Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@22:37:10 GMT

با سمفا عدالت در اکران به اندازه زیادی بوجود می آید

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۳۰۹۲

با سمفا عدالت در اکران به اندازه زیادی بوجود می آید

فرح بخش معتقد است «سمفا» (مرجع بلیط فروشی آنلاین) چیزی است که در 70 سال سابقه سینمای ایران وجود نداشته است و برای اولین بار دارد چنین اتفاقی می افتد و با این سامانه عدالت در اکران به اندازه زیادی به وجود می آید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند وقتی است که طرحی به نام سمفا(سامانه فروش بلیت و اکران) توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است که مخالفان و موافقانی دارد، این طرح می تواند برای عده ای خوشایند و برای عده ای دیگر ناخوشایند باشد چرا که کمک می کند برخی از افراد در سینما به حق خود برسند و دست برخی دیگر را در بسیاری از موارد از اعمال قدرت های پنهانی کوتاه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از کش و قوس های فراوان در خصوص این سامانه مطرح شده از سوی سازمان سینمایی به سراغ چند تهیه کننده رفتیم تا به جزئییات بیشتری در این زمینه برسیم و نظر آنها را در خصوص این طرح جویا شویم اما در کمال تعجب "من چیزی نمی دانم"، "سمفا چیست" و "جزئیاتش را هنوز نمی دانم" بیشترین پاسخی بود که از سوی تهیه کنندگانی مانند سید جمال ساداتیان و مصطفی شایسته و ... شنیدیم. در اخر به سراغ محمدحسین فرح‌بخش تهیه کننده و کارگردان سینما رفتیم و درباره سامانه سمفا با وی گفتگو نشستیم که به شرح زیر است:

فرح بخش در خصوص سامانه سمفا و جزئیات آن در گفتگو با خبرنگار دانا گفت: سمفا یک سامانه جدید است که در واقع سازمان سینمایی از آن رونمایی کرده و بسیار چیز خوبی است، برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران در اکران، پخش و سالن های سینما دارد یک نظم ویژه برقرار می شود که همه خودشان می توانند صندلی و سانسشان و سینمایشان را تعیین کنند، مهمتر از همه این که وقتی تماشاگر می رود بلیت می خرد، پول آن دقیقا بین صاحب سینما و صاحب فیلم تقسیم می شود و حتی مالیات بر ارزش افزوده هم جدا می شود.

وی افزود: این چیزی است که در 70 سال سابقه سینمای ایران وجود نداشته است و برای اولین بار دارد چنین اتفاقی می افتد و یک نظم دهی خاصی می کند و حواله توسط آن صادر می شود، یعنی همه چیز به صورت ماشینی و اتوماتیک صورت می گیرد و دیگر اعمال نظر شورای صنفی نزدیک به صفر می شود که کسی بر اساس علایق شخصی اش نتواند کار کند و بر اساس نظام نامه ای که وجود دارد کار کند، حالا این که نظام نامه خوب است یا مشکل دارد بحث دیگری است. اما بر اساس آن نظام نامه ای که وجود دارد تنظیم می کنند که فیلم ها چگونه اکران شوند و صاحبان سینما و فیلم ها براساس قرعه کشی هایی که انجام می شود به نتیجه برسند و بدون دخالت سرگروه ها با این سامانه کار جلو می رود.

این تهیه کننده سینمای کشورمان اظهار داشت: سال های قبل سرگروه ها برای تعیین فیلم ها خیلی مهم بودند اما الان دیگر این طور نیست الان دیگر سمفا تعیین می کند کدام فیلم کی و کجا اکران شود و حتی تماشاگر هم می تواند ببیند یک فیلم همزمان در کدام سانس ها و سالن ها در سراسر کشور اکران می شود، این سامانه همه چیز را شفاف می کند، این چیزی است که ما تا به حال برداشت کرده ایم، قطعا این طرح هم اشکالاتی خواهد داشت که با گذشت زمان سازمان سینمایی باید آن را مرتفع کند.

وی اذعان داشت: با سمفا عدالت در اکران به اندازه زیادی به وجود می آید، نمی گویم 100 درصد این اتفاق می افتد اما نسبت به قبل وضعیت خیلی بهتر می شود، همانطور که می دانید همه کار ها که یک شبه انجام نمی شود، عدالت که فقط در سینما تعریف نشده است، عدالت در جاهای دیگر مملکت هم هست اما در سینما اگر تمام تاریخ آن را مرور کنید با سمفا به بیشترین عدالت نزدیک می شویم و الان بهترین زمان است، تا زمانی هم که اجرا نشود نمی توان چیزی گفت البته من هنوز باور نمی کنم که اجرا شود انشالله که اجرا شود، سمفا اگر اجرا شود برای فیلم و سینما خیلی خوب می شود مخصوصا برای فیلم.

فرح بخش در پایان گفت: به نظرم کسانی که زیاده طلب هستن و می خواهند پول مردم را بگیرند و چندین ماه پولشان را ندهند با این طرح مخالفت می کنند، کسی که بخواهد پول مردم را بدهد برایش فرقی نمی کند، چون سینماهایی داریم که حتی یکسال هم طول کشیده و پول فیلم را نداده اند، با طرح سمفا دیگر این اتفاق نمی افتد و پول سریع به صاحب فیلم می رسد، کسی که می خواهد فیلم بسازد با این طرح زودتر به سرمایه اش می رسد و می تواند فیلم بعدی اش را شروع کند؛ الان یک معضل بزرگی که داریم این است که صاحبان فیلم سرمایه شان با فاصله زمانی طولانی بر می گردد. سیستم چرخشی در اکران چند سال است که وجود دارد و چیز تازه ای نیست، این طرح باعث می شود که سینماها نتوانند اعمال نظر و سوءاستفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان سینمایی فرح بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد سرگروهی «تگزاس ۳» و «عطرآلود» ثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که شورا بعد از بررسی درخواست ها و موارد مطرح شده، قرارداد ۲ فیلم را ثبت کرد.

به این ترتیب قرارداد فیلم سینمایی «تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشهد (پخش این فیلم بر عهده تهیه کننده اثر است) به ثبت رسید. همچنین فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی یوسف منصوری با پخش «بهمن سبز» به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز بعد از فیلم «تاوان» اکران خواهد شد.

مقرر شد اکران فیلم سینمایی «تگزاس ۳» از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.

کد خبر 6097306 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • استقلال در 10 سال به اندازه 30 سال مدیرعامل عوض کرد
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • قرارداد سرگروهی «تگزاس ۳» و «عطرآلود» ثبت شد
  • «جدایی قنبر از صنم» هفته آخر اردیبهشت اکران می شود
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • ببینید | بارش باران و بوجود آمدن ابشار آب در پلدختر