Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@11:19:01 GMT

حضور پلنگ در ارتفاعات کلیلاق فریمان قطعی شد

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۰۸۲۸

حضور پلنگ در ارتفاعات کلیلاق فریمان قطعی شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس‌ اداره‌ حفاظت‌ محیط‌زیست فریمان گفت: ثبت تصویری پلنگ ماده به همراه توله‌هایش در منطقه حفاظت‌ شده کلیلاق فریمان، سندی موثق برای حضور و بقای پلنگ در منطقه است.

جواد ستوده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در فیلمی که اخیرا توسط کوهنوردان و دوستداران‌ محیط‌زیست ثبت شده‌ است یک قلاده پلنگ ماده به همراه 2 توله مشاهده شده‌ است که این فیلم به عنوان اولین سند تصویری، حضور پلنگ در منطقه را قطعی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تاکنون گزارش‌های زیادی از طرف روستاییان و دامداران مبنی بر حضور پلنگ در منطقه دریافت کردیم و محیط‌بانان نیز نشانه‌هایی از ردپای پلنگ در منطقه مشاهده کرده‌ بودند اما این گزارش‌ها چون صرفا به صورت مشاهده بوده و سند تصویری از آن موجود نبود خیلی موثق و قابل استناد نبودند.

ستوده بیان کرد: قلمرو پلنگ و به خصوص پلنگ نر، بسیار وسیع است و صرفا با مشاهده پلنگ در یک منطقه نمی‌توان به حضور قطعی این گونه در آن منطقه استناد کرد و ممکن است این جانور یک جانور عبوری و متعلق به زیستگاه دیگری باشد اما پلنگ ماده هنگامی که توله داشته باشد، قلمروش محدودتر می‌شود و با اطمینان بیشتری می‌توان گفت متعلق به همان زیستگاهی است که در آنجا مشاهده‌ شده‌ است .

رئیس اداره‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست افزود: از نقاط قوت فیلم ثبت شده علاوه‌بر مستندسازی، حضور توله‌های پلنگ است که این امر نشانه‌ای از وضعیت مطلوب این زیستگاه به لحاظ زادآوری است و نه تنها بقای این گونه در حال انقراض را تضمین می‌کند بلکه نویدی برای بومی شدن این گونه در منطقه حفاظت‌ شده کلیلاق است.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به نقش تکمیل کننده گوشتخواران در چرخه‌زیستی و چرخه‌غذایی، حضور گوشتخوارانی از جمله پلنگ از جنبه اکولوژیکی برای منطقه بسیار ارزشمند است.

ستوده تاکید کرد: تنوع پوشش گیاهی در منطقه کلیلاق باعث افزایش جمعیت گیاهخوارانی از جمله قوچ، میش، کل‌بز و گراز شده‌ است و به تبع آن رشد جمعیت گوشتخواران منطقه نیز که از این گیاهخواران تغذیه می‌کنند، به همراه داشته‌ است .  

وی همچنین مطرح کرد: گوشتخواران بسیار قلمروطلب بوده و نسبت به حضور انسان در قلمرو خود بسیار حساس هستند به همین دلیل یکی از راه‌های‌ ثبت تصاویر از گوشتخواران همچون پلنگ، استفاده از دوربین‌های مجهز به لنز تله است که در بعضی از مناطق استان از جمله پارک‌ملی‌تندوره از این لنزها استفاده‌ می‌شود و امیدواریم که ما هم بتوانیم این تجهیزات را در منطقه داشته‌ باشیم.

رئیس‌ اداره‌ حفاظت‌ محیط‌زیست فریمان گفت: بعد از انتشار خبر حضور پلنگ در منطقه کلیلاق فریمان، این خبرنه تنها باعث رعب و وحشت مردم نشده بلکه بازخوردهای بسیار خوبی از طرف مردم داشتیم که این نشان از ارتقای فرهنگ مردم منطقه است و حضور گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ می‌تواند ارزش اکولوژیکی منطقه را دو چندان کند.

گفتنی است؛ منطقه شکار ممنوع کلیلاق در 25 کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان فریمان واقع شده‌ و به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی یکی از مناطق بکر شهرستان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پلنگ محیط زیست فریمان پلنگ در منطقه حضور پلنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۰۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم