Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@22:38:25 GMT

قدرت دعا در پیوند قطره به اقیانوس است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۷۹۶۳

قدرت دعا در پیوند قطره به اقیانوس است

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی واعظ موسوی گفت: نیایش به شما آرامش و قدرت مواجهه می دهد. این قدرت و آرامش هم از آن جا می آید که دعا قطره را دوباره به اقیانوس پیوند می زند. قطره تا وقتی قطره است و خود را جدای از اقیانوس تعریف می کند دچار ترس است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دعا، طلب و درخواست بندگان از خدا یا آنچه معبود می‌پندارند، برای رسیدن به خواسته‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متون دینی، دعا به عنوان یکی از راه‌های ارتباط با خدا و برترین عبادت‌ها تأکید و با تعابیری مانند سلاح مؤمن و نور آسمان و زمین توصیف شده است. برای دعا آداب و شرایطی از جمله خواندن خدا با اسماء الحسنی، طلب از پروردگار از سر بیم و امید و از روی تضرع و خشوع، شروع دعا با بسمله و حمد و صلوات، ذکر شده است. دعا به زمان و مکان خاصی محدود نشده ولی بعضی از زمان‌ها و برخی از مکان‌ها برای دعا کردن مناسب‌تر معرفی شده است.

بخش اول گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی واعظ موسوی را در رابطه با کارکرد دعا در هنگام بلا و رابطه تدبیر و توکل می خوانید.

جامعه ما و در یک سطح وسیع تر جامعه جهانی در دوره فراگیری بلا قرار دارد. در این میان یکی از مهم ترین پناهگاه های مومنان و مسلمانان در روزهای بلا، راز و نیاز و دعا به آستانه الهی است. از سویی برخی بر این باور هستند که دعا پاسخ مناسبی به یک چالش نیست چون مثلا آن چالش از جنس سلول و ویروس  است و بنابراین پاسخ آن واکسن و پادتن و دارو است یعنی یک تدبیر پزشکی و درمانی. دیدگاه شما در این باره چیست؟

این که گاهی برخی از افراد ممکن است دعا و تدبیر را در مقابل هم قرار دهند این بیشتر از آن که یک واقعیت باشد یک برداشت و تفسیر ذهنی است. البته که در دوره های مختلف این تقابل آفرینی ها بوده است مثلا در دوره هایی دین و عقل را در برابر هم قرار دادند در حالی که این دو بیشتر از آن که نقطه افتراق داشته باشند با هم همپوشانی دارند و به عبارت دیگر در نقطه مقابل هم قرار نمی گیرند. حال چه اصراری است که ما مثلا تدبیر و توکل یا تدبیر و دعا را در برابر هم قرار دهیم. چه بسا شما اگر از زاویه ای دیگر نگاه کنید می بینید که نیایش و دعا هم بخشی از تدبیر و ابتکار عمل است.

این استدلال شما ناظر به چه پایه ای است؟

ما می بینیم که بشریت گاهی تمام تدابیر خود را به کار می گیرد و به تعبیر عامه هر آنچه در چنته دارد استفاده می کند – همچنان که در بلای حاضر شاهد بودیم که همه فنون، مهارت و تخصص پزشکی و درمانی در دنیا به کار گرفته شد اما در نهایت به آن نقطه مهار نرسید –در نهایت به نظر می رسد که قدرت طبیعت بیشتر از قدرت ندابیر انسان است. و طبیعت این قدرت را از کجا می آورد؟ چه کسی این قدرت را به طبیعت می بخشد؟ مسلما یک فرد منصف و عاقل چشم باز کند متوجه نقش و کارکرد ماوراء الطبیعه در طبیعت می شود. وقتی ما همه این تدابیر را به کار بستیم و نتیجه نگرفتیم در آن صورت آن نقطه تسلیم را به عنوان یک تدبیر به آستانه حق می بریم یعنی آن جا که دعا آغاز می شود.

آیا بلاهایی مثل کرونا که به نوعی در تقابل با علم زدگی بود می تواند به بسط معنویت منجر شود؟

مسلما یک نقطه بیدارباش بزرگ است و می تواند این تحول را رقم بزند. شما روزگاری می دیدید که همین فضای علم زدگی تا چه اندازه در محافل و مجالس برجسته بود. تا کسی سخنی می گفت متهم به غیر علمی بودن می شد اما بشر علم زده امروز متوجه ابعاد دیگری در نگاه خود به هستی و حتی حقیقت درون خود شده است. شما می بینید که این روزها از سینمای ماورا و کتاب های ماورا سخن به میان می آید و ماوراء الطبیعه مشتری های روزافزونی دارد. افراد زیادی را در همین غرب می بیبینیم که متوجه جهان درون خود شده اند و حقیقت را در ورای نظریه های مرسوم علمی می جویند بنابراین استیصال علمی می تواند آن نخوت علم زدگی را کنار بزند و چشم اندازهای دیگری را در برابر انسان بگستراند.

در موضوع بلا، تدبیر و دعا را چطور قابل جمع می دانید؟

مثال می زنم. شما وقتی خانه ای را می خرید یا در خانه ای سکونت دارید این خانه در و قفل دارد. این به آن معناست که شما جانب حزم و تدبیر را رها نمی کنید. از دانش و مهارت های روز استفاده می کنید تا از جان و اموال خود مراقبت کنید. ممکن است فروشگاه شما دوربین مداربسته و دزدگیر و ... هم داشته باشید اما شب که می شود دعا هم می کنید. می گویید خدایا من جان و مال خود را به تو می سپارم. آیا نمی شود این دو در یک فرد جمع شود؟ معلوم است که قابل جمع است. چرا فرد با وجود این که تدبیر می کند دعا را رها نمی کند؟ چون ممکن است که شما تدبیر هم به خرج دهید اما در عین حال متضرر شوید. شما نگاه کنید یک ویروس چند  هزار میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای دنیا آسیب وارد کرده است. آیا کسی تصور می کرد اقتصاد قدرت های بزرگ دنیا در برابر یک ویروس این گونه عاجر شود؟ ممکن است خانه شما ضد زلزله باشد و استحکامات قابل قبولی داشته باشد اما از نقطه ای دیگر که حساب نکرده اید آسیب پذیر باشید یا نه عمق و شدت سونامی همه آن استحکامات را از بین ببرد. از طرفی وقتی دعا می کنید در حقیقت معترف آن نیاز به حمایت از جانب حق هستید و دچار غرور نمی شوید که مثلا چون من قفل و دوربین و دزدگیر دارم پس کاملا آسب ناپذیر هستم. در حقیقت فرد مسلمان می داند که حافظ اصلی خداوند است. فرد مسلمان می داند که یدالله فوق ایدیهم یک حقیقت غیر متزلزل است. قدرت خداوند مافوق همه قدرت هاست بنابراین تدبیر ما در زیر تدبیر خداوند قرار می گیرد.

قدرت تاثیرگذاری نیایش در مواجهه با بلاهای بزرگ کجاست؟

دعا در هنگامه بلا دقیقا آن چیزی را به انسان می دهد که او در آن لحظه بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز دارد. وقتی انسان درگیر بلایی بزرگ می شود دچار خوف سهمناکی می شود و آرامش خود را از دست می دهد و در همین جاست که دعا همان مطلوب را در اختیار انسان قرار می دهد. این موضوع حتی در مرجع های روانشناسی هم آمده است. نیایش به شما آرامش و قدرت مواجهه می دهد. این قدرت و آرامش هم از آن جا می آید که دعا در حقیقت قطره را دوباره به اقیانوس پیوند می زند. قطره تا وقتی قطره است و خود را جدای از اقیانوس تعریف می کند دچار ترس و وحشت سهمگینی می شود اما در جریان دعا قطره موجودیت انسان با اقیانوس الهی پیوند می خورد و بنابراین ترس قطره می ریزد چون با اقیانوس پیوند خورده است بنابراین قدرت و امیدواری در او تجلی پیدا می کند.

 

 

                          

 

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: بلا تدبیر دعا هم قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد

تودی لیزانو پیزانو دچار نارسایی قلب بود، به علت نارسایی کلیه باید به طور مرتب دیالیز می‌شد و هنگامی که در بیمارستانی در نیویورک بستری شد، به تازگی زمین خورده بود و پایش شکسته بود.

به نقل از یواس‌ای، او سال‌ها بود که به طور فزاینده‌ای بیمار بود و بار‌ها دچار حمله قلبی شده بود و عمل جراحی بای‌پس شریان‌های کورونری قلب هم انجام داده بود.

او هم به پمپ قلب جدید و هم به یک کلیه جدید نیاز داشت، اما به دلیل اینکه زیر دیالیز بود، نامزد مناسبی برای دریافت پمپ قلب نبود و به دلیل مشکلات قلبی‌اش واجد شرایط پیوند کلیه نبود.

رابرت مونتگمری، رئیس بخش جراحی و مدیر موسسه پیوند مرکز بهداشتی لانجون دانشگاه نیویورک که درمان این زن در آن انجام شد، می‌گوید: «او در تنگنا بود.»

پزشکان دو گزینه به پیزانو پیشنهاد کردند: او می‌توانست سرنوشت خود را بپذیرد و با نوه‌های محبوبش خداحافظی کند یا یک پمپ قلب مصنوعی به‌علاوه یک کلیه از خوک اصلاح‌شده ژنتیکی به او پیوند شود. او گزینه دوم را انتخاب کرد.

جراحان در ۴ آوریل (۱۶ فروردین) پمپ قلب- دستگاهی به نام «دستگاه کمکی بطن چپ» یا LVAD – را در بدن او کاشتند. او سپس پس از هشت روز دیالیز مداوم در حین بستری در بیمارستان در ۱۲ آوریل (۲۸ فروردین) در یک عمل جراحی به سرپرستی دکتر مونتگمری کلیه خوکی را دریافت کرد.

این عمل علاوه بر نشان دادن امکان زنده ماندن کلیه خوکی در بدن انسان همچنین نشان می‌دهد که پمپ‌های قلب (دستگاه کمکی بطن چپ) را می‌توان در بیماران زیر دیالیز استفاده کرد.

 


نمونه‌ای از یک دستگاه کمکی بطن چپ

راهی برای حل مشکل کمبود اعضای پیوندی

بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در فهرست انتظار پیوند اعضا در آمریکا هستند؛ اکثر آنها به کلیه نیاز دارند و هزاران نفر در انتظار برای عضو پیوندی می‌میرند. چندین شرکت زیست‌فناوری به امید رفع مشکل کمبود اعضای پیوندی در حال اصلاح ژنتیکی خوک‌ها هستند تا اندام‌های آنها را بیشتر شبیه اندام‌های انسان شوند و به این ترتیب احتمال رد پیوند کاسته شود.

پژوهشگران دانشگاه نیویورک و سایر گروه‌های پژوهشی ابتدا به طور موقت کلیه و قلب خوک را به اجساد مرده مغزی پیوند زدند که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشت.

سپس جراحان در دانشگاه مریلند قلب‌های خوک را به دو مردی پیوند زدند که گزینه دیگری برای ادامه زندگی نداشتند.

پیوند کلیه خوک به بیماری به نام ریچارد اسلیمن در ماه پیش در بیمارستان عمومی ماساچوست امید‌های جدیدی را ایجاد کرد. او دوره‌ای از ترس از رد شدن زودهنگام کلیه پیوندی را تجربه کرد، اما توانست این چالش را پشت سر بگذارد و حالش به اندازه‌ای خوب شد که اوایل این ماه به خانه بازگشت و پنج هفته پس از پیوند هنوز وضعیت خوبی دارد. یک بیوپسی یا نمونه‌برداری اخیر هیچ مشکل دیگری را در کلیه پیوندی نشان نداد.


لیزانو پیزانو، دریافت‌کننده کلیه خوکی (راست)، در کنار دخترش

یک بیمار غیرمعمول

پیزانو اولین زنی است که یک عضو از خوک‌های اصلاح ژنتیکی‌شده دریافت می‌کند و برخلاف موارد قبلی پیوند اعضای خوکی، هم قلب و هم کلیه‌هایش از کار افتاده بودند.

او پیش از انجام عمل پیوند دچار ایست قلبی شد و با عملیات احیا به زندگی بازگشت. او آنقدر ضعیف شده بود که حتی نمی‌توانست با نوه‌هایش بازی کند.

نارسایی قلب او مانع از آن می‌شد که واجد شرایط پیوند معمول کلیه انسانی باشد. از طرف دیگر، چون دیالیز می‌شد، واجد شرایط دریافت پمپ قلب یا دستگاه کمکی بطن چپ (LVAD) هم نبود.

بالاخره جراحان تصمیم گرفتند که گذاشتن پمپ قلب برای او را با پیوند کلیه خوکی همراه کنند.

دکتر مونتگمری با مجوز اضطراری استفاده از یک کلیه خوکی فراهم‌شده بوسیله شرکت یونایتد تراپوتیکز را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرد.

این یک کلیه خوکی طوری مهندسی ژنتیک شده بود که سلول‌های آن مولکول قندی خاصی را که برای بدن انسان بیگانه است و باعث دفع فوری پیوند می‌شود، تولید نکنند.

پزشکان یک کار دیگر هم انجام دادند، غده تیموس خوکی را که کلیه‌اش پیوند می‌شد، در حالت متصل به این کلیه در بدن بیمار قرار دادند. با توجه به نقش غده تیموس در آموزش دستگاه ایمنی، امید آنها این بود که این کار به بدن پیزانو در تحمل اندام جدید کمک کند.

جراحان در ابتدا پمپ قلب برای تقویت قلب پیزانو در بدن او کاشتند و هشت روز بعد کلیه خوک را پیوند زدند.

دکتر مونتگمری شادی جراحان در اتاق عمل را به یاد می‌آورد، زیرا کلیه خوکی پیوند شده بلافاصله شروع به تولید ادرار کرد.

اما دکتر نادر معظمی، جراح قلب دانشگاه نیویورک که پمپ قلب را در بدن بیمار کاشت، هشدار می‌دهد که هنوز برای اطمینان از موفقیت کامل باید زمان بیشتری بگذرد.

به گفته دکتر مونتگمری که هیچ راهی برای پیش‌بینی پیامد بلندمدت برای بیمار وجود ندارد، اما تاکنون بیمار هیچ نشانه‌ای از رد عضو پیوندی نشان نداده است.

دکتر معظمی هم می‌گوید که پزشکان در تنظیم پمپ قلب برای کار کردن با کلیه درس‌هایی آموخته‌اند که می‌تواند به مراقبت از بیماران قلبی و کلیوی در آینده کمک کند.

این پیوند‌های آزمایشی که با استفاده از مجوز‌های ویژه (استفاده دلسوزانه compassionate use) انجام می‌شوند، چیز‌های زیادی به پزشکان می‌آموزند، اما برای اثبات اینکه آیا پیوند‌های اندام‌های حیوانی به انسان‌ها واقعاً کار می‌کنند، بررسی‌های دقیق‌تری لازم است.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • دهقانی فیروزآبادی: «علم و فناوری» و «شجاعت و تدبیر» دو بال عملیات وعده صادق
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون