Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@20:56:43 GMT

درمان تومور مغزی با کمک هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۱۲۵۷

درمان تومور مغزی با کمک هوش مصنوعی


به گزارش تابناک و به نقل از ساینمگ، شاید یک ابزار دقیق یادگیری ماشینی بتواند به پزشکان کمک کند تا درمان‌های شخصی‌سازی شده‌ای را برای بیماران مبتلا به تومورهای مغزی "گلیوما"(Glioma) ارائه دهند.

پژوهشگران هندی و ژاپنی، یک روش جدید یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که نوع متداولی از تومور مغزی را در درجات پایین یا بالا، با دقت حدود ۹۸ درصد طبقه‌بندی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روش می‌تواند به پزشکان کمک کند تا موثرترین راهبرد را برای درمان شخصی‌سازی شده بیماران انتخاب کنند.

گلیوما، نوع متداولی از تومور مغزی است که بر یاخته‌های گلیال که وظیفه حمایت از نورون‌ها را بر عهده دارند، اثر می‌گذارد. درمان بیماران باید با توجه به میزان تهاجمی بودن تومور آنها متفاوت باشد؛ در نتیجه تشخیص درست میزان تهاجمی بودن تومور هر بیمار، بسیار مهم است.

رادیولوژیست‌ها معمولا از اسکن‌های ام‌.آر.آی، داده‌های بسیاری را به دست می‌آورند تا تصویر سه‌بعدی بافت اسکن‌ شده را بازسازی کنند. بسیاری از داده‌های به دست آمده از اسکن‌های ام‌.آر.آی از جمله جزئیات مربوط به شکل و بافت تومور را نمی‌توان با چشم غیرمسلح تشخیص داد.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به استخراج این داده‌ها کمک کنند. متخصصان سرطان‌شناسی، از این روش برای بهبود تشخیص بیماران استفاده کرده‌اند اما هنوز باید دقت این روش افزایش یابد.

"گانش پاندیان ناماسیوایام"(Ganesh Pandian Namasivayam)، پژوهشگر "دانشگاه کیوتو"(Kyoto University) ژاپن با همکاری "بالاسوبرامانیان رامان"(Balasubramanian Raman)، دانشمند هندی، نوعی روش یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند تومورهای گلیوما را با حدود ۹۸ درصد دقت، در درجات بالا و پایین طبقه‌بندی کند.

با کمک این روش، تومورهای گلیوما با توجه به میزان تهاجمی بودن آنها مشخص و طبقه‌بندی می‌شوند تا پزشکان بتوانند درمان مناسب برای هر بیمار را با توجه به سطح تومور انتخاب کنند.

رامان گفت: روش ما، رویکردهای پیشرفته‌ای را به کار می‌گیرد تا میزان تهاجمی بودن گلیوما را با توجه به اسکن‌های ام‌.آر.آی مغز بیماران مشخص کند.

گانش گفت: ما امیدواریم هوش مصنوعی، به ابداع مدل‌های نرم‌افزاری نیمه خودکار یا خودکار منجر شود که می‌توانند به پزشکان و رادیولوژیست‌ها در انتخاب بهترین درمان برای بیماران کمک کنند.

این پژوهش، در مجله "IEEE Access" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: جلیل سبحانی اکبر طبری مصطفی نیاز آذری علی دیواندری غلامرضا منصوری بیژن قاسم زاده هوش مصنوعی گلیوما تومور مغزی جلیل سبحانی اکبر طبری مصطفی نیاز آذری علی دیواندری غلامرضا منصوری بیژن قاسم زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله محمدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است

امام‌ جمعه سابق همدان به علت عارضه مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تحت درمان است‌‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، امام جمعه سابق همدان به علت عارضه مغزی و کاهش هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در قم بستری و تحت درمان است.

آیت‌الله طه‌محمدی در فروردین ماه امسال در راه بازگشت از سفر مشهد مقدس دچار سانحه رانندگی شد که در این حادثه همسر ایشان فوت کرد.

در آن زمان آیت‌الله محمدی  با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد، اما پس از مدتی، پزشکان متوجه وجود لخته خون در مغز وی شدند که منجر به انجام جراحی در بیمارستانی در تهران شد. پس از عمل جراحی از بیمارستان مرخص و رو به بهبودی رفت.

متاسفانه در هفته گذشته آیت‌الله محمدی دچار سکته و خونریزی مغزی شده که منجر به بستری ایشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در استان قم شده است.

بنابر اطلاعات خبرنگار تسنیم، اکنون هوشیاری آیت‌الله محمدی در سطح پایین است و تغییری نسبت به روزهای قبل نداشته است.

با توجه به اوضاع امام‌ جمعه سابق همدان، از مردم تقاضا داریم برای سلامتی و بهبودی ایشان دعا کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • نحوه آنژیوگرافی مغز + فیلم
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • آیت‌الله محمدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی