Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیریت حسابرسی داخلی در بانك صنعت و معدن در راستای استقرار حاكمیت شركتی و اصلاح ساختاری در این بانك و با هدف اطمینان بخشی از مواردی هم چون شناسایی و معرفی اصول و ارزش های سازمان، اعمال سیاست ها و خط مشی های سازمان، رعایت قوانین و مقررات، قابل اعتماد و دقیق و قابل اتکا بودن صورت های مالی و سایر اطلاعات منتشر شده و مدیریت کارآمد و اثربخش نیروی انسانی و سایر منابع آنگونه که باید اجرا یا رعایت شود، ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




مدیریت حسابرسی داخلی در بانك صنعت و معدن در راستای استقرار حاكمیت شركتی و اصلاح ساختاری در این بانك و با هدف اطمینان بخشی از مواردی هم چون شناسایی و معرفی اصول و ارزش های سازمان، اعمال سیاست ها و خط مشی های سازمان، رعایت قوانین و مقررات، قابل اعتماد و دقیق و قابل اتکا بودن صورت های مالی و سایر اطلاعات منتشر شده و مدیریت کارآمد و اثربخش نیروی انسانی و سایر منابع آنگونه که باید اجرا یا رعایت شود، ایجاد شده است.
نظر به اهمیت كار این بخش از بانك و برای آشنایی با نحوه عملكرد این مدیریت، روابط عمومی بانك صنعت و معدن در مصاحبه با خدیجه اطیابی مدیر حسابرسی داخلی این بانك در خصوص عملکرد سال 1398 و اهم برنامه‌ها و سیاست‌های نظارتی مدیریت حسابرسی داخلی در سال 1399به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه می آید؛

1- در مورد مأموریت مدیریت حسابرسی داخلی توضیح دهید و بفرمایید چه وظایفی بر عهده همكاران این مدیریت می باشد؟
مأموریت مدیریت حسابرسی داخلی، ارائه خدمات اطمینان بخش و مشاورهای مستقل و بی‌طرفانه، به منظور ارزش افزایی و بهبود عملیات بانك  است.
حسابرسی داخلی با ایجاد رویكردی منظم و روشمند، به بانك اطمینان معقولی می‌دهد كه ریسك ها توسط واحدهای ذیربط به نحو مناسب شناسایی و مدیریت می‌شوند، اطلاعات مالی، عملیاتی و مدیریتی با اهمیت بانك، قابل اعتماد، منصفانه و به موقع تهیه و ارائه می‌گردد و تأمین منابع به صرفه بوده و به نحو مناسب نگهداری می‌شود و تخصیص منابع كارآ و اثربخش صورت میگیرد.

2- این مدیریت از چه زمانی كار خود را به عنوان یك مدیریت مجزا آغاز نموده است؟
در راستای استقرار حاكمیت شركتی در بانك صنعت و معدن با توجه به مقررات بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای دستورالعمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در بانک‌های دولتی (ابلاغیه شماره 103635/62 مورخ 97/05/21 وزارت امور اقتصادی و دارائی)، "مدیریت حسابرسی داخلی" بانك صنعت و معدن از اواخر سال 1397 تشكیل شد.

3- اقداماتی كه بلافاصله بعد از شكل گیری این مدیریت در دستور كار قرار گرفت چه اقداماتی بود؟
تهیه و تدوین منشور كمیته حسابرسی و منشور حسابرسی داخلی اقدامی بود كه پیش از هر اقدام دیگری در دستور كار قرار گرفت و پس از آن سیستمی کردن فرآیند تعامل مدیریت حسابرسی با سایر واحدها از طریق سامانه حسابرسی داخلی شامل درج بندهای حسابرسی عملیاتی به تفکیک واحدها در سامانه و ابلاغ به ایشان، ثبت كامل گزارش‌های حسابرسی داخلی تمامی شعب بانك و ارجاع به شعب و پیگیری آن و دو نوبت بررسی، فعالیت هایی بود كه در سال 98 با جدیت دنبال شد و به انجام رسید.
همچنین در این سال نسبت به ارزیابی كلی سیستم كنترل داخلی بانك براساس 5 جزء مدل كوزو 2013 و پیگیری ارزیابی ریسك و فعالیتهای كنترلی مالكان فرآیندهای بانك در حوزه‌های مالی، ارزیابی طرحها و اعتبارات، نظارت برمصرف تسهیلات، وصول مطالبات، خزانه‌داری، سرمایه انسانی و رعایت قوانین و مقررات (بازرسی و تطبیق) پرداخته شد كه در سال 1399 بر اساس اولویتهای ابلاغی كمیته حسابرسی، ماتریسهای ریسك-كنترل و حسابرسی مبتنی بر ریسك در فرآیندهای مورد نظر كمیته به سرانجام خواهد رسید.
همچنین اقدامات مقدماتی در زمینه ارزیابی نظام حاكمیت شركتی و واحد مدیریت ریسك نیز انجام شده و در سال 1399 تكمیل خواهد شد.

