Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@02:35:58 GMT

سودهای گم شده در سهام عدالت

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۱۴۱۱

ساعت24-به گفته یک کارشناس اقتصادی بر اساس اطلاعات اعلامی دولت، از سودهای توزیع شده شرکت ها، حدود ۵۳۲ هزار تومان از سهام عدالت تسویه شده، اما بر اساس محاسبات انجام شده کارشناسان و بررسی سهم‌های سهام عدالت، ۵۷۳ هزارتومان سود سهام شناسایی شد که نشانگر اختلاف ۴۰ هزارتومانی است که در این موضوع ابهام وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن اختیاری  - کارشناس بازار بورس - در برنامه پایش که با موضوع «تاثیرات خرابی هسته معاملاتی بر روند بازار سرمایه» پخش شد، با اشاره به نوسانات دو هفته اخیر بازار سرمایه، گفت: قیمت های بازار سرمایه با تاثیر از عوامل بنیادی و سیاسی، عموما دچار نوساناتی می شود که این نوسانات قابل تحلیل است.

وی ادامه داد: سهامداران باید نگاه خود را از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر دهند و به سمت گرفتن سود مجامع حرکت کنند. در بحث سهام عدالت البته برخی شرکت‌های آن، سود سهام را توزیع نمی کردند و در این موضوع ابهام وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بر اساس محاسبات انجام شده کارشناسان و بررسی سهم‌های سهام عدالت اختلاف ۴۰ هزارتومانی وجود دارد گفت: البته برخی شرکت‌ها نیز به دلیل اطلاعات ناقص منتشره در محاسبه سود مجامع لحاظ نشده که در آن صورت مبلغ سود توزیعی بیشتر از ۵۷۳ هزار تومان نیز ممکن است بشود، از طرفی بعضی شرکت‌ها نیز از سبد سهام عدالت حذف شده اند که سود آنها نیز حذف شده است.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر سود شرکت‌های غیر بورسی است، که در این محاسبات لحاظ نشده است، بنابراین در این خصوص نیاز به شفاف سازی دولت است، چرا که سود سهام عدالت در این ۱۰ سال بیشتر از مبلغ اعلامی دولت است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سود انباشته شرکت‌های سبد سهام عدالت، گفت: شرکت‌ها از این سودها بر اساس سیاست‌های خود برای سایر فعالیت‌های استفاده می کنند، نکته ای که در این زمینه وجود دارد عدم لحاظ شدن سود انباشته در محاسبات سهام عدالت است که حدود ۱۵۴ هزار تومان به سود توزیع شده سهام عدالت اضافه می کند و اگر این سودها لحاظ می شد ارزش سهام عدالت مردم نیز افزایش می یافت.

اختیاری بیان کرد: ارزش سهام تقسیمی در شرکت‌های بورسی، ۲۰ برابر شده اما برای شرکت‌های غیر بورسی تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام نشده است که اگر انجام می شد ارزش سهام عدالت نیز افزایش می یافت.

روند صعودی بازار بورس در بلند مدت

احسان همتی - تحلیلگر بازار سرمایه - در خصوص هسته معاملاتی بورس و مشکلات آن، بیان کرد: همه مردم فعال در بازار سرمایه با هسته معاملات درگیرند که خرابی هسته باعث ضرر و زیان آنها می شود.

وی گفت: نارسایی سامانه معاملاتی به گفته یکی از اعضای شورای عالی بورس مرتبط با افزایش حجم معاملات نیست، بحثی که مطرح می شود باگ سامانه معاملاتی مربوط به سال ۱۳۸۷ و زمان خرید آن از یک شرکت فرانسوی است.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: بحث اصلی زمان درست شدن سامانه معاملاتی است، راه حل این مشکل، استفاده از متخصصان داخلی است که در دو سال اخیر نتیجه نداشته است، و این سوال وجود دارد که کارمزد دریافتی شرکت بورس صرف چه مسائلی می شود؟

همتی گفت: رقم کارمزدها عدد بالایی است و درآمد بورس و فرابورس در سال ۱۳۹۸، حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بوده و این رقم در ۲ ماهه اول سال ۱۳۹۹، به ۳۳۰ میلیارد تومان رسیده و درآمد سازمان بورس هم افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: مردم متضررین اصلی خرابی هسته معاملات هستند، این امر باعث اختلال در تابلوهای معاملاتی شده که در امر خرید و فروش سهام توسط مردم مشکل ایجاد کرده است.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: باید در تحلیل بازار سرمایه، عوامل بنیادی را دید و نسبت به آن عوامل اقدام به خرید و فروش سهام کرد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بازار سرمایه سهام عدالت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری استقلال و پرسپولیس رسمی شد(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، مراسم واگذاری سهام عمده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس یک هفته قبل در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که حالا پس از هفت روز نامه این واگذاری به دست فدراسیون فوتبال رسید.

ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال از فروش رسمی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خبر داد.

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی، در نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی - ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را با واگذاری سهام 85 درصدی اعلام کرد.

در نامه بازیان برای رئیس فدراسیون فوتبال عنوان شده که سهام 85 درصدی باشگاه استقلال به‌طور  تفکیک شده با واگذاری «5 درصد به گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، «20 درصد به شرکت پتروشیمی پارس»، «20 درصد به شرکت پتروشیمی بوعلی سینا»، «20 درصد شرکت پتروشیمی تندگویان» و «20 درصد شرکت پتروشیمی بندر امام» انجام شده است.

همچنین در نامه سرپرست سازمان خصوصی‌سازی برای رئیس فدراسیون فوتبال عنوان شده که سهام 85 درصدی باشگاه پرسپولیس نیز به طور تفکیک شده با واگذاری «30 درصد به بانک شهر»، «20 درصد به بانک تجارت»، «20 درصد به بانک ملت»، «5 درصد به بانک صادرات»، «5 درصد به بانک رفاه» و «5 درصد به بانک اقتصاد نوین» صورت گرفته است.

در نامه بازیان آمده است:
«به استحضار می‌رساند در اجرای مصوبه هیئت محترم واگذاری بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی- ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳ توسط این سازمان به فروش رسید.»

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال و پرسپولیس رسمی شد(عکس)
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • یک باشگاه جدید: ادامه ماجراجویی ستاره هالیوود در فوتبال
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است