Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی مرکز بررسی‌‌های استرتژیک ریاست جمهوری گفت: طرح ضد ایرانی جمهوریخواهان به نوعی ناشی از ترس نسبت به از دست دادن قدرت و تغییر در واشنگتن به ویژه با انتخاب احتمالی جوبایدن در انتخاب آینده ریاست جمهوری، است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ یک رسانه آمریکایی روز دوشنبه مدعی شد به نسخه‌ای از بسته تحریمی قانونگذاران جمهوریخواه ایالات متحده علیه ایران که قرار است روزهای آتی، از آن در کنگره رونمایی شود، دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن» «کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان آمریکا» (RSC) به عنوان بزرگ‌ترین گروه قانونگذاران حزب جمهوریخواه در کنگره  روز چهارشنبه این بسته تحریمی گسترده علیه ایران، روسیه و چین را ارائه می‌کند.

در این ارتباط «دیاکو حسینی»، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی مرکز بررسی‌‌های استرتژیک ریاست جمهوری، درباره این طرح و اهداف آن به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: به نظر بنده این طرح آنچنان غیرمنتظره نیست به این دلیل که جمهوریخواهان تندرو که کاملا تحت لابی‌های ضد ایرانی در این باره قرار گرفته‌اند و آنها متوجه شدند ممکن است، انتخابات آینده را چه در مجلس سنا و چه در انتخابات ریاست جمهوری از دست دهند.

او افزود: از این رو متأثر از فشارهایی که به ویژه اسرائیل و لابی سعودی وارد می‌کنند تلاش دارند فشارها به ایران را از طریق تحریم‌ها به مرحله غیرقابل بازگشت برسانند به نحوی که اگر رئیس جمهور تغییر کند و یا مجلس سنا از اکثریت جمهوریخواه خارج شد، حداقل بازگرداندن تحریم‌ها به سادگی صورت نگیرد.

حسینی عنوان کرد: بنابراین این واکنش به نوعی ناشی از ترس نسبت به از دست دادن قدرت و تغییر در واشنگتن به ویژه با انتخاب احتمالی جوبایدن در انتخاب آینده ریاست جمهوری است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به حمایت دموکرات‌ها از این طرح علیه ایران نیز تصریح کرد: برخی از دموکرات‌ها از همان ابتدا که برجام شکل گرفت با این توافقنامه موافق نبودند و از روی اجبار و در رقابت‌های دوقطبی حزبی در آمریکا با این توافقنامه موافقت کردند و حتی مخالفت خود را با برجام به طور صریح اعلام نکردند. از این رو وجود تعداد اندکی از دموکرات‌ها در این طرح احتمالی قابل پیش‌بینی و قابل درک است و از سوی دیگر، چون رقابت‌های سنا نیز نزدیک است دموکرات‌ها تلاش دارند بودجه‌ها و مبالغ لازم برای این رقابت‌ها را تأمین کنند و نظر لابی‌های فعال در آمریکا را جلب کنند، بنابراین بسیار محتمل است که از چنین طرحی حمایت کنند.

دیاکو حسینی تاکید کرد: البته در بین حزب دموکرات چنین گرایشی غالب نیست اما تعدادی از دموکرات‌ها برای جلب آراء و  جذب منابع کافی برای رقابت‌های انتخاباتی ممکن است به سمت این طرح، تمایل پیدا کنند.

او در پاسخ به این سوال که حمایت چهره‌های سرشناس جمهوریخواهان همچون کالین پاول، وزیر امور خارجه دولت جورج بوش، از جو بایدن دموکرات، آیا گویای شکاف بین جمهوریخواهان است؟ نیز گفت: کالین پاول در سال 2016 هم از کلینتون حمایت کرده بود. واقعیت این است که او در بین جمهوریخواهانی که میانه‌رو هستند و یا به طیف چپ حزب جمهوریخواه نزدیک هستند، حضور دارد منتهی جایگاه پاول، چه به عنوان وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و چه به عنوان یک فرد قابل احترام در حزب دموکرات، برجسته شده است. به هر حال اندکی از جمهوریخواهان هستند که تسلیم این دو قطبی نشده‌اند و از همان ابتدا با شخصیت ترامپ و ریاست جمهوری وی مخالفت کردند. از این رو این شکاف در بین حزب جمهوریخواه بسیار قوی نیست و تعدادشان بسیار کم است و در نتیجه اکثریت یا قاطبه جمهوریخواهان، همچنان پشت ترامپ هستند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ریاست جمهوری دموکرات ها رقابت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۷۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها

نتایج نظرسنجی شبکه آمریکایی «سی ان ان» نشان داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور نسبت به جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید، از حمایت تعداد بیشتری از رای دهندگان برخوردار است.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس این نظرسنجی که از ۱۸ تا ۲۳ آوریل انجام شد و شامل ۹۶۷ رأی دهنده ثبت نام شده بود، با ضریب خطای آماری ۳.۸ درصد، ۴۹ درصد از شرکت کنندگان از ترامپ حمایت کردند و در عین حال، ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان از بایدن حمایت کردند.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار شود و رقبای اصلی در رقابت انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه هستند.

هر دو نامزد قبلاً تعداد کافی رای را از انتخابات مقدماتی دریافت کرده اند تا نامزدی احزاب خود را تضمین کنند و تقریباً همه رقبای آنها انصراف خود را از رقابت اعلام کرده اند.

پیش از این مارینا هاید، ستون نویس روزنامه گاردین در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نامزد‌های آن به این نکته اشاره می‌کند که دو نامزد اصلی یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو مسن هستند و در همین حال، یکی تقریبا مرتکب کودتا شده و دیگری از مشکلات حافظه رنج می‌برد. مسئله‌ای که انتخاب را برای رای‌دهندگان آمریکایی دشوار خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم