Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:27:28 GMT

ورزش پهلوانی در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۴۶۶۹

ورزش پهلوانی در خراسان رضوی

روز هفدهم ماه شوال سال پنجم هجرت در جنگ خندق، حضرت امام علی (ع) نماد و اسوه جوانمردی و شجاعت سپاه اسلام، عمربن عبدود نماد شرک و بت پرستی را به خاک مذلت نشاند.
کشتن نفس اماره و تلاش برای رضای خدا در راه دین، باعث شد حضرت امیرالمومنین علی (ع) نماد بزرگی و جوانمردی شود و ۱۷ شوال هر سال به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامگذاری گردد و گود زورخانه و ورزش باستانی نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران شناخته شود چرا که پهلوان در کنار پرورش جسم و تن، روحش را نیز از ناملایمت‌ها و صفات رذیله جدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واژه پهلوان، نمادی است که هرکسی می‌تواند صفات پاک و نیک انسانی را در وجودش پیدا کرده و در راه خدا به کار گیرد.

ورزش باستانی با اجرای زنده موزیکال 
‌رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی در باره این رشته ورزشی به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع به این رشته نامهربانی شده و آنطور که باید و شاید برای آن هزینه نمی‌شود و اغلب به وسیله خیران اداره می‌گردد در حالی که این ورزش قدیمی‌ترین ورزش دنیا و خاستگاه آن هم ایران و بخصوص خراسان است. 
حسین فیروزیان افزود: ورزش پهلوانی که با دین و مذهب ما آمیخته شده و بسیار فراگیر و ارزشمند است آمیزه‌ای از ورزش‌های متنوع، فرهنگ و هنر، اخلاق و معنویت، تاریخ و تمدن و عرفان و حماسه است لذا باید عمومی‌تر شود. 
وی ادامه داد: امروز اگر ورزش‌های موزیکال ایجاد شده است ما هزاران سال است که ورزش موزیکال و اجرای زنده در ورزش پهلوانی داریم. با توجه به اینکه این ورزش آسیایی شده و در جهان هم مطرح است باید بیشتر تلاش کنیم تا رتبه نخست ایران در این ورزش همچنان محفوظ بماند.

‌رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی گفت: برای گسترش این رشته ورزشی باید از مهدهای کودک‌ شروع کنیم تا بتوانیم به تدریج جوانانی را در تیم ملی داشته باشیم.

وی افزود: هم اینک پنج نفر از اعضای تیم ملی این رشته از جمله محسن گلستانی زاده کاپیتان تیم ملی ورزش زورخانه‌ای از استان خراسان رضوی است.
فیروزیان با بیان اینکه ۹۶ زورخانه فعال در خراسان رضوی وجود دارد ادامه داد: از این تعداد ۲۰ گود در شهر مشهد است که بیشتر آنها بیش از ۵۰ سال قدمت دارند.

وی گفت: ۱۹ هیات فعال هم در ۱۹ شهرستان داریم و در دو سه سال اخیر، در شهرهایی مانند تایباد و بجستان گود زورخانه افتتاح شده است.

‌رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی افزود: این ورزش بودجه بیشتری نیاز دارد و امسال هم بزرگترین گود زورخانه در بیلند گناباد به بهره‌برداری خواهد رسید که مکانی برای مسابقات کشوری و جهانی خواهد بود. گودهای جدید از سیستم نور، صوت و رختکن مجهزتری برخوردار هستند.
وی توجه به ورزشکاران این رشته را از جمله عوامل ترویج ورزش پهلوانی دانست و ادامه داد: برای توسعه و ترویج این رشته ورزشی باید از سنین پایه آغاز کنیم و مدرسه باستانی داشته باشیم.
فیروزیان گفت: این ورزش تنها ورزشی است که سن پیری ندارد. در هر ورزشی بعد از چند سال باید از آن خداحافظی کرد اما در ورزش باستانی افرادی با بیش از ۹۰ سال سن نیز حضور دارند.
وی افزود: شهریه گود زورخانه نیز کمتر از ۵۰۰ هزار ریال در ماه و همچنین هزینه لباس‌های آن کمتر از ۷۰۰ هزار ریال است.

‌رییس هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی ادامه داد: این هیات در سال ۹۷ رتبه برتر هیات‌های ورزش زورخانه‌ای کشور را به دست آورد.  
وی با اشاره به حضور بانوان در این رشته گفت: نباید در حق آنان اجحاف کنیم آنها هم حق دارند اگر مایل باشند در این رشته فعالیت کنند می‌توانند با حجاب کامل این ورزش را دنبال نمایند. نباید حق حضور بانوان در این رشته از آنها گرفته شود. این ورزش در اماکن سربسته انجام می‌شود و منعی برای حضور بانوان در این رشته نیست.

ادب و احترام در ورزش باستانی

یک پیشکسوت ورزش پهلوانی هم گفت: در این ورزش ادب، احترام، تعارف و عزت وجود دارد، این ورزش متعلق به ایران و ایرانی است و از جای دیگر نیامده است. همه ما وظیفه داریم خانواده و اطرافیان خود را به فعالیت در این ورزش تشویق کنیم. 
سید حسین جعفرزاده موسوی با بیان اینکه ۸۹ سال دارد افزود: از ۱۷ سالگی وارد این ورزش شده‌ام و در حال حاضر هر روز به طور مرتب این ورزش را در گود زورخانه آستان قدس رضوی دنبال می‌کنم. 
وی که عناوین متعدد قهرمانی در رده های سنی مختلف در کارنامه خود دارد ادامه داد: در گذشته باشگاه‌ها به طور منظم و مرتب نبودند اما اکنون فعالیت باشگاه‌ها بیشتر و آبرومندانه‌تر شده است لذا این ورزش توجه بیشتری نیاز دارد تا بیش از پیش جای خود را بین مردم باز کند.
این ورزشکار پیشکسوت گفت: ورزش زورخانه‌ای قدمت و پیشینه‌ طولانی دارد و در بستر جهان بینی دینی، اسطوره‌های حماسی و سنت‌های اجتماعی ایران باستان شکل گرفته است. این ورزش پس از ورود اسلام با آداب اسلامی عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی حضرت امام علی (ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی به مسیر خود ادامه داد و اکنون به عنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی این ورزش این است که محصول ایران و ایرانی است و به دیگر کشورها صادر شده است.

همراهی پیر و نوجوان در گود زورخانه
مدیر زورخانه ابوفاضل باشگاه چمران منطقه چهارراه لشکر مشهد هم گفت: چندین نسل است که به صورت پی در پی در رشته ورزش باستانی فعالیت می‌کنند. 
سیدرضا هاشمی عربی با بیان اینکه استقبال از این ورزش خوب است و مردم این ورزش را دوست دارند افزود: تبلیغات در این رشته اندک است و شبکه استانی صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید بیشتر به این رشته ورزشی توجه کنند.
وی ادامه داد: این رشته رده سنی ندارد و فرد ۸۰ ساله نیز با نوه خود می‌تواند در یک گود ورزش کند.

این مدیر زورخانه گفت: این ورزش متعلق به همه مردم است و هر قشر مردم در کنار هم در یک گود ورزش می‌کنند.
وی، جوانمردی، گذشت، کمک به نیازمندان و ایتام را از جمله ویژگی‌های این ورزش برشمرد و افزود: در زمان قدیم که مسافرتها طولانی بود هر کسی به مسافرت می‌رفت خانواده خود را به پهلوان محله می‌سپرد، امانت داری و همچنین اجرای برنامه گلریزان برای افراد گرفتار از دیگر ویژگی‌های این ورزش است.
هاشمی عربی ادامه داد: ورزش باستانی ورزش جسم و روح است و با اشعاری که در آن خوانده می‌شود خستگی از تن انسان خارج می‌گردد و تنها ورزشی است که با موزیک زنده و ضرب زنده انجام می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین ویژگی این ورزش این است که محصول ایران و ایرانی است و به دیگر کشورها صادر شده است و یک ورزش وارداتی نیست. 

برچسب‌ها فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی مشهد فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی مشهد رشته ورزشی ورزش پهلوانی ورزش باستانی گود زورخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه شنای المپیک بگیریم وایلدکارت منتفی می‌شود

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو مهم‌ترین برنامه‌های این فدراسیون در سال جاری را تشریح کرد و از هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری قطر برای میزبانی مسابقات قهرمانی جهان، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن رضوانی در مورد مهم‌ترین برنامه‌های فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سال جاری، اظهار کرد: کسب سهمیه در رشته شنا به منظور حضور در المپیک پاریس مهم‌ترین دغدغه فدراسیون شنا تا آغاز المپیک است و امیدوار هستیم بتوانیم حداقل یک سهمیه کسب کنیم که افتخاری بسیار بزرگ برای کشور در این رشته به شمار می‌رود.

وی افزود: سامیار عبدلی در آلمان کار خود را دنبال می‌کنم و مهرشاد افقری و بنیامین قره‌حسنلو برای یک اردوی سه هفته‌ای به ترکیه اعزام شده‌اند و زیر نظر جان اونسوی فعالیت خواهند کرد. حدود دو ماه است که مهرشاد افقری زیر نظر مربیان خود یعنی دیلانچیان و اونسوی کار خود را دنبال می‌کند.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با بیان این که کسب سهمیه المپیک بسیار سخت است و امیدوار هستیم که بتوانیم سهمیه کسب کنیم، تاکید کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، حضور نماینده ایران از طریق وایلدکارت منتفی می‌شود.

رضوانی در مورد رشته واترپلو نیز عنوان کرد: در سال جاری مسابقات قهرمانی جهان را در آرژانتین خواهیم داشت و با تیم‌های چین و کانادا هم گروه شده‌ایم. چینی‌ها را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست دادیم و آن‌ها به دنبال انتقام هستند و تیم‌ملی واترپلو جوانان کانادا هم تیم خوبی است.

وی ادامه داد: در رده بزرگسالان مسابقات باشگاه‌های آسیا را در آذر خواهیم داشت و در سال ۲۰۲۵ نیز مسابقات انتخابی قهرمانی جهان برگزار می‌شود که امیدوار به حضور موفق تیم ملی واترپلو ایران در این مسابقات هستیم.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با اشاره به این که تیم شیرجه نیز در قالب باشگاهی در مسابقات روسیه حضور خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو نیز در سال جاری مسابقات باشگاهی را به صورت لیگ خواهیم داشت.

رضوانی خاطرنشان کرد: همچنین دو هفته دیگر یک مدرس داوری از فدراسیون جهانی به ایران خواهد آمد تا شاهد توسعه در بخش آموزش قوانین داوری باشیم.

وی با تاکید بر این که رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو متفاوت از سایر رشته‌های ورزشی هستند و باید رده‌های سنی را با برنامه‌ریزی دقیق پیش‌برد، گفت: در رشته ورزش‌های آبی باید پله‌پله پیش برویم و به طور مثال تیم‌هایی نظیر سنگاپور و تایلند در رشته واترپلو برنامه‌ریزی بسیار خوبی داشته‌اند و طی چند سال آینده ثمره این برنامه‌ریزی را خواهند داشت.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با اشاره به این که طبق اعلام رئیس فدراسیون ورزش‌های آبی قطر این کشور به منظور میزبانی از مسابقات قهرمانی ورزش‌های آبی جهان در دوحه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است، گفت: نزدیک به ۶۰۰۰ ورزشکار در این مسابقات شرکت کرده بود و حتی قطر در حوزه ورزش‌های آبی سرمایه‌گذاری بسیار مطلوبی داشته است.

رضوانی در مورد کسب کرسی هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های آبی جهان و هم‌چنین ابقای فرید فتاحیان به عنوان مدیر اجرایی کنفدراسیون ورزش‌های آبی آسیا، اظهار کرد: کسب کرسی هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های آبی جهان اتفاقی بزرگ و کم سابقه برای ورزش کشور بود و می‌تواند با دستاوردهای بزرگی برای ورزش‌های آبی ایران همراه باشد و امیدوار هستیم بتوانیم کارگشا باشیم و به ورزش ایران خدمت کنیم.

وی ادامه داد: مدیریت اجرایی کنفدراسیون ورزش‌های آبی آسیا نیز سمت بسیار مهمی برای ورزش‌های آبی ایران به شمار می‌رود و به زودی کمیته‌های مختلف فدراسیون ورزش‌های آبی جهان تشکیل می‌شود و امیدواریم شاهد حضور ایرانی‌ها در این کمیته‌ها باشیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 751644

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۱۰۰ دانشجوی برتر مسابقات ورزشی دانشگاه پیام نور کرمان
  • سهمیه شنای المپیک بگیریم وایلدکارت منتفی می‌شود
  • ورزش ایران امن باید به آسیا شناسانده شود/میزبانی مسابقات جهانی
  • اسکی ۱۵۰ مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم
  • مشارکت ۲۱ هزار نفر در ورزش شهروندی/ هدف شهرداری همدان سازندگی است
  • ۲ دوپینگ جدید در کشتی پهلوانی!
  • یسلیانی، سکان‌دار هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی اصفهان شد
  • محمود یسلیانی سکان‌دار اسکی استان اصفهان شد
  • زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود
  • فیلم| پایان یک رقابت