Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران خلیج فارس گرچه طی سه سال گذشته خسارت‌های زیادی به طرفین مناقشه وارد کرده، اما در سایه اولویت‌های چند وجهی سیاست خارجی منطقه و اصرار طرفین منازعه بر مواضع خود، دچار فرسایش شده است. ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحران خلیج فارس و قطع روابط چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر در حالی سومین سال خود را پشت سر گذاشته است که هیچ افقی برای خروج از این بحران مشاهده نمی شود و بحران مذکور به مرحله فرسایشی خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های گذشته میانجگری‌های مختلف برای حل و فصل این بحران که از 5 جولای سال 2017 آغاز شده بود، در سایه سیاست‌های سخت‌گیرانه دو طرف به بن بست خورد و طرفین منازعه نتوانسته‌اند راه حلی برای عبور از این مشکل پیدا کنند. این اتفاق در شرایطی دنبال شده که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نتیجه کاهش قیمت نفت و پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا با بحران‌های متعددی روبرو شده‌اند.

پیشینه بحران خلیج فارس

اقدام ناگهانی کشورهای مذکور بعد از آن انجام شد که ریاض، قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد. پیش از این نیز برخی از کشورهای مذکور مناسبات خود را به دلایل مشابهی با قطر قطع کرده بودند.البته این بار کشورهای تحریم کننده قطر محاصره اقتصادی ضد این کشور را در پیش گرفتند تا نشان دهند این بار شرایط متفاوت از قبل است. آنها حریم هوایی خود را به روی قطر بستند و به کشتی‌های قطری نیز اجازه ورود به بنادر خود را نمی‌دادند. کشورهای مذکور همچنین مرزهای خود را نیز به روی قطر بستند.

عربستان طی این سالها همواره تلاش کرد تا کشورهای متعددی را در این زمینه با خود همراه کند، اما به نظر می‌رسد مناسبات مستحکمی با این کشورها ندارد. البته برخی کشورها نظیر امارات برای عربستان قابل اطمینان‌تر هستند، ولی امارات بر اساس منافع خود فعالیت می‌کند.

عربستان سعودی دولت قدرتمند منطقه‌ای به شمار می‌رود. نفت و گاز طبیعی از عربستان یک دولت ثروتمند ساخته و این کشور همواره از ثروت خود برای توسعه ارتش و تجهیز آن استفاده می‌کند. سال 2017 عربستان نزدیک به 70 میلیارد دلار برای صنایع نظامی خود هزینه کرد که معادل حدود 10 درصد از سرانه تولید ناخالص ملی این کشور بود. این اتفاق باعث شد عربستان به سومین کشور هزینه کننده صنایع نظامی دنیا تبدیل شود.

در مقابل قطر نیز تلاش دارد اعتبار بین‌المللی برای خود دست و پا کند. این تلاش از طریق میانجیگری و گفتگو در پرونده‌های مختلف و هزینه کردن در مسائل انسانی و کمک‌های بین‌المللی از حوادث طبیعی در آمریکا گرفته تا کمک‌های انسانی به کرانه باختری ادامه پیدا کرده است.

قطر برای دور ماندن از تبعات بحران اقتصادی خلیج فارس روی کشورهایی نظیر ترکیه و ایران به عنوان دو رقیب درازمدت ریاض حساب کرده بود. لذا همکاری خود با ایران را تقویت کرده و در عین حال به حمایت خود از جماعت اخوان المسلمین نیز پایان نداد.

یکی دیگر از عوامل شکست تحریم‌های قطر، ترکیه بود که به حمایت تمام قد از این کشور پرداخت. آنکارا حتی نیروهای نظامی خود را برای حمایت از قدرت در این کشور مستقر کرد. از سال 2016 تا 2017 صادرات ترکیه به قطر به میزان 50 درصد افزایش پیدا کرد. سال 2017 ترکیه هشتمین صادر کننده بزرگ کالا به قطر بود. در آگوست 2018 امیر قطر تعهد سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در اقتصاد ترکیه را مطرح کرد و حجم تجارت دوجانبه بین قطر و ترکیه به حدود 2 میلیارد دلار در سال 2018 رسید. مسئولان دو کشور اعلام کردند که قصد دارند این رقم را به 5 میلیارد دلار افزایش دهند.

شبکه الجزیره قطر همچنان به انتقاد از عربستان سعودی و امارات متحده عربی پرداخته و به عنوان تریبونی برای گروه‌های اسلام‌گرا در منطقه مورد استفاده قرار ‌گرفت.

حمد بن جاسم: راه حل بحران در ریاض است/ محاصره کنندگان چیزی بدست نیاوردندوزیر خارجه قطر: مذاکرات دوحه و ریاض بی‌دلیل متوقف شداصرار عربستان بر اجرای شروط 13گانه پس از سه سال تحریم همه جانبه دوحه

دوحه در این مدت تلاش داشته پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک خود را گسترش دهد. از جمله این پایگاه‌ها، پایگاه نظامی ترکیه و حضور در بحران لیبی است. این کشور البته سعی کرد نقش دیپلماتیک در تحولات منطقه داشته باشد، نقشی که گاه تا پیشنهاد میانجیگری در تقابل دیپلماتیک به وجود آمده میان ایران و آمریکا نیز پیش رفته است.

منازعه اقتصادی عربستان و کشورهای حامی ریاض البته تا حدی توانست از نظر اقتصادی، قطر را به چالش بکشد، چرا که این کشور 60 درصد از واردات خود را به ویژه در بخش صنایع غذایی، از کشورهایی وارد می‌کرد که آن را تحریم کرده بودند. لذا دوحه باید به دنبال راهکارهای جدیدی برای واردات خود می بود. صنعت گردشگری در قطر نیز با افت شدیدی همراه بود، در حالی که در سال 2017 میلادی 3.3 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌داد، این رقم در سال 2018 به 2 درصد رسید. این فشارها اما تا حدی نبود که بتواند دوحه را تسلیم کند.

از آن جایی که قطر مشکلی در صادرات نفت و گاز خود نداشت، خیلی زود موفق شد پیامدهای تحریم‌ها را مهار کند. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد قطر بعد از اعمال محاصره عربستان حدود 1.6 درصد در سال 2017 و 2.2 درصد در سال 2018 رشد داشته است.

مجموع این عوامل باعث شد فشارها و تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای منطقه نتوانست قطر را به امتیازدهی به عربستان و متحدانش وادار کند. برخی خسارت‌های قطر در نتیجه واردات کالاهای مورد نیاز این کشور با افتتاح بندر حمد در سال 2017 کاهش پیدا کرد.

آمریکا طی این سالها موضع مبهمی در قبال بحران خلیج فارس در پیش گرفته و هر از چند گاهی جانب یکی از طرفین منازعه را گرفته است. آمریکا در ابتدای این منازعه طرف عربستان را گرفت و تحریم قطر را تایید کرد، اما در عین حال تلاش داشت پایگاه هوایی العدید خود در قطر را حفظ کند. این پایگاه هواپیماهای جنگی و بمب‌افکن‌ها و ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای جاسوسی آمریکایی زیادی را در خود دارند. به این ترتیب جای تعجب نبود که دوحه حدود 2 میلیارد دلار برای نوسازی این پایگاه هوایی هزینه کرد.به نظر می‌رسد که آمریکا آمادگی کنار گذاشتن قطر را ندارد، چرا که این موضوع باعث می‌شود یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی خود در منطقه را از دست بدهد.

عوامل ایدئولوژیک پشت پرده بحران خلیج فارس

مجموعه عواملی که در این زمینه مطرح شده، شامل مواضع دو طرف نسبت به مناسبات قوی و مستحکم با ایران، فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای قطر، پیشینه اختلافات گذشته میان دو طرف و مسائل ایدئولوژیک و عقیدتی و تأثیرات آن بر روند تحولات منطقه‌ای است.

اختلافات ایدئولوژیک و دینی گرچه بزرگترین عامل اختلافات میان دو طرف به شمار نمی‌رود، اما می‌تواند تأثیراتی گسترده‌تر نسبت به عوامل دیگر در آینده سرنوشت سیاسی منطقه داشته باشد. عمق این رقابت هنگامی مشخص می‌شود که متوجه شویم حدود 40 کشور تحت تأثیر آموزه‌های اخوانی‌ها قرار دارند و سعودی‌ها نیز سالیانه بالغ بر 10 میلیارد دلار برای گسترش آموزه‌های وهابی هزینه می‌کنند. . این اختلافات علاوه بر این، یکی از عمیق ترین ابعاد اختلافات میان عربستان و قطر به شمار می‌رود ، می توان گفت درگیری‌های گذشته میان دو طرف نیز متاثر از همین رویکرد بوده است.

مشکل زمانی پدیدار می‌شود که رویکردهای سیاسی اخوانی قابلیت خود در تقابل با سلطه طلبی تفکر سعودی را حتی در داخل جامعه عربستان نشان می‌دهد. به همین علت است که سعودی‌ها از مدت ها پیش دشمنی با این گروه را در دستور کار خود قرار داده و از تمام ابزارهای مالی و موقعیت خود در کشورهای عربی و اسلامی برای مقابله با آنها استفاده کرده‌اند.

ریشه‌های این اختلاف عقیدتی تنها منحصر به مبانی دینی نمی‌شود، بلکه ابعاد آن در سطوح مناسبات اجتماعی بین عربستان و کشورهای نظیر ترکیه و قطر و مصرِ دوران محمد مرسی قابل مشاهده است.  از این روست که بحران قطر و عربستان را نمی توان بحرانی دانست که بین یک کشور کوچک با همسایه بزرگ خود در جریان است و قطر سعی دارد برای برادر بزرگتر خود عرض اندام کند. بلکه بحران موجود نتیجه یک اصطکاک ایدئولوژیک است.

موازنه های برد و باخت در بحران

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های شکست سعودی‌ها در محاصره اعمال شده بر ضد قطر این است که این کشور از طریق تدارک جایگزین‌های قوی برای تأمین نیازهای خود موفق شد شوک اولیه ناشی از این هجمه را مهار کرده و آن را دچار فرسایش کند. به گونه‌ای که بعد از بحران اولیه و حمله مردم برای خرید مایحتاج ضروری، لوازم مورد نیاز برای فروشگاه‌ها و مراکز تجاری این کشور تامین شد و پرواز هواپیماها از فرودگاه قطر نیز به استثنای پروازهای متوقف شده به مقصد کشورهای عربی تحریم کننده مانند گذشته انجام می شود.

نگاهی به کشورهای حامی عربستان در بحران کنونی نشان می‌دهد که اکثریت قریب به‌ اتفاق آنها وزنه‌ای منطقه‌ای برای خود ندارند و بنا به عوامل و وابستگی‌های اقتصادی و امنیتی به عربستان مجبور به حضور در کنار این کشور هستند. شاید بتوان گفت امارات قوی‌ترین قدرت منطقه‌ای است که در این بحران در کنار عربستان قرار دارد و البته خود نیز انگیزه‌های زیادی برای دشمنی با قطر و به انزوا کشیدن این کشور دارد، مصر گرچه تا چندی پیش، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای عربی منطقه به شمار می‌رفت ، اما امضای معاهده سازش با رژیم صهیونیستی و ناآرامی‌های به وجود آمده پس از سقوط حسنی مبارک ، نقش منطقه‌ای این کشور را کم‌رنگ‌تر کرده و اقتصاد نابسامان این کشور را به دلارهای نفتی عربستان وابسته‌تر کرده است. رژیم حاکم بر بحرین موجودیت نامشروع خود در سایه خشم گسترده مردم از رژیم آل خلیفه را مدیون ریاض است و وزنه منطقه‌ای برخی کشورهای دیگر نظیر جزایر مارشال یا دولت مستعفی یمن در ریاض یا لیبی، یمن، مالدیو، سنگال، موریتانی، چاد، کومور، نیجر و گابن و میزان وابستگی آنها به عربستان نیز واضح است.  

عربستان گرچه با این اقدام به دنبال منزوی کردن قطر در جهان عرب و اسلام بود، اما بیشتر خود را در عرصه منطقه منزوی و رسوا کرد. به نظر می رسد بسیاری از کشورهای منطقه منافع خود را در سیاست‌های احساسی و افراطی جوان بلند پرواز سعودی نمی‌بینند و سعی دارند هر چه بیشتر خود را از این سیاست‌ها بی طرف نگه دارند.

گرچه پیچیده شدن بیشتر اوضاع منطقه به نفع هیچ کشوری از جمله عربستان نیست که در باتلاق یمن و بحرین و سوریه غرق است، اما در سایه اولویت‌های چند وجهی سیاست خارجی کشورهای مذکور طی این سالها اراده جدی در حل این مناقشه بین‌المللی به وجود نیامده است. 

به هر حال سیاست متهورانه‌ای که ریاض در پیش گرفته ، بیش از همه برای این کشور و سایر کشورهای عربی منطقه خطرناک بوده و تنها برندگان این عرصه آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. آمریکایی‌ها با بازی دوگانه در این درگیری‌ها منافع اقتصادی و سیاسی بی شماری برای خود محقق کرده‌اند و رژیم صهیونیستی نیز در راستای شانتاژ تبلیغاتی ایجاد شده، حاشیه امنیت خوبی برای ادامه اقدامات خصمانه خود بر ضد ملت فلسطین ایجاد می‌کند. علاوه بر اینکه اقدامات متقابل رسانه‌های عربیِ رقیب ، در افشای نشست‌های مقامات ارشد طرف مقابل با رژیم صهیونیستی گامی بزرگ در مسیر عادی سازی روابط آنها با اسرائیل است. در این میان مقامات سعودی که به تازگی برای خرید مواضع حمایتی آمریکا 460 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند، هنوز مطمئن نیستند که در صورتی که خیزشی مردمی در این کشور به راه افتد، آیا سرنوشتی مشابه حسنی مبارک خواهند داشت یا نه؟

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "قطر" اخبار "امارات" اخبار "عربستان سعودی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار قطر اخبار امارات اخبار عربستان سعودی اخبار قطر اخبار امارات اخبار عربستان سعودی بحران خلیج فارس رژیم صهیونیستی کشورهای مذکور عربستان سعودی میلیارد دلار کشورهای عربی بین المللی منطقه ای دو طرف سال 2017

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۷۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس + سند

در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سندی وجود دارد که ابعاد تازه‌ای از تحریف نام خلیج فارس روشن می‌کند. تحریف نام خلیج فارس تنها به سال‌های اخیر باز نمی‌گردد. این موضوع سابقه طولانی داشته است. از سده نوزدهم میلادی با روی کار آمدن قاجار و شکل گیری رقابت انگلیس و روس در آن حوزه تا دوران پهلوی دوم و همچنین پس از انقلاب اسلامی، کشور‌های مختلف اقداماتی در زمینه تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند.

 در هر دوره از تاریخ، بستگی به میزان حساسیت حاکمیت سیاسی ایران، واکنش‌ها قابل تحلیل و ارزیابی می‌باشد. در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سندی وجود دارد که ابعاد تازه‌ای از تحریف نام خلیج فارس روشن می‌کند. شاید هر بار که نام جعلی خلیج فارس (خلیج یا خلیج عربی) خوانده و یا شنیده می‌شود، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در ذهن متبادر می‌شود، اما در این سند پای رژیم صهیونیستی به این جعل باز شده است.

اما ابعاد این سند:

۱-آنچه که به عنوان تاریخ در سند به صورت دستی و میلادی نوشته شده است ۲۲ ژوئن ۱۹۷۸ که مصادف با ۱ تیر ۱۳۵۷ می‌باشد.

۲- طبقه بندی سند سری می‌باشد. با توجه به بررسی اسناد ساواک و نظام محرمانگی در آن سازمان، اسنادی که مرتبط به همکاری اطلاعاتی ایران و اسرائیل می‌باشد، همگی سری هستند که نشان از حساسیت موضوع برای پهلوی دارد.

۳-این سند مبتنی بر گزارش واصله از سرویس اسرائیل است. ساواک و اسرائیل همکاری متعددی در زمینه‌های مختلف داشته اند و این سند می‌تواند در راستای همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دو رژیم تعریف شود.

۴- خطاب گزارش، اداره کل هفتم ساواک می‌باشد. اداره کل هفتم مسئول بررسی اطلاعات خارجی ساواک بوده است که نشان می‌دهد موضوع خلیج فارس و مسائل آن مانند تحریف نام خلیج فارس، یکی از پرونده‌های اطلاعات خارجی ساواک بوده و روی آن کار می‌شده است.

۵- گزارش در خصوص همکاری بین عربستان سعودی، قطر و کویت برای تأسیس یک نیروگاه اتمی در سواحل خلیج فارس می‌باشد که سرویس اسرائیل گزارش این توافق نامه را برای ساواک ارسال نموده است. این گزارش تائیدکننده همکاری اطلاعاتی پهلوی و اسرائیل در زمینه‌های مختلف است.

۶- بر اساس سند مذکور، رژیم صهیونیستی در گزارش خود به ساواک، از کلمه جعلی "خلیج" استفاده نموده و نام کامل خلیج فارس ذکر نشده است، که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در این تحریف نقش دارد و احتمال دارد برای تحریف نام خلیج فارس یک همکاری اطلاعاتی بین اسرائیل و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس وجود داشته است.

۷- موضوع دیگر در این سند، واکنش مسئول اداره هفتم ساواک به آن گزارش است. رژیم پهلوی همیشه یکی از شعار و هویت‌های خود را ملی گرایی اعلام می‌نمود، اما موارد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد آن رژیم ملی نبوده و یا حداقل در برخی از حوزه‌های حیاتی مانند موضوع خلیج فارس، حساسیت قابل توجهی از خود نشان نمی‌داده است. در این سند، هنگامی که کارشناس اداره هفتم گزارش را به مدیریت آن اداره ارائه می‌کند و تقاضای تذکر به سرویس اسرائیل را دارد، آنچه که در پاسخ آمده، آن است که؛ "این قبیل اشتباهات در آن سرویس کم سابقه است". این جواب گویای آن است که حتی برای یک تذکر به اسرائیل هم عزم و اراده‌ای وجود نداشته و منافع ملی قربانی منافع سیاسی پهلوی می‌شده است؛ و نه تنها به تقاضای کارشناس مربوطه توجه نشده بلکه به گونه‌ای، از سرویس اسرائیل در جعل نام خلیج فارس دفاع شده است؛ بنابراین با بررسی سند مذکور، روشن می‌شود که رژیم صهیونیستی یکی از بازیگران تحریف نام خلیج فارس می‌باشد و رژیم پهلوی با تمام شعار‌های ملی گرایی خود، توان و یا اراده مقابله با این گونه تحریفات را نداشته است.

درباره: گزارش واصله از سرویس اسرائیل
گزارش
۲۲ ژوئن ۱۹۷۸
منظور: استحضار تیمسار مدیریت کل اداره هفتم
سرویس اسرائیل در گزارش مربوط به موافقتنامه بین عربستان سعودی، قطر و کویت برای تأسیس یک نیروگاه اتمی در سواحل خلیج فارس به جای نام صحیح و کامل این منطقه به ذکر خلیج اکتفاء نموده است. (پیوست)
در صورت تصویب توسط بخش تبادل اطلاعات به رابط سرویس مذکور تذکر داده شود.
اداره ۲ بررسی
توضیح داده شد.
این قبیل اشتباهات در آن سرویس کم‌سابقه است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • نمایش توانمندی بیش از ۲ هزار هنرجوی هنرستان‌های قشم
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • تحریف صهیونیستی نام خلیج فارس + سند