Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@21:14:08 GMT

اقتصاد گلخانه‌ای گل می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۹۷۳۰

اقتصاد گلخانه‌ای گل می‌دهد

ایسنا/خراسان جنوبی خراسان جنوبی استانی است که کشاورزی در آن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی مطرح است. خاک کویری این منطقه با همت و تلاش کشاورزان آن خاکی زرخیز شده است.

خراسان جنوبی در یک سال اخیر طرح‌های بزرگی در بخش کشاورزی از جمله نهضت گلخانه‌ای و هاب شتر را آغاز کرده است که سهم بزرگی در اقتصاد استان و اشتغالزایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، برنامه‌ریزی شده است تا پایان این دولت، 1000 هکتار گلخانه در استان احداث شود. ‌برنامه دولت در کل کشور، احداث 5000 هکتار گلخانه است که 1000 هکتار آن، مربوط به استان خراسان جنوبی است.

در این طرح زمان بسیار حائز اهمیت است، اما یکی از گلایه‌های سرمایه گذاران، زمان‌بر شدن اخذ تسهیلات بانکی است که باید برای آن تدبیر شود.

در جذب سرمایه‌گذاران مجتمع‌های گلخانه‌ای، اولویت با نیروهای بومی است

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در جذب سرمایه‌گذاران متقاضی برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای، اولویت با نیروهای بومی استان است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بندهای تفاهم‌نامه بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، ایجاد 8 هزار شغل ثابت و پایدار برای فرزندان این دیار است.

وی با تأکید بر اینکه با گذشت کمتر از 9 ماه از انعقاد این تفاهم‌نامه، کار وارد فاز عملیاتی شده، تصریح کرد: دستور استاندار در ابتدای سال جاری بر این بود که تمامی تفاهم‌نامه‌ها در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در همین راستا در کنار تفاهم‌نامه‌هایی همچون هاب شتر، سرمایه‌گذاری مجموعه‌های ایمیدرو و ایدرو و دیگر سازمان‌های توسعه گرا، تفاهم‌نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه در زمان مقرر وارد فاز عملیاتی شد.

عابدی با اشاره به این که در حال حاضر از سیزدهم خرداد ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار و متقاضی مشارکت در این طرح بزرگ ارائه شده، افزود: افراد متقاضی به مدت یک ماه تا 13 تیرماه مهلت دارند از طریق سایت سازمان جهاد کشاورزی ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه نتیجه نهایی از طریق شماره تلفن‌های اعلامی به متقاضیان پیامک خواهد شد، از علاقمندان به مشارکت در این طرح تقاضا کرد ثبت درخواست‌های خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در خصوص شرایط تعیین شده برای ثبت‌نام افراد متقاضی نیز گفت: دانش آموخته‌ها و متخصصین رشته کشاورزی، افراد دارای گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی مرتبط، بومیان استان و کسانی که قبلاً در مجموعه گلخانه‌ها کار کرده‌اند، حائز شرایط ثبت نام در این طرح هستند.

عابدی با بیان اینکه هر کدام از شروط تعیین شده برای افراد متقاضی امتیازآور است، تصریح کرد: در حال حاضر 1062 نقطه برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای توسط کارشناسان جهاد کشاورزی در سطح استان شناسایی شده و برای انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های نهایی به شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور معرفی شده‌اند.

وی افزود: از مجموع اراضی مدنظر برای این ابرپروژه، بنا به دستور استاندار مبنی بر این که هر میزان زمین که به لحاظ آب و خاک و کیفیت به تأیید مشاورین رسید، به قید فوریت در اختیار متقاضیان قرار گیرد، در حال حاضر شرایط  312.5 هکتار زمین تأیید نهایی شده و در این مرحله به فراخوان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: در این مرحله در شهرستان نهبندان 30 هکتار، سربیشه 31  هکتار، سرایان 40 هکتار و زیرکوه 23 هکتار آماده تحویل به متقاضیان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پس از نهایی شدن دیگر نقاط و اعلام نظر مشاورین، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای دیگر شهرستان‌ها نیز منتشر می‌شود.

ارائه تسهیلات مطلوب

عابدی با تأکید بر اینکه مطمئناً فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نیز برای اطلاع‌رسانی این فراخوان و جذب سرمایه‌گذاران بومی هر منطقه اهتمام ویژه‌ای خواهند داشت، یادآور شد: به تمامی متقاضیان توصیه می‌شود با برنامه‌ریزی علمی ورود کرده و از مشاوره کارشناسان جهاد نیز در این راستا استفاده کنند.

وی، پرداخت تسهیلات ویژه را یکی از طرح‌های حمایتی دولت برای متقاضیان احداث گلخانه عنوان کرد و گفت: تسهیلات مربوط به شهرک‌های کشاورزی، پایین‌ترین درصد را در وزارت جهاد کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: این تسهیلات سال گذشته با کارمزد 7 درصد به متقاضیان پرداخت شده و امسال نیز رقم کارمزد تسهیلات احتمالاً 10 درصد خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت پذیرش نهایی و انعقاد قرارداد با متقاضی، سرمایه‌گذار باید 30 درصد وجه را  به صورت نقدی و بقیه را طی شش قسط به صورت شش ماه به شش ماه یعنی در بازه زمانی 36 ماه بپردازد.

عابدی درخصوص قیمت تعیین شده برای اراضی مدنظر نیز گفت: قیمت زمین‌ها عادلانه است و برابر اعلام نظر کارشناس دادگستری تعیین شده‌اند.

وی افزود: اگر قرارداد فرد در قالب اجاره به شرط تملیک باشد، در صورت انجام تعهدات به صورت کامل، سند به نام فرد متقاضی منتقل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امکان تغییر کاربری برای این اراضی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این اراضی فقط کاربری گلخانه دارند و فرد نمی‌تواند در زمینه دیگری از آن بهره‌برداری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، میزان زمین تعیین شده برای هرقطعه را سه هزار متر مربع عنوان و تصریح کرد: چنانچه فردی متقاضی دریافت قطعات بیشتری باشد، درصورتی که تعداد  متقاضیان کمتر از تعداد قطعات تعیین شده باشد، امکان واگذاری وجود دارد در غیر این صورت، هر فرد می‌تواند تنها یک قطعه را در اختیار داشته باشد.

عابدی اظهار کرد: تسهیلات تعیین شده به افرادی واگذار می‌شود که حجم آورده آن‌ها 20 درصد قیمت زمین باشد، در این صورت 80 درصد باقیمانده مبلغ را شرکت شهرک‌های کشاورزی در قالب تسهیلات می‌پردازد.

وی تصریح کرد: همزمان با تحویل زمین به متقاضیان، شرکت شهرک ‌ای کشاورزی اقداماتی را در راستای تأمین زیرساخت‌ها و رفاه بهره برداران لحاظ می‌کند .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: از آن جایی که رقم تعیین شده برای سرمایه‌گذاری در این پروژه بسیار قابل توجه و به میزان 190 میلیارد تومان است که 150 میلیارد تومان آن توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی و 40 میلیارد تومان نیز توسط استان تأمین می‌شد، لذا تمامی اقدامات انجام شده در این زمینه کاملاً علمی، کارشناسی و اجرایی است.

عابدی به وضعیت ارائه خدمات به افرادی که زمین در اختیار دارند، اشاره کرد و گفت: برای افرادی که زمین در اختیار دارند و در حقیقت برای ایجاد شهرک‌های شخصی، تنها محدودیت موجود، متراژ زمین است که باید سه هزار متر مربع باشد و این زمین جزو 20 درصد ابتدایی و سرمایه اولیه فرد لحاظ می‌شود و تسهیلات نیز به این پروژه تعلق می‌گیرد.

وی، سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها را برای فرد متقاضی بسیار مقرون به صرفه خواند و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب و برق و گاز به تنهایی هزینه‌های هنگفتی نیاز دارد که در این مجتمع‌ها توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی پرداخت می‌شود و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در پی دارد.

محصولات گلخانه‌ای، ارزآوری و اشتغالزایی

وی ادامه داد: علاوه بر تأمین زیرساخت‌ها، آن چه در تفاهم نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه مورد تأکید است، موضوع تأمین بازار فروش محصولات است و به علت اینکه قرار است از قِبَل ایجاد گلخانه‌ها و تولید 280 هزار تن محصولات گلخانه‌ای در حد 500 میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم، قطعاً باید مقدمات لازم برای اجرای تمام بخش‌ها به خوبی فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بنا به قولی که در راستای اجرای صددرصدی تعهدات استاندار و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور داده‌ایم، نهایت اهتمام خود را با محوریت جهاد کشاورزی به خرج می‌دهیم، اما شرط اصلی در تحقق آن پای کار بودن متقاضیان است.

عابدی اظهار کرد: همراهی متقاضیان سبب می‌شود 8 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده در این طرح، به خوبی و در کمترین بازه زمانی ممکن محقق شود.

وی ادامه داد: از 15 مهرماه سال گذشته که تفاهم‌نامه احداث 700 هکتار مجتمع گلخانه‌ای منعقد شده تمام تلاش حوزه اقتصادی استان معطوف بر اجرایی شدن  مفاد این تفاهم‌نامه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: از مجموع 700 هکتار مجتمع گلخانه‌ای تأکید شده در تفاهم نامه 150  هکتار در قالب طرح‌های فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، 100 هکتار برای مجتمع‌های دامپروری و 50 هکتار نیز برای ایجاد شهرک‌های شیلاتی درنظر گرفته شده است.

با فاکتورهایی چون مدیریت منابع آب، ایجاد اشتغال و تغییر الگوی کشت، وضعیت کشاورزی در استان بهبود می‌یابد و این امر با توجه به طرح‌هایی چون نهضت گلخانه‌ای امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گلخانه شرکت شهرک های کشاورزی تعیین شده سرمایه گذاران هکتار گلخانه جهاد کشاورزی جذب سرمایه تفاهم نامه گلخانه ای مجتمع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از اتمام رفع تداخلات اراضی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، سیدمحمدرضا سیدحسینی اظهار کرد: در راستای رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین موازی موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بر اساس عکس‌های هوایی دهه ۴۰ که در دسترس استان قرار گرفته است، از ابتدای اجرای این قانون از تعداد ۱۰۱۲ پلاک موجود در استان، ۴۹۰ پلاک، مشمول رفع تداخلات اراضی تشخیص داده شده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم رفع تداخلات اراضی ۴۹۰ پلاک مشمول شهرستان‌های سیستان و بلوچستان در سطح حدود ۱۱ میلیون هکتار به پایان رسیده است که بر این اساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ملی و ۲۸۷ هزار هکتار غیر ملی تشخیص داده شده و با این اقدام ارزشمند پس از ۶۰ سال زمینه صدور اسناد کشاورزی فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از اثرات بارز رفع تداخلات اراضی، تضمین امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت غذایی و در نتیجه کاهش پرونده‌های حقوقی در محاکم قضائی است.

کد خبر 749924

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران