Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیات داوران نوزدهمین و بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب، در بخش رمان و داستان بلند از میان هفت رمان راه یافته به مرحله نهایی هیأت داوران با اکثریت آرا رمان کتابِ خَم نوشته علیرضا سیف‌الدینی از نشر نیماژ را به دلیل انتخاب زاویه دید متفاوت و منحصر به فرد متشکل از راوی مخفی یا خطاکار، بازنمایی معناهای متعدد خمیدگی و بازنمایی هم‌زمان عنصر تقصیر و اعتراف، به کارگیری نثری هماهنگ با ضرب‌آهنگ حوادث بیرونی و احساس‌های درونی، شکستن مناسبات میان مراد و مرید، بهره‌گیری از ژانرهای مختلف ادبی و نمایشی با زیرساختی واحد، ایجاد مناسبت بینامتنی با برخی از آثار مهم جهان، تلفیقی خلاقانه میان محتوا و فرم با زوایای پنهان زندگی روزمره، تاریخ و ادبیات، به عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب، جایزه نقدی و لوح تقدیر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمانِ کتاب خَم زندگی پرفرازونشیب مردی است که به‌رغم میل درونی‌اش، به آنچه که او را از مسیر دلخواهش دور می‌کند تن می‌دهد. او سازگار نیست، سازشگر نیست، ناتوان نیست، اما با اندیشیدن مدام به درون و بیرون، خانه و جامعه و به هرآنچه که نقش او را کم‌رنگ می‌سازد، روزگار می‌گذراند و بی‌آنکه به خواسته‌ها و آرزوهای اصلی‌اش فعلیت ببخشد، ناخواسته همان راهی را می‌رود که «بیرون» پیش پایش می‌گذارد. قصه‌ یک کتاب‌فروش که با دوستان‌اش (واقعی یا وهم؟) کتاب‌های کهنه خرید و فروش می‌کند و ...

رمان از شانزدهم دی ماه سالِ ۱۳۵۶ شروع می‌شود و البته در میانه‌های دهه‌ ۶۰ شمسی به پایان می‌رسد. او در تلاش برای رونق‌دادن به دکانِ کم‌درآمدِ کهنه‌فروشی‌شان به کتابخانه‌ای راهنمایی می‌شود حوالی مراغه. کتابخانه‌ای شگفت که در اختیارِ خانواده‌ای شگفت است و از این‌جاست که داستان آغاز می‌شود.

داستانی با مسیرِ منتهی به روزهای انقلاب در تبریز و بعدِ آن پساانقلاب و البته آغاز جنگ با عراق هم‌گام است. تاریخی که شبح‌وار در کوچه‌ها و خیابان‌های تبریز این مرد و خانواده‌اش را تعقیب می‌کند. او یک دخترِ کوچک دارد و همسری که او را وادار می‌کند خانه‌ای از آن خود داشته باشند. او در این فشار دچار «خطا» می‌شود. خطایی که تمامِ رمان جان و تن و اقاربِ شخصیت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و او باید تاوانِ این خطا را بپردازد. تاوانِ تاریخ‌فروشی را...

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«من کارگر بودم آقا. یعنی هستم. بعد از سال ۲۵، سه‌بار کتک خوردم: سال ۳۲، سال ۴۲، سال ۵۲. اولی‌اش وقتی بود که گلسرخی سه‌ساله بود و من تو آبادان بودم. تو دومی‌اش گلسرخی ده‌ساله بود، تو سومی‌اش گلسرخی بیست‌ساله بود، تو چهارمی‌اش گلسرخی سی‌ساله بود. گلسرخی را همان ماهی که به دنیا آمده بود کشتند. گفتند بیا این هم جشن تولدت. همین چهار سال پیش. من را کتک زدند. یک عده کف زدند، یک عده هم تف انداختند. من کارگر بودم. یعنی هستم.» اسماعیل گفت: «آقاجان، این حرف‌ها را بگذار وقتی رفتی خانه‌ات بزن.» مرد گفت: «من خانه‌ای ندارم آقا. از همان اولین‌باری که کتک خوردم فهمیدم دیگر خانه‌ای ندارم.» اسماعیل گفت: «پس شب‌ها کجا می‌خوابی؟» مرد گفت: «رو زمین.» اسماعیل گفت: «می‌دانم رو زمین می‌خوابی. ما هم رو زمین می‌خوابیم. هیچ‌کس رو هوا نمی‌خوابد. منظورم این است که...» مرد حرف اسماعیل را برید، گفت: «می‌دانم چی می‌گویید آقا. من هم همین را می‌گویم. می‌گویم آدم باید خانه داشته باشد. ولی چون من خانه‌ای ندارم و دوست دارم خانه‌ای داشته باشم، کتک می‌خورم.» اسماعیل گفت: «یعنی علت همه‌ کتک‌هایی که خورده‌ای خانه بود؟»...

خطر برای من احضار شده بود. آرزویم آن را احضار کرده بود. چون روی آرزویم پافشاری می‌کردم. اما همان‌طور که دلم نمی‌خواست با آرزویم آرزوی کسی را نابود کنم، دلم نمی‌خواست کسی با آرزویش آرزویم را نابود کند. اما خود این‌هم که نمی‌خواستم آرزویم را کسی نابود کند آرزو بود. آرزویی که باید برای تحقق آن قدرت داشتم. قدرتی برابر یا حتی فراتر از قدرتی که آرزویم را (خواسته یا ناخواسته) تهدید به نابودی می‌کرد. کار همیشه وقتی خراب می‌شد که آرزوها (خواسته یا ناخواسته) به مرزهای هم تجاوز می‌کردند. زیاده‌خواه می‌شدند. اما واقعاً زیاده‌خواه می‌شدند؟...

پشتوانه تحقیقی؛ لازمه کسانی که درنظر دارند رمان جدی بنویسند 

سیف الدینی درباره این رمان به خبرنگار ایرنا گفت: نوشتن کتاب خم چندین سال طول کشید به دلیل اینکه مقطع تاریخی رمان باید انتخاب می شد و از سوی دیگر در مورد تاریخ معاصر نیاز به تحقیق بیشتری داشتم و بخش های دیگر رمان نیز به دلیل روابط خانوادگی و شخصیت پردازی داستان با روانشناسی در ارتباط بود، بنابراین این مسائل زمان بر و این تحقیقات پشتوانه من در نوشتن بود.

تاریخ در ایجاد زمان و مکان پشتوانه نویسنده است و کمک می کند بستر مکانی و زمانی ایجاد شود و ستون هایی برای نگه داشتن جعل هایی می شود که سوار بر این بستر مکان و زمان شده و داستان را واقعیت پذیر می کنند.

سیف الدینی ادامه داد: در کتاب خم نمی خواستم مثل رئالیست ها عمل کنم که همه چیز حاضر و آماده باشد و آن را در بستر مکان و زمان قرار دهم، بلکه سعی کردم تکه تکه اجزا را ساخته و با زحمت پشتوانه ای از مسیر تحقیق فراهم کرده و تکه ها را به هم بچسبانم.

وی گفت: من معتقدم اندیشه و حوادث باید از طرف رمان ساخته شده و به بیرون رود نه برعکس، بنابراین اقدام من در این رمان درست نقطه مقابل رئالیست هاست.

خَم؛ الهام گرفته از انحناست که در فرهنگ شرقی معانی متعدد دارد 

نویسنده کتاب خم در مورد نام این کتاب گفت: شخصیت ذهنی من فردی آرزومند خانه ای با طبقه بالا بود که دلیلش را نمیدانستم، فقط به این می اندیشیدم که هوای گرم مایل به سمت بالاست، در کتابخانه قدیمی ترکیه کتابی دیدم با عنوان انحنا که با تصویر خطوط منحنی حرکت روح به سمت بالا را پس از مرگ حکایت می کرد، این خطوط منحنی فکر من را در جهت تفکر به منحنی و نام خَم تثبیت کرد، با تحقیق بیشتر متوجه شدم ما در شرق به خطوط منحنی بیشتر از راست اهمیت می دهیم، از الفبا گرفته تا معماری و این نشانه و معنای همدلی است.

سیف الدینی افزود: در معناهای متعدد منحنی بیشتر کنجکاو شدم و دیدم می تواند معنی خمیدگی، تصمیم، شرمندگی و یا حتی تفکر و غیره بدهد، از سویی در شرق دانشمندان و داشته هایی داریم که از طریق روایت قصه به عنوان سوژه های فکری به موازات زندگی خانوادگی شخصیت داستان پیش روی مخاطب قرار گرفته و او را به تفکر وا میدارد از این رو نام رمان کتاب خم شد چون باعث خمیدگی و تفکر مخاطب می شود.

این نویسنده بازنمایی داشته ها به دنیا را بخشی از رسالت نویسندگان شرقی برشمرد و تاکید کرد: این بازنمایی البته باید با ابزار آنها صورت گیرد، چون شیوه حرکت، ساختار و نگاه ذهن شرقی و غربی به مسائل متفاوت است، باید خودکفا بود و ابزار بومی مطابق با دنیا و پشتوانه ای خودی برای نویسندگان یافت.

در این رمان سوژه های فکری با ابزار بومی (مطابقت داده شده با مخاطب بیرونی) مطرح و از قصه به عنوان سنگ های علامت و نشانه استفاده شده تا مخاطب راه را گم نکند، در رمان های پیچیده باید دست مخاطب را بگیریم و پیش ببریم، در این رمان خانواده زندگی خودش را دارد و مسائل بیرونی و درونی مطرح می شود تا شخصیت داستان درون و بیرونش نشان داده شود و در عین حال تحلیل صورت گرفته و از تکنیک هایی بهره برده شده سرعت داستان گرفته نشود.

علیرضا سیف الدینی نویسنده، منتقد ادبی و مترجم معاصر ایرانی متولد ۱۳۴۶ در تبریز است. در ۲۱ سالگی دو کتاب در تبریز منتشر کرد: اولی سندباد: بازنویسی حکایات اصلی هزار و یک شب، و دومی مرد کوهستان که ترجمهٔ رمانی از یاشارکمال بود.

در همان سال‌ها کتاب اسطوره آفرینش از نگاه ترکان را به فارسی ترجمه کرد. این کتاب هرگز منتشر نشد. او در سنین ۲۴-۲۵ سالگی یک صفحهٔ ادبی با عنوان «قلم» در روزنامهٔ فروغ آزادی تبریز منتشر می‌کرد که در آن قصه‌های داستان‌نویسان تبریزی را معرفی و نقد می‌کرد. بعدها فعالیت ادبی اش را با چاپ مقاله‌ها و شعرها در نشریهٔ «آدینه» تبریز ادامه داد. در اوایل دههٔ ۷۰ نقدها، قصه‌ها، شعرها، ترجمه‌هایش در تهران، در مجله‌های ادبی مانند: تکاپو، آدینه، بایا، دوران، توسعه و ... منتشر شد. در ۲۵ سالگی کتاب قصه‌مکان: مطالعه‌ای در شناخت قصه نویسی ایران و بختک‌نگار قوم را برای چاپ آماده کرد که بعد از پنج سال چاپ و منتشر شدند. در سال ۱۳۸۲ برای بهترین نقد ادبی موفق به دریافت جایزه ادبی صادق هدایت شد. در سال ۲۰۰۵ به دعوت انجمن مستقل بین‌المللی شاعران و نویسندگان به انگلیس رفت. در سال ۲۰۰۶ با دعوت انجمن مستقل ادبی «همسایه در را باز کن» در دانشگاه‌های استانبول و آنکارا به شعرخوانی و سخنرانی پرداخت.

کتاب خَم توسط نیماژ در سال ۱۳۹۷ و در ۴۶۴ صفحه به بازار عرضه شده است.

برچسب‌ها استانبول ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانبول ترکیه استانبول ترکیه اسماعیل گفت سیف الدینی کتاب خم خانه ای کتاب خ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۵۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی

استاندار مرکزی از توسعه فعالیت های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص الائمه ظهر امروز در آیین تجلیل از فعالان طرح نور (عفاف و حجاب) استان مرکزی گفت: ویژگی متمایز انسان با سایر موجودات قوه تفکر و تعقل است، انسان موجودی متفکر و اندیشمند است که باقی موجودات زنده از این قدت برخوردار نیستند بنابراین اجبار و الزام در دین‌داری و قدرت انتخاب انسان نیز ناظر بر قوه تخیل است، بنابراین اسلام آمده است که قوه تفکر انسان را تقویت کند و طلای ناب را از آهن زنگار گرفته تشخیص دهد.

وی افزود: به فرموده شهید مطهری در اسلام مفمومی عمیق به عنوان آزادی عمل وجود ندارد بلکه به آنچه اعتقاد داریم آزادی تفکر و اندیشه است. بنابراین عقیده مبتنی بر تفکر مورد احترام است در غیر اینصورت پذیرفته نیست. اسلام و دین با عقیده‌ای که مبتنی بر احساسات بی پایه و تقلید باشد مقابله و مبارزه می‌کند.

استاندار مرکزی بیان کرد: ویژگی متمایز دیگر انسان در حیات فرهنگی است. انسان بر خلاف حیوان سلوک فرهنگی دارد و بخشی از زندگی انسان بر اساس فرهنگ است و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. دشمن نیز ویژگی فرهنگی را مورد هدف قرار داده که حیات فرهنگی را منهدم کنند و قدرت تفکر انسان را سلب کند، هدف دیگر دشمن از دنبال کردن برابری حق زنان و مردان نیز منفعت اقتصادی و استفاده از افراد در جهت استفاده از منافع اقتصادی است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: حیات فرهنگی ویژگی ممیزه انسان با حیوان است، حیات فرهنگی مولفه‌های متعددی دارد؛ یکی از آن پوشش و عفاف و حجاب است که موجب تمایز بین انسان و حیوان می‌شود. بی‌حجابی در یک نگاه، مقوله اعتقادی است و مردم باید برای مقوله عفاف و حجاب نگاه اعتقادی قائل شوند. لازمه آن برنامه و کار ویژه صحیح است چراکه این موضوع سال‌ها مورد غفلت واقع شد و یک دوره طولانی با حجاب مبارزه شد و چادر و حجاب از سر زنان کشیدند اما الان شرایط کشور متفاوت است و با بی حجابی قطعا مقابله خواهد شد.

وی ادامه داد: سلطه رسانه غرب در لایه نخست سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده  که یکی از تأثیرات آن در موضوع عفاف و حجاب است، ما هر عقید‌ه‌ای را آزاد نمی‌دانیم، دین در نگاه اعتقادی به عنوان عقیده اجباربردار نیست و هیچ عقدیه‌ای را نمی‌توان به فردی تحمیل کرد مگر اینکه خود فرد به آن دست پیدا کند اما برای تغییر عقیده باید کار ویژه صورت گیرد. یکی از مسائل مهم و مورد هدف، این است که استحکام بنیان خانوده با بحث بی‌حجابی به شدت مورد تهدید است چراکه بی حجابی و برهنگی حد و مرز ندارد بنابراین برای استحکام بنیان موثر در پیشرفت اجتماعی باید تلاش مظاعف انجام شود.
 
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بسیاری از بی‌حجابان دشمن نظام و انقلاب نیستند بلکه غفلت عمیقی آنها را برگرفته و اگر از غفلت خارج شوند مسیر درست را پیش خواهند گرفت. پلیس مطلقا باید از ایجاد هرگونه دو قطبی بی‌حجابی و باحجابی در جامعه پرهیز کنند و اجازه ندهیم این دو قطبی شکل گیرد و ترویج پیدا کند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • مامان بگو برای دین و کشور رفتم؛ دست راست اسلحه و دست دیگرم کتاب
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • باید در هر دو نیمه با صلابت بازی کنیم/ تفکر ما باید جهانی باشد