پوتین خلیفه حفتر روسیه لیبی مصر رئیس جمهور روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز دوشنبه در بیانیه‌ ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: یگان های غرب نیروهای مسلح روسیه ۳ حمله نیروهای مسلح اوکراین را در لوهانسک دفع کردند. دشمن تا ۴۰ پرسنل نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می‌ افزاید: یگان های جنوب مواضع را در خط مقدم بهبود بخشیدند، اوکراین بالغ بر ۳۹۵ پرسنل نظامی و یک هویتزر ساخت آمریکا را در دونتسک از دست داد.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: یک کارگاه مونتاژ پهپاد و همچنین نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین در ۱۱۰ منطقه مورد اصابت قرار گرفت.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: یگان مرکزی روسیه، نیروهای اوکراین و مزدوران لژیون خارجی را در دونتسک هدف قرار داد. ۱۰ ضدحمله دفع شد، دشمن ۳۷۰ نظامی را از دست داد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6092311

دیگر خبرها

  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • تحولات غزه؛ محور رایزنی تلفنی امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه ناکارآمد است
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند