Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر نمی‌رسد استفاده از صابون جامد ویروس و بیماری را انتقال دهد، همچنین براساس دستورالعملی که برای مقابله با انتقال بیماری و عفونت توصیه می‌شود، استفاده از صابون مایع و جامد به یک اندازه در برابر ضدعفونی کردن بیماری و عفونت تأثیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باکتری‌های به جا مانده بر روی صابون عامل بیماری نیستند

جامع‌ترین تحقیق تا کنون درباره این موضوع در سال ۱۹۶۵ انجام شده است، دانشمندان در این مطالعه دست‌های فردی را به ۵ میلیارد باکتری بیماری‌زا آغشته کرده و سپس با یک صابون جامد شستند، پس از آن یک فرد دیگر هم برای شستن دست‌های خود از همان صابون استفاده کرد، و محققان مشاهده کردند که در صورت استفاده از صابون مشترک باکتری‌ها به فرد دوم منتقل نمی‌شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد باکتری‌هایی که بر روی یک صابون جامد ممکن است باقی بمانند باعث ابتلا به عفونت و بیماری نخواهند شد.

صابون مشترک عامل انتقال بیماری نیست

در سال ۱۹۸۸ پژوهشگرانی که در یک شرکت تولید صابون استخدام شده بودند، یافته این محققان را تأیید نکردند، آن‌ها برای اثبات ادعایشان صابون جامد را با یک نوع باکتری بیماری‌زا آلوده کردند و از ۱۶ فرد درخواست کردند که برای شستن دست‌هایشان از این صابون استفاده کنند.

پس از شستشو، بر روی دست آن ۱۶ نفر هیچ باکتری وجود نداشت و محققان از انجام این آزمایش نتیجه گرفتند که شستن دست با صابون مشترک سلامتی افراد را به خطر نمی‌اندازد.

از آن زمان تا کنون براساس مطالعاتی که انجام شده است، پژوهشگران وجود باکتری را روی صابون‌های جامد تأیید کردند، اما به این نتیجه رسیده‌اند که صابون جامد منبع عفونت و بیماری نیست.

تحقیقات دیگری نشان داده است شستن دست با صابون‌های جامد هنگام شیوع بیماری‌های جدی مثل ویروس ابولا با عفونت‌ها مقابله می‌کند.

صابون مایع بهتر است یا جامد؟

هنوز محققان تفاوتی میان استفاده از صابون مایع یا جامد مشاهده نکرده‌اند. از دهه‌ی ۱۹۸۰ درباره تفاوت این دو صابون نظر‌یه‌هایی ر ا مطرح کردند و اختلاف نظر آن‌ها بیشتر بر سر تعداد باکتری‌های موجود بر روی هر یک از این صابون‌ها است.

با این وجود، آخرین مطالعات درباره مقایسه تأثیر صابون جامد و مایع که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد از آنجایی که صابون‌ها معمولاً مرطوب هستند، هر چه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، میکروب‌های بیشتری بر روی سطح آن‌ها باقی می‌ماند.

این امر به دلیل ویژگی صابون اتفاق می‌افتد، پس از شستن دست با صابون چربی‌ها شکسته شده و کف می‌کند که باعث می‌شود میکروب‌های بیشتری با صابون ترکیب شود و آب به تنهایی نمی‌تواند همه باکتری‌ها را از بین ببرد.

به دلیل اینکه مقداری آب بر روی سطوح بعد از هر بار شستشو باقی می‌ماند تعدادی از باکتری‌ها هم در آب باقی خواهند ماند، در این حالت باتوجه به اینکه صابون در آب حل نمی‌شود با شستن صابون  باکتری‌ها از بین خواهند رفت.

برای شستن دست‌ها از صابون مایع استفاده کنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه کرده است که مردم برای شستن دست‌ها از مایع دستشویی استفاده کنند تا خطر ابتلا به ویروس و باکتری‌های مضر را کاهش دهند.

با وجود اینکه پر کردن مخزن مایع دستشویی باعث می‌شود مکانی برای تجمع میکروب‌ها و ویروس‌ها باشد، اما از نظر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها مایع دستشویی نسبت به صابون جامد بهتر است؛ زیرا قبل از پر کردن این مخازن می‌توان آن‌ها را به خوبی ضدعفونی کرد و احتمال باقی ماندن باکتری در داخل آن‌ها را کاهش داد.

گفتنی است، از نظر کارشناسان استفاده هم‌زمان از صابون مایع و جامد منجر به ضدعفونی بیشتر دست‌ها نمی‌شود و کافی است برای پیشگیری از بیماری هایی مانند کرونا پروتکل‌های بهداشتی را با استفاده از یک نوع صابون (مایع یا جامد) به درستی رعایت کنیم.

بیشتر بخوانید

استفاده از این صابون‌ها ممنوع صابون بهتر است یا مایع دستشویی؟ آیا مایع دستشویی می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد؟ صورتمان را چطور بشوییم؟/اشتباهاتی که پوست صورت را نابود می‌کند!

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کروناویروس ویروس کرونا ضدعفونی کردن استفاده از صابون برای شستن دست ها صابون مایع مایع دستشویی صابون جامد باکتری ها بیماری ها صابون ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۷۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد