Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@11:03:25 GMT

اثرات خرابی هسته معاملات بر روند بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۸۵۷۹

اثرات خرابی هسته معاملات بر روند بازار سرمایه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از برنامه پایش، محسن اختیاری، کارشناس بازار بورس، دیشب در برنامه پایش که با موضوع «تأثیرات خرابی هسته معاملاتی بر روند بازار سرمایه» پخش شد، با اشاره به نوسانات دو هفته اخیر بازار سرمایه، گفت: قیمت‌های بازار سرمایه با تأثیر از عوامل بنیادی و سیاسی، عموماً دچار نوساناتی می‌شود که این نوسانات قابل تحلیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سهامداران باید نگاه خود را از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر دهند و به سمت گرفتن سود مجامع حرکت کنند.

اختیاری افزود: در بحث سهام عدالت البته برخی شرکت‌های آن، سود سهام را توزیع نمی‌کردند و در این موضوع ابهام وجود دارد.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش گفت: بر اساس اطلاعات اعلامی دولت، از سودهای توزیع شده شرکت‌ها، حدود ۵۳۲ هزار تومان از سهام عدالت تسویه شده، اما بر اساس محاسبات انجام شده کارشناسان و بررسی سهم‌های سهام عدالت، ۵۷۳ هزارتومان سود سهام شناسایی شد که نشانگر اختلاف ۴۰ هزارتومانی است.

اختیاری افزود: البته برخی شرکت‌ها نیز به دلیل اطلاعات ناقص منتشره در محاسبه سود مجامع لحاظ نشده که در آن صورت مبلغ سود توزیعی بیشتر از ۵۷۳ هزار تومان نیز ممکن است بشود، از طرفی بعضی شرکت‌ها نیز از سبد سهام عدالت حذف شده اند که سود توزیعی آنها نیز حذف شده است.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر سود شرکت‌های غیر بورسی می‌باشد، که در این محاسبات لحاظ نشده است، بنابراین در این خصوص نیاز به شفاف سازی دولت است، چرا که سود سهام عدالت در این ۱۰ بیشتر از مبلغ اعلامی دولت می‌باشد.

کارشناس اقتصادی کشور با اشاره به سود انباشته شرکت‌های سبد سهام عدالت، گفت: شرکت‌ها از این سودها بر اساس سیاست‌های خود برای سایر فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد عدم لحاظ شدن سود انباشته در محاسبات سهام عدالت است که حدود ۱۵۴ هزار تومان به سود توزیع شده سهام عدالت اضافه می‌کند و اگر این سودها لحاظ می‌شد ارزش سهام عدالت مردم نیز افزایش می‌یافت.

اختیاری بیان کرد: ارزش سهام تقسیمی در شرکت‌های بورسی، ۲۰ برابر شده اما برای شرکت‌های غیر بورسی تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام نشده است، که اگر انجام می‌شد ارزش سهام عدالت نیز افزایش می‌یافت.

روند صعودی بازار بورس در بلند مدت

احسان همتی، تحلیلگر بازار سرمایه، در خصوص هسته معاملاتی بورس و مشکلات آن، بیان کرد: همه مردم فعال در بازار سرمایه با هسته معاملات درگیر هستند و خرابی هسته باعث ضرر و زیان آنها می‌شود.

وی گفت: نارسایی سامانه معاملاتی به گفته یکی از اعضای شورای عالی بورس مرتبط با افزایش حجم معاملات نیست، بحثی که مطرح می‌شود باگ سامانه معاملاتی مربوط به سال ۸۷ و زمان خرید آن از یک شرکت فرانسوی است.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: بحث اصلی زمان درست شدن سامانه معاملاتی است، راه حل این مشکل، استفاده از متخصصان داخلی است که در دو سال اخیر نتیجه نداشته است، و این سوال وجود دارد که کارمزد دریافتی شرکت بورس صرف چه مسائلی می‌شود؟

همتی گفت: رقم کارمزدها عدد بالایی است و درآمد بورس و فرابورس در سال ۹۸، حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بوده و این رقم در ۲ ماهه اول سال ۹۹، به ۳۳۰ میلیارد تومان رسیده و درآمد سازمان بورس هم افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: مردم متضررین اصلی خرابی هسته معاملات هستند، این امر باعث اختلال در تابلوهای معاملاتی شده که در امر خرید و فروش سهام توسط مردم مشکل ایجاد نموده است.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: باید در تحلیل بازار سرمایه، عوامل بنیادی را دید و نسبت به آن عوامل اقدام به خرید و فروش سهام کرد.

کد خبر 4945940

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار بورس هسته معاملات بورس سهام عدالت ویروس کرونا سهام عدالت آزادسازی سهام عدالت بانک مرکزی ایران قیمت دلار قیمت نفت تولید نفت وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سرمایه اوپک وزارت جهاد کشاورزی بورس آتش سوزی جنگل ها نهاده های دامی هسته معاملات بازار سرمایه سهام عدالت خرابی هسته شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۸۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند

محمد باغستانی اظهار داشت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

به گزارش جماران، وی افزود: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آن‌ها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها را جمع آوری و مابقی سود سهام را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیگر خبرها

  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت