Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سردار نقدی: از دستاوردهای کرونا ارجحیت نظریه دینی بر نظریه غربی بود، دستور جهانگیری به رحمانی‌ فضلی و نوبخت درباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سردار نقدی: از دستاوردهای کرونا ارجحیت نظریه دینی بر نظریه غربی بود،  دستور جهانگیری به رحمانی‌ فضلی و نوبخت درباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام، نظر خود را درباره رویکرد بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نسبت به «توسعه کمی و جغرافیایی» مناطق آزاد منتشر کرد.

 

مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام در اظهارنظر کارشناسی خود آورده است: هدف سیاست‌گذار از بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه صنعتی موجود، در راستای «انتقال فناوری‌های پیشرفته»، «گسترش و تسهیل تولید»، «صادرات کالا و خدمات» و «تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» بوده است.

 

بنا به ارزیابی کارشناسان این مرکز، با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته، عملکرد مناطق آزاد در گذشته چندان رضایت بخش نبوده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، این مناطق نه تنها در «توسعه صادرات» و «جذب سرمایه‌های خارجی» توفیق چندانی نیافته‌اند، بلکه در توسعه فساد و گسترش قاچاق که مانعی مهم برای رونق و جهش تولید است، سهم قابل توجهی دارند.

 

متن اظهارنظر مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام درباره بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به شرح ذیل است:

 

پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سوالات و ابهاماتی در خصوص بخشی از بند 11 این سیاست‌ها با موضوع «توسعه حوزه عمل مناطق آزاد» مطرح شده و بعضا دستاویزی برای توجیه افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه و یا توسعه جغرافیایی مناطق موجود قرار گرفته است. نظر مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام پس از بررسی گزارش‌های کارشناسی موجود، دریافت نظرات برخی اعضای محترم مجمع و تدقیق در عبارات مندرج در بند 11 به شرح زیر اعلام می‌گردد؛

 

از دستاوردهای کرونا ارجحیت نظریه دینی بر نظریه غربی بود

سردار سرتیپ بسیجی «محمدرضا نقدی» در کنفرانس بین‌المللی «آوردگاه کرونا» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه متاسفانه خیلی از افراد تحصیلکرده و با اطلاع علمی به تفکرات سکولار و مادی و ماتریالیستی روی می‌آوردند و دین را به حوزه شخصی محدود کردند، اظهار داشت: دنیای غرب مادی‌گرا به تجربه اهمیت می‌دهد و به آنچه اهمیت می‌دهند که به قول خودشان زیر چاقوی جراحی آن را حس کنند.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه کرونا با وجود همه نحوست خود خدمت بزرگی به بشیریت کرد و آن هم اینکه به صورت یکسان در همه عالم شیوع پیدا کرد، افزود: در حوزه درمان بیماران کرونایی آمار بین‌المللی را اگر نگاه کنیم، تلفات کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار بیشتر از کشوری مانند ایران است. در کشورهایی که تمام زیرساخت‌های درمانی‌شان را طی سال‌های گذشته تکمیل کرده‌اند و هیچ کمبودی ندارند، شاهد چنین تلفاتی هستیم. این در حالی است که آنها تحت تحریم نیستند درحالی که آمریکا و اروپا هشت سال است که شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ما وضع کردند.

نقدی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که باید مقایسه کرد، عوارض اجتماعی این حادثه در زندگی مردم است. یک فروشگاه در جمهوری اسلامی ایران غارت نمی‌شود، اما در اروپا و آمریکا فروشگاه‌های بزرگ غارت می‌شوند. مقایسه کنید کشورهایی را که محموله‌های ماسک را از یکدیگر می‌دزدند تا کشور ما که همه پایگاه‌های بسیج و خانه‌ها تبدیل به کارگاه تولید ماسک می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام کرونا برخی پایگاه‌های بسیج ما اعلام کردند که وقتی به درب خانه‌های مردم برای کمک مراجعه می‌کنیم، می‌گویند ما نیاز نداریم به دیگرانی که نیازمندتر هستند کمک کنید.

 

تهیه آیین‌نامه تسهیل اجرای حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در محلات شهرها و روستاها

اصول ۳، ۲۱، ۳۱،۲۸ و ۴۳ قانون اساسی به منظور حمایت از حقوق اقشار مختلف مردم و محرومان، تکالیفی را برای دولت مقرر کرده است. تکلیف مقرر شده در این اصل، همان تحقق بخش حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

بنابراین، به منظور تسهیل اجرای این حقوق که در اصول مختلف قانون اساسی، منشور حقوق شهروندی و دیگر قوانین و مقررات کشور و بویژه بند «ب» ماده ۷۶ و بند ۲ ماده ۸۰ و ماده ۸۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوب سال ۱۳۷۵ تصریح شده‌اند با کمک و همیاری مردم و سازمانهای مردم نهاد در محلات شهرها و روستاهای کشور، تامین خدمات عمومی اولیه از قبیل تامین خوراک، پوشاک، آب، فاضلاب، برق، گاز، ساخت و توسعه معابر عمومی، مخابرات، آموزش، ورزش، بهداشت و اشتغال و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی همانند فقر، بیکاری، کودکان کار، زباله گردی، سوء تغذیه، اعتیاد، طلاق و رفع مشکلاتی از قبیل کمبود خدمات عمومی مورد نیاز مردم، بیسوادی‌، آلودگی محیط زیست، دفع زباله، اعتیاد، قاچاق و و در راستای اصل ۱۳۸ قانون اساسی، آیین‌نامه «تسهیل اجرای حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در محلات شهرها و روستاهای کشور» توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور پس از یک سال بررسی و مشورت و نظرخواهی از کارشناسان و نهادهای مربوط بویژه وزارت کشور و استانداری سمنان تنظیم و جهت تصویب به هیات وزیران تقدیم گردید.

