Web Analytics Made Easy - Statcounter

هجمه‌های ایجاد شده در ارتباط با کلینیک حیات وحش پردیسان مبنی بر تعطیلی مرکز و همچنین اتاق عمل آن حاکی از آن است که این مرکز از امکانات و مجوز در این خصوص برخوردار نبوده و فرآیند حیوانات پذیرش شده را با حمایت بخش خصوصی انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چندی پیش خبری مبنی بر اخراج کلیه پرسنل کلینیک حیات وحش پارک پردیسان به‌دلیل عدم تأمین بودجه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در رسانه‌ها منتشر شد که بلافاصله از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر اخراج کارکنان موضوعاتی همچون عدم پذیرش حیوانات، عدم رسیدگی به حیوانات (که در مجموعه نگهداری می‌شوند)، تعطیلی آزمایشگاه و اتاق عمل کلنیک از هجمه‌هایی بود که در فضای مجازی بر ضد این کلینیک که بخشی از مرکز مدیریت و بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده بود.

بیشتر بخوانید:

خبر اخراج کلیه پرسنل کلینیک حیات وحش پارک پردیسان تکذیب شد

اشاره به موردی در ارتباط با مرکزی که به‌عنوان کلینیک حیات وحش پارک پردیسان شناخته می‌شود قابل توجه است و آن این‌که این مرکز در یک فضای حدود 200 الی 250 متری (به جز فضای نگهداری حیوانات) فاقد هرگونه آزمایشگاه، داروخانه، اتاق عمل و ... است و به‌عبارت دیگر این مرکز تنها نام کلینیک را یدک می‌کشد و هیچ مجوز و تجهیزات لازم برای دریافت مجوز فعالیت به‌عنوان کلینیک ندارد و گزارش‌های مطرح شده در ارتباط با تعطیلی اتاق عمل و پذیرش حیوانات کذب محض است.

شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با حواشی مطرح شده در ارتباط با این موضوع امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هجمه‌های ناروایی در ارتباط با قرنطینه و تعطیلی این کلینیک عنوان شد که تمامی این موارد کذب است. فعالیت این مرکز با قوت ادامه دارد و آمار مراجعات، درمان و تیمار گونه‌های جانوری گواهی بر این مدعا است.

وی ادامه داد: با وجودی‌که فعالیت این کلینیک ادامه دارد اما تداوم آن نیازمند رعایت ضوابطی در درمان حیوانات است که متولی آن دامپزشکی است و ما نیز ملزم هستیم تا آن موارد را رعایت کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با پیشینه فعالیت این کلینیک نیز گفت: این فضا در سال 79 با ایجاد اتاقکی برای نگهداری جمعیت قوچ، میش و کل و بزی که در اینجا نگهداری می‌شد راه‌اندازی شد و از سال 90 این فضا به شکل قانونی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. این پیمانکار بخش خصوصی از آن سال تا خرداد 98 به فعالیت خود ادامه داد.

منتظمی افزود: در خرداد ماه سال 98 مسئولیت این کلینیک به پژوهشکده محیط زیست واگذار شد و از آنجایی‌که این پیمانکار سابقه خوبی در این زمینه داشت فعالیت با این بخش خصوصی ادامه پیدا کرد. اواخر مهر ماه 98 مدیریت این کلینیک به صندوق ملی محیط زیست ارجاع شد و تا خرداد ماه امسال که مسئولیت کلینیک به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شد همکاری با این بخش خصوصی ادامه داشت تا این‌که سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت برای ساماندهی این کلینیک و ارتقاء استانداردها و تجهیزات همکاری با این مجموعه پیمانکاری را قطع کرد که طبیعتاً نیروهای تحت پوشش این مجموعه نیز قطع همکاری شد.

وی در ارتباط با اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی فعالیت این کلینیک حیات وحش پارک پردیسان عنوان کرد: به دستور ریاست سازمان و به‌منظور فعالیت با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی مقرر شده تا فعالیت این کلینیک در قالب یک مرکز تحقیقاتی استفاده شود. همچنین پژوهشکده محیط زیست نیز اعلام آمادگی کرده تا گروه علمی تخصصی تحت عنوان مدیریت و بیماری‌های حیات وحش ایجاد کند که در این‌صورت شرایط برای افزایش تعاملات با مراکز علمی و پژوهشی فراهم خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با فرآیند پذیرش و درمان حیوانات دریافتی اظهار کرد: در شرایط فعلی تأمین دستگاه‌های رادیوگرافی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن هزینه‌های سنگینی است و امکان آن نیز فراهم نیست و همچون گذشته رسیدگی به وضعیت درمان حیوانات پذیرش شده با هماهنگی سازمان و نظام دامپزشکی بیمارستان دانشکده دامپزشکی و همچنین ظرفیت بخش خصوصی است.

منتظمی در ارتباط با وضعیت حیوانات موجود در کلینیک نیز گفت: تعدادی از گونه‌ها در مراکز نگهداری می‌شوند که وضعیت این جانوران کارشناسی شده و پس از طی مراحل درمان یا در زمان مشخص در زیستگاه‌شان (با استعلام اداره کل استان‌ها) رهاسازی می‌شوند و یا در صورتی‌که گونه غیربومی هستند در صورت درخواست باغ‌وحش‌های واجد شرایط برای نگهداری واگذار می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که اداره کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست به‌دنبال باغ‌ وحش‌داری نیست، گفت: ما در این مرکز از ظرفیت نگهداری و ماندگار شدن حیوانات برخوردار نیستیم و براساس هملاهنگی با مراکز استان‌ها و درخواست باغ‌وحش‌ها حیوانات را واگذار می‌کنیم البته مواردی هم که هیچ درخواست و یا مکانی برای رهاسازی حیوانات وجود نداشته باشیم به اجبار از آنها در مرکز پردیسان نگهداری می‌کنیم، به‌عنوان نمونه در حال حاضر 14 قلاده گرگ در این مرکز نگهداری می‌شود که هیچ مرکز استان و یا باغ‌وحشی درخواستی برای آنها ندارند و به اجبار از آنها در پردیسان نگهداری می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: ما در پارک پردیسان و در بین دو اتوبان از ظرفیت لازم برای پذیرش و نگهداری از حیوانات از کل کشور را نداریم و به همین دلیل طی رایزنی‌های انجام شده با هر استان به‌دنبال آن هستیم تا مرکز قرنطینه در هر استان ایجاد کنیم و در برنامه درازمدت نیز به‌دنبال انتقال مرکز پردیسان به حاشیه شهر هستیم.

منتظمی در ارتباط با استان‌هایی که از ظرفیت لازم برای قرنطینه حیوانات را ندارند نیز اظهار کرد: این استان‌ها بهتر است یا از ظرفیت استان‌های همجوار و یا باغ‌وحش‌های (به‌دلیل دارا بودن دامپزشک یا مسئول فنی) جهت تیمار کوتاه‌مدت استفاده کنند البته در صورت نیاز پردیسان پذیرای حیوانات در پردیسان خواهد بود.

وی در خصوص فرآیند درمان حیوانات در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان هم گفت: با وجودی‌که 4 دامپزشک در سازمان بر روند فعالیت درمان حیوانات مرکز نظارت دارند ولی در صورت نیاز بخش خصوصی با حمایت‌های سازمان و نظام دامپزشکی اقدام به فرآیندهای درمانی حیوانات می‌کنند و تاکنون این حمایت‌ها هزینه‌ای برای سازمان حفاظت محیط زیست در پی نداشته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: در کل کشور 27 دامپزشک به فعالیت می‌پردازند و در صورت نیاز از دامپزشکان معتمد برای انجام اقدامات درمانی استفاده می‌شود.

در ادامه این جلسه سیامک‌ مسعودی‌ رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز از تدوین دستورالعملی برای قرنطینه گونه‌های جانوری در کل کشور خبر داد و عنوان کرد: دستورالعملی به‌صورت فنی برای ساختار نگهداری حیوانات در استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به این مطلب که ساختار فعالیت در بیماری‌های حیات وحش به سه بخش بیماری‌های حیات وحش، بیماری باغ‌وحش‌ها و امداد و نجات گونه‌های جانوری است، گفت: مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری‌ها در حیات وحش پذیرش آنها در کلینیک‌ها نیست و می‌بایست با استفاده از ظرفیت سازمان دامپزشکی نسبت به شناسایی بیماری‌ آگاه و پس از تشخیص به نسبت به واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری‌های حیوانات اقدامات لازم انجام خواهد شد.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در ارتباط با موضوع نظارت بر باغ‌وحش‌ها نیز عنوان کرد: تعیین ضوابط و چارچوب برای ارائه مجوز برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و نظارت بر بخش بهداشت این مراکز بر عهده نظام دامپزشکی است که با هماهنگی بین سازمانی بر فعالیت مراکز نگهداری حیوانات نظارت لازم انجام می‌شود.

انتهای پیام/4105/

منبع: آنا

کلیدواژه: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کلینیک حیات وحش پارک پردیسان بیماری های حیات وحش درمان حیوانات باغ وحش ها بخش خصوصی بیماری ها اتاق عمل استان ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری ظهر شنبه در جریان بازدید از اداره کل محیط زیست استان که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور احداث تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محورها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد. نظری بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوزها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار شده و پس از بهبودی به محیط زیست بر خواهد گشت.

همچنین استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

کد خبر 6089984

دیگر خبرها

  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید