Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@10:01:27 GMT

ناجی ساز کمانچه که جانی تازه به آن بخشید!

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۰۲۴۵

ناجی ساز کمانچه که جانی تازه به آن بخشید!

در تاریخ موسیقی ما افرادی هستند سمت و سوی موسیقی را تغییر داند، افرادی که آیندگان و نسل جدید موسیقی‌دانان همواره به آن‌ها مدیون‌اند. کمانچه نوازی امروز ایران بیش از همه به علی اصغر بهاری مدیون است، بی شک اگر استاد بهاری نبود افرادی همچون کلهر و کامکار ظهور پیدا نمی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست بیست و پنج سال پیش (سال ۱۳۷۴) در همین روز یعنی بیستم خردادماه بود که جامعه موسیقی استاد بزرگ کمانچه، علی اصغر بهاری را از دست داد، اما میراث هنری و فعالیت‌هایی که او برای احیای ساز کمانچه انجام داد؛ از تاریخ موسیقی ایران و یاد و خاطر موسیقی‌دانان محو نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمانچه در دوران زندگی علی اصغر بهاری مهجور مانده بود و بیشتر نوازندگان به ویولن جذب می‌شدند و حتی این ساز تا حدودی توسط نوازندگان تحقیر شد، ولی علی اصغر بهاری در آن هیاهو جانی تازه به کمانچه بخشید.

علی اصغر بهاری به سال ۱۲۸۴ در بازار عباس آباد تهران متولد شد، او همچون دیگر موسیقیدانان هم نسل خود نوازندگی را به واسطه خانواده و از طریق پدر خود آموخت. خانواده مادری بهاری همگی از نوازندگان زمان خود بودند و علی اصغر بهاری نزد پدربزرگ خود میرزاعلی خان در سن ۱۳ سالگی با نواختن ساز کمانچه آشنا شد. پس از آن به مدت چهار سال نزد سه دایی خود یعنی رضا خان، اکبر خان و حسن خان که از مشاهیر آن دوران بودند به تکمیل اندوخته‌های خود پرداخت.

پس از آموزش‌های لازم علی اصغر بهاری همکاری‌های خود را با دیگر هنرمندان شروع می‌کند. اولین همکاری بهاری با ارکستر ابراهیم خان منصوری بود که شهرت زیادی را برای او به همراه آورد. در دورانی که ویولن وارد ایران شد و رونق بسیار گرفت استاد بهاری به ناچار به ویولن روی آورد و فعالیت‌های هنری خود را با این ساز ادامه داد اما پس از سال‌ها استاد بهاری به یار دیرین خود یعنی کمانچه پناه آورد و این دوران مصادف شد با همکاری او با رادیو. از آنجا بود نوای جادویی کمانچه علی اصغر بهاری در کنار ساز اساتید دیگری همچون احمد عبادی، صبا، حسین تهرانی و غیره نظرات بسیاری را به خود جلب کرد و افراد زیادی را به سمت این ساز کشاند افرادی که از محضر استاد بهاری بهره‌های فراوانی بردند و امروز از نوازندگان برجسته کمانچه هستند.

بنا بر گفته‌های استاد بهاری و دیگر اساتید کمانچه نوازی اگر چه ویولن ممکن است صدای شفاف‌تری داشته باشد و تکنیک‌های زیادی بشود با آن اجرا کرد ولی صدای گرفته و تو دماغی که کمانچه دارد و آن سوزی که در کمانچه نهفته است و تفاوت آرشه کمانچه با ویولن که امکاناتی را به نوازنده کمانچه برای صدا دهی های مخصوص موسیقی ایرانی می‌دهد کمانچه را تبدیل به سازی منحصر به فرد برای اجرای ردیف و موسیقی اصیل ایرانی کرده است که هیچ ساز دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

استاد بهاری نقش بسزایی در شناساندن گوشه‌ها و تصانیف فراموش شده داشتند و حافظه ایشان کمک شایانی به موسیقی ایران کرد تا جایی که بسیاری از تصنیف‌هایی که امروزه به عنوان رپرتوار به هنرجویان آموزش داده می‌شود از ایشان به ما رسیده است.

بهاری اشراف کاملی به موسیقی دستگاهی و ردیف موسیقی ایران داشت و به همین خاطر فرامرز پایور از استاد بهاری دعوت به همکاری کرد. این همکاری باعث به وجود آمدن آثاری شد که پس از گذشت سال‌ها هنوز جای تأمل و تفکر دارد. نمونه این اشراف را می‌توان در جواب آوازهایی منحصر به فرد استاد بهاری شنید.

علی اصغر بهاری شاگردان بسیاری را در مرکز حفظ و اشاعه تعلیم داد که امروز از طلایه داران کمانچه نوازی ایران هستند اساتیدی مثل داود گنجه‌ای، هادی منتظری، علی اکبر شکارچی و غیره. اگر چه کمانچه نوازان دیگری هم بوده‌اند که از محضر این استاد بزرگ بهره نبرده‌اند، اما با بررسی و الگو برداری از نوازندگی استاد بهاری از این استاد بزرگ درس‌های فراوانی گرفته‌اند که راهگشای آن‌ها در زندگی هنری شأن بوده است. افرادی مثل کیهان کلهر که اگر چه شاگرد استاد بهاری نبوده ولی سبک و سیاق نوازندگی خود را الهام گرفته از استاد بهاری می‌داند.

از آلبوم‌هایی که از استاد بهاری به یادگار مانده است می‌توان به آلبوم‌های نغمه‌های جانسوز، تبسم بهار، مجموعه ردیف نوازی و بداهه نوازی، آوای بهاری، حاصل عمر (به همراه حسین تهرانی و فرامرز پایور)، آوای جان (به همراه جلیل شهناز و امیر ناصر افتتاح)، نسیم کمانچه نسیم بهاری و بسیاری آلبوم‌های دیگر با گروه اساتید اشاره کرد.

کد خبر 427838

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موسیقی موسیقی سنتی موسیقیدان ایرانی هنرمندان موسیقی محمدرضا شجریان علی اصغر بهاری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استاد بهاری علی اصغر بهاری موسیقی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۰۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود

به گزارش همشهری آنلاین، بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت در رابطه با پیگیری پرونده قضایی مفتوح مراجع فرانسوی علیه هموطن ایرانی که در روز جمعه ۳۱ اردیبهشت با پوشیدن جلیقه انفجاری تقلبی و ورود به ساختمان بخش کنسولی فضای رعب و وحشت را برای مراجعین ایرانی و همکاران سفارت ایجاد کرد، سفارت بر این باور است این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی که توسط افراد گروه‌ها و لابی‌های ضد ایرانی ایجاد و دامن زده می‌شود، اقدام مخاطره آمیز و تهدید برانگیز مزبور را انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: با وجود آنکه وی قبلاً در شهریور ۱۴۰۲ اقدام به آتش زدن لاستیک در مقابل بخش کنسولی کرده و توسط دادگاه فرانسه محکوم شده بود، سفارت با در نظر گرفتن شرایط سنی و شکنندگی وضعیت روحی و جسمی این هموطن ایرانی و بر اساس سنت ایرانی و اسلامی رافت و بخشش تصمیم گرفت ضمن عدم پیگیری شکایت قضایی اخیر حتی شکایت پیشین خود مرتبط با پرونده آتش سوزی شهریور ۱۴۰۲ را نیز پس بگیرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس با تاکید بر اینکه تمامی نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در سراسر جهان خانه واقعی همه ایرانیان می‌باشد، ابراز امیدواری نمود که تصمیم مزبور زمینه بازسازی روحی این هموطن برای بازگشت به زندگی عادی خود را فراهم آورد.

روز جمعه گذشته یکی از ایرانیان مقیم که دچار اختلال روانی بوده با وانمود کردن به اینکه مواد انفجاری به خودش بسته است، وارد بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس شده و در روند خدمت‌رسانی به ایرانیان مقیم اختلال ایجاد کرد.

با صحبت‌های انجام‌شده با این فرد نهایتاً قانع شده و بخش کنسولی سفارت را ترک کرده و پس از خروج از ساختمان سفارت ایران نهایتاً پلیس این فرد را دستگیر کرد.

کد خبر 847042 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه سفارت ایران و فرانسه

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • ناجی پرسپولیس در جام حذفی غایب بود
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • (ویدئو) ملکی: مورد مصدوم و تلفات جانی تا این لحظه نداشتیم
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود
  • امدادرسانی به خدمه مصدوم شناور تانزانیایی در آب‌های بوشهر