Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@15:10:35 GMT

جزئیات جایگزینی دلار در مبادلات ایران و افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۰۳۴۴

ايسنا نوشت: به تازگی رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان اعلام کرده که بیشتر بازرگانان افغانستان علاقمند به استفاده از ریال در خریدها و نقل و انتقالات خود با ایران هستند اما مقررات اخیر بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات موجب شده این روند متوقف شود و به نوعی دلار جایگزین آن شود که تعدادی صرافی نیز برای این کار تعیین شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته کالاهایی که به عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شد، طرف‌های معامله ارز مورد استفاده در این زمینه را به داخل کشور باز نمی‌گردانند. به عبارت دیگر، در معامله با این کشورها ارز مورد مبادله قرار می‌گرفت اما طرف ایرانی ریال دریافت می‌کرد که بانک مرکزی در جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، صادرات ریالی را غیر قانونی اعلام کرد که بدین صورت فردی که به عراق یا افغانستان صادرات انجام می‌دهد همانند فردی با آن برخورد می‌شود که به آلمان صادرات می‌کند.

در پی طرح این موضوع با پیگیری از کانون صرافان جزئیاتی در این زمینه اعلام شد و یک صراف اینگونه توضیح داد که با توجه اینکه حجم صادرات از کشورهایی چون افغانستان، عراق و پاکستان زیاد و حجم ارز حاصل شده از این صادرات هم قابل توجه است، صادرکنندگان از بانک مرکزی و کانون صرافان درخواست کردند که صراف‌هایی برای این کار مشخص شود اما براساس قانون جاری تجارت نمی‌توان یک سری از اشخاص خاص را برای این موضوع درنظر بگیریم به این دلیل که اگر صرافی‌های مشخصی در این زمینه تعیین شود، اگر یک صرافی نتواند این کار را به خوبی انجام دهد، آن صرفا به مشکل خواهد خورد.

وی با اعلام اینکه تمامی صراف‌هایی که در چرخه رسمی بانک مرکزی فعال هستند می‌توانند بدون محدودیت مکانی خدمات ارزی را در محدوده تخصص خود انجام دهند، گفت: به خصوص صراف‌ها نقاط مرزی در استان‌هایی چون خراسان، سیستان و بلوچستان و... این کار را به صورت ویژه و تخصصی انجام می‌دهند.

به گفته این صراف، تمامی صادرکنندگانی که در کشور عراق، افعانستان و پاکستان از ایران کالا مبادله می‌کنند، می‌توانند بدون محدودیت مکانی ارز خود را به صرافی‌ها و کارگزاری‌ صرافی‌های رسمی در سراسر کشور تحویل بدهند و به فروش برسانند.

وی در پایان دلیل اینکه صادرکنندگانی که در کشور عراق، افعانستان و پاکستان از ایران کالا مبادله می‌کنند تمایلی به استفاده از دلار در مبادلات خود نداشته‌اند را مشخص نشدن میزان صادرات آن‌ها و هزینه‌ای که برای نقل و انتقال ارزی متحمل می‌شوند را اعلام کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۰۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حمیدرضا فلاح در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی بیان کرد: خوزستان برخلاف دیگر نقاط کشور سه اتاق بازرگانی مستقل دارد و ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صادراتی ایجاد کرده است که امیدواریم این هم‌افزایی موجب تحقق شعار و اهداف برنامه‌ریزی دولت شود.

وی به ارتباطات خوب در حوزه اصناف خوزستان اشاره و اظهارکرد: استان خوزستان با حدود ۶ میلیارد دلار، رتبه دوم کشور در حوزه صادرات را کسب کرد.

فلاح بیان کرد: برنامه‌ریزی وزارت صمت برای خوزستان رسیدن به هفت میلیارد دلار صادرات است ولی هدف صنعت، معدن و تجارت خوزستان رسیدن به ۷.۵ میلیارد دلار صادرات است که امیدواریم تحقق یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان بر ضرورت تمرکز مبتنی بر صادرات تاکید کرد و گفت: میزان صادرات خوزستان از محل تولیدات صمت ۲.۵ میلیارد دلار بوده که یکی از اقدامات خوب بود؛ مابقی آن نیز تولیدات صادراتی است که توسط بازرگانان انجام شده است.

وی تصریح کرد: میزان صادرات تولیدات محصولات درون استان بیش از پنج میلیارد دلار بوده که صادرات به کشور‌های همسایه هدفگذاری شده است.

فلاح بیان کرد: صادرات محصولات خوزستان به اوراسیا و روسیه یکی دیگر از اهداف است که تلاش می‌شود در چارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم اجرا شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهارکرد: خوزستان ۵۰ رایزن اقتصادی را برای اولین بار در سراسر کشور توزیع و ماموریت جدید محول می‌کند؛ سه نفر از همکاران در صمت خوزستان به عنوان رایزنان اقتصادی انتخاب شدند که می‌توانند ظرفیت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری استان ایجاد کنند.

خوزستان با حدود ۱۷۰ هزار واحد صنفی رتبه سوم کشور را در این حوزه دارد که موجب اشتغالزایی برای حدود ۵۰۰ هزار نفر شده است.

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح