Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، امروز نیز آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد رخ داد که منطقه‌ای بکر و منحصر بفرد به لحاظ تنوع زیستی محسوب می‌شود.

وجود گونه‌های کمیاب و با ارزش مانند پلنگ زاگرس در این منطقه حساسیت موضوع را صدچندان می‌کند و وقوع این حوادث نه تنها پوشش گیاهی بلکه حیات‌وحش آن را نیز مورد تهدید جدی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فعلا نمی‌توان خسارت وارده را محاسبه کرد

در این رابطه قاسم دلفانی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد اظهار کرد: حوالی ظهر امروز در منطقه سفیدکوه خرم‌آباد آتش‌سوزی رخ داد که در حال حاضر مهار شده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در نواحی سوخته هستیم و نمی‌توانیم اظهارنظر درستی در رابطه با میزان خسارت اعلام کنیم.

دلفانی ادامه داد: بعد از اتمام کامل حریق و در اولین فرصت کارشناسان این اداره کل میزان آسیب وارد شده را برآورد خواهند کرد‌.

حضور چهار اکیپ اطفای حریق منابع طبیعی در منطقه سفیدکوه خرم‌آباد

احمدرضا ساتیاروند، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی لرستان نیز به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: آتش سوزی امروز در سطح منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد رخ داده است.

وی بیان کرد: طبق ماده ۱۶ حفاظت و بهسازی محیط زیست، زمانی که یک عرصه منابع طبیعی در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد تمامی مسائل حفاظت و صیانت آن مانند جلوگیری از آتش‌سوزی برعهده این سازمان است.

ساتیاروند ادامه داد: امسال نیز یک تفاهم‌نامه در سطح کشوری امضا شده و طبق آن فرماندهی اطفای حریق مناطق مذکور و تمامی مسائل مربوط به آن وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است اما با هماهنگی اداره منابع طبیعی شهرستان ۴۰ نفر از نیروهای اطفای حریق‌مان در قالب چهار اکیپ به منطقه ورود و برای اطفای حریق همکاری کردند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی لرستان از پرواز هواپیما در بالای این منطقه جهت بررسی بیشتر سطوح آسیب‌دیده خبر داد و افزود: هم‌اکنون خط اصلی آتش خاموش شده اما ممکن است در بعضی نقاط کُنده و بقایای صدمه دیده از آتش در حال سوختن باشند اما تهدید اصلی از بین رفته است.

وی با اشاره برآورد میزان خسارت این آتش‌سوزی بیان کرد: این کار طبق قانون برعهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و باید از آنها پیگیر بود.

ساتیاروند خاطرنشان کرد: طبق قانون که اطفای حریق را وظیفه همه ارگان‌ها و نهادها دانسته به محض وقوع آتش‌سوزی در منطقه حضور پیدا کرده و چون از حوزه شهری فاصله زیادی نداشت سریعا کارمان را آغاز کردیم اما به علت گرمی هوا خاموش کردن آتش زمان برد.

عامل انسانی در حادثه آتش‌سوزی سفیدکوه خرم‌آباد دخیل بوده است

همچنین مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد با اشاره به میزان خسارت این آتش‌سوزی بیان کرد: سطح سوخته منطقه را باید برآورد کنیم که در حال حاضر باتوجه به توپوگرافی منطقه و صعب‌العبور بودن مسیرها امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه منطقه کوهستانی و دره‌ای است، افزود: محاسبه اولیه میزان خسارت دشوار بوده اما خوشبختانه آتش خاموش شده است.

فتحی‌بیرانوند تصریح کرد: فعلا مساحت خسارت دیده ناپیدا بوده اما به طور قطع عامل انسانی در این حادثه دخیل بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: هنوز از عمد و یا سهوی بودن این آتش‌سوزی اطلاع درستی نداریم و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

به گفته وی بعد از بررسی و رصد بیشتر منطقه برآورد خسارت حادثه امروز توسط این اداره کل اعلام خواهد شد.

ادامه روند سریالی این آتش سوزی‌ها نگران‌کننده است و توجه بیشتر مسوولین را برای مهار آنها می‌طلبد. انتظار می‌رود که علاج واقعه قبل از وقوع شود و نباید تنها به فکر خاموشی آتشی بود که بارهاست بر جان زاگرس می‌افتد و متاسفانه ادامه نیز خواهد داشت.

منبع: الف

کلیدواژه: کل حفاظت محیط زیست سفیدکوه خرم آباد آتش سوزی میزان خسارت منابع طبیعی اطفای حریق اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۵۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی مجتمع مسکونی در منطقه پردیسان قم

سید محمدجواد سجادی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در یک ساختمان ۴ طبقه در شهرک پردیسان گفت: بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۸:۵۱ آتش‌سوزی طبقه چهارم آپارتمان مسکونی در شهرک پردیسان به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی قم اعلام شد.

وی افزود: بلافاصله ۳ دستگاه خودرو اطفاء حریق و ۱ دستگاه خودرو ویژه نردبان به همراه ۱۲ نفر آتش‌نشان به محل آتش‌سوزی اعزام و واحد‌های عملیاتی در ساعت۱۸:۵۲ به محل حریق رسیدند و مشغول عملیات اطفاء و نجات شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تأکید بر اینکه آتش‌سوزی از طبقه چهارم ساختمان آغاز شده و دود غلیظ مسیر‌های خروج را مسدود کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه با سرعت عمل بالای آتش‌نشانان، آتش‌سوزی در لحظات اولیه مهار شد و شهروندانی که در طبقات گرفتار شده بودند از طریق راه‌پله و خودرو ویژه نردبان از داخل ساختمان خارج شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به اینکه این حادثه خسارت جانی در پی نداشته است، گفت: علت حادثه توسط تیم علت‌یابی حریق در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کوچ ییلاقی عشایر زاگرس
  • ثبت پلنگ در منطقه سبزکوه
  • هشدار نارنجی برای استان‌های غربی و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی | ویدئو
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • آتش سوزی مجتمع مسکونی در منطقه پردیسان قم
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • ‌قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌محرز شد