Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:19:24 GMT

بهبود وضعیت اقتصادی؛ اصلی‌ترین مطالبه مردم از مجلس

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۶۸۱۸

بهبود وضعیت اقتصادی؛ اصلی‌ترین مطالبه مردم از مجلس

مجلس یازدهم در حالی از هفتم خرداد ۱۳۹۹ خورشیدی کار خود را آغاز کرد که با نظر آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب امسال، سال جهش تولید نام‌گذاری شد، بنابراین اکنون باید مسایل اقتصادی اولویت نخست کشور باشد و منتخبان مجلس یازدهم که با شعارهای اقتصادی پا در خانه ملت گذاشتند در این مسیر تلاش کنند و برای رسیدن به این هدف باید وحدت ملی و تعامل سازنده دولت و مجلس شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مجلس یازدهم باید با شهامت در برخی مشکلات که نیازمند اقدامات اساسی است، ورود کند، یکی از مهمترین این موارد برنامه‌ریزی برای عبور از شرایط اقتصادی کنونی کشور و در نظر گرفتن برنامه‌ها و قوانین کارآمد برای این دوره است.

رسانه‌های اصلاح طلب

مجلس یازدهم برای حل ابرچالش‌های اقتصادی کشور پای کار بیاید

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با کیوان کاشفی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران پرداخت و آورد:خبرگزاری ایسنا: دوره جدید مجلس شورای اسلامی در شرایطی کار خود را آغاز کرده که کشور از نظر اقتصادی درگیر چند ابرچالش مهم است و بخش خصوصی انتظار دارد مجلس با همت و انگیزه قوی و البته تعامل با بخش‌های دیگر از جمله دولت برای حل این مشکلات پای کار بیاید.  مجلس جدید که تا حدودی نسبت به دوره‌های گذشته از بعد سیاسی در خط متمرکزتری قرار دارد باید با شهامت در برخی مشکلات که نیازمند اقدامات اساسی است ورود کند، یکی از مهمترین این موارد برنامه‌ریزی برای عبور از شرایط اقتصادی کنونی کشور و در نظر گرفتن برنامه‌ها و قوانین کارآمد برای این دوره است. چشم‌انداز سه، چهار سال آینده کشور نشان می‌دهد ما در حال گذر از یک اقتصاد نفتی و ورود به اقتصاد بر پایه مالیات و درآمدها هستیم که متاسفانه تاکنون برنامه‌ریزی کامل و جامع و یا راه عملیاتی برای عبور از این مرحله پیشنهاد نشده است. مجلس یازدهم حتما باید به تدوین قوانین و مقررات برای گذر از این شرایط اقتصادی کمک و از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس، کارشناسان و صاحب‌نظران نیز استفاده کند. وی درباره اهمیت گذر از این دوران و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی گفت: حتی اگر مسائل بین‌المللی مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران هم حل شود، دیگر بیش از این نمی‌توانیم به درآمدهای نفتکی اتکا کنیم و باید به سمت درآمدهای پایدار از جمله مالیات برویم که به دنبال آن رونق اقتصادی، رفاه، اشتغال و ... نیز در کشور ایجاد شود. حل این چند چالش عمده می‌تواند مانند دومینو بسیاری از مشکلات دیگر را نیز حل کند و افزایش بهره‌وری، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و... را به همراه داشته باشد.

کاشفی بهبود فضای کسب و کار و حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر را یکی از مهمترین این موارد دانست و عنوان کرد: هر یک از بیش از ۳.۵ میلیون کارمند دولت به عنوان یک گیر و سد بر راه فضای کسب و کار هستند که مشابه این وضعیت در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، به علاوه قوانین و مقررات مخل فضای کسب و کار نیز در کشور زیاد است. وی خواستار ورودجدی مجلس به بهبود فضای کسب و کار و حذف قوانین مخل شد و تاکید کرد: همه ملزومات بهبود فضای کسب و کار در کشور فراهم است و سال‌ها روی این موضوع کار شده و فقط نیازمند یک اقدام عملیاتی جدی است. یکی از مهمترین مسئولیت‌های دیگر دوره جدید مجلس ساماندهی وضعیت بانک‌های کشور است که اگرچه به آفتی جدی تبدیل شده، اما شجاعتی هم برای اصلاح آن وجود ندارد. کاشفی اصلاح ساختار بانکی را به عمل جراحی تشبیه کرد که در عین ضرورت درد و خونریزی هم دارد و افزود: به واسطه پیامدهایی که این اصلاح ممکن است به همراه داشته باشد، همه از ورود به آن اکراه دارند.  

چه رفتارهایی از سوی نمایندگان باعث خدشه‌دار شدن شان مجلس و جایگاه نماینده می‌شود؟

روزنامه ابتکار به گفت و گو با ابراهیم نکو، ‌ فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس پرداخته و نوشت: مجلس یازدهم از ۷ خردادماه فعالیت خودش را آغاز کرد، مجلسی با اکثریت اصولگرا. اما با وجود آنکه هنوز دو هفته از شروع به کار مجلس یازدهم نگذشته است، برخی منتخبان آن حواشی زیادی را ایجاد کرده‌اند که گفته می‌شود نه تنها مجلس را از وظیفه اصلی خود دور می‌کند بلکه حتی جایگاه آن را نزد مردم تنزل می‌دهد.

البته چنین رفتارهای پوپولیستی فقط به این دوره از مجلس مربوط نیست. همان‌طور که در اواخر عمر مجلس دهم برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس برای دیده شدن مبادرت به طرح سوالاتی از وزرا می‌کردند که ضرورتی نداشت یا در بیان تذکرات و نطق‌های میان دستور با نگاه به بیرون به ایراد نطق می‌پرداختند و به گونه‌ای سخن می‌گفتند که بیشتر برای جلب توجه حوزه انتخابیه خود و رای‫آوری بود. همچنین در دوره‌های گذشته مجلس نمایندگان رفتارهایی از جمله «نحوه اعتراض برخی نمایندگان مجلس به خروج آمریکا از برجام» و «پهن کردن طومار پارچه‌ای در صحن مجلس توسط برخی نمایندگان که سعی داشتند اعتراض خود را به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اعلام کنند» که بیشتر جنبه تبلیغی داشته و خدشه‌دار کردن جایگاه مجلس را به دنبال داشت. درواقع یکی از عواملی که باعث می‌شود شان مجلس و نمایندگان حفظ نشود، رفتارهای خود منتخبان مردم است. بنابراین طرح مباحث غیرکارشناسانه موضوعی است که خطر آن بیشتر در این مجلس حس می‌شود. 


 

هیچ نقطه تاریکی در زندگی میرسلیم نیست

خبرگزاری برنا به گفت و گو با «حسن غفوری‌فرد»، فعال سیاسی اصولگرا پرداخت و آورد: موتلفه از همان اول اعلام کرده اگر یک مجلس قوی با درصد مشارکت بالا تشکیل شود ولو یک نفر از ما هم رأی نیاورد، ما خودمان را موفق می‌دانیم. حزب موتلفه اسلامی به عنوان یک حزب علاقه‌مند به نظام و تنها حزبی که قبل از امام وجود داشته و بیش از ۵۰ سال سابقه دارد، موفقیت خود را در این می‌داند که یک انتخابات پرشور در فضای سالم، آزاد و دموکراسی برگزار شود. آن وقت هرکسی که رأی می‌آورد و مورد قبول مردم باشد، حزب خود را پیروز می‌داند و این سیاست کلی حزب موتلفه اسلامی است. او ورود میرسلیم به مجلس یازدهم را یکی از موفقیت‌های حزب موتلفه قلمداد و اظهار کرد: در انتخابات اخیر مجلس نمایندگان با قرار گرفتن در لیست شورای هماهنگی، تابع تصمیمات آنها بودند. از حزب موتلفه هم میرسلیم به عنوان کاندیدا در این لیست قرار گرفت که در نهایت رأی بالایی آورد و موفق شد. در مجموع عملکرد شورا را موفق می‌دانم اما در همین انتخابات به دلیل رفتارهای برخی از دوستان اصلاح‌طلب سطح مشارکت پایین بود و از این منظر این انتخابات را خیلی موفق ارزیابی نمی‌کنم. غفوری‌فرد در واکنش به تلاش برخی در راستای تخریب میرسلیم خاطرنشان کرد: شخصا از سال ۱۳۵۵ یعنی ۲ سال قبل از انقلاب در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با میرسلیم بودم و فعالیت سیاسی می‌کردیم، در دوران قبل از انقلاب جامعه اسلامی دانشگاهی را برگزار کردیم و در تاریخ انقلاب فعال بودیم. حتی زمانی که بختیار فرودگاه را بست از تحصن روحانیت در مسجد دانشگاه حمایت کردیم. همیشه با او بودم و حدود ۴۳ سال است که از نزدیک چه در سطح دانشگاه، چه در حزب موتلفه اسلامی و جاهای دیگر با او همکاری دارم. وقتی از تربیت بدنی رفتم، پیشنهاد کردم به جای من میرسلیم را بگذارند اما او را برای وزارت ارشاد پیشنهاد کردند. هیچ نقطه تاریکی در زندگی میرسلیم نیست و کاملا از وی حمایت می‌کنم. این فعال سیاسی در واکنش به اینکه برخی انتخاب نشدن میرسلیم به عنوان رئیس قوه مقننه را نشانه ضعف قدرت حزب موتلفه ارزیابی می‌کنند، یادآور شد: روال انتخابات همیشه به این صورت بوده که گروه‌ها نماینده‌های خود را معرفی می‌کنند، این کار هم برد و هم باخت دارد، در این انتخابات نماینده‌های مجلس به قالیباف رأی دادند، حزب هم همیشه به اکثریت و منتخب مردم احترام گذاشته است. در واقع این روش ما از اول انقلاب تا امروز و همیشه به این صورت بوده است، حتی آن زمانی که دولت‌ها از ما نبودند و حتی زمان بنی‌صدر، که حزب جمهوری اسلامی بود و موتلفه علنی نبود سیاست ما چه به عنوان حزب جمهوری اسلامی و چه در موتلفه، همیشه بر مبنای حمایت از منتخب و رأی مردم قرار داشته است.

همه بخش‌ها باید با تعامل سازنده به درستی به وظایف خود عمل کنند

خبر گزاری ایسنا به گفت و گو با محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس یازدهم پرداخت و آورد: اگر همه به قانون اساسی پایبند بوده و در چارچوب پیش‌بینی شده با تعامل و همکاری با یکدیگر حرکت کنیم بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. ‌قطعا وجود تعامل و همکاری بین بخش های مختلف کشور برای تسریع در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده و حل مشکلات مردم امری ضروری است اما آنچه که حائز اهمیت است انجام وظایف است. هر بخش باید به وظایف خود آگاه بوده و با تعامل و همکاری با سایر بخش ها به وظیفه خود به درستی عمل کند. به عنوان مثال وظیفه اصلی نمایندگان قانون گذاری، اصلاح قوانین و نظارت جدی است که باید بکوشند به درستی به وظایف خود عمل کرده و در عین حال با سایر بخش ها نیز تعامل داشته باشند. از سوی دیگر تعامل باید دو طرفه باشد. اگر همه ما به قانون اساسی پایبند باشیم و در چارچوب پیش بینی شده با برنامه ریزی و تعامل و همکاری با یکدیگر حرکت کنیم بسیاری از مشکلات کشور و مردم حل خواهد شد.

باید سلیقه‌گرایی در مجلس جدید کمتر شود

روزنامه ایران به بازتاب سخنان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته و آورد: مجلس یازدهم با توقعات جدید روی کار آمده و باید سلیقه‌گرایی کمتر شود تا بتوان فرهنگ و هنر را با یک کارنامه با توفیق به پایان رساند. سیدعباس صالحی با اشاره به مسئولیت این وزارتخانه در شش حوزه کاری، برضرورت ارائه تصویر روشن از آنها بین دستگاه‌ها و مردم تأکید کرد و گفت: منابع ما بسیار حداقلی بوده وهمین موضوع کار ما را بسیار سخت می‌کند. عضو کابینه دولت دوازدهم با قدردانی از معاون پارلمانی رئیس جمهوری و همکاران‌شان در تعامل دولت با مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: تلاش‌های معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در طول این هفت سال برای تعامل دولت و مجلس بسیار مهم بوده و کارکنان این معاونت افسران خاموشی بودند که با تدبیر در مسیر همکاری مشارکت لازم را داشتند. سیدعباس صالحی روز گذشته در نشست شورای معاونین و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی با اشاره به حوزه هنر بیان کرد: در حوزه هنر به علت گستردگی این بخش تنها به‌ حوزه سینما اشاره می‌کنیم، در کل سال ۹۲ فروش سینما ۳۰ میلیارد و در سال ۹۸ این آمار به ۳۰۰ میلیارد بدون احتساب اسفندماه که کشور درگیر ویروس کرونا بوده رسیده است، همچنین تماشاگران ما از ۷ میلیون و ۸۰۰هزار نفر در سال ۹۲ به ۲۸ میلیون نفر در سال ۹۷ رشد داشته‌اند. در بخش‌های دیگر حوزه هنر می‌توان به سند توسعه هنری اشاره کرد، این سند آماده و در دست شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امید است با تصویب این سند تصویر روشن‌تری از آینده هنری کشور ترسیم شود. در حوزه هنر طرح شبکه شهرهای خلاق را نیز داریم که خوشبختانه در این طرح تا به امروز ۲۶۶ شهر حضور پیدا کردند، تلاش ما در این طرح براین است که هر شهر نمایه یکی از هنرهای دارای مزیت شناخته شود. در سال ۹۸ در نمایشگاه کتاب ۱۳۰میلیارد فروش رقم خورده است، همچنین نمایشگاه‌ها صرفاً محل فروش کتاب نبوده بلکه باشگاه فرهنگ و اندیشه هم بوده‌اند، تا پایان بهمن سال گذشته ۲۳نمایشگاه کتاب استانی برگزار شده است که علاوه بر کمک به اقتصاد نشر، ۳۰۰نشست فرهنگی، علمی و ادبی در آن برگزار شده است. همچنین باشگاه‌های کتابخوانی، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران به فرهنگ کتابخوانی کشور کمک کرده است.

بهارستان در ریل لایحه محوری یا طرح‌های پرتعداد

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: بالغ بر ۶۵ لایحه دولت در مجلس دهم باقی ماند. این آمار روز شنبه ۱۷ خرداد در جلسه شورای مدیران کل پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری مطرح شد. ۶۵ لایحه‌ای که باید دید مجلس یازدهم چه سرنوشتی برای آنها رقم می‌زند. این سرنوشت اما پیش از هر چیز بستگی به این دارد که یا دولت یا ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس درخواست ادامه بررسی آنها در دوره جدید  را مطرح کنند. تا اینجا اما نمایندگان مجلس نه برای به جریان افتادن این لوایح بلکه برای قرار گرفتن ۲۴ طرح از طرح‌های نیمه‌کاره مجلس دهم در دستور کار مجلس یازدهم موافقت کرده‌اند. این هم موضوعی است که روز گذشته، محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس بیان کرده است. آن هم در شرایطی که همزمان علیرضا سلیمی، یک عضو دیگر هیأت رئیسه به ایلنا گفته «شنیده‌ایم که دولت می‌خواهد با ارسال لایحه‌های متعدد، مجلس را مشغول کند.» با این وضعیت باز هم این سؤال پیش می‌آید که آیا مجلس یازدهم در انجام وظیفه قانونگذاری خود تمایل دارد به ریل «لایحه محوری» برگردد یا همچنان در مسیر طرح محوری پیش برود؟ درست یک روز قبل از تشکیل مجلس یازدهم، محمدباقر قالیباف که آن روزها در کورس رقابت ریاست پارلمان بود، در یک سخنرانی این گونه اظهارنظر کرد: «باید لایحه‌محوری را مدنظر قرار دهیم.» قالیباف با تأکید بر اینکه در این مجلس باید از ظرفیت متخصصان و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس بخوبی استفاده شود، گفته بود: «از مجلس ششم تاکنون صرفاً ۳۸ درصد طرح‌ها و لوایح تبدیل به قانون شدند، بقیه تصویب نشده‌اند و صرفاً وقت مجلس برای این موضوع گرفته شد. باید لایحه‌محوری را مدنظر قرار دهیم و در صورتی که دولت لایحه ارائه نداد، باید از ابزارهای قانونی خود در این زمینه استفاده کنیم.»این البته حرف تازه‌ای نیست. سال‌هاست که حقوقدانان و ناظران سیاسی یکی از ایرادات مجلس را به تهیه طرح‌های پرتعداد و البته غیرضروری توسط نمایندگان می‌دانند. اتفاقی که باعث شده تا نه تنها آمار طرح‌های قانون‌گذاری چندبرابر تعداد لوایح دولت شود بلکه مسأله مهم‌تر به کیفیت این طرح‌ها برمی‌گردد، چرا که مجلس برخلاف دولت دارای بدنه کارشناسی و فنی گسترده نیست و عموم طرح‌های نگارش شده توسط نمایندگان از زیربنای منطقی و فنی باکیفیتی برخوردار نیستند. یک مقایسه آماری این موضوع را براحتی نشان می‌دهد؛ در مجلس دهم کمتر از ۱۶ درصد کل تعداد طرح‌های نمایندگان تبدیل به قانون شده‌اند حال آنکه این عدد برای بخش مربوط به لوایح نزدیک به ۵۰ درصد است. آن هم در شرایطی که به گواه آمار معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ۶۵ لایحه یعنی حدود ۳۰ درصد کل لوایح هم در این دوره مجلس به دلیل کمبود وقت مورد بررسی قرار نگرفت. این آمار اما به رغم توصیه‌ای به دست آمده که مرکز پژوهش‌های مجلس چهار سال پیش در آغازین روزهای دوره دهم پارلمان به نمایندگان تازه‌وارد آن زمان انجام داده بود. خلاصه گزارش روز دوم تیرماه سال ۹۵ مرکز پژوهش‌ها این بود؛ «مجلس باید به سمت لایحه محوری حرکت کند.» درست همان حرفی که امروز محمدباقر قالیباف، رئیس جدید بهارستان می‌گوید.

رسانه‌های اصولگرا

موتلفه جایگاهی معتبر در جریان اصولگرا دارد

سایت خبری خبرآنلاین به گفت و گو با اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه پرداخته و آورده است: سایت خبری خبرآنلاین:قالیباف به علت سوابق کاری و خدماتش، مورد توجه عده‌ای از اصولگرایان قرار داشت اما نظر موتلفه این بود که آقای میرسلیم برای ریاست مجلس اصلح است. اصرار میرسلیم برای باقی ماندن در میدان رقابت با قالیباف برای کسب کرسی ریاست که نتیجه ای جز آراء پایین و حداقلی نداشت، باسابقه ترین حزب اصولگرا را زیر تیغ انتقادات برد، تصمیمی که اسدالله بادامچیان همچنان از آن دفاع می کند و معتقد است که گرچه قالیباف مورد توجه اصولگرایان بود اما رئیس مجلس اصلح از نگاه آنها میرسلیم بوده است و بس. بادامچیان اعتقادی به کنار زده شدن طیف السابقون و قدیمی اصولگرا از سوی نسل جوان ندارد و معتقد است موتلفه همچون گذشته جایگاهی معتبر و قابل احترام در جریان اصولگرا و جوانان این جریان دارد. موتلفه نمی توانست در اقدامی هوشمندانه کرسی نایب رئیسی اول را به نفع میرسلیم بگیرد و به جای آن وارد رقابت بر سر کرسی ریاست نشود؟ این اصرار آقای میرسلیم به نوعی تداعی گر اصرار عارف بر در صحنه ماندن در اجلاسیه آخر مجلس دهم بود که به قیمت از دست رفتن یکی از کرسی های نایب رئیسی فراکسیون امید منجر شد. موتلفه حزب ارزش‌ها است و به ارزش‌ها عمل می‌کند. آنچه وظیفه بود، انجام گرفت. جایگاه حزب موتلفه در جریان اصولگرا کجاست؟ چقدر تصمیمات و حرکات حزبی این تشکل قدیمی جدی گرفته می شود؟ موتلفه اسلامی، حزبی فعال در صحنه در جریان ارزشگرایانه و اصولگرایانه است. احزاب قدیمی نمی‌شوند، زیرا نسل‌های جدید در کنار نسل‌های قبلی، حزب را زنده و پرکار نگه می‌دارند. موتلفه از احترام و جایگاه معتبر برخوردار است. کسی نیست که تاثیر حزب موتلفه در انقلاب و در نظام جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشد.

مجلس بنا ندارد بر سهام و سپرده های بانکی مالیات وضع کند

خبرگزاری تسنیم به بازتاب سخنان محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: مجلس شورای اسلامی بنا ندارد بر روی سهام و سپرده های بانکی مالیات وضع کند. اولویت ما در مالیات بر عایدی سرمایه، بخش املاک و مستغلات است و بحث خودرو هم فعلاً در دستور کار ما نیست. در زمان اصلاح قانون مالیات های مستقیم، پیشنهادی را در مجلس نهم شورای اسلامی ارائه کردیم تا موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان پایه جدید مالیاتی تصویب کنیم. در آن زمان وزیر وقت راه و شهرسازی مخالف و معتقد بود که این موضوع اثر منفی بر بازار مسکن می گذارد بنابراین دولت در آن زمان لایحه ای را در این باره ارائه نکرد و با پیشنهاد مجلس هم مخالفت کرد. در مجلس دهم، طرح وضع مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۷ کلیات آن به تصویب رسید اما وزارت اقتصاد، پیشنهادی بر طرح جامع قرار داد به عنوان مالیات بر فعالیت های اختلال زا که اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است. با توجه به اهمیت موضوع و شرایط اقتصادی کشور و شوک های ارزی و آثار تورمی، طرحی را آماده کردیم که اعلام وصول شده است و پس از تشکیل کمیسیون تخصصی در دستور کار قرار می گیرد. متوسط نرخ تورم در بخش واحدهای مسکونی به ویژه در کلان شهرها و شهرهای اصلی، دو برابر متوسط نرخ تورم سالانه کشور است. اولویت ما در مالیات بر عایدی سرمایه، بخش املاک و مستغلات است و بحث خودرو فعلاً در دستور کار ما نیست. وی درباره علت اجرایی نشدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: علت تأخیر در اجرای این طرح، دولت بوده است زیرا مخالف این طرح بود. مالیات بر عایدی سرمایه از فعالیت های سوداگری جلوگیری می کند و مسیر حرکت بازار سرمایه، جذب نقدینگی برای ایجاد سرمایه گذاری مولد در اقتصاد کشور است.

اعتبارنامه تاجگردون همچنان در ابهام

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: در مجلس یازدهم اعتبارنامه  چند تن از نمایندگان از جمله تاجگردون، دلخوش و محمد صالحی مورد سوال و اعتراض قرار گرفت. سابقه محکومیت برای محمد صالحی و رد شدن صلاحیت وی در هیات نظارت استان از دلایل اعتراض کنندگان بود. شائبه داشتن مدرک جعلی دکتری، سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی و دستکاری در بودجه نیز متوجه تاجگردون است. اولین جلسه رسیدگی پرونده تاجگردون به دلیل حد نصاب نرسیدن اعضای شرکت کننده آن تا امروز بلاتکلیف باقی مانده بود. امروز از ساعت ۲ بعد از ظهر این جلسه تشکیل شد و حدود ۶ ساعت به طول انجامید. روز گذشته نامه ای از شورای نگهبان به مجلس رسید مبنی بر اینکه اسناد تحویل داده شده درباره تاجگردون قدیمی است و موقع تایید صلاحیت نیز در اختیار شورای نگهبان بوده است. با این حال احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به نامه شورای نگهبان به مجلس پیرامون اعتبارنامه تاجگردون نوشت: شورای نگهبان نه معصوم است نه مقام غیرمسئول و باید برای تصمیمات عجیب خودش به مردم توضیح دهد چرا با وجود این همه اسناد مسلم در تخلفات و جرائم ایشان که اندکی از آن را مجلس به شورای نگهبان فرستاده آقای تاجگردون را تایید صلاحیت کرده است. توکلی گفته، برخی از اسنادی که مجلس به شورای نگهبان ارائه داده حاکی از مجرمیت آقای تاجگردون است. با این حال با پست اینستاگرامی عضو حقوقدان شورای محترم نگهبان احتمال رد اعتبارنامه تاجگردون قوت گرفت او گفته تصمیم در خصوص رد یا تأیید اعتبارنامه صرفاً بر عهده نمایندگان است و شورا هیچ ورودی به موضوع نخواهد داشت. با این وجود جلسه امروز پایان یافت و رای گیری برای اعتبارنامه تاجگردون به علت عدم پاسخ شورای نگهبان به نامه دوم معترضان اعتبارنامه تاجگردون به فردا موکول شد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سید عباس صالحی محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم اسدالله بادامچيان حزب موتلفه اسلامی پروندهٔ خبری مجلس یازدهم و اولویت های آن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سید عباس صالحی محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم اسدالله بادامچيان حزب موتلفه اسلامی مجلس شورای اسلامی سید عباس صالحی محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم اسدالله بادامچيان حزب موتلفه اسلامی مالیات بر عایدی سرمایه اعتبارنامه تاجگردون مجلس شورای اسلامی حزب موتلفه اسلامی تعامل و همکاری یکی از مهمترین شرایط اقتصادی فضای کسب و کار گفت و گو شورای نگهبان دستور کار مجلس یازدهم برنامه ریزی لایحه محوری قرار گرفت مجلس دهم حوزه هنر آن زمان بخش ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

«گرانی» و «تورم» زندگی و معیشت مردم را با تنگنا شدید روبرو ساخته و گلایه‌ها از مسئولان خاصه نمایندگانشان روز به روز بیشتر می‌شود، شاید همین گلایه هاست که پارلمان نشینان را طی هفته‌های اخیر وادار به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت و حساب کشی از دولتمردان کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، حلقه حامیان رئیسی در پارلمان روز به روز کوچکتر می‌شود، حلقه‌ای که دو سال و اندی پیش پای بیانیه حمایت از او برای کاندیداتوری را امضا کرده بودند، اما در گذر زمان، حمایت‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.

پایانِ سکوت

گرچه در فاز اول حامیانِ منتقدِ دولت، وارد فاز سکوت شدند تا کمتر بخاطر این حمایت به چالش کشیده شوند، اما عملکرد پر انتقاد دولت در حوزه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و حتی اجتماعی و فرهنگی کار را به جایی رسانده که سکوت‌ها یکی بعد از دیگری شکسته می‌شود و تریبون‌ها در پارلمان در نقد رئیسی و دولتمردانش یکی بعد از دیگری روشن می‌شود.

نقد‌ها تنها مربوط به صندلی‌های پایین مجلس نیست و هیات رئیسه نیز منتقد رویکرد‌های دولت، خاصه رویکرد‌های اقتصادی است. آنچنان که قالیباف در جلسه مشترک با دولتی‌ها، در اظهارنظری انتقادی که کم سابقه نیز به نظر می‌رسد، نه تنها دولت را به نقدکشید بلکه ضرب الاجل هم برای دولت تعیین کرده است.

او در دومین نشست بررسی مسائل ارزی که وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت از یک سو و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در سوی دیگر آن حضور داشتند، صریح و بدون تعارف به انتقاد از دولتی‌ها پرداخت و گفت؛ «همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.»

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.»

قالیباف با تعیین این ضرب الاجل آنهم در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان عمر مجلس یازدهم باقیمانده، شمشیر را برای رئیسی و تیم اقتصادی او از رو بست.

فقط قالیباف نیست!

قالیباف، اما در نقد دولت تنها نیست و در همین چند جلسه برگزار شده مجلس در سال جاری بار‌ها و بار‌ها تریبون نمایندگان به نقد دولت باز شده است. آشفتگی بازار ارز و سکه محور اصلی انتقادات بوده است که گرانی بیشتری را به زندگی و معیشت مردم وارد کرده است.

قالیباف به جز صراحتی کم سابقه در اظهاراتش، کنایه هایش را نیز روانه دولت کرده است. او در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت؛ «در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.»

اشاره قالیباف به تذکر‌ها و انتقاداتی است که طی روز‌های اخیر به هیات رئیسه مجلس می‌شود و نمایندگان خواستار برگزار کردن جلسه‌ای با محوریت آشفتگی‌ها در بازار ارز و اثرات سوء آن بر گرانی کالا‌های اساسی شده اند.

قیمت خودرو، بازار داغ فیلترشکن ها، قیمت مسکن، حقوق بازنشستگان و ... از دیگر محور‌هایی است که زمینه ساز انتقاد از دولت رئیسی شده است. انتقاداتی که به نظر می‌رسد دیرتر از آنچه باید، کلید خورده است و بعید نیز به نظر می‌رسد دولت رئیسی تن به اجرایی کردن خواسته‌های پارلمان نشینان بدهد.

در جدول زیر مروری بر مواضع انتقادی نمایندگان در جلسات علنی صحن مجلس طی چند هفته اخیر داشته ایم؛


نام نماینده /حوزه انتخابیه


نوع انتقاد

(تذکر، اخطار، نطق)

متن انتقادات


سید ناصر حسینی پور/ گچساران


تذکر

در ارتباط با چند هزار میلیارد هزینه‌های مربوط به فیلترشکن شفاف‌سازی کنید چرا که مردم از نان شب خود می‌گذرند اما از هزینه‌های اینترنت نمی‌گذرند. آیا برای میزان دقیق گردش مالی هزینه‌های فیلترشکن و دلایل عدم برخورد با آن پاسخی دارید؟

فرهاد بشیری/ پاکدشت

تذکر

دورهم جمع شدن خوب است اما مهم‌تر از آن رفع مشکلات مردم و بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی است. باید به طور جدی در این زمینه تصمیمات قاطع گرفته شود.

محسن زنگنه/ تربت حیدریه

تذکر

بیش از هشت ماه است که طرح مقاوم سازی نظام ارزی کشور آماده شده منتها اعلام وصول نمی‌شود. انتظار می‌رود که هیات رئیسه هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهد.

رحمت‌الله نوروزی/ علی‌آباد کتول

تذکر

رئیس بانک مرکزی در بحث ارز ترجیحی و ارز نیمایی و هم در موضوع ارز آزاد مسئول است. تقاضا داریم تیم اقتصادی دولت توجهی ویژه به مسائل داشته باشد.

محمدرضا میرتاج الدینی/ تبریز

تذکر

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درست نیست و علیرغم پیش‌بینی افزایش صادرات، هنوز مشکلات ادامه دارد.

مرتضی حسینی/ میانه

تذکر

جناب وزیر صمت شما بعد از دستگیری عده‌ای اختلاسگر و دزدان بیت‌المال در فولاد میانه چه اقدامی انجام دادید؟ چرا با مدیران وقت که این اختلاس در مجموعه آنها اتفاق افتاده بود برخورد نکرده و آنها را برکنار نکردید و به وضعیت فولاد میانه به طور اساسی رسیدگی نمی‌کنید؟

علی یزدی‌خواه/ تهران

نطق

آقای فرزین رئیس بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود گفت که بنده مسئول کنترل بازار آزاد ارز نیستم؛ سوال این است که مسئول بازار ارز چه کسی است که باید این بازار را کنترل کند؟

ابراهیم رضایی/ دشتستان

نطق

ارز و اقلام اساسی مورد نیاز مردم گران و گران‌تر می‌شود و همه شوکه می‌شوند آنان که مسئولیت دارند باید پاسخگو باشند.

ابراهیم عزیزی/ شیراز

نطق

دولت ضمن بررسی علل و عوامل افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش قیمت مایحتاج مردم و نوسانات بازار ارز و سکه پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی بدهد.

سلمان اسحاقی/ قائنات

تذکر

کاهش زمان استفاده‌ از برق چاه‌های کشاورزی باعث آسیب زدن به مشارکت مردمی و جهش تولید و وارد شدن صدمه به میزان و کیفیت تولیدات محصولات کشاورزی می شود.

فتح الله توسلی/ بهار

نطق

وضعیت خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت است، آیا وزیر از وضعیت خودرو و کیفیت و قیمت آن اطلاع دارید؟

احمد مرادی/ بندرعباس

تذکر

مقرر شد هیچ مدیر پروازی در کشور نباشد اما همچنان شاهد فعالیت این افراد هستیم؛ حال اینکه آنها بعضا سه روز در ماه هم در محل خدمت خود نیستند. این اتفاق ضربه مهلکی به تولید کشور و کارخانجات فعال آن وارد خواهد کرد.

فاطمه محمد بیگی/ قزوین

تذکر

با حذف ارز ترجیحی قرار بود مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی جبران شود اما ما در حال حاضر شاهد این هستیم که بیشتر هزینه سلامت توسط مردم و از جیب مردم پرداخت می‌شود.

محمدجواد عسکری/ داراب و زرین دشت

تذکر

اگر قرار است جهش تولید با مشارکت مردم انجام شود اعمال تعرفه درست نیست.

الیاس نادران / تهران

نطق

سیاست غلط اقتصادی دیگر که بازار سرمایه و پول را متأثر کرد، انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی در اسفندماه سال گذشته بود. تصور دولت از انتظارات تورمی ناشی از این جهش نرخ چیست؟ هزینه جمع آوری منابع و مهار نقدینگی و آینده فروشی چه بلایی بر سر سرمایه گذاران خواهد آورد؟ کدام بازار با این تصمیم متعادل شده است؛ بورس، سرمایه، ارز، طلا، خودرو؟

علی اکبر بسزطامی/ ایلام

تذکر

استفساریه ماده ۱۱۲ درباره حق بازنشستگان از مناطق جنگی اجرا نمی شود و دولت به بهانه بار مالی آن را اجرا نمی کند. حق این قشر در حال تضییع شدن است.

عباس مقتدایی/ اصفهان

تذکر

فرو نشست اصفهان جدی است و ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته است. در این شرایط تغییرات پی در پی، مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین گیر کرده است. این سوال وجود دارد که آقای وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است.

عباس گودرزی/ بروجرد

نطق

قیمت خرید مسکن و اجاره بها وحشتناک شده و خارج از عهده بخش عمده مردم در شهرستان‌های مختلف است. دولت در این خصوص باید رویه را تغییر دهد، مسکن یکی از شعارهای اصلی دولت بوده و برای آن باید اهتمام جدی تری را به خرج دهد.

محمدرضا صباغیان/ بافق و مهریز

تذکر

مجلس شورای اسلامی لازم است برای دو موضوع جلسه ویژه‌ای برگزار کند اولین موضوع بحث افزایش قیمت کالاهاست که انتظار مردم اقدامی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع است. موضوع دیگر بحث تعیین تکلیف طرح ساماندهی کارکنان دولت است این طرح دستاورد مجلس شورای اسلامی بوده که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

حبیب‌الله دهمرده/ زابل و زهک

تذکر

گرانی‌ها واقعاً با روح و روان مردم بازی می‌کند، ضرورت دارد که در موضوع ارز جلسه‌ای اضطراری گذاشته شود.

علیرضا سلیمی/ محلات

تذکر

وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که نیاز است جلسه‌ای ضروری در این بخش با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

مهرداد گودرزوند/ رودبار

نطق

دولت باید با مشورت با اقتصاددان‌های برجسته مشکلات معیشتی را حل و فصل کند. امروز نباید بازار ارز که بخش بزرگی از آن دولتی است، اینطور دچار تلاطم باشد و فشار سنگینی بر تولید وارد کند و معیشت مردم هم دچار مشکل شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی/ شاهین شهر

تذکر

باید به این سوال پاسخ داده شود که اگر ارز نداریم، چگونه ارزپاشی صورت می‌گیرد و اگر ارز داریم چرا وضعیت قیمت‌ها اینگونه است و این سوال اصلی مردم در ابتدای سال از مجلس است

جواد نیک‌بین/ کاشمر

تذکر

از وقتی جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد رئیس جمهور در این جلسه فرمایشاتی را مطرح کردند اما از روز گذشته تا به 

 

دیگر خبرها

  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی /کسی اعتراضی ندارد
  • انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!