Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@15:33:14 GMT

دانشگاه پویا و تولید محور نیاز امروز جامعه برای توسعه

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۷۴۱۷

دانشگاه پویا و تولید محور نیاز امروز جامعه برای توسعه

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دانشگاه پویا و تولید محور را نیاز امروز جامعه برای توسعه عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها جهت‌گیری خود را به سمت تولید و ارتقای ارزش افزوده تغییر دهند.

سورنا ستاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: دانشگاه‌ها بهتر است جهت‌گیری خود را به سمت تولید و ارتقای ارزش افزوده تغییر دهند تا مشکلات جامعه رفع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اصلی‌ترین ماموریت دانشگاه‌ها و مراکز علمی را حل مشکلات جامعه و کاستی‌ها با توکل و توسل به ابزار علم و دانش دانست و افزود: جامعه امروز برای توسعه به دانشگاه پویا و تولیدمحور نیاز دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اعتبارات دولتی تنها در حد تسهیل‌گر بوده و ما وظیفه تامین زیرساخت‌ها را داریم و این جوانان و مخترعان و مبتکران هستند که اصلی‌ترین ماموریت‌ها را برعهده می‌گیرند.

شرکت‌های دانش بنیان 120 خدمت ارائه می‌کنند

ستاری ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان بیش از 120 خدمت متنوع در قالب زیست‌بوم‌های جدید کسب و کار ارائه می‌کنند که این روند می‌تواند به توانمندی جوانان در عرصه تولید و دستیابی به ثروت کمک کند.

رئیس مرکز نخبگان کشور بیان کرد: در استان اردبیل نیز نیازمند زیست بوم‌هایی برای رونق کسب و کار فناورانه هستیم تا به‌صورت بومی جوانان جذب این فضاها و شرایط کار متفاوت شوند.

توسعه امری درون‌زاست

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور توسعه را امری درون‌زا دانست و بیان داشت: این امر باید از درون افراد بجوشد تا یک حرکت تحولی اتفاق بیفتد و در این مسیر در تلاشیم تا زیرساخت‌ها را فراهم کرده و شرایط یک کار مساعد، مناسب و جذاب را فراهم کنیم.

ستاری تصریح کرد: در خود استان اردبیل با اقداماتی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده تعداد شرکت‌های دانش بنیان دو برابر افزایش یافته است.

وی به رشد 30 درصدی اقتصاد دانش بنیان در کشور در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: موضوع کرونا این روند را شتاب داده و ما در بیوتکنولوژی به‌ویژه بیوتکنولوژی مرتبط با حوزه امنیت به موفقیت‌های بی‌نظیری دست یافتیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: 10 درصد تولید ناخالص کشور باید از طریق توسعه بیوتکنولوژی اتفاق بیفتد که در این زمینه تولید دارو، واکسن و تاثیرگذاری آن در بخش کشاورزی و امنیت غذایی و همچنین تحولات آی‌تی و آی‌سی‌تی به خوبی رقم خورده است.

ستاری بیان کرد: هر چند برخی از استارت‌آپ‌ها در بخش حمل و نقل و گردشگری براثر کرونا دچار ضرر و زیان شده‌اند اما استارت‌آپ‌های سایر بخش‌ها با یک رشد جهشی روبرو بوده و تحولات جدی را شاهد هستیم.

وی ضرورت حضور سرمایه‌گذاران را در اقتصاد فناورانه با تولید محصولات متنوع با ارزش افزوده یادآور شد و گفت: ما باید آموزش‌ها را در این حوزه با تدارک نرم‌افزارهای جدید جدی بگیریم و به صادرات محصولات آن هم با شکل و قالب جدید توجه کنیم.

وی نمونه این اقدام را تولید و صادرات ماسک با ورود جوانان به این عرصه دانست و بیان کرد: باید خط تولید را نیز با تکیه بر همین جوانان خلاق تغییر دهیم تا تولید گذشته جای خود را به تولید نوآورانه با تکیه بر ارزش افزوده واقعی بدهد.

وی رشد علمی کشور را در سال‌های اخیر بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: ما در اکثر علوم و فنون رتبه اول منطقه را داریم که از جمله آن می‌توان به بیوتکنولوژی، نانو و سلول‌های بنیادین اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: ما همچنان بر این باوریم که زیست بوم فناورانه و دانش بنیان در کشور باید توسعه یابد تا با اعتماد به جوانان و پشتیبانی آنها بتوانیم ایران را تا مرز توسعه علم و پیشرفت سوق دهیم.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل پارک علم و فناوری سورنا ستاری رشد علمی کشور خط تولید دانشگاه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ارزش افزوده دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان گفت: صنعت و دانشگاه دو رکن مهم توسعه‌یافتگی در هر جامعه هستند که جدا از هم معنا ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حسن رضانیا امروز در افتتاحیه رویداد صدرا که به همت دانشگاه آزاد واحد همدان برگزار شده است، اظهار‌ داشت: ما برای بهره‌وری درست از ظرفیت دانشگاهی استان نیاز داریم که دانشگاه و صنعت دست به دست هم دهند که این اتفاق به دست متولیان دولتی و دانشجویان رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال پایدار در جامعه از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد، افزود: دانشگاه باید در مسیر آزادگی به همراه نگاه حل مشکل در جامعه ورود کند که اگر این مهم در حوزه اقتصادی رقم خورد منجر به نتایج مطلوب و اثر‌گذاری می‌شود.

رضانیا با بیان اینکه برخی کد رشته محل‌ها فقط به یک مدرک منتهی می‌شود و مهارتی در آن تعریف نشده است، گفت: در بحث مهارت آموزی ما در دانشگاه باید از خبرگان بازار استفاده کنیم، یعنی کسانی که در بازار کار می‌کنند و صاحب تجربه هستند و همین‌ها به ما کمک می‌کنند تا رشته‌های جدید را تدوین کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان بر ضرورت تداوم همکاری های دوجانبه مابین دانشگاه و مراکز تولیدی و صنعتی استان تأکید کرد و افزود: در گذشته غالباً در دانشگاه‌ها تأکید بر مباحث نظری بود و به حرفه آموزی کم‌توجهی وجود داشت، اما در این دوره با توجه به نیاز کشور به نیروهای ماهر در حرفه‌ها و مشاغل گوناگون، مهارت‌‍افزایی و آموزش های فنی و حرفه ای در اولویت برنامه‌‌ها قرار گرفته است و دولت با حمایت از دانشگاه، افزایش اعتبارات و کمک به تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز آموزشی، مصمم است گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.

رضانیا با اشاره به اینکه دانشگاه باید نیروهای متخصصی تربیت کند که در آینده نقش‌آفرین باشند، گفت: فرهنگ‌سازی در جامعه و بین خانواده‌ها برای سوق دادن فرزندان به سمت مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است تا فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در سازمان‌ها
  • توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