4- در مورد بررسی نحوه ارزیابی كنترلهای داخلی در قالب5 جزء مدل كوزو توضیح بیشتری بدهید؟
پنج جزء این مدل عبارتند از محیط کنترلی، ارزیابی ریسك، فعالیت های کنترلی، اطلاعات و ارتباطات (در سال جاری و در قالب حسابرسی IT انجام خواهد شد)، نظارت

5- در خصوص تعداد جلساتی که دبیری آنها به عهده مدیریت حسابرسی داخلی بوده و نحوه فعالیت این مدیریت جزییات بیشتری ارائه نمایید؟
با توجه به اینکه در سال 1398 دبیری دو کمیته "حسابرسی و کنترل‌های داخلی" و " مدیریت ریسک عملیاتی" به عهده این مدیریت بود، در این سال تعداد 11 جلسه، کمیته حسابرسی و کنترل‌های داخلی و نیز 11 جلسه، کمیته ریسک عملیاتی به دبیری این مدیریت برگزار گردید.
همچنین با استناد به تکلیف مقرر در بند 2 صورتجلسه نخستین جلسه کمیته تطبیق (به شماره 804 مورخ 98/01/18) مبنی بر تفکیک وظایف واحدها، رعایت قوانین و مقررات (تطبیق)، ممیزی، بازرسی، ریسک و حسابرسی داخلی کارگروه مشورتی ساماندهی کنترل‌های داخلی با سرپرستی این مدیریت تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر (15 جلسه)، تفکیک وظایف واحدهای نظارتی بانک درخصوص قوانین و مقررات نظارتی بانک مرکزی، تدوین «نظامنامه کنترل‌های داخلی» برای بانک به انجام رسید و نتایج حاصل از ارزیابی کنترل‏های داخلی و اهم موارد مستعد بهبود در بانک به هیأت مدیره محترم بانک اعلام گردید و گزارش "اهم یافته های حسابرسی داخلی/ عملیاتی در سال 1398 "و همچنین پیشنهادات عملیاتی در خصوص نقاط مستعد بهبود، طی نامه شماره 9963 مورخ 99/02/23 به هیأت مدیره محترم ارائه گردید، انجام مقدمات برونسپاری و انتخاب پیمانکار حسابرسی فناوری اطلاعات (IT) و چارچوب كنترل های داخلی حاكم بر فناوری اطلاعات، پیگیری کلیه امور مربوط به برنامه و عملکرد شاخص های عمومی و اختصاصی ارزیابی عملكرد بانك به مراجع ذیربط (وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت)، انجام خود ارزیابی بر اساس استانداردهای IPPF اقدامات دیگری بود كه توسط این مدیریت انجام شد.

6- از خود ارزیابی سخن گفتید كه یكی از اركان كار سازمانی است، نحوه انجام این مقوله را تشریح كنید؟
این مدیریت نسبت به انجام خودارزیابی فعالیتهای حسابرسی داخلی براساس استانداردهای بین‌المللی حسابرسی داخلی(IPPF) با کسب راهنمایی از مشاور كمیته حسابرسی خبره در امور حسابرسی داخلی (كه علاوه بر عضویت در انجمن بین المللی حسابرسان داخلی IIA، حسابدار رسمی نیز می باشند) اقدام نموده و نتایج آن به كمیته حسابرسی اعلام شده است.

7- نتایج حاصل از ارزیابی کنترل‏های داخلی و اعلام اهم موارد مستعد بهبود در بانک چه بوده است؟
از منظر بررسی کفایت کنترل‌های داخلی بانک، جهت تحقق سه گروه اهداف عملیاتی، اهداف گزارش‌دهی و اهداف رعایتی، بر اساس نتایج مشاهدات و پاسخگویی مالکان فرآیندها ، اهم نقاط مستعد بهبود در محورهای ضرورت پاسخگویی مناسب و تقویت مدیریت کاستی‌ها جهت ایجاد و توسعه یک فرهنگ کنترل داخلی قوی در بانک، ضرورت شناسایی و ارزیابی مناسب ریسک فعالیت‌های بانکداری در مورد اقلام داخل یا خارج ترازنامه شامل ضرورت اصلاح ساختارها و فعالیت‌های کنترلی کلیدی از قبیل تفکیک وظایف تصویب، تأیید، مطابقت و رسیدگی عملکردهای عملیاتی، ضرورت انتقال کافی اطلاعات بین سطوح مدیریت در بانک، به ویژه در انتقال مشکلات و مسائل از سطوح پایین‌تر به سطوح بالاتر، ضرورت اعمال فعالیت‌های نظارتی کافی و کارآمد و تحلیل شکاف و لزوم تدوین نظام حسابرسی عملیاتی بر بنیاد گزارش یکپارچه عملکردی بانک می باشد.

8- این مدیریت برای سال جاری چه برنامه ها و اهدافی را دنبال می كند؟
مدیریت حسابرسی داخلی در نظر دارد تا در تداوم فعالیت‌های خود در سال 1398 ؛ این اقدامات را انجام داده و یا تکمیل نماید كه شامل حسابرسی رعایت قوانین و مقررات و نظارت بر مدیریت های نظارتی خط دوم دفاعی، اقدامات تكمیلی در ارزیابی نظام حاكمیت شركتی و واحد مدیریت ریسك، انجام حسابرسی مبتنی بر ریسک فرآیندهای اصلی بانک بر اساس اولویت‌های مصوب کمیته حسابرسی یعنی ارزیابی طرح‌ها نظارت بر مصرف تسهیلات وصول مطالبات، نهایی شدن انتخاب پیمانکار و شروع حسابرسی داخلی IT، هماهنگی و تعامل با سازمان حسابرسی جهت انجام حسابرسی عملیاتی، بازنگری «دستورالعمل حسابرسی داخلی» مبتنی بر ریسك و برگزاری جلسات کارگروه مشترک کنترلهای داخلی است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: داخلی بانك صنعت و معدن مدیر حسابرسی مدیریت حسابرسی داخلی رعایت قوانین و مقررات بانک صنعت و معدن کنترل های داخلی حاکمیت شرکتی کمیته حسابرسی مستعد بهبود بر اساس سال 1398

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۴۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران،  نمایندگانی از ۱۰۰ کشور ‌دنیا و بیش از ۲ هزار تجار خارجی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی آبادی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشستی با اصحاب رسانه درباره ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه) اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال و توسعه صادرات و ارزآوری است.

وی افزود: قصد ما اول از برگزاری این نمایشگاه، معرفی دستاوردها به کشورهای دیگر و اعلام آمادگی تعامل با سایر کشورهاست بعضی از این کشورها تولیدات ما را نمی‌شناسند و باور نمی‌کنند که این محصولات تولید داخل باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشورهایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا بخرند ما به آنها کالا خواهیم فروخت، ضمن اینکه بسیاری از بازارها برای ما وجود دارد که ما به دنبال اصلاح مقاصد صادراتی هستیم.

علی آبادی بیان داشت: عده‌ای در بازار رقابت، اخباری را در فضای مجازی منتشر می‌کنند در حالی که با این اقدام در میدان کسی بازی می‌کنند که به نفع کشور نیست.

وی با اشاره به نامگذاری شعار اقتصادی سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبری پنج سال متوالی است که به موضوع تولید پرداخته‌اند که تولید کافی نیست و امسال بر جهش تولید تمرکز کردند و امسال بر جهش تولید با مشارکت مردم پرداختند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کم و کاستی‌هایی از بعد از انقلاب تا کنون وجود دارد که باید رفع شود هر چند اقداماتی در این عرصه صورت گرفته است. برای تحقق جهش تولید هر کاری انجام دهیم کامل نیست و حدی بر اقدامات این موضوع وجود ندارد و نیازمند یک نقشه راه است.

علی آبادی اولین موضوع تحقق شعار را بحث تأمین ارز عنوان کرد و گفت: با اختصاص ارز بایستی نیازهای تولید را رفع کرده و صادرات را توسعه دهیم که این نمایشگاه همسو با تحقق شعار سال است.

وی عنوان کرد: اولویت تحقق ارز به شرکت‌هایی است که ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. اگر شرکتی بر ساخت داخل تمرکز داشته باشد می‌تواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهره مند شود اگر هر شرکتی ارز کمتر و بهره‌وری بیشتری را با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد در اولویت هستند این امر توسط دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت صمت رصد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تکمیل سرمایه گذاری‌های ناقص و راه اندازی بنگاه‌های ناقص از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه بیان کرد.

علی آبادی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در تحقق شعار سال استفاده از مشارکت مردم در سرمایه گذاری گفت: باید بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم و پتانسیل‌های بزرگ را ایجاد کنیم.

وی افزود: صندوق‌های پروژه را برای طرح‌ها ایجاد و از مشارکت مردم استفاده کنیم در همین راستا به دنبال ایجاد سازوکارها هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید نبود بازار برای کالاهای تولیدی است در همین راستا یکی از اقدامات ما بازار خارج از مرزهاست.

علی آبادی افزود: بسیاری از کالاهایی با کیفیت بدتر و قیمت ارزان‌تر از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی از برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا از روش‌های نوین و فناورانه استفاده خواهیم کرد. نمایشگاه‌های هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشورهای آفریقایی یک اقیانوسی از فرصت‌های بی نظیر است گفت: فرصت برای پیمانکاران در حوزه زیرساخت‌ها زیاد است و به خاطر کشت فراسرزمینی برای انتقال تکلونوژی است.

علی آبادی گفت: تداوم و پایداری در ارتباط‌ها و مشارکت‌های تجاری برقراری اصل برد برد است باید تکنولوژی، سرمایه گذاری و شغل را به کشورهای آفریقایی ببریم. ‌

کد خبر 748731

دیگر خبرها

  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • کسب رتبه برتر فرمانداری درمیان بر اساس ارزیابی وزارت کشور
  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان