Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، صنایع دخانی هر ساله ده ها میلیارد دلار در سراسر دنیا برای تبلیغ و بازار فروش محصولات خود هزینه می کنند و در این بین، فعالیت ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف کنندگان جدید است. در چنین شرایطی، دولت ها نیز مجبورند سالانه بودجه های زیادی را بابت درمان بیماران مصرف کننده مواد دخانی صرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و همواره در اظهارات و گزارش های مدیران وزارت بهداشت، می بینیم که ارقام نجومی را بابت درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی در کشور اعلام می کنند.

این در حالی است که وزارت بهداشت بر ضرورت مقابله با مصرف سیگار و قلیان در جامعه تاکید و اصرار دارد و در این بین، قوانین و آیین نامه ها و دستورالعمل های زیادی نیز ابلاغ و اجرایی شده است، اما واقعیت این است که وضعیت روز به روز بدتر می شود و گرایش به مصرف مواد دخانی در سنین پایین جامعه، نگران کننده شده است. 

غلامرضا حیدری رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معتقد است که استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین دار به کار می رود، مانند طعم گیلاس و لیمو و...، عاملی برای ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات است.

وی گفت: یکی از ترفند های صنایع دخانی استفاده از طرح ها و محصولات جذابی است که حمل آنها نیز بسیار آسان و فریبنده است.

در همین حال، امیرمحمد پرهام فر مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا، در ارتباط با وضعیت قاچاق سیگار در کشور، گفت: بخشی از سیگار قاچاق، سیگارهای تقلبی است و در سال ۹۸ بیشترین پرونده های متشکله قاچاق مربوط به قاچاق سیگار است.

وی افزود: وقتی صحبت از مصرف می شود باید برای میزان مصرف برنامه ریزی داشته باشیم و آمار مشخص باشد اما با پایین آمدن سن مصرف مواد دخانی، از سیگارهای قاچاق نیز استفاده می شود.

پرهام فر گفت: در سال ۹۷ برای کل سیگارهای تولید داخل، ثبت در تمام لایه های توزیع از تولید کننده، مراکز توزیع استانی و کشور و مراکز خرده فروشی اجبار شد اما برای رصد بیشتر و نظارت طرح رهگیری رونمایی شد. موضوع رهگیری سیگار در تمامی لایه های تولید امکان قاچاق را کاهش می دهد و ثبت در سامانه نیز عامل بازدارنده قاچاق دخانیات خواهد بود.

متاسفانه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان مصرف کننده محصولات دخانی هستند و سالانه بیش از ۸ میلیون نفر نیز در اثر مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، جان خود را از دست می دهند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیش از ۸۰ درصد دود دست دوم دخانیات، بی بو و غیر قابل مشاهده است و با باز کردن درها و پنجره های خانه و خودرو، سبب از میان رفتن تاثیر مخرب این دود نمی شود.

تنباکو حاوی مواد شیمیایی است که هنگام سوختن بیش از ۸ هزار ماده شیمیایی مختلف تولید می کند که حداقل ۷۰ مورد آنها سرطانزا هستند و بسیاری از آنها سمی بوده و به بافت های بدن آسیب می رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه نیکوتین ماده ای بسیار سمی و سرطانزا است، افزود: تقریبا تمامی تنباکوها به بدن آسیب رسانده و عدم استفاده از این مواد سمی یکی از اصلی ترین راهکارهای مرگ قابل پیشگیری در جهان است.

عطاء‌الله معروفخانی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، گفت: در سال ۹۶ حدود ۴۹ میلیارد نخ در سال ۹۷ حدود ۴۷ میلیارد نخ ولی در سال ۹۸ تولید داخل افت پیدا کرد و به ۵۵ میلیارد نخ رسید. میزان مصرف سالانه بین ۶۵ تا ۷۵ میلیارد نخ برآورد شده است که مازاد آن به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر آمار مصرف دخانیات و سیگار افزایش یافته و مازاد آن به صورت قاچاق تامین می شود. در قاچاق سیگار هیچ نظارتی در تولید مواد مورد استفاده در سیگار انجام نمی شود و ممکن است از مواد مخدر نیز در آن استفاده شود که خطرناک است. 

معروفخانی گفت: با توجه به اینکه مصرف مواد دخانی بین نوجوانان، بانوان و سنین پایین وجود دارد اگر تولید بالا نرود قاچاق این فاصله را پرخواهد کرد. در تولید مواد دخانی مواد اولیه کنترل و نظارت می شود. 

آنچه مسلم است، صنایع دخانی هر روز با ترفندهای جدید و معرفی محصولات جایگزین مواد دخانی مانند سیگارها و قلیان‌های الکترونیکی در صدد فریب جوانان و افزایش گرایش آنها به استعمال مواد دخانی و کسب درآمدهای هنگفت هستند. بنابراین، صرف هشدار دادن، نمی توان به کاهش آمار مصرف مواد دخانی در جامعه کمک کرد. اقدامات ما می بایست در قالب برنامه های عملیاتی و همراهی تمامی دستگاه های درگیر با موضوغ دخانیات باشد تا بتوان از روند رو به افزایش مصرف مواد دخانی در کشور، جلوگیری کرد.

کد خبر 4945876

منبع: مهر

کلیدواژه: سیگار استعمال دخانیات مصرف قلیان ویروس کرونا وزارت بهداشت فاصله گذاری اجتماعی کووید 19 کیانوش جهانپور دارو سازمان غذا و دارو علیرضا زالی سعید نمکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هفته بدون دخانیات سازمان نظام پزشکی بارداری لبنیات مصرف مواد دخانی میلیارد نخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان

زهرا سید معلمی مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت اظهار کرد: هدف از این پویش اطلاع رسانی و آموزش در خصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. بین سلامت دهان ودندان و سلامت جسمی رابطه مشخصی وجود دارد و برخی از بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند تاثیراتی در بیماری‌های دیگر داشته باشند و همین‌طور برخی بیماری‌های جسمی نیز می‌تواند برای دهان ودندان مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان این که مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و سیگار الکترونیکی) از مهم‌ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری‌های شدید لثه و دیابت رابطه دو طرفه دارند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. البته خونریزی لثه‌ها در مسواک زدن نباید باعث ترک مسواک زدن شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که این پویش در روز اول به عنوان «دهان دریچه سلامت» به ارتباط این بیماری‌ها می‌پردازد و توجه مردم را به سلامت دهان و دندان معطوف و متمرکز می‌کند، ادامه داد: در روز دوم نیز شعار «سلامت دهان و دندان؛ سلامت کودک» را خواهیم داشت.

سیدمعلمی اضافه کرد: در این روز با حضور در مدارس و آموزش به دانش آموزان و معاینات دهان و دندان بچه ها، افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان را در مدارس و دانش آموزان انجام می‌شود تا اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.

وی بیان کرد: در روز سوم پویش هدف ما بر اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان از دیدگاه نهاد‌های مردمی و سایر نهاد‌های دولتی متمرکز خواهد بود. در این روز به تبیین نقش سایر نهاد‌ها و افراد در بحث سلامت دهان ودندان پرداخته می‌شود که چه کمک‌هایی می‌توانند در این زمینه ایفا کنند. در کل هدف پویش سلامت دهان و دندان، آگاهی بخشی و حساس سازی مردم، جامعه و مسئولان در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خدمات اساسی و مهم دندانپزشکی در مراکز بهداشت برای همگان در دسترس است، گفت: خدمت رایگان دندانپزشکی در مراکز بهداشت در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر به افراد ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کشف یک میلیارد تومان دخانیات قاچاق در جنوب تهران
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • ضبط ۴۵ هزار نخ سیگار قاچاق در میاندوآب
  • کشف محموله ۴ میلیاردی قاچاق دخانیات در قشم
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • کشف بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در کرج
  • بیش از ۱۷ هزار نخ سیگار قاچاق در کرج کشف شد
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند