Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:39:55 GMT

بازار سیاه متادون در مازندران برچیده می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۲۱۱۹

بازار سیاه متادون در مازندران برچیده می‌شود؟

ایسنا/مازندران مجموع معتادان تحت پوشش ۵۵ هزار و ۹۶۶ نفر در مازندران بوده که ۴۸ هزار و ۶۳۷ نفر دریافت‌ کننده متادون‌ هستند اما سازوکارهایی تعریف شده که بر اساس آن کد گذاری‌هایی انجام و بسته به میزان مصرف و نوع مواد برای در هر فرد، بازه‌ زمانی تعریف خواهد شد تا از بازار سیاه جلوگیری شود.

احمد مظفری در نشست با خبرنگاران با اشاره به ایجاد بیش از ۲ هزار کیلومتر انواع موانع فیزیکی و الکترونیکی در مرزها برای مقابله با قاچاق مواد مخدر اظهار کرد: با وجود همه سخت‌گیری‌ها شاهد کشف ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر و روانگردان در کشور و بیش از ۴ تن انواع مخدر در مازندران در سال ۹۸ بوده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه به صورت سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه ترک مصرف مواد مخدر و درمان آن می‌شود، تصریح کرد: این میزان ۱۱.۷ درصد تولید ناخالص ملی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران با بیان اینکه ایران رتبه اول کشفیات تریاک، رتبه دوم کشفیات مورفین و هروئین در جهان را دارد و سالانه  ۱۹۹ هزار میلیارد تومان هزینه در کشور به این امر اختصاص می‌یابد، گفت: بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر را بیانگر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر بوده است و ۶۰ دستگاه و نهاد در طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها سهم دارند.

مظفری از شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها در جهان و افزایش ۵۰ برابری تولید مواد افیونی در افغانستان خبر داد و خاطرنشان کرد:  کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد در برنامه ششم توسعه بر اساس ماده ۵۷ یک سیاست راهبردی و کلان است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران با تاکید بر اینکه مواد مخدر تهدید کننده امنیت و سلامت جامعه و زمینه ساز ۶۵ درصد آسیب های اجتماعی و جرایم کشور است، اظهار کرد: مواد مخدر سهم  ۶۵ درصدی در همسرآزاری، ۵۵ درصدی در طلاق، ۳۰ درصدی در کودک آزاری ، ۲۵ درصدی در قتل عمد، ۲۳ درصدی در نزاع، خشونت ۲۰ درصدی در جرایم منکراتی و ۱۰ درصدی در جرایم مالی دارد.

مظفری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد ضرورت مقابله جدی و فراگیر با مواد مخدر، گفت: مقام معظم رهبری مواد مخدر و اعتیاد را مهم‌ترین و اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور اعلام کردند و مبارزه همه جانبه، قاطع و فراگیر با مواد مخدر از مطالبات اساسی مردم و نظام است.

وی به رشد آمار مرگ و میر مواد مخدر و محرکه در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ۶۳ درصد افراد فوت شده مواد مخدر و محرکه سال ۹۸ زیر ۴۰ سال سن داشتند و ۴۶.۸ درصد مجرد بودند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران پاکسازی و بهسازی  ۳۰ منطقه آلوده و آسیب‌زا در استان را از افتخارات و اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید در جهت کاهش آسیب های اجتماعی اعلام کرد و نقش رسانه ها را در پیشگیری از مواد مخدر بسیار مهم دانست و تاکید کرد: با کمک رسانه ها باید نهضت مبارزه با مواد مخدر فراگیر شود و در این حوزه  نقش رسانه ها در تبیین خطرات و مضرات مواد مخدر، آموزش مهارتهای زندگی و اصلاح  باورهای غلط در حوزه مواد مخدر بسیار مهم است.

وی افزود: ۶۰ درصد جمعیت جامعه از عوارض مصرف مواد مخدر آگاه نیستند و نقش رسانه ها در کاهش و کنترل تقاضای مواد مخدر اثربخش خواهد بود.

مظفری در ادامه اقدامات پیشگیری و فرهنگی در سال ۹۸ در استان را تشریح کرد و از اجرای طرح یاریگران زندگی در ۸۰۰ مدرسه با ۴۰ هزار دانش آموز، بهره گیری از ظرفیت ۱۵۳ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر، ۹۳هزار و ۳۰۰ نفر ساعت آموزش مهارت‌های زندگی برای خانواده‌ها، ۲۱۶ هزار و ۵۳۰ نفر ساعت آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری اولیه از اعتیاد برای دانش آموزان، برگزاری ۲۰۴ کارگاه آموزشی برای ۶۱۲۰ دانشجو، آموزش ۴۶ هزار و۶۰۰ نفر ساعت برای زندانیان و خانواده های آنان، آموزش ۴۲ هزار و ۱۷۰ نفر در محیط کارگری و آموزش پیشگیری از اعتیاد برای دهیاران و اعضای شوراهای ۱۱ شهرستان به عنوان مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌ها یاد کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران به اجرای طرح یاریگران زندگی برای مشارکت همه اقشار در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر با اولویت آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید بیش از ۲۰۰۰ مدرسه مازندران تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت.

مظفری با اشاره به نقش رسانه برای مقابله جدی با مواد مخدر به مناسبت پنجم تیرماه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در استان خاطرنشان کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری دو سیاست و راهبرد جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش آسیب های اجتماعی و مشارکت همه اقشاردر این حوزه است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر چرایی توزیع نکردن متادون در داروخانه ها، نبود نظارت کافی در افراد تحت پوشش و زمینه بازار سیاه در فروش متادون، گفت: مجموع معتادان تحت پوشش ۵۵ هزار و ۹۶۶ نفر در مازندران بوده که ۴۸ هزار و ۶۳۷ نفر دریافت‌ کننده متادون‌ هستند اما سازوکارهایی تعریف شده که بر اساس آن کد گذاری‌هایی انجام و بسته به میزان مصرف و نوع مواد برای در هر فرد، بازه‌ زمانی تعریف خواهد شد تا از بازار سیاه جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی متادون مواد مخدر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران مواد مخدر بازار سیاه نقش رسانه رسانه ها تحت پوشش سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۲۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مهدی حاجیان صبح یکشنبه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه پس از اطلاع از اینکه اعضای ۲ باند توزیع مواد مخدر قصد انتقال محموله‌هایی را به کرمانشاه دارند، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی ادامه داد: مأموران با انجام کارهای اطلاعاتی و در تحقیقات گسترده خود موفق به شناسایی ۴ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان ۲ باند مواد مخدر شده و آنها را در عملیات‌هایی جداگانه توقیف کردند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام گرفته از خودروهای توقیفی، مجموعاً ۱۶۳ کیلوگرم تریاک کشف شد.

رئیس پلیس استان کرمانشاه همچنین از دستگیری ۱۰ عضو باندهای قاچاق مواد مخدر خبر داد و گفت: افراد دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضائی شدند.

وی در پایان مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر را از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه عنوان کرد.

کد خبر 6090488

دیگر خبرها

  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان