مروری بر برخی از زمینههای فرهنگی و اجتماعی تحریف امام خمینی (ره)
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۸۰۲۸
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زمان، گاهی آهسته و گاهی بسیار سریع برای انسانها و جوامع میگذرد. در این میان عدهای با چشمان باز به ورق خوردن صفحات تقویم مینگرند و برای چگونگی مواجهه با تغییرات زمان برنامهریزی میکنند. عدهای دیگر، اما چون کبک سر خود را زیر برف فرو میکنند تا مبادا دلهره مواجهه با مسائل زندگی، خاطرشان را آشفته سازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معضلی که اگر برای مقابله با آن برنامه دقیقی نداشته باشیم، زمان به نفع آن معضل و به ضرر ما میگذرد و با فاصله گرفتن هر چه بیشتر از ابتدای انقلاب و دوران حیات امام بزرگوار موضوع بغرنج و بغرنجتر میشود. نگارنده این نوشتار بر این نکته واقف است که تحریف امام پدیدهای نیست که بهتازگی به وجود آمده باشد؛ تحریف امام بوده است، چه در زمان حیات امام و چه پسازآن؛ اما یا بهراستی میتوان نقش گذر زمان و فاصله با دوران حیات امام را در تشدید امکان تحریف نادیده گرفت؟
در این نوشتار بر آن هستیم که زمینههای فرهنگی اجتماعی به وجود آمدن پدیده تحریف امام را بهصورت دقیقتری شناسایی کنیم. طبعاً شناخت زمینههای موردنظر که درواقع یکی از عمیقترین لایههای این بحث محسوب میشود، گام مؤثر و روبهجلویی برای مقابله با پدیده تحریف امام به شمار میآید. درنهایت تلاش میکنیم به نحو مختصر گزارههای کلانی را در راستای مقابله با معضل مذکور ارائه نمائیم.
میخواند، ولی معنا را درنمییابد
نخستین عاملی که باعث میشود اندیشه و سیره امام در جامعه تحریفپذیر شود، ایجاد نوعی شکاف بین نسلی است. نسلهای جدیدتر بهصورت طبیعی فاصله تاریخی بیشتری با زمان حیات امام راحل دارند و اگر این فاصله از طریق انتقال درست و کامل تاریخ انقلاب و تعلیم مبانی اندیشه امام جبران نشود، نسلهای جوان میراث ارزشمندی از گنجینه معارف انقلاب را از دست خواهند داد.
ضرورت بازخوانی مستمر تاریخ انقلاب اسلامی و اندیشه امام وقتی مضاعف میشود که ضعف نسبی حافظه تاریخی جامعه ایرانی موردتوجه واقع شود. فاصله تاریخی نسلهای جوان انقلاب با زمان حیات امام راحل میتواند موجبات عدم شناخت بافت و زمینه آثار مکتوب، بیانات و کنشهای انقلابی امام را فراهم آورد؛ در چنین وضعیتی فرد بیانات امام را مطالعه میکند، ولی معنای آنچه را که میخواند بهدرستی درنمییابد، چون بستر و زمینه آن را درک نمیکند. از سوی دیگر تغییر نسلهای مختلف انقلاب چنانچه با کمرنگ شدن سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی همراه باشد نتیجهای جز سخت شدن مفاهمه با امام راحل را به همراه نخواهد داشت؛ بهعبارتدیگر امام انقلاب را کسی خوب میفهمند که همچون امام انقلابی زندگی کند.
ناکارآمدی مسئولین، پای حساب امام
ناکارآمدی برخی سازمانها و نهادهای جمهوری اسلامی عامل دیگری است که میتواند زمینه را برای تحریف امام مهیا کند. مردم در ابتدا، به نهادهای جمهوری اسلامی بهمثابه نتیجه کنش و تجلی عقاید امام مینگرند و به همین دلیل ممکن است عدهای ناکارآمدیهای اجرایی را بهپای اندیشه و شخصیت امام بنویسند.
عدهای دیگر، اما به سبب ارادت قلبی زیاد به امام ممکن است برای مبری کردن ایشان از سرایت ضعف نهادهای اجرایی، بعضاً به ارائه خوانشهای خاصی از اندیشه امام بپردازند که این اندیشه را فاقد نسبت و حتی متعارض با فلسفه وجودی بسیاری از نهادهای جمهوری اسلامی نشان دهد. این در حالی است که خروج از مدار حقیقی اندیشه امام، چه به جهت سرایت ضعفهای اجرایی به ایشان و چه به نیت صیانت از شخصیت ایشان در قبال ناکارآمدیهای موجود، درواقع همان تحقق پدیده تحریف امام است.
مستقیم یا باواسطه، کدامیک؟
نکته حائز اهمیت دیگری که در این نوشتار باید مورد دقت واقع شود این است که زمینه تحریف یک متفکر از بین نمیرود مگر آنکه که مردم اندیشه و شخصیت او را بهدرستی بشناسند. از سوی دیگر شناخت صحیح یک متفکر قواعد خاص خودش را دارد و یکی از کلیدیترین آنها ضرورت رجوع حداکثری به منابع دستاول بهجامانده از یک اندیشمند است. نقطه مقابل این قاعده آن است که جامعه بهجای رجوع مستقیم به آثار یک متفکر، مسیر مراجعه به تعداد معدودی از مفسران یا مروجان وی را برگزیند و به قرائت آنان اکتفا کند.
حال اگر مفسران و مروجان مذکور صرفاً بهتبع وابستگی خانوادگی یا مؤانست مقطعی با متفکر مدنظر انتخابشده باشند و خوانش آنان از اندیشه و شخصیت متفکر، خوانش درستی نباشد چه باید کرد؟ اگر مفسران صرفاً از یک زاویه دید خاص و متناسب با دیدگاههای علمی و اجتماعی خودشان به امام نگاه کنند و درواقع نگاه خود را به امام تحمیل نمایند چه تدبیری باید اندیشید؟ برای فهم بهتر عمق این اشکال باید به وضعیت سرانه مطالعه در کشورمان هم مجدداً توجه کنیم. به نظر شما با این وضعیت سرانه مطالعه چقدر میتوانیم به رجوع مستقیم مردم به آثار امام امیدوار باشیم؟ از سوی دیگر نخبگان چقدر محتوای متناسب با مخاطبان عمومی تولید کردهاند که بتوان به آنها برای معرفی خوب اندیشه امام امید بست؟
چه کسی آن پیام را تولید کرد؟
مسائل مختلف جامعه کنونی ایران، متأثر از شرایط جهانی، بهقدری با موضوع رسانه گرهخورده است که به نظر میرسد امروزه نمیتوان هیچکدام از مسائل اجتماعی را بدون در نظر گرفتن نسبت آن با موضوع رسانه بهدرستی تحلیل کرد. یکی از تحولات نسبتاً متأخر جامعه ایرانی در عرصه رسانه، گسترش فضای مجازی در میان مردم است. پیشتر رسانههای جمعی مانند مطبوعات، تلویزیون، سینما، رادیو و حتی ماهواره تا حدود زیادی قابلکنترل و نظرات بودند، ولی این حجم گسترده از گروهها، کانالها و صفحات گوناگون در فضای مجازی امکان نظارت بر محتوا و پالایش آن را بهشدت کم کرده است.
درگذشته اگر پیام تحریفآمیزی ناظر به اندیشه یا شخصیت امام راحل منتشر میشد، شناسایی تولیدکنندگان آن پیام و برخورد احتمالی با آنان با سهولت بیشتری انجام میشد، ولی اکنون این امکان وجود دارد که هرکسی یک دیدگاه خاص را به امام نسبت دهد و در فضای مجازی منتشر نماید و چهبسا مقبول طیفی از مخاطبان هم واقع شود و نتوان با آن مواجهه سلبی خاصی هم صورت داد.
فرهنگ حاکم بر کنشها و مناسبات سیاسی در جامعه ما نیز عنصر مهم دیگری است که در فراهم شدن زمینه تحریف امام دارای تأثیر به سزایی است. متأسفانه سیاستزدگی یکی از مؤلفههای حاکم بر فرهنگ سیاسی جامعه ماست. به عبارت دگر کنشگران سیاسی در جامعه، چه کنشگران حرفهای و چه کنشگران نسبتاً مبتدی در بسیاری از موارد سعی دارند هر آنچه مورد اقبال مردم است را به نفع خود مصادره کنند.
طبعاً در چنین فضایی انواع و اقسام تفکرات و ذائقههای سیاسی به سراغ اندیشه و سیره امام میروند تا آن را به نفع منافع سیاسی خود مصادره نمایند. به همین دلیل امروزه ما شاهد طیف قابلتوجهی از مفسرین اندیشه امام هستیم که متأسفانه سیاستزدگی آنان برای مخاطبانشان هم کاملاً آشکارشده و همین موضوع باعث شده است که رسانه آنان از اعتبار ساقط شود و دامنه نفوذ آنها به دامنه نفوذ رسانههای محفلی تنزل پیدا کند.
وقتیکه آژیرهای خطر به صدا درنمیآیند
آخرین مؤلفه مؤثر بر فراهم شدن زمینه تحریف امام، کاهش حساسیت همه یا برخی از نیروهای معتقد بهنظام و انقلاب نسبت به تحریفاتی است که در باب اندیشه و شخصیت امام رخ میدهد؛ بهعبارتدیگر نیروهای انقلابی با حساسیت بالای خود نسبت به اندیشه امام این وظیفه را بر عهده دارند که با دیدبانی دقیق عرصه اجتماعی، چنانچه نشانههایی از تحریف امام را مشاهده کردند، آژیرهای خطر را به صدا درآورند و به جامعه نسبت به خطر مهلکی که آن را تهدید میکند هشدار دهد.
چنانچه بهصورت دائم یا حتی مقطعی، نیروهای معتقد و انقلابی نسبت به تحریفهایی که رخ میدهد بیاعتنا باشند و با نوعی تساهل و تسامح از کنار آنها بگذرند، بهتدریج شاهد آن خواهیم بود که حجم تحریفات و حتی اهمیت موضوعی آنها افزایش مییابد. متأسفانه در مواردی، چنین تسامحهای منفعلانهای در جریان متدین و انقلابی دیده میشود که باید از آنها توبه کرد و حتی برای لحظهای مأموریت صیانت دقیق از اندیشه و سیره امام راحل را از خاطر نبرد.
نبردی سخت با اژدهای چندسر
وقتی یک بیماری ریشههای متعددی دارد، ریشهکن کردن آنهم ابعاد مختلفی پیدا میکند. احتمالاً تا اینجای متن شما هم این نکته را پذیرفته باشید که خطر تحریف امام همچون اژدهای چند سری است که مبارزه با آنهم باید در چند جبهه متفاوت صورت بگیرد. نخست آنکه ما نیازمند بهسازی در عرصه فرهنگ و سبک زندگی هستیم.
ترویج هر چه بیشتر فرهنگ انقلاب اسلامی و اصلاح سبک زندگی مردم زمینه آن را فراهم میکند تا آنان بیشازپیش مانند امام زندگی کرده و بدین ترتیب بتوانند اندیشه امام را بهتر درک کنند. از سوی دیگر بازخوانی دائم اندیشه و سیره امام راحل به شیوههایی جذاب و هنرمندانه از یکسو و عدم سکوت در برابر تحریفات صورت گرفته از مهمترین فعالیتهایی است که باید در راستای مقابله با تحریف امام انجام شود.
اهمیت این عرصه زمانی آشکارتر میشود که در ذهن خود محصولات هنری – رسانهای تولیدشده با محوریت حضرت امام را مرور کنیم، بدون شک با این مرور بیشتر متوجه وجود کمبودهای جدی در این عرصه میشویم. توجه به این نکته ضروری است که بازخوانی اندیشه امام زمانی بهترین بازده را به همراه خواهد داشت که در کنار آن افزایش سطح آگاهی تاریخی از زمان حیات امام راحل و بستر تاریخی کنشها و بیانات ایشان محقق شود.
نخبگان همواره محل رجوع عموم مردم برای دستیابی به فهم عمیق اندیشه امام هستند، به همین دلیل بهسازی وضعیت نخبگانی جامعه در حوزه اندیشه امام عرصه دیگری است که باید باهدف مقابله با تحریف امام موردتوجه واقع شود. چنانچه انس بدون واسطه نخبگان با اندیشه امام با تدوین و استفاده از روشهای بومی فهم و تحلیل متن همراه شود میتوان امید داشت که بیشازپیش شاهد دستیابی به فهمهای مجتهدانهای از اندیشه امام باشیم.
از سوی دیگر تربیت مفسرین و مروجان بصیر و امین اندیشه امام فرایند طولانیمدتی است که باید نسبت به آن برنامهریزیهای کافی و اقدامات مناسب صورت گیرد. بهعنوان آخرین نکته یادآوری این موضوع ضروری به نظر میرسد که صیانت از اندیشه امام صرفاً وظیفه یکنهاد خاص نیست و عموم مردم دغدغهمند بهخصوص جوانان مؤمن و انقلابی باید خود را در قبال آن مسئول بدانند. گروههای مختلف مردمی همچون هیئات، پایگاههای بسیج و … باید نهایت تلاش خود را در راستای تبیین هر چهبهتر اندیشه و سیره امام راحل و نیز مقابله با تحریف اندیشه ایشان بهکارگیرند.
منبع: مهر
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: امام خمینی ره سیره امام خمینی اندیشه و سیره امام زمان حیات امام اندیشه و شخصیت حیات امام اندیشه امام سوی دیگر تحریف امام امام راحل واقع شود عده ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۸۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: استقبال مددجویان از اولین زائرسرای کرامت ما را بر آن داشت تا بهترین خدمت فرهنگی که حضور در جوار آستان مقدس رضوی است را برای مددجویان فراهم کنیم.
سیدمرتضی بختیاری عصر امروز ۶ اردیبهشت ماه، در آیین افتتاح زائرسرای کرامت ۲ ویژه خانوادههای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) سخن خود را با حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آغاز و اظهار کرد: «سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّی بأرضِ خُراسانَ ،لا یَزُورُها مُؤمِنٌ إلّا أوجَبَ اللّه ُ عزّوجلّ لَهُ الجَنَّةَ وحَرَّمَ جَسَدَهُ علی النّارِ زود باشد که پارهای از تن من در خاک خراسان دفن شود. هیچ مؤمنی آن را زیارت نکند مگر آن که خداوند عز و جل بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند».
وی افزود: استقبالی که از سوی مددجویان پس از افتتاح زائرسرای کرامت یک صورت گرفت، ما را که به راستی خود را نوکر آنان میدانیم، برآن داشت بهترین خدمت فرهنگی که حضور در جوار آستان مقدس رضوی است را برای مددجویان مهیا کنیم. با عبور از مراحل قانونی و استفاده از الگوی زائرسرای کرامت یک و در نظر گرفتن نواقص و تجربیات آن زائرسرای کرامت ۲ را پی گرفتیم تا جامعه هدف که به مانند فرزندان خودمان هستند، را پذیرایی کنیم.
بختیاری به بیان گزارشی از عملکرد این حوزه پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۱ در زائرسرای کرامت یک، ۱۴ هزار ۱۶۸ زائر در ۱۰۵ گروه را پذیرایی کردهایم. در سال ۱۴۰۲ این خدمت به ۱۸ هزار و ۶۶۳ مددجو رسید و ۶۷ هزار و ۴۴۰ نفر از اقامت روز در این محل بهره بردند.
وی ضمن درخواست جدی از معاونین مالی و فرهنگی اظهار کرد: حضور زائر در جوار بارگاه علیابن موسی الرضا(ع) او را بیمه میکند. بنابراین با برنامهریزی حضور ۴۰ هزار نفر مددجوی کمیته امداد را محقق میکنیم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: زائرسرای کرامت ۲ در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع و با زیربنای تقریبی۱۲ هزار مترمربع در شهر مشهد و در محدوده حرم مطهر امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) واقع شده است.
وی با بیان اینکه نشانه سرباز مقام معظم رهبری بودن، نوکری مردم است، گفت: عائله کمیته امداد، عائله خداوند است، یتیمانی که پدر ندارند و به امام رضا(ع) پناه میآورند، باید سعی کنیم همان طور که برای فرزندانمان قدم برمیداریم، برای این افراد نیز قدم برداریم. ما این آموزهها را از برزگان دینمان داریم که باید همانگونه که برای خودمان میخواهیم برای آنان بخواهیم، زیرا کرامت و عزت آنان بسیار بالاست.
بختیاری ادامه داد: زائرسرای کرامت ۲ به منظور فراهم آوردن امکانات اقامتی مناسب و در شأن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در ۸۹ واحد اقامتی و با امکاناتی همچون رستوران، سالن همایش، نمازخانه، پارکینگ، خدمات هتلینگ و ... بنا شده است.
وی اضافه کرد: زائرسرای کرامت ۲ در ۷ طبقه روی زمین بهعلاوه همکف و ۳ طبقه زیر زمین در مجموع دارای ۱۲ هزار مترمربع زیربنا است، ۸۹ واحد اقامتی با ۲۹۵ تخت و تعداد ۴۵ پارکینگ دارد. همچنین سالن همایش با ظرفیت ۲۹۰ نفر، رستوران با ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر در طبقه اول، نمازخانه با ظرفیت ۱۲۰ نفر با معماری ایرانی آماده خدمترسانی است. علاوه بر آن یک واحد تجاری با مساحت ۷۰ مترمربع در این مجموعه تدارک دیده شده است.
افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش مددجویان با افتتاح زائرسرای کرامت ۲
محمد امین، مدیرعامل مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه اظهار کرد: خوشحالم که این توفیق را دارم تا شاهد افتتاح این مجموعه ارزشمند باشیم و به سهم خودم از یکایک افرادی که در این اتفاق نقش ایفا کردند تا عزیزانی بتوانند از این موهبت بهرهمند شوند، تشکر میکنم.
وی بیان کرد: زائرسرای کرامت ۲ امکان این را ایجاد میکند که ظرفیت پذیرش مددجویان در کمیته امداد خراسان رضوی حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد و قادر خواهد بود سالانه ۲۰ هزار نفر را پذیرا باشد. در زائرسرای کرامت یک بخشی از این رسالت انجام میشود و تکمیلکننده این هدف مقدس این مجموعه خواهد بود.
مدیرعامل مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به تأکید سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بر استفاده انحصاری مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) از این مجموعه ادامه داد: اگرچه تاکنون نیز مجموعه کمیته امداد استان به اشکال گوناگون پذیرای مددجویان بودهاند، اما این ۲ زائرسرا میتواند پوشش سالانه ۴۰ هزار نفر را رقم زند.
اجرای پروژه در کمتر از ۱۲ ماه
وی درخصوص مراحل انجام این پروژه یادآور شد: مجموعه در اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرحله اسکلت تحویل شرکت عمران گستر بصیر شد و به منظور ارتقای سطح کیفی پروژه عملیات باز طراحی نقشههای معماری، تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی انجام و با بهرهگیری از مهندسین داخلی و تیمهای تخصصی و اجرایی استان و با استفاده از با کیفیتترین تجهیزات و مصالح طی مدت کمتر از ۱۲ ماه ساخته شد و پس از انجام هماهنگیها امروز افتتاح شد.
امین با اشاره به عمده فعالیت که در دوره مدیریت جعفر صباغیان رخ داده، ضمن تشکر از وی بیان کرد: بخشهای مختلف کمیته امداد در راستای تحقق این اتفاق یاری رساندند، معاونتها و حوزه اداری مالی کمیته امداد امام خمینی (ره)، همچنین هلدینگ عمران مجتمع اقتصادی در این راه نقش ارزشمندی داشتند، زیرا کارها را نه به صورت امانی، بلکه خودشان بر عهده گرفتند و جز مواردی معدود همچون سالن همایش که کار مجموعه آرایههای رضوی است، در باقی موارد خودشان پای کار ایستادند و همین موضوع به کار سرعت بخشید.
وی خاطرنشان کرد: این کار ارزشمند ذخیره خوبی است و مجتمع اقتصادی گام برداشتن در این راستا را جزء مهمی از رسالتهای خود میداند. نقشه، طراحی و تأمین منابع همگی از طریق مجتمع صورت گرفته و حمایتهای سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) مشوق همه ما در این راه بوده است.
انتهای پیام