Web Analytics Made Easy - Statcounter

گیلان - مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: نیمی از ظرفیت کارخانه‌های کمپوست گیلان تعطیل است و این واحدها تنها با بخشی از ظرفیت اصلی خود کار می‌کنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ،ساسان کفایی پسماند، آلودگی آب‌های زیرزمینی، برداشت بی‌رویه شن و ماسه و آلودگی هوا را به ترتیب از عمده‌ترین مشکلات زیست‌محیطی گیلان خواند و اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه‌های کمپوست استان گیلان تنها با نیمی از ظرفیت اصلی خود کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه این استان مجموعه‌ای غنی از تنوع زیستی در کشور محسوب می‌شود افزود: محیط‌زیست گیلان از حیث دارا بودن انواع اکوسیستم‌های جنگلی، مرتعی، دریایی و تالابی دارای غنای بسیار خاصی است و این تنوع زیستی متنوع بدون شک به یک حفاظت، نگهداری و صیانت ویژه نیاز دارد.

کفایی معضل پسماند را نه تنها مشکل عمده گیلان بلکه تمام شهرهای شمالی کشور قلمداد کرد و ابراز داشت: گیلان ۱۰۰ رودخانه فصلی و دائمی دارد که این رودخانه‌ها با دریای خزر در ارتباط هستند از طرفی آلودگی آب‌های زیرزمینی به دلیل نشت فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و سموم از جمله مشکلات زیست‌محیطی استان به حساب می‌آید.

وی از ثبت تالاب بین‌المللی انزلی در کنوانسیون رامسر سخن گفت و با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست بر روی تحولات و معضلات این تالاب بسیار حساس است عنوان کرد: معیشت بسیاری از مردم به این تالاب مرتبط است از سوی دیگر ۲۰ روستا و ۳ شهر بزرگ گیلان در اطراف این اکوسیستم ارزشمند قرار دارند.

کفایی رسوبات انباشت شده در بستر تالاب بین‌المللی انزلی را خطرتاک و نگران‌کننده توصیف کرد و با بیان اینکه تاکنون یکسری اقدامات برای رفع این مشکل انجام شده است گفت: با توجه به حجم ورود بالای فاضلاب‌های صنعتی و شیمیایی به داخل تالاب انزلی در درجه نخست باید از ورود این آلودگی‌ها به داخل اکوسیستم جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون برنامه‌ها و اقداماتی در راستای کاهش آلاینده‌های ورودی به تالاب بین‌المللی انزلی به انجام رسیده است خاطرنشان کرد: آن‌چه که مشخص است حفاظت، صیانت، نگهداری و احیاء تالاب انزلی بدون مشارکت جوامع محلی و مردم امکان‌پذیر نیست بنابراین باید سعی کنیم این بعد قضیه توسعه پیدا کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: گیلان محیط زیست محیط زیست گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم

حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی، چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم؛ لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی، چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کار‌های نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی