Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@15:24:50 GMT

مرمت مسجد چهل ستون بازار تاریخی زنجان

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۶۷۴۴

مرمت مسجد چهل ستون بازار تاریخی زنجان

مرمت مسجد چهل‌ستون بازارتاریخی زنجان آغاز شده است و تا تیرماه سال جاری به پایان می رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مسجد چهلستون از آثار تاريخي و ارزشمند شهر زنجان به شمار مي رود كه يكي از مهمترين و معروفترين حوزه هاي علميه ايران در دوره قاجار بوده است.

 

اين بنا در بافت بازار (بازار بالا) در ضلع جنوب شرقي مسجد و مدرسه جامع (سيد) در راسته معروف به راسته حجت الاسلام قرار دارد دومين حوزه علميه و معتبر در شهر زنجان بعد از مسجد ومدرسه جامع محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مرمت مسجد چهل ستون بازار تاریخی زنجان که پس از مطالعات تاریخی و آسیب شناسی بنا و فراهم شدن مقدمات اجرایی آن عملیات اجرایی مسجد از 7 خرداد ماه آغاز شد در تا تیرماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

 

در فصل جدید مرمتها، مرمت پایه ستونهای ضلع شمالی و غربی مسجد، مرمت دیوار ضلع شمالی، ایزولاسیون پشت بام، مرمت های اضطراری طاق و تويزه ها و برچیدن اندود فرسوده گچی و سیمانی، مرمت موضعی آجرها، بند کشی با دوغاب گچ دربخشهای مورد نیاز و مقاوم سازی تویزها در دستور کار خواهد بود.

 

دراین کارگاه سعی گردیده با بهره مندی از مناسب ترین ترکیبات مصالح و شیوه های اجرایی سنتی، عملیات مرمتی در این مسجد با نهایت حساسیت و دقت صورت گیرد.

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرمت مسجد میراث فرهنگی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مرتضی صفری در بازدید از کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه اظهار کرد: این کاروان‌سرا از جمله بنا‌های تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفتگو‌های انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد 

او گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیزاعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

صفری گفت: کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود