Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-01@17:29:03 GMT

وزارت نفت ۱.۵ میلیون خودرو LPG سوز را نادیده گرفت

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۴۹۵۲

وزارت نفت ۱.۵ میلیون خودرو LPG سوز را نادیده گرفت

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، وزارت نفت با انتشار سندی تحت عنوان سند مقدماتی تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور، اقدام به حذف LPG از سبد سوخت کشور کرده است. در حالی این اقدام انجام می‌شود که چالش‌های قیمت گذاری و مجدداً « پذیرش پرداخت دراز مدت یک یارانه جدید» یکی از دلایل وزارت نفت برای اقدام مذکور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اکنون با توجه به تولید سالانه ۱۸ میلیون تن LPG در کشور، برای حدود ۹.۵ میلیون تن آن محل مصرفی در نظر گرفته نشده است و تنها ۸.۵ میلیون تن آن مورد مصرف داخلی است.

بنابراین اگر این مقدار به عنوان اتوگاز در خودروها مصرف شود، می‌توان مقدار بنزین و دیزل معادل آزاد شده را صادر کرد.

رضا رحیمی، کارشناس حوزه صنعت گاز گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که صادرات بنزین و گازوئیل به طور میانگین با قیمت ۱۵۰ دلار گران‌تر از LPG انجام می‌شود، بنابر این با صادر نمودن بنزین و گازوئیل آزاد شده معادل LPG، مبلغی در حدود ۱.۴ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور را شاهد هستیم. علاوه بر این از هدر رفت LPG مازاد تولیدی در خط لوله گاز طبیعی و فلرها جلوگیری می‌شود.

کاهش سهم یارانه دولتی با تکیه به درآمدهای جدید

وی افزود: با توجه به درآمد حاصل از جایگزینی اتوگاز با بنزین و گازوئیل می‌توان بدون ریسک به چالش‌های قیمت گذاری و در نظر گرفتن یارانه جدید تن داد.

به گفته این کارشناس حوزه گاز استفاده نکردن از ال پی جی به عنوان سوخت مورد استفاده به دلیل برتری‌هایی که از منظر عدم آسیب رسانی به مکانیک خودرو، میزان پیمایش بالاتر نسبت به سوخت گازی، ایمنی بالاتر نسبت به گاز سی ان جی و جایگزینی راحت تر در پمپ بنزین‌ها دارد، می‌تواند برای دولت هزینه زایی مضاعف داشته باشد.

رحیمی با اشاره به اینکه اکنون ۱.۵ میلیون خودرو LPG در کشور وجود دارد و بهانه قیمت گذاری دلیل موجهی برای نادیده گرفتن این تعداد صاحبان خودرو در کشور نیست، تصریح کرد: همچنین نباید این دلیل بهانه‌ای شود برای هدر رفت سالانه ۹.۵ میلیون تن LPG در کشور.

وی ادامه داد: مطالعه تجربه سایر کشورها نیز نشان دهنده این است که کشوری مانند روسیه با وجود دارا بودن منابع فراوان CNG و تولید بنزین، از LPG نیز در سبد سوخت خود بهره می‌گیرد و یکی از دلایل این کار دولت روسیه، پایداری امنیت سبد سوخت حمل و نقلی است.

CNG و LPG جایگزین بنزین و گازوئیل

وزارت نفت در حالی حذف کامل LPG از سبد سوخت حمل و نقل را در نظر گرفته که آن را تنها با CNG مقایسه کرده است. در حالی که همزمان می‌توان از این دو سوخت به عنوان جایگزین‌های مناسب بنزین و دیزل از نظر اقتصادی برای دولت و مردم استفاده کرد. همچنین در شرایطی وزارت نفت چالش قیمت گذاری را بهانه‌ای برای حذف LPG از سبد سوخت قرار داده است که تجربه اخیر افزایش قیمت بنزین و مشکلاتی که در آبان ماه ۹۸ پیش آمد نشان داد که چالش‌های قیمت گذاری سوختی مانند بنزین به دلیل استفاده عموم مردم از آن، بسیار شدیدتر از مسائل مربوط به LPG و CNG خواهد بود.

چالش‌های ال.پی.جی قابل مدیریت است

بنابر این با رسمی نمودن استفاده ازLPG در سبد سوخت حمل و نقل کشور، طبق پیش بینی‌های کارشناسان، حتی در صورت اعمال اصلاحات قیمتی برای این سوخت، به دلیل گستره محدودتر آن نسبت به بنزین، مشکلات و چالش‌هایی همچون بنزین پدید نخواهد آمد و تصمیم گیری ها در رابطه با اعمال سیاست‌های استفاده از آن در سبد سوخت، آسان‌تر خواهد بود. از سوی دیگر نیز با در نظر گرفتن یارانه یا سهمیه استفاده از LPG برای افراد مناطق فاقد گاز طبیعی، می‌توان مشکلاتی که در توزیع LPG در کشور در فصول سرد سال وجود دارد را برطرف نمود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: رضا رحیمی قیمت گاز مصرف بنزین پمپ CNG

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۴۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی

ایده اعطای بنزین به نفر به جای خودرو، رویکردی نوین در مدیریت منابع انرژی و بهبود عملکرد اقتصادی محسوب می‌شود. این طرح می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر الگوهای مصرف سوخت و نهایتاً بر اقتصاد کلان داشته باشد. در حال حاضر، مقادیر قابل توجهی بنزین به دلیل استفاده غیرکارآمد و قاچاق هدر می‌رود. با اجرای این طرح، هر فرد بر اساس نیاز واقعی خود بنزین دریافت می‌کند، که این امر می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در هدررفت بنزین شود.

با اعمال سیاست تخصیص بنزین به افراد به جای خودروها، دسترسی به حجم زیادی از بنزین برای قاچاقچیان به طور مؤثری محدود می‌شود. در این ساختار، هر فرد می‌تواند سهمیه بنزین خود را با قیمت‌های داخلی و یا قیمت‌هایی نزدیک به تعادل جهانی به فروش برساند؛ این امر انگیزه برای قاچاق بنزین به کشورهای همسایه را کاهش داده و به نوبه خود می‌تواند به کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های قاچاق منجر شود. این تغییرات نه تنها باعث افزایش درآمدهای ارزی از طریق امکان صادرات بیشتر به بازارهای بین‌المللی می‌شوند، بلکه به تقویت اقتصاد کشور و شفافیت بیشتر نیز کمک می‌کنند.

علاوه بر این، با اجرای طرح اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروها، تحول عمده‌ای در الگوی مصرف سوخت در کشور رقم خواهد خورد. این طرح به شهروندان امکان می‌دهد تا با استفاده بهینه از سهمیه‌های اختصاص یافته، نه تنها هزینه‌های شخصی خود را مدیریت کنند بلکه به سمت افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و روش‌های اشتراکی حرکت کنند. به عنوان مثال، ترغیب به سفرهای دسته‌جمعی و هماهنگ‌سازی برنامه‌های سفر با دیگران، مصرف بنزین را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد و تجربه‌های اجتماعی مشترک و خاطره‌انگیزی را فراهم می‌آورد.

با کاربردی‌تر شدن مصرف بنزین، می‌توان انتظار داشت که سطح آلودگی ناشی از احتراق ناکارآمد سوخت کاهش می‌یابد. این امر نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، بلکه سلامت عمومی را نیز تقویت می‌کند. به این ترتیب، طرح تخصیص بنزین به نفر به جای خودرو می‌تواند یک پیروزی چندجانبه برای اقتصاد، محیط زیست و جامعه باشد.

با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، تغییراتی در رویکرد تخصیص یارانه انرژی در بخش بنزین ایجاد خواهد شد. در این طرح، هر شخص به جای خودرو، سهمیه بنزین دریافت می‌کند و در صورت عدم استفاده، می‌تواند این سهمیه را به بازار صادرات بفروشد. این امکان فرصتی برای کسب درآمد ارزی از طریق فروش سهمیه بنزین فراهم می‌آورد، که این انگیزه مالی می‌تواند رانندگان فعال در صنعت حمل و نقل را نیز به سوی استفاده از CNG سوق دهد. با فروش سهمیه بنزین خود و استفاده از CNG، رانندگان می‌توانند هزینه‌های سوخت خود را کاهش داده و در عین حال منافع اقتصادی به دست آورند.

دیگر خبرها

  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • زیرساخت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی موجود نیست
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