 

دستور جهانگیری به رحمانی‌ فضلی و نوبخت درباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها

معاون اول رئیس جمهوری طی دستوری به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ضروری است در ستاد مدیریت بحران با هماهنگی استانداران برنامه ای جامع برای کاهش خسارات وارده به جنگل‌ها تهیه شود. متن کامل دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به شرح زیر است:


«جنابان آقایان دکتر رحمانی فضلی و دکتر نوبخت

جنگل‌ها از مهمترین سرمایه های ملی کشور می باشند،‌ متاسفانه آتش سوزی ها همواره خسارت اقتصادی و اجتماعی برای کشور و مردم دارد،‌ ضروری است در ستاد مدیریت بحران با هماهنگی استانداران محترم برنامه ای جامع تهیه شود و همه امکانات کشور اعم از دولت و نیروهای مسلح بسیج شود که خسارات به حداقل کاهش داده شود.»

بر اساس این گزارش، در دو هفته گذشته گزارش‌های متعددی از آتش سوزی در جنگل‌های استان‌های حاشیه زاگرس منتشر شده است که با توجه به حساسیت موضوع، معاون اول رئیس جمهوری بلافاصله پس از اطلاع از آتش سوزی در جنگل‌های مذکور بصورت تلفنی نیز دستورات لازم را برای اتفای حریق در جنگل‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و لرستان را صادر کرده بود.

 

تاب‌آوری ملت ایران مقابل ویروس کرونا زبانزد است

حجت الاسلام «حسن روحانی» در جلسه هیات وزیران گفت: در چهارمین ماه مقابله همزمان با ویروس کرونا و تحریم هستیم، مردم بزرگ و فهمیم ما در مدت این ۴ ماه فشار زیادی از لحاظ اقتصادی بر زندگی آنها بوده است. اما در عین حال در مقایسه با همه کشورهایی که فشار تحریم را نداشتند و صرفا با مساله کرونا مواجه بودند تاب آوری ملت ایران امروز زبانزد است و در تاریخ ما ثبت خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: البته همچنان «سلامت مردم» مساله اول ماست و در زمینه ویروس کرونا به دلیل بازگشایی‌هایی که انجام گرفته در طول ۲ماه گذشته به‌شکل طبیعی باید با احتیاطات و خودمراقبتی بیشتر بتوانیم برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله کنیم.

روحانی ادامه داد: ما از آغاز این مبارزه تا هفته‌های پیش به استثنای چند استان کشور به مهار کرونا رسیدیم که البته در این چند استان تلاش مضاعف صورت گرفته تا از وضعیت قرمز خارج شود و شرایط مناسبی برای مردم به وجود بیاید. 

 افزایش بیماران کرونا به دلیل افزایش تست‌ها است

روحانی با قدردانی ازتلاش شبانه روزی وزارت بهداشت و درمان و همه کارکنان سلامت، گفت: روشن است که نه کرونا پایان یافته است و نه تابستان و گرمای هوا می‌تواند نسبت به این ویروس تاثیرگذار باشد. بنابراین ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت کشور، بهداشت، صمت، دادگستری و اصناف ، نظارت کنند و دقت خود را به عمل آورند چرا که بازگشایی‌ها در کشور از آغاز مشروط به این بود که همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند.

رییس جمهوری به افزایش بیماران اشاره کرد و گفت: البته این افزایش را در هفته‌های اخیر شاهد هستیم مربوط به اضافه کردن تست‌های آزمایشگاهی است یعنی امروز تست زیادی انجام می‌گیرد که به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود که  این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند چرا که وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم به مرحله بستری نمی‌رسد./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار دستور جهانگیری به رحمانی اجتماعی و فرهنگی نظام درباره بند ویروس کرونا مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور

مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت گفت: موضوع اصلی ما خوراک صنعت پتروشیمی ها است و ما وظیفه داریم راهبرد رهبر انقلاب به سرانجام برسد.

او افزود: صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی توانسته خوب عمل کند چرا که در گذشته هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشد،امروز ما بیش از ۷۵ مجتمع پتروشیمی در کشور به صورت فعال داریم که مجموع تولید این مجموعه‌ها بالای ۹۳ میلیون تن در سال است. امسال تلاش ما این است که با جهش بلندی از مرز ۱۰۰ میلیون تن تولید عبور کنیم.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی دو سال و نیم آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه‌ها کشور نخواهیم دید. برای مشعل‌های صنعت پتروشیمی هم برنامه ریزی شده و در حال حاضر نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است. باقی مانده نیز مطابق برنامه تا ۳ سال آینده جمع آوری شود.

مهمترین راهبرد صنعت پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها است و از این لحاظ بی نیاز شویم.

وی با اشاره به تنوع سبد محصولات پتروشیمی ایران با بیش از ۵۵۰ گرید مختلف تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی با کشورهای همسو از جمله روسیه و کشورهای حوزه آسیای میانه در قطب‌های توسعه‌ای به‌ویژه در مناطق ماهشهر، چابهار و جاسک دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • فرصت سوزی عجیب کریس وود مقابل دروازه منچسترسیتی (ناتینگهام فارست 0-1 منچسترسیتی)