Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@15:23:49 GMT

۱۰۰ میلیون بده دانش‌بنیان شو!

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۹۲۶۲

۱۰۰ میلیون بده دانش‌بنیان شو!

حقیقت این است که دریافت تسهیلات دانش‌بنیان بسیار مشکل‌تر از فرآیند دانش‌بنیان شدن است؛ بنابراین روند هزینه این فرآیند برای شرکت‌های عادی و صنعتی حداقل 100 میلیون تومان است!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،  شاید عنوان کردن این موضوع که پای دلالان به زیست‌بوم فناوری کشور نیز باز شده است، کمی دور از ذهن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چندی‌ پیش مسئول یک تیم طراح که به‌تازگی نرم‌افزاری در حوزه خدمات بانکی طراحی کرده است، در گفت‌‌وگو با «فرهیختگان» موضوعی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد غفلت از آن، در آینده‌ای نزدیک می‌‌تواند برای شرکت‌های نوپا خطر جدی به‌همراه داشته باشد که می‌خواهند به‌سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند.

در سال‌های اخیر که شرکت‌‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری فعال‌تر شده‌اند، تقاضا برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها نیز افزایش یافته است. در این میان بدیهی است که شرکت‌‌های متقاضی برای ورود به فرآیند ارزیابی، نیاز به اطلاعاتی دارند تا به‌درستی وارد این مسیر شوند. لذا شرکت‌هایی وجود دارند که با ارائه مشاوره می‌‌توانند به شرکت‌‌های متقاضی برای ورود به فرآیند دانش‌بنیان شدن، کمک کنند.
اما این، بدان معنا نیست که شرکت‌های مشاور می‌توانند با دریافت مبلغی، کل فرآیند ارزیابی تا اخذ تاییدیه دانش‌بنیان را انجام دهند. باوجوداین درحال‌حاضر، تبلیغات فراوانی در سایت‌های مختلف اینترنتی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی موسسات مشاوره، علاوه‌بر ارائه خدمات مشاوره، با دریافت مبالغی بعضا هنگفت،‌ فرآیند اخذ امتیاز دانش‌بنیان را برای شرکت‌های متقاضی این تاییدیه طی می‌کنند.

 یک‌ماهه دانش‌بنیان شوید!

برای دریافت اطلاعاتی از چگونگی روند دریافت تاییدیه دانش‌بنیان، به‌ناچار در نقش منشی یک شرکت طراح اپلیکیشن، با یکی از شرکت‌‌هایی که در زمینه اخذ تاییدیه دانش‌بنیان فعالیت می‌کند، تماس گرفتیم. در سایت شرکت مذکور، فهرستی طولانی از اسامی مشاوران، به‌همراه شماره تلفن آنها درج شده بود. یکی از شماره‌ها را انتخاب کرده و تماس گرفتم. خانمی در پاسخ به سوال من که پرسیدم برای ورود به فرآیند ارزیابی شرکت چه مراحل و اقداماتی باید انجام شود؟ توضیح داد: «در وهله نخست باید شرکت متقاضی، واجد شرایط دانش‌بنیان شدن باشد. در این صورت مدارک ثبتی، همچنین مدرک ثبت نوآوری و خلاقیت شرکت را در اختیار ما قرار می‌دهید. پس از آن و طبق قراردادی که فی‌مابین منعقد می‌شود، در مدت کاری حدود یک ماه اقدامات لازم برای کسب تاییدیه دانش‌بنیان توسط شرکت ما انجام می‌شود.»

پرسیدم آیا تضمینی بابت گرفتن تاییدیه دانش‌بنیان ارائه می‌شود؟ پاسخ داد:‌ «ارائه تضمین معمولا پس از مشاهده و بررسی مدارک و درصورت ضرورت، به متقاضی داده می‌شود. اگر تیم ارزیاب به این نتیجه برسد که نیازی به ارائه تضمین به متقاضی نیست، طبیعتا تضمینی داده نمی‌شود.»

سوال کردم چه هزینه‌ای بابت انجام فرآیند اخذ تاییدیه دانش‌بنیان دریافت می‌کنید؟ جواب داد: «به‌طور معمول شرکت متقاضی، مبلغی را بابت پیش‌پرداخت می‌پردازد و پس از شروع مراحل اخذ تاییدیه، متقاضی باید پس از پایان هر مرحله‌، هزینه‌ای را به شرکت بپردازد. به‌طورکلی هزینه دریافت تاییدیه دانش‌بنیان برای شرکت متقاضی، بسته به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد، متفاوت است. دانش‌بنیان شدن یک شرکت آی‌تی که یک اپلیکیشن خدمات‌رسان را طراحی کرده است، معمولا معادل دو تا سه میلیون تومان هزینه دارد.»

 70 تا 100 میلیون بدهید، ‌دانش‌بنیان شوید!
کنکاش درمورد شرکت‌‌هایی که مدعی هستند با دریافت مبلغی، صفر تا صد فرآیند دانش‌بنیان‌شدن یک شرکت را انجام می‌دهند به اینجا رسید که به پیشنهاد یکی از فعالان زیست‌بوم فناوری، عبارت «دانش‌بنیان تضمینی» را در مرورگر اینترنت جست‌وجو کردم.

در پاسخ، تعداد زیادی از شرکت‌ها با نام‌‌ها و نشان‌‌های متفاوت و با عناوین مختلفی مانند «ثبت شرکت دانش‌بنیان تضمینی با کمترین هزینه» در صفحه نمایش نشان داده شد. برای انتخاب یکی از لینک‌های ارائه‌شده مشغول خواندن کلیدواژه‌ها شدم که در کمال تعجب به سایت «دیوار» برخوردم.
معتقدم دانش‌بنیان ‌شدن، آن هم از مسیر سایت دیوار، عملا یک فرآیند عجیب و تقریبا غیرممکن است، اما باوجوداین، با یک کلیک، سایت دیوار را انتخاب کردم. عجیب‌تر این بود که عبارت‌هایی مانند «اخذ امتیاز دانش‌بنیان و استفاده از تسهیلات» یا «ثبت اختراع، اخذ پروانه دانش‌بنیان» جزء مواردی بود که تبلیغات آن در سایت دیوار وجود داشت.
در یکی از آگهی‌های منتشرشده، شماره تلفن همراهی درج و در بخش توضیحات آگهی نوشته شده بود: «کلیه خدمات جهت اخذ امتیاز دانش‌بنیان برای شرکت‌ها و موسسات به‌‌همراه طرح‌های اختراعی و دارای توجیه اقتصادی بسیار بالا انجام می‌پذیرد. ثبت اختراع و پتنت به نام شرکت یا نماینده آن صورت می‌پذیرد و تمامی هزینه‌ها بعد از اخذ امتیاز دانش‌بنیان دریافت می‌شود.

همچنین کلیه توجیهات و خدمات جهت استفاده از مزایا پس از اخذ امتیاز صورت می‌پذیرد.» جالب‌تر اینکه فرد مذکور برای جلب‌توجه متقاضیان، توضیحاتی درمورد مزایای دانش‌بنیان شدن ازجمله معاف از مالیات، معاف از گمرک یا دریافت وام‌های بدون سقف با کارمزد چهار، 10 و 12درصد و با تنفس تا پنج سال بسته و مواردی از این قبیل را ذکر کرده است. در پایان هم ذکر شده که «مشاوره به جهت برخورداری از تسهیلات برای دانش‌بنیان‌های موجود انجام می‌شود.»
برای آگاهی از چندوچون این ماجرا، با شماره تلفنی تماس گرفتم. مرد جوانی پاسخ داد. پس از معرفی، سوالاتی را درمورد نحوه ورود به فرآیند دانش‌بنیان شدن مطرح کردم. با بیان شیوایی در پاسخ به سوالاتم توضیحات مفصلی داد و گفت: «روند همکاری به این صورت است که قراردادی فی‌مابین متقاضی و من بسته می‌شود اما ریالی بابت هزینه ارائه خدمات تا زمان اخذ امتیاز دانش‌بنیان از متقاضی دریافت نمی‌شود. حتی تمام هزینه‌های احتمالی نیز که ممکن است در طول این فرآیند صرف شود، به حساب من است.
پس از عقد قرارداد دو راه پیش‌روی متقاضی است؛ یکی اینکه متقاضی در هر مرحله‌ای از این فرآیند که تمایل داشت، می‌تواند ادامه مسیر را خود به‌عهده بگیرد. حالت دوم اینکه من می‌توانم به‌عنوان مشاور فنی و حقوقی با متقاضی قرارداد بسته و پس از آن کافی است متقاضی نیاز به هرکدام از تسهیلات را اعلام کند تا  تسهیلات را برای او دریافت کنم.
حقیقت این است که دریافت تسهیلات دانش‌بنیان بسیار مشکل‌تر از فرآیند دانش‌بنیان شدن است؛ بنابراین روند هزینه این فرآیند برای شرکت‌های عادی و صنعتی حداقل 100 میلیون تومان و برای شرکت‌های آی‌تی با 30 میلیون تومان تخفیف، 70 میلیون تومان است.»
وی در ادامه و در نکوهش و مذمت موسسات حقوقی که در تهران فعالیت می‌کنند و به گفته او به ظاهر معتبر هستند نیز هشدارهایی به من داد و گفت: «دانش‌بنیان شدن یک روند حقوقی نیست بلکه یک فرآیند فنی است که نیاز به تخصص خاص دارد و موسسات حقوقی توانایی انجام آن را ندارند و تضمینی را هم که ارائه می‌کنند، ‌اعتبار چندانی ندارد. این موسسات معمولا از جلسه عقد قرارداد، حدود 70 تا 80 درصد قرارداد را از متقاضی دریافت می‌کنند و تضمین می‌دهند. اما اگر در نهایت موسسه موفق به اخذ امتیاز دانش‌بنیان نشد، شکایت از یک شرکت حقوقی به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان مجوز دانش بنیان دلالی وام دانش بنیان تاییدیه دانش بنیان ورود به فرآیند برای شرکت میلیون تومان برای شرکت ها اخذ تاییدیه هزینه ای یک شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۹۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قولی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شد مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم از خدمات تمام این افراد در طول سال استفاده کنیم و منجر به یک‌سری قرارداد شود؛ بی‌شک خرید محصولات این شرکت‌ها بهترین کمک را به آن‌ها است.

سیدامیر سامع با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایشگاه دوم با موضوع فناوری‌های جدید با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل شهری و بیشتر با موضوعات مدیریت هوشمند ترافیک شهرها، حمل‌ونقل پاک و خودروهای هیبریدی است.

وی افزود: روش خوبی از قبل در حوزه حمل‌ونقل شهرداری پیشنهاد شد تا کسانی که محصولی داشتند، آن را معرفی کنند که در این راستا در یک کمیته ارزیابی ۲۰ شرکت که خدمات و محصولاتشان آماده استفاده است، شناسایی شدند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: قولی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شد مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم از خدمات تمام این افراد در طول سال استفاده کنیم و منجر به یک‌سری قرارداد شود؛ بی‌شک خرید محصولات این شرکت‌ها بهترین کمک را به آن‌ها است.

سامع با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند زمینه را برای معرفی، اطلاع‌رسانی و ترویج مباحث مربوط به محصولات را فراهم کند، همچنین در استفاده این محصولات پیشتاز و پیشگام باشد، ادامه داد: بخشی دیگر شرکت‌هایی هستند که ایده جدید دارند، اما هنوز به محصول قابل استفاده‌ای نرسیده است، بنابراین مقرر شد با یک مدل حمایت از ایده‌ها و با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی از آن‌ها نیز استفاده شود.

کد خبر 749867

دیگر خبرها

  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • گشایش نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت
  • دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان آغاز به‌کار کرد
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • بیشترین متقاضی دریافت گواهینامه موتورسیکلت در این شهر
  • تهران، بیشترین متقاضی دریافت گواهینامه موتورسیکلت را داشته است
  • تهران بیشترین متقاضی دریافت گواهینامه موتورسیکلت را داشته است
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها